|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
det er ille å drømme om penger. det kan likestilles med mange andre fæle ting, men penger er noe alle har et forhold til.
gartner-greia skrev jeg ned et annet sted, veronica, jeg trodde det var her, så det ble litt feil. men gartneren trenger ikke mer en en verandakasse med blomster for å kunne gelde seg over hagen sin
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det er ille å drømme om penger. det kan likestilles med mange andre fæle ting, men penger er noe alle har et forhold til.
gartner-greia skrev jeg ned et annet sted, veronica, jeg trodde det var her, så det ble litt feil. men gartneren trenger ikke mer en en verandakasse med blomster for å kunne gelde seg over hagen sin
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
meine hüter skrev: | det er ille å drømme om penger. det kan likestilles med mange andre fæle ting, men penger er noe alle har et forhold til. |
Så om jeg drømmer om penger betyr det at jeg er mindre lykkelig enn om jeg drømte om drømmemannen/drømmekvinnen?
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Tror jeg forstår tankegangen din. Noe om at det enkle er ofte det beste? Det er jeg forsåvidt enig i. En enkel bonde tror jeg f.eks. lever et mye fredelig og mer harmonisk liv enn urbane kapitalskrokodiller.
Likevel tror jeg "skaden" man tar av å drømme om penger, er avhengig av hvor sterkt man vil la seg hjemsøke av denne drømmen. Selv den enkleste bonde eller gartner drømmer nok nå og da om litt penger til å kjøpe f.eks. en ny kvige eller noen nye frø.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
du er ikke nødvendigvis mindre lykkelig, du har bare ett annet (og ifølge meg FEIL syn på hva lykke er)
jepp, veronica, du er inne på det. jeg skal bli buddhist en gang..snart? men først skal jeg bygge opp noe jeg kan ramle ned på igjen hvis jeg finner ut at buddhismen ikke funker for meg...
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
du er ikke nødvendigvis mindre lykkelig, du har bare ett annet (og ifølge meg FEIL syn på hva lykke er)
jepp, veronica, du er inne på det. jeg skal bli buddhist en gang..snart? men først skal jeg bygge opp noe jeg kan ramle ned på igjen hvis jeg finner ut at buddhismen ikke funker for meg...
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
meine hüter skrev: | du er ikke nødvendigvis mindre lykkelig, du har bare ett annet (og ifølge meg FEIL syn på hva lykke er)
|
Kommer vel litt an på hva man legger i ønsket om penger. Om det er et Onkel Skrue-behov for bare å samle så mye som mulig. Eller om det er det pengene kan gi som er det viktigste.
Det er viktig å huske at penger ikke betyr det samme for alle. For noen er penger et middel til luksus. For noen er det et middel for å føle seg trygg og sikker. For andre er det en glede over å ha mye. Uansett synes jeg ikke man kan snakke om at noe som gjør en person lykkelig (uansett om det er materialistisk, psykisk eller sjelelig) kan være feil. Ens syn på lykke kan ikke være feil, det kan bare være ens eget. Om noen finner lykken ved å omgi seg med luksus, er ikke det verken mer feil eller riktig enn om noen finner lykken ved å slentre rundt i en skog og lytte på fuglesang.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Det er klart alle er best tjent med en verden av mennesker som finner glede i de enkle ting. Men kan de noe for at de ikke er slik? Nei. De er formet av sine omgivelser.
Og da er det forsåvidt greit å fortelle menneskene at de burde leve enklere, for da kan de forandres. Men denne moraliseringen til meine hüter ("det er galt å drømme om penger") har jeg ingen sans for. Moralisering er som regel hylersk, desutten så virker det ikke.
Se bare på regjeringens kampanjer mot røyking i Norge. Den har ikke virket. Ingen gidder ta imot ordre fra andre om de ikke må.
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 20:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
for meg er det feil å drømme om penger fordi det ikke står i stil til det jeg vil oppnå. men sånn generelt tviler jeg på hva godt det kan komme ut av å drømme om det.
|
Skrevet: Man 14 Jun 2004, 08:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
For meg er penger noe som gir trygghet. Slippe å bekymre seg over regninger, uforutsette utgifter, vite at jeg har frihet til å kunne gjøre litt mer av det jeg vil.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 21:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
martefine
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003 Innlegg: 2283 Bosted: Mongoland
|
Penger er en trygghets ting. Man trenger nødvendigvis ikke mye penger, men ved å ha dem skaper man trygghet og åpner for nye muligheter.
|
_________________ Skal du bare lese en bok i år,
må du ta deg sammen
Skrevet: Tor 01 Jul 2004, 21:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|