SayIt
Supersøt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
He's just a fat, lazy cat!
Artikkelen er skrevet av Bård André Johnsen
Garfield: The Movie
Det er med den teknologiske utviklingen at vi kan kose oss med filmer som Lord of the Rings, Harry Potter, Shrek og andre filmer preget av grensesprengende animasjon. Den teknologiske utviklingen gir også store produksjonsselskap muligheten til å filmatisere ting som Spiderman, Spawn, Daredevil, Hellboy og nå Garfield. Poenget mitt er: Skal du kjøpe en fin pakke, pakk den inn i noe fint.
Alt er såre vel hjemme hos Jon Arbuckle og Garfield, inntil Jon en dag kommer hjem med intet mindre enn Odie, en hund. I Garfields tilfelle, en konkurrent om oppmerksomhet og husrom. Og dansetrinn. Men skjebnen vil ha det til at Odie kidnappes, og hvem andre enn Garfield kan redde dagen? Right on!
Det er knapt noen som ikke har fått med seg Garfield i en eller annen form i løpet av livet sitt. Garfield er kanskje verdens mest irriterende, egoistiskte, daffeste og mest sjarmerende katt, og det er akkurat det vi får se ham som i filmatiseringen av Garfield. Garfield er akkurat så irriterende som du kanskje ville innbilt deg, og Bill Murray som stemmen hans er faktisk den eneste vellykkede castingen som er gjort i denne filmen.
Garfield er animert, og det er ingen dårlig jobb det er gjort for å portrettere katten, det er faktisk ganske så imponerende, og ikke minst morsomt.
Så hva er egentlig galt med filmen? Du har fått et hint. Castingen. Breckin Meyer som Jon er fullstendig feil, og Jennifer Love Hewitt er 'o så trist å se på. Faktisk så trist at jeg blir litt lei meg. For verdens kanskje kuleste katt er pakket inn den tynneste, mest patetiske historien noen sinne, og en animert katt kan ikke gjøre jobben alene.
Som en film for noen under fem er dette sikkert glimrende. For alle andre er dette bortkastet tid såfremt du ikke er en Garfieldnerd. Du vil i det minste le deg skakk i hjel av Garfields herlige ansiksuttrykk, dansefot og det lille lasset med referanser han lirer av seg blant andre kreative og morsomme gloser. Hadde det ikke vært for Bill Murray og gode animatører, så hadde dette vært en fiasko.
En god idé som beklageligvis ble dårlig gjennomført.
|