DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
SprÄkets begrensninger, en blindvei?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [41 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
 SprĂ„kets begrensninger, en blindvei?

Har kommet opp i en del situasjoner i det siste hvor jeg har blitt irritert over sprÄkets begrensninger.

Begynner Ä lure pÄ om ikke utvikling av tale/skrift -sprÄk for kommunikasjon er en blindvei.

Jeg har prÞvd et par ganger og forklare noen komplekse tanker jeg har hatt for andre, men det har vist seg umulig Ä gjÞre det med sprÄk. Det finnes ingen mÄte jeg kan gjenskape meningen av en tanke med ord, den er rett og slett for avansert for sprÄket.

NĂ„ er jeg jo ingen ĂŒber sprĂ„kkyndig person, men om jeg sĂ„ hadde kunnet alle ord vi har ville det ikke hjulpet meg tror jeg.
MÄ jo selvsagt nevne at noen tanker gÄr det passe greit Ä beskrive med sprÄk.

Hva er folks meninger rundt dette, om dere har noen?
Er sprÄk kommer for Ä bli?
Er det en blindvei?
Er det en naturlig del av utviklingen som vil forandre over til f.eks telepati?
Er jeg bare gal?

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 11:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg for min del tar stadig meg selv i Ä bruke engelske ord nÄr jeg forklarer tankeeksperimenter jeg har filosofert pÄ.. jeg finner det engelske sprÄket langt hÞveligere nÄr det gjelder Ä skildre og beskrive.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 12:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Ønskemestern skrev:
Jeg for min del tar stadig meg selv i Ä bruke engelske ord nÄr jeg forklarer tankeeksperimenter jeg har filosofert pÄ.. jeg finner det engelske sprÄket langt hÞveligere nÄr det gjelder Ä skildre og beskrive.

Kjenner en som pleier/pleide Ä gjÞre det samme. Lett Ä plukke opp engelske ord og uttrykk og vite den omtrentlige betydningen uten Ä kunne et tilsvarende ord/uttrykk pÄ norsk. Dette har nok mest med at du kan andre ord pÄ engesk og ikke at ordene ikke finnes pÄ norsk.

Findus :
Hvilke tanker er det du ikke kan uttrykke med ord? Eksempel... Mr. Green

Du er forÞvrig sikker pÄ at det ikke finnes ord som kan uttrykke det? Jeg synes det virker ganske rart.

Hva skulle vÊre alternativet til et skrift/tale sprÄk? Viktig Ä huske at tanker ikke er fulstendig separate fra ord? NÄr jeg tenker tenker jeg pÄ norsk og bruker ord inne i mit eget hode.

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 14:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Mr_Pin skrev:
Kjenner en som pleier/pleide Ä gjÞre det samme. Lett Ä plukke opp engelske ord og uttrykk og vite den omtrentlige betydningen uten Ä kunne et tilsvarende ord/uttrykk pÄ norsk. Dette har nok mest med at du kan andre ord pÄ engesk og ikke at ordene ikke finnes pÄ norsk.
dette ser litt selvmotsigende ut for meg.. hvis man kjenner den, om enn omtrentlige, betydningen av ordet, hvilket man bÞr for Ä bruke det, skulle man ogsÄ vÊre able(<--gi meg det norske! og nei, kompetent er ikke det samme..) til Ä forklare det dersom et tilsvarende ord fantes pÄ norsk.. det er jo soleklart at det finnes ord pÄ engelsk som ikke eksisterer pÄ norsk, og omvendt.. Gi meg f.eks. det engelske ordet for skjÊrgÄrd..

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 14:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Et alternativ er jo telepati, direkte overfĂžring av tanker.
Jeg har prÞvd Ä skrible ned noen kompliserte tanker pÄ pc'en, og har etter 4-5sider uten Ä ha kommet igjennom sÄ mye som 1% av hva tanken var om gitt opp.

Er vanskelig og vite om alternativ som ikke finnes, sÄ eneste alternativet jeg kan komme pÄ er telepati.

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 14:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Ønskemestern skrev:
Mr_Pin skrev:
dette ser litt selvmotsigende ut for meg.. hvis man kjenner den, om enn omtrentlige, betydningen av ordet, hvilket man bÞr for Ä bruke det, skulle man ogsÄ vÊre able(<--gi meg det norske! og nei, kompetent er ikke det samme..) til Ä forklare det dersom et tilsvarende ord fantes pÄ norsk.. det er jo soleklart at det finnes ord pÄ engelsk som ikke eksisterer pÄ norsk, og omvendt.. Gi meg f.eks. det engelske ordet for skjÊrgÄrd..

"Skulle man ogsÄ vÊre i stand til Ä forklare..."

SkjÊrgÄrd - archipelago.

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 14:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Norunn skrev:
i stand "
det der er to ord Mr. Green

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 15:47
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Begrensninger?
Hvilke begrensninger?
Det er ikke den ting jeg ikke kan fÄ sagt pÄ en mÄte som jeg er fornÞyd med. Mennesket er et sprÄkdyr, vi bruker det hver eneste dag, det er vÄrt fremste sosiale og kognitive verktÞy. Kan anbefale Lev Vygotskys "Thought and Language" om dette, for de som er interesserte.

Men det er individuelle forskjeller, og noen er mer vant til, trenger mindre arbeid og innsats, for Ä uttrykke det de vil. Selv er jeg et utpreget skrivende menneske, jeg skriver lett, enkelt, raskt, godt. SÄ nei, jeg synes ikke sprÄket begrenser meg i det hele tatt - tvert imot gjÞr det meg istand til Ä leke meg med tanker, komme pÄ ting jeg aldri ville klart ellers.

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 17:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
LÊr Ä tegne. LÊr sÄ Ä skrive kinesisk kalligrafi og gjÞr om tegningen din til denne formen. SÄ fÄr du et hundretalls filosofer til Ä tyde det du har skrevet, for sÄ Ä velge ut den beskrivelsen som passer best. Klipp ut og lim inn i dette forumet Mr. Green

Alternativt kan du skrive manus og regissere en film som berĂžrer tankene du har vanskelig for Ă„ skrive med ord, og manipulere virkemidlene slik at seerne indirekte blir eksponert for dine ideer.

Eller, les bÞker. Masse bÞker. PÄ norsk, or whatever language you prefer, sÄnn at ordene kommer lettere til deg.

Evt be en stille bÞnn til Ibis om du er troende. Men personlig finner jeg verkÞyet skrivekunsten har gitt oss overraskende bra, og jeg finner stadig nye mÄter Ä anvende det pÄ. *trene Zen* "Empty your mind and become the keyboard!"

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 18:00
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Ønskemestern skrev:

NÄ skrev jeg vitterligende ord/uttrykk. Det ble kanskje litt uklart, men jeg mener selvsagt at det som oftest finnes norske uttrykk som kan oversette engelske ord og vise versa. Eksempelvis 'able' som pÄ norsk kan oversettes til 'i stand'.
Man kan jo og (i allefall i overnevnte tilfelle) bruke 'skikket' hvis man absolutt vil bruke et ord, men...

Hvis man ofte stÄr ovenfor problemer med Ä uttrykke seg pÄ norsk bÞr man kanskje lese litt mer pÄ norsk?

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 19:56
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg tar meg selv for Ä ha et relativt godt sprÄk/ordforrÄd bÄde pÄ norsk og engelsk og anser meg som flink til Ä bruke det og.
Selvsagt er det ufattelig mye mere jeg kan lĂŠre meg for Ă„ uttrykke meg bedre, ingen tvil.

Men jeg har fremdeles vanskelig for Ä tro at jeg noengang skulle klare ved norsk eller engelsk skriftsprÄk Ä uttrykke noen av mine tanker.

Jeg ser som oftest tanker som et slags bilde, ikke som et fysisk bilde, tenker heller pÄ bilde som en metafor for en enhet som representerer en rekke forskjellige ting som meninger, fÞlelser, budskap og lignende.
For Ä dra en grei og forstÄelig sammenligning da, hvordan ville du beskrevet et bilde, til noen som ikke har sett det, kun med ord. Vil ikke det vÊre umulig?

Er litt rart om det bare er jeg som opplever dette pÄ denne mÄten.

InnleggSkrevet: Fre 06 Aug 2004, 23:51
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det er ikke det minste rart - du tenker mye mer "billedlig" sÄ og si, enn sprÄklig. Noe jeg selv gjÞr forholdsvis lite.

InnleggSkrevet: Lűr 07 Aug 2004, 00:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Marilla
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004
Jeg er egentlig ganske god til Ä formulere meg, bortsett fra at jeg er sÄ ufattelig distré at alle mine setninger kan bli litt snÄle. Men det gÄr stort sett bra, selv om jeg av og til tar meg i Ä bruke engelske ord som jeg synes passer bedre enn norske. Jeg leser veldig veldig mye, sÊrlig i forhold til mange andre pÄ min alder, og tror det hjelper ganske mye. Jeg synes det er lettere med sprÄkfag enn mange som ikke leser like mye, kan enten ha noe med interessen for sprÄk Ä gjÞre, eller kunnskapen om det. Jeg ser ikke pÄ sprÄket som noen hindring, klarer da Ä fÄ fram mine meninger pÄ et vis. Har ingen andre mÄter Ä uttrykke meg ordentlig pÄ (utenom gjennom tegninger, men de blir aldri som de skal uansett, sÄ de teller ikke) sÄ jeg tar til takke med sprÄket og klarer meg.

InnleggSkrevet: Lűr 07 Aug 2004, 07:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg klarer jo meg fint med sprÄk, er ikke det.
Men var bare sÄ utrolig frustrerende den gangen jeg skulle prÞve og sette ord til en litt heftig tanke som hadde surret rundt i hodet mitt i et halvt dÞgn, det var umulig.

Nei, gi meg telepati sÄ jeg kan direkte overfÞre tankene mine, hadde vÊrt kjekt. Tar det som om at ingen andre har kommet over situasjoner hvor sprÄket er en hindring da Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Lűr 07 Aug 2004, 10:03
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Mange ideer og begreper kan vÊre vanskelig Ä forklare til andre mennesker fordi de er knyttet til fÞlelser man ikke helt har taket pÄ. Jeg syns det er grusomt Ä prÞve Ä beskrive en fÞlelse for noen som ikke har hatt den. Det er da man finner pÄ nye ord. Lyden og tonefallet pÄ noe du sier kan beskrive mer enn selve ordet.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Lűr 07 Aug 2004, 15:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Marilla
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004
FÞlelser som andre ikke har hatt selv kan vÊre vanskelige Ä forklare, det skjÞnner jeg godt, selv om jeg ikke har opplevd det selv. Har vel ikke sÄ uvanlige fÞlelser, da! Har full forstÄelse for at kompliserte tanker og fÞlelser kan vÊre vanskelige Ä forklare, men er ikke sÄ ofte inne i slike situasjoner... Gah, nÄ surrer jeg meg inn i mine egne tanker igjen! jaja, hÄper noen forstÄr hva jeg sier!

InnleggSkrevet: Lűr 07 Aug 2004, 20:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Findus skrev:
hvordan ville du beskrevet et bilde, til noen som ikke har sett det, kun med ord. Vil ikke det vĂŠre umulig?

Nja, blir ikke det noe det samme som Ă„ fortelle om en drĂžm..?

Men mÄ innrÞmme at jeg av og til ender opp med Ä si "glem det, jeg klarer ikke forklare det.." men det er da fÞrst etter Ä ha prÞvd noen timer.. og by then har som regel noen misforstÄtt og startet en diskusjon pÄ "mitt" synspunkt, og jeg finner meg selv forsvare det som absolutt ikke hadde noe med min tanke Ä gjÞre.. Rolling Eyes

wish(V)aster - evig kverulant

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 07:57
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Det er en blindvei Ä diskutere om sprÄket i lys av evolusjonen er en blindvei. Men det er ikke en blindvei Ä tro at sprÄket har begrensninger. Det er helt naturlig. Og aspirerende sprÄkforsker som jeg er sÄ har jeg litt Ä si om dette ogsÄ Smile

Fugler flyr, fisk svÞmmer, mennesker snakker. SprÄket er sentral i beskrivelsen av mennesket som art. Dette har en biologisk forklaring. Mennesker har kodet inn i genmaterialet informasjon som etterhvert gjÞr at vi utvikler en kapasitet til Ä snakke. Denne kapasiteten kommer til overflaten ekstremt tidlig, mye tidligere enn mange tror. Spedbarn kan allerede ved fÞdselen demonstrere fonologisk kunnskap om morsmÄlet. Allerede i treÄrsalderen har barnet full kontroll over morsmÄlets syntaktiske og morfologiske "regler", og sprÄkutviklingen herfra bestÄr i hovedsak i Ä lÊre seg vokabular.

Årsaken er at mye av kunnskapen som denne kapasiteten innebĂŠrer er medfĂždt, og trenger bare litt stimulans for Ă„ bli satt i funksjon. PĂ„ samme mĂ„te som puberteten blir forsinket om barnet ikke fĂ„r nok eller riktige nĂŠringsstoffer, kan sprĂ„kutviklingen hos barn forsinkes dersom det ikke blir eksponert for sprĂ„k. De fleste lingvister er overbeviste om at barnets tilsynelatende umulige oppgave, tatt i betraktning mangelfulle empiriske data, aldri kunne gjennomfĂžres dersom ikke det aller meste av det som "lĂŠres" allerede er kodet inn i genene og bare "venter" pĂ„ Ă„ springe ut. (Man sitter altsĂ„ igjen med en hĂ„ndfull veldig smĂ„ forskjeller mellom verdens sprĂ„k, en hypotese som viser seg Ă„ vĂŠre ganske riktig.)

Jammen, sier du da kanskje, det finnes jo dyr som har sprÄk? Nei, det gjÞr ikke det. Det finnes dyr som kommuniserer, ja, helt klart, men ingen dyr har et sÄpass raffinert system som menneskesprÄket. Da mener jeg egenskapen "infite use of finite means". Det vil si Ä kunne skape et uendelig antall nye setninger med ekstremt begrensede elementer. Med dette for hÄnden kan mennesker ytre tanker og ideer som aldri har vÊrt ytret fÞr. Sjansen er stor for at det finnes setninger i denne teksten som du aldri har lest fÞr. Hvordan er det mulig for deg Ä kunne tolke de setningene dersom du ikke allerede hadde et maskineri i hjernen som kunne dissektere dem og bryte dem ned til de begrensede elementene. Denne egenskapen finnes ikke hos andre arter. Dyr kan helt sikkert kommunisere ting som "jeg er redd", "du er sjefen", for hunder f.eks., eller for bier "maten finnes i denne retningen, blablabla", men det man vet ganske sikkert at dyr ikke sier ting som "I gÄr var jeg ute og gikk en tur i skogen og da sÄ jeg han dusten som alle liker nÄ for tiden, og jeg sa til ham, Hei du, du er en dust, og da viste han fram tennene og da ble jeg sÄ redd som jeg aldri har vÊrt fÞr."

Men tilbake til sprÄkets begrensninger. Ja sprÄket er begrenset i den grad at genene vÄre har satt grenser blant annet for hvilke former sprÄket kan ta. Det er for eksempel en grunn til at et nys ikke er blant de lydene som er en del av sprÄket, eller, kanskje mindre innlysende, pulmonisk ingressive lyder (lyder pÄ innoverpust), det er rett og slett fordi de ikke er en del av den mulige programvaren som vi er levert med.

Over til det rent filosofiske i denne diskusjonen. Er sprÄket kommet for Ä bli? Dette spÞrsmÄlet er selvsagt helt umulig Ä svare pÄ. Er synet eller hÞrselen kommet for Ä bli? HÞrselen vÄr er for eksempel ganske underlegen i forhold til hundens. Og informasjonen vi fÄr fra interaural prosessering (hvor kommer lyden fra) er rimelig upÄlitelig. Vil det si at hÞrselen kommer til Ä forsvinne?

Nei, selvsagt ikke. Ting forsvinner ikke bare fordi de ikke brukes til noe. Ta blindtarmen for eksempel. Den har vÊrt uvirksom i hundretusener av Är, men den er der fortsatt. Dessuten er hverken sprÄket, hÞrselen eller synet der pÄ grunn av at vi gjerne ville snakke med hverandre, hÞre eller se. Det er en vanlig misforstÄelse av evolusjonsteorien. SprÄket, hÞrselen og synet er etter all sannsynlighet biprodukter av genetiske mutasjoner, som, ja, ga de individene en fordel i overlevelsesÞyemed, men sett nÄ ikke hesten foran vognen og si at mennesket en dag bestemte seg for Ä forbedre kommunikasjonen og fant opp sprÄket. Det blir helt feil.

PÄ samme mÄte kan vi ikke kvitte oss med sprÄket. Det er faktisk ganske umulig. Hvis man blir eksponert for sprÄk i barndommen er det faktisk umulig Ä ikke lÊre seg det sprÄket man blir utsatt for. (Det er bevist.) Men om folk blir litt fortvilte fordi sprÄket ikke helt funker som det skal nÄr de prÞver Ä kommunisere sÄ er det jo fordi sprÄket som alle andre organer har defekter. Mange mener for eksempel at det hadde vÊrt nyttig om vi kunne hÞre litt hÞyere frekvensomrÄder, men det kan vi altsÄ ikke, og vi mÄ leve med det.

Det skal ogsÄ sies at sprÄket stÄr for et mindretall av den totale kommunikasjonen mellom mennesker. Vi har andre former for kropps"sprÄk", vi har musikk, visuell kunst, etc etc. Her er det bare Ä utfolde seg.

Til slutt en liten kommentar pÄ det med forskjellen mellom engelsk og norsk. Mange har lettere for Ä uttrykke seg pÄ engelsk enn pÄ norsk. Jeg tror dette har mest med Ä gjÞre at vi i Norge blir eksponert sÄ ekstremt mye for engelsk gjennom media at mange unge i dag har et stÞrre ordforrÄd pÄ engelsk enn pÄ norsk. Punkt nummer 2, oversetting mellom sprÄk blir i vitenskapen sett pÄ som helt umulig. At det pÄ norsk ikke finnes ord tilsvarende et norsk ord er helt tilfeldig, og har ingen sammenheng med at engelsk er rikere eller lettere Ä uttrykke seg pÄ. Hvis man har vanskeligheter med Ä uttrykke seg pÄ norsk har man bare ikke Þvd lenge nok. Sant skal sies, engelske ordbÞker har fantastisk mange ord, og de fleste ord finnes bÄde av germansk og latinsk opphav. Men de fÊrreste gjennomsnittlige anglofoner kan alle disse ordene. Jeg har sagt dette fÞr: ordbÞker definerer ikke et enkelt sprÄk. (Heller ikke populasjoner, bare individer, men det skal dere fÄ slippe Ä hÞre om nÄ.)

InnleggSkrevet: Man 09 Aug 2004, 21:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Oioi, litt av et svar Smile
Ser nesten ut som du har litt peiling pÄ det du snakker om.

Det er vell kanske noe i det at sprÄket ligger i genene vÄre, virker litt logisk etter din presentasjon av det.
Men vi antar jo at sprÄket er noe vi har utviklet, historisk sett sÄ regner vi jo ikke med at de fÞrste menneskerasene hadde i nÊrheten av et sÄ utviklet sprÄk som vi har i dag.
Dette er bevis nok for at vi ikke kan ta for gitt at sprÄket som det er i dag vil for evig vÊre slik.
En ting er at nye sprÄk utvikles mens andre dÞr, slike merkelige sprÄk som sms sprÄk kan jo nÊrmest regnes som et eget norsk eller engelsk basert sprÄk. (jeg skjÞnner ikke alt i det minste).

Det er forsÄvidt irrelevant om hÞrselen og synet og luktesansen er kommet for Ä bli, selv om vi trenger hÞrsel for Ä hÞre talesprÄk i dagens samfunn.

Den menneskelige kroppen er under utvikling og mutasjoner kan f.eks skje.
Og pÄ samme mÄte som du mener at sprÄk er noe vi i utgangspunktet kan, det trenger bare en aktiverings-prosses, sÄ er det nok mye ukjent vi kan som ogsÄ bare trenger og aktiveres, men vi er ikke utviklet helt enda, eller ingen ting har aktivert det.

Dette skulle jeg gi masser av rom for muligheten til andre kommunikasjons former og oppstÄ / bli oppdaget.

Hvorvidt dyr kommuniserer vet vi strengt talt ikke, men vi kan anta at dyrearter ikke har et utviklet sprÄk som mennesket.
I det minste har de ikke talesprÄk som kan sammenlignes.

Oppsumeringsmessig sÄ mener jeg vel da at vi neppe har sett hÞyden i kommunikasjonens evolusjon for menneskeheten. Jeg er rimelig sikker pÄ at vi har mere og gÄ pÄ.

InnleggSkrevet: Lűr 14 Aug 2004, 10:10
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Findus skrev:

Men vi antar jo at sprÄket er noe vi har utviklet, historisk sett sÄ regner vi jo ikke med at de fÞrste menneskerasene hadde i nÊrheten av et sÄ utviklet sprÄk som vi har i dag.

Hvem er "vi".

"Vi" lingvister er ganske overbeviste om at sprÄket ikke er noe vi har utviklet. SprÄket har derimot "utviklet seg selv", altsÄ i et evolusjonsperspektiv, pÄ samme mÄte som Þynene vÄre utviklet seg selv og Þrene vÄre osv.

Det finnes hverken bevis eller kontra-bevis for at de fÞrste menneskerasene hadde sprÄk i nÊrheten av det vi har. Kan du plassere dette i tid? Jo lenger det er siden, jo mer sannsynlig er det at sprÄket var mindre utviklet (ikke av oss) enn det er nÄ, men det finnes ingen empiriske data som kan plassere nÄr sprÄket slik vi ser det i dag ble fÞdt.

Findus skrev:

Dette er bevis nok for at vi ikke kan ta for gitt at sprÄket som det er i dag vil for evig vÊre slik.

Det er helt riktig. Enhver genetisk egenskap er utsatt for potensiell genetisk mutasjon. Men sÄ lenge genene forblir slik de er, vil ikke sprÄket slik det er definert av genene, forandre seg.

Og da mener jeg ikke sprÄkets historiske utvikling, som fra latin til fransk, spansk, italiensk osv. Forskjellen mellom latin og fransk er like liten som forskjellen mellom fransk og engelsk, nÄr vi snakker om form og struktur. Det er ikke nÞdvendigvis gitt at fransk ble utviklet fra latin (det er en hypotese som vi kan "bekrefte" fordi vi har andre kunnskaper som leder i samme retning), latin er ikke mindre utviklet enn fransk. (PÄ overflaten ser det faktisk ut til at latin er mer utviklet enn fransk, ettersom latin er morfologisk mer kompleks, men, som sagt, kun pÄ overflaten.)

Ikke at den historiske utviklingen hadde vÊrt et argument for at vi utvikler sprÄket selv, vi har nemlig like liten kontroll over dene utviklingen. (Bare se hvor lite sprÄkpolitikken har Ä si for hvordan folk faktisk snakker.)
Findus skrev:

En ting er at nye sprÄk utvikles mens andre dÞr, slike merkelige sprÄk som sms sprÄk kan jo nÊrmest regnes som et eget norsk eller engelsk basert sprÄk. (jeg skjÞnner ikke alt i det minste).

Dette er litt utenfor tema ettersom skriftsprÄk kun er en sosiopolitisk konvensjon, ikke et produkt av et talesprÄk. Vi kan i grunn finne pÄ en hvilken som helst avtalt skrivemÄte, basert pÄ et av menneskesprÄkene, men dette ville ikke pÄvirke menneskesprÄket.

1. Barn lĂŠrer Ă„ snakke fĂžr de lĂŠrer Ă„ skrive
2. Barn lĂŠrer Ă„ snakke uten at de trenger hjelp av voksne, mens de trenger hjelp til Ă„ lĂŠre Ă„ skrive.
3. TalesprÄket eksisterte, etter all sannsynlighet i samme form som vi kjenner det i dag, lenge fÞr noe som helst skriftsprÄk kom pÄ banen.

(Lingvistikken har i lys av dette tilfellet snevret inn definisjonen av begrepet "sprÄk" til kun Ä gjelde talesprÄk, ikke skrivemÄter, for Ä unngÄ potensielle misforstÄelser. En av vÄre oppgaver er Ä gjÞre den generelle befolkningen bevisste den essensielle forskjellen mellom talesprÄk og skrivemÄter.)

Findus skrev:

Det er forsÄvidt irrelevant om hÞrselen og synet og luktesansen er kommet for Ä bli, selv om vi trenger hÞrsel for Ä hÞre talesprÄk i dagens samfunn.

Ja, jeg brukte bare hÞrselen og synet som en parallell til sprÄket, til sammenligning.
Findus skrev:

Den menneskelige kroppen er under utvikling og mutasjoner kan f.eks skje.
Og pÄ samme mÄte som du mener at sprÄk er noe vi i utgangspunktet kan, det trenger bare en aktiverings-prosses, sÄ er det nok mye ukjent vi kan som ogsÄ bare trenger og aktiveres, men vi er ikke utviklet helt enda, eller ingen ting har aktivert det.

Helt riktig.
Findus skrev:

Dette skulle jeg gi masser av rom for muligheten til andre kommunikasjons former og oppstÄ / bli oppdaget.

Helt klart. Andre kommunikasjonsformer finnes allerede. Som kropps"sprÄk", musikk og kunst.

Jeg har vanskelig for Ä forestille meg hvilken form en kommunikasjonsform skulle ta, som skulle gi de individene som ble velsignet av den, stÞrre overlevelseskapasitet, noe som er den eneste grunnen til at den skulle fortrenge den eksisterende formen for talesprÄk.

Det er ikke unaturlig Ä tro at "infite use of finite means" er et mettet steg i evolusjonen av kommunikasjonsformer for mennesker. Det er vanskelig Ä tenke seg et mer avansert system, innenfor de genetiske begrensningene mennesker har i dag, eller de genetiske mutasjonene vi kan tenke oss at genene vÄre blir utsatt for.

Telepati er selvsagt en mulighet, men det er vanskelig Ä tenke seg et nytt organ i hjernen som kan ta seg av denne overfÞringsformen (som mÄ benytte seg av radiobÞlger eller annenslags overfÞring av energi) kan utvikle seg fra den hjernen vi har nÄ. Vi vet selvsagt ikke alt om hjernen, og det er godt mulig vi allerede har et apparat som kan utvikle seg i den retningen.

Findus skrev:

Hvorvidt dyr kommuniserer vet vi strengt talt ikke, men vi kan anta at dyrearter ikke har et utviklet sprÄk som mennesket.
I det minste har de ikke talesprÄk som kan sammenlignes.

Nuvel, vi kan vÊre ganske sikre pÄ at dyr kommuniserer pÄ et eller annet plan. Detaljene om hvordan bier kommuniserer retningsbeskrivelser er for eksempel ganske nÞye studert, og alle som har hund vil pÄstÄ at nÄr en hund mÞter en annen hund sÄ er det kommunikasjon inne i bildet. Vi kan ikke avfeie dette med Ä si at dette er jo instinkter (det er en utdatert mÄte Ä skille dyr fra mennesker, som i lys av det vi vet i dag, ikke er sÊrlig gjeldende. Allikevel sier folk dette hele tiden.), menneskesprÄket er ogsÄ i stor grad en ubevisst mekanisme.

Men det er riktig som du sier, vi har gode grunner til Ä tro at mennesket er den eneste arten som benytter seg av det sÄkalte "infite use of finite means".
Findus skrev:

Oppsumeringsmessig sÄ mener jeg vel da at vi neppe har sett hÞyden i kommunikasjonens evolusjon for menneskeheten. Jeg er rimelig sikker pÄ at vi har mere og gÄ pÄ.

Tatt i betrakning det vi vet, er sannsynligheten for at talesprÄket slik vi kjenner det forsvinner til fordel for en annen type kommunikasjon ganske liten. Men jo, jeg er enig i at det ikke er umulig.

Det er heller ikke umulig at jorden blir meiet ned av et par asteroider i gjennomfart, eller at giraffer gror vinger og blir den nye miljĂžvennlige lufttransporten.

InnleggSkrevet: Lűr 14 Aug 2004, 21:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [41 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet