DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
200 000 registrert innen psykiatrien
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [39 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hvem??

InnleggSkrevet: Fre 11 Jun 2004, 17:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
meine hüter skrev:
hvem??

Du, fortelle om alle disse selvmotsigelsene.

InnleggSkrevet: Fre 11 Jun 2004, 17:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

livsyn som tilsier en type oppførsel, men praktiserer en annen.
fordeler som ikke faller på deg, men burde gjøre det. mennesker som sier de forstår, men så gjemmmer seg fordi de ikke vil sette seg inn i andres situasjoner. samfunn som visstnok skal være ærlige, men baserer ærlighet på selvmotsigelser...jeg greier ikke å forklare bedre...dum dag...

InnleggSkrevet: Fre 11 Jun 2004, 17:22
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
meine hüter skrev:
?? når andre lager selvmotsigelser som gjør verdensbildet mitt mer innviklet og gjør at jeg ikke lenger kan sies å fungere som et normalt menneske...

Sannheten er komplisert. En tendens i den moderne verden er tvertimot å forenkle verdensbildet, og gjøre det lettere, og mindre sann, enn den virkelig er. Dette er en trussel.

Hadde folk sett den hele sannheten hadde vi sluppet USAs krig mot terror, og kanskje vi også hadde sluppet selve terroren.

Dette var en liten avsporing, men jeg ville bare poengtere at det er den sammensatte, og ofte selvmotsigende sannheten, som er det virkelige!

InnleggSkrevet: Lør 12 Jun 2004, 20:16
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Tallene overrasker meg ikke noe særlig. Folk er generelt skrullberter, i større eller mindre grad. De med litt mer selvinnsikt, humor og selvironi klarer seg stort sett bra. Det er de som mangler én eller flere av ovennevnte egenskaper som er på slitern, ettersom de mister viktige perspektiv både på seg selv og livet.

Når det gjelder psykiske problemer tror jeg stort sett at man sjeldent kan legge skylden (om man kan snakke om noens "skyld") på noen andre enn seg selv.

InnleggSkrevet: Lør 12 Jun 2004, 22:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
sharee skrev:
Men har vi det egentlig så ille?

Jeg tror faktisk vi gjør alt til og bli værre en det tingene egentlig er.
EGENTLIG har vi det ikke så ille.
Og enkelte ting blir jo ille uten at vi hjelper til og.
Vet ikke om jeg fikk frem poenget mitt godt nok her nå men.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 10:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

tror jeg mangler humoren. selvironi har jeg, selvinnsikt håper jeg jeg har etter å ha lett etter det i en evighet...men hva er vitsen i å takle verden hvis du bare går og er frustrert over at du ikke forstår den?

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 10:48
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Forstår man den, så takler man den. Ganske enkelt.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 11:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

hææ? det er da haugevis med mennesker som takler den uten å forstå den! ingen kan da si at de forstår verdenssamfunnet? det ville være det samme som å si at en er fullkommen

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 11:14
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Veronica skrev:
Når det gjelder psykiske problemer tror jeg stort sett at man sjeldent kan legge skylden (om man kan snakke om noens "skyld") på noen andre enn seg selv.

Tøv. Psykiske lidelser oppstår som en kobinasjon av arv og miljø. En velger ikke å bli syk!

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 14:47
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

meine hüter skrev:
hææ? det er da haugevis med mennesker som takler den uten å forstå den! ingen kan da si at de forstår verdenssamfunnet? det ville være det samme som å si at en er fullkommen

Poenget mitt var ikke at man ikke kan takle verden uten å forstå den, men at hvis man forstår den, takler man den. Dessuten vil jeg ikke påstå at en person som går og fruster over at han ikke forstår verden, takler den noe videre godt.

Terning skrev:
Psykiske lidelser oppstår som en kombinasjon av arv og miljø. En velger ikke å bli syk!

Psykiske lidelser kan oppstå av så meget, og sist jeg sjekket kranglet fortsatt "ekspertene" om hva som egentlig er årsaken(e).

Det finnes riktignok de som velger å bli syk (av ymse grunner; for å få oppmerksomhet, f.eks.), men disse er det nok ikke så overveldende mange av, så det er et blindspor.

Poenget mitt var mer at uansett hva som får psykiske lidelser til å oppstå, så er det hovedsaklig ens egen psyke som avgjør hvor lenge lidelsen vedvarer.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:16
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

man kan ikke forstå verden. det er umulig, man kan tidvis forstå deler av den, men aldri forstå den!

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:20
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
"There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened."
-Douglas Adams

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
meine hüter skrev:

Jeg takler verden uten og forstå den.
Som jeg har sagt før, vi bruker opp all den tiden vi har i livet bårt til og lete etter en mening som antagelivis ikke finnes.
Selv om folk er for bilnde til og skjønne at det av vi lever egentlig burde vært en mening i seg selv.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 17:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

jeg takler ikke verden fordi jeg vil forstå den, vil forstå meninga. hvis du har lest lykketråden, tror jeg du forstår mer av hva jeg mener

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 17:57
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Veronica skrev:
Poenget mitt var ikke at man ikke kan takle verden uten å forstå den, men at hvis man forstår den, takler man den. Dessuten vil jeg ikke påstå at en person som går og fruster over at han ikke forstår verden, takler den noe videre godt.

Det er sant, men hva er poenget ditt? Det er jo den å ikke forstå verden som er sykdommen.

Veronica skrev:
Psykiske lidelser kan oppstå av så meget, og sist jeg sjekket kranglet fortsatt "ekspertene" om hva som egentlig er årsaken(e).

De kjenner ikke årsakene nei, men de vet at det dreier seg om enten arv eller miljø.

Veronica skrev:
Det finnes riktignok de som velger å bli syk (av ymse grunner; for å få oppmerksomhet, f.eks.), men disse er det nok ikke så overveldende mange av, så det er et blindspor.

Disse har ikke valgt å bli syke, det å trenge oppmerksomhet er en del av sykdommen.

Veronica skrev:
Poenget mitt var mer at uansett hva som får psykiske lidelser til å oppstå, så er det hovedsaklig ens egen psyke som avgjør hvor lenge lidelsen vedvarer.

Såklart, men du velger ikke om denne psyken skal være sterk eller ikke, den er et resultat av arv og miljø.

InnleggSkrevet: Søn 13 Jun 2004, 20:48
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

terning, nå virker det som om du mener at alle som har psykiske lidelser bare skal hangle med og se hvor lenge det varer. veronica legger riktignok altformye opp til enkeltmennesket, men du tar fra de all handlingskraft!

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 08:40
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tar ikke fra dem all handlingskraft, for syke mennesker har likevel en frisk del... det er rivalisering mellom den syke delen du ikke rår over, og den friske delen, som du i dagens frie norge rår mye mer over!

InnleggSkrevet: Man 14 Jun 2004, 21:02
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

det er tilfeldigheter som fremkaller sykhet/friskhet. du tar fortsatt fra dem for mye handlingskraft.

InnleggSkrevet: Tor 17 Jun 2004, 19:00
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [39 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet