DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Hva er EGENTLIG en venn?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [49 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
For min del finnes det helt klart bestevenner, om enn ikke helt etter ordets betydning, dvs de er ikke nødvendivgvis "best" av alle. MEN, de er mye bedre venner enn de øvrige. Noen passer ganske enkelt bedre sammen, og noen gir mer av seg selv i et vennskap enn andre. Har ingenting med menneskeverd å gjøre, alle kan bli en bestevenn Smile

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 00:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Kan ALLE det?
Heeelt sikkert?
*tviiiiile*
Serøst, jeg tviler sterkt på det. Desverre er jeg overbevist om at det finnes enkelte mennesker som rettogslett ikke passer til tittelen.

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 00:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Men det er ingenting i veien for at de kan bli en bestevenn for noen andre, mange forskjellige folk og vesen der ute vøtt. Er heller ikke alle som går så veldig inn for å være en god venn heller, men det betyr ikke at de ikke kan

Kall meg gjerne optimist, for det er jeg faktisk Smile

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 00:37
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Hmm.. Jeg har da godt tro på mennesker, men jeg er også veldig pessimistisk. Er generelt ikke det en kan kalle en bra venn selv. Det kan kanskje være grunnen til at jeg funderer så på dette området i utgangspunktet-
Men når en god venn skal være villig til å gi litt må jo det være gjensidig?
Ikke alle klarer å gi. ikke alle liker tanken på at de ikke klarer å gi. Ikke alle liker å gi og gi og gi.
For det finnes unektelig mennesker som er veldig vanskelige og krevende. Er man en god venn når man holder ut med et sånt ta og ta og ta menneske?

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 00:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Hm, det er litt vanskelig det der med hva som egentlig definerer en god venn. Det finnes mange vennskap der en for det meste gir mens den andre tar, og der begge partene likevel mener de har et godt vennskap. Noen gir i en form (feks ting, handlinger) og får igjen i en annen form (feks takknemmelighet, annerkjennelse) og føler at de fikk tilbake det de gav. Ofte er det ikke så lett å se de tingene og man kan stemple noen (eller seg selv) som en dårlig venn eller utnytter. Noen ganger er det også sant, men jeg ville poengtere at det er forskjellige ting man verdsetter i vennskap, og det er ikke alltid begge partene er "in it for the same thing" men likevel tjener begge på det.

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 01:02
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Det hørtes jo egentlig ganske kynisk ut da?
Er vennskap kanskje egentlkig noe veldig kynisk noe?

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 01:17
Eyden
Veronica
Veronica

Hmm.. kan være fordi jeg tyr til kynisme når jeg prøver å finne en mening med saker og ting som har med folk og følelser å gjøre.. er så vanskelig å finne logikk på en annen måte. Kanskje jeg egentlig er en kynisk person? Det har ikke hindret meg i å få venner da vaffal, og da er jo det meste greit Wink

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 01:33
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Jos
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 29 Jun 2004
Eyden skrev:
Men det er ingenting i veien for at de kan bli en bestevenn for noen andre, mange forskjellige folk og vesen der ute vøtt.

vi er en gruppe omtrent på 5 som er bestevenner/nære venner med hverandre, både samlet og hver for oss.

InnleggSkrevet: Tor 22 Jul 2004, 07:05
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Min teori er at om man er en god venn selv, vil man enten få gode venner eller bli utnyttet. Poenget da er å finne ut hvem det er som utnytter og så slå til med en dæsj egoisme.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Fre 23 Jul 2004, 23:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003
sharee skrev:
Min teori er at om man er en god venn selv, vil man enten få gode venner eller bli utnyttet. Poenget da er å finne ut hvem det er som utnytter og så slå til med en dæsj egoisme.

hvordan skal vi vite det??

en god venn.. hvordan er man en god venn?

InnleggSkrevet: Tor 29 Jul 2004, 17:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Venner er en type handelspartnere. Man selger varen sin, og får andre varer tilbake. Man later som man er interessert i deg andre, og den andre later som h*n er interessert i deg. Full klaff.

Den som ikke klarer å handle, eller ikke har varer å handle for, får ikke bli med. Synd for h*n.

Kult å være tilbake på forumet! Noen som husker meg og mine geniale filosofiske vinklinger på hverdagslige fenomen?

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 00:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Terning skrev:
Venner er en type handelspartnere. Man selger varen sin, og får andre varer tilbake. Man later som man er interessert i deg andre, og den andre later som h*n er interessert i deg. Full klaff.

Den som ikke klarer å handle, eller ikke har varer å handle for, får ikke bli med. Synd for h*n.

Kult å være tilbake på forumet! Noen som husker meg og mine geniale filosofiske vinklinger på hverdagslige fenomen?

Det er grenser for hvor langt man kan gå med bytteteori før det blir absurd. I dette tilfellet kan du se den grensa som horisonten, og du er laangt til sjøs. Wink

Utdyping kan komme hvis det er behov for det, hvis det er noe mer å si om saken enn at jeg er dypt uenig med deg...

Velkommen tilbake, håper du får det gøy! Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 11:20
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Terning skrev:

Dette er bortimot som å beskrive fotball som en gjeng med folk som løper ute på en bane og jager etter en ball. (OK - så langt jeg bryr meg er fotball det, men sånn rent bortsett fra det.) Man misser jo fullstendig poenget.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 13:01
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Mange setter jo fotballen over vennskap, så jeg ser ikke hvorfor sammenlikningen min blir så gæren tatt i betraktning at fotball er er når en gjeng jager etter en ball ute på en bane Very Happy

Få fingern ut at kall en spade for en spade sier nå jeg da, å tro at vennskapet er så hellig er jo som å tro på Gud det Very Happy

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 14:02
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Du misser fullstendig poenget - hvorfor gjør man som man gjør? Hvorfor samles man på den måten man gjør, hvorfor ikke på andre måter? Hvorfor har man de reglene for sosial omgang man har, og ikke andre?

Det er faktisk noe som heter å bry seg om andre mennesker.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 14:32
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Vi har følelser, som resulterer i vennskap/uvennskap. kjærlighet/hat, og man kan ikke velge og bytte som man velger og bytter kaffetraktere og videospillere.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 14:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Visst kan vi bytte og velge venner som vi bytter og velger videospillere - en velger jo det beste, det som passer best til ditt bruk.

Å bry seg om andre gjør vi jo fordi vi ønsker noe tilbake.

Hvorfor forstår dere ikke?

Fornekter sannheten.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 15:12
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Fornekter sannheten?
Jeg bryr meg faktisk ikke om vennene mine fordi jeg forventer noe tilbake. Hvis du ikke tror på det så er det ikke mye jeg kan gjøre med det.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 19:28
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Du lurer deg selv... alle sier jo selvsagt at de bryr seg om vennene sine fordi de forventer noe tilbake. Men sånn er det ikke. Folk tørr rett og slett ikke si dette, at de er så egoistiske, og på en eller annen måte har det blirr sant for dem.

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 19:38
Zatharee

Terning: Du sier at alle har et egoistisk forhold til vennskap. Så vidt jeg skjønner er det godt mulig at du har et egoistisk forhold til vennene dine, men du er fortsatt langt fra å bevise at alle er som deg. Det virker derimot som det her er flere som er villige til å bevitne på akkurat det motsatte...

Og siden vi bare trenger et eksempel på at folk bryr seg om venner uten egoistiske motiver for å velte teorien din, synes jeg du burde komme med bedre argumenter enn at "du lurer deg selv". Begge sider i diskusjonen kan lett finne grunner til å si at den andre lurer seg selv, bedriver ønsketenkning osv, uten at det vi tilføye diskusjonen noe som helst.

Hvorfor tror du at det menneskelige følelseslivet er så egoistisk som du påstår? Er alle menneskelige realsjoner (foreldre-barn, kjærester etc) av samme art?

InnleggSkrevet: Tor 21 Okt 2004, 19:59
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [49 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet