|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004 Innlegg: 263 Bosted: litt sånn overalt
|
sant. men tror du der er meningen at han skal komme på galehus? personlig tror jeg egentlig ikke det....
|
_________________ Jeg liker pizza, liker du pizza?
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 20:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Gud har nok en utspekulert plan for det også. Guds veier er uransaklige, sier de jo.
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 20:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

|
hehe, sant nok.... kunne vært morsomt å se hvordan han løste den situasjonen, å i det hele tatt fikk et lurt poeng utav den:D
|
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 20:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Når mennesker står opp fra døde tror jeg ikke at det som Jesus skal på galehus blir det største problemet..
|
Skrevet: Tir 01 Jun 2004, 08:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
desmodus skrev: | Det er ikke nødvendigvis religionen det er noe galt med, men veldig ofte er det lederne i menigheten eller trossamfunnet det er noe galt med. Det er der det går galt, når de prøver å ta Guds plass og rett og slett misbruker stillingen sin. liker ikke sånne folk:( |
Må innrømme at heller ikke jeg har helt sansen for slike... Det jeg tenker på er at siden det skjer så ofte er det nærtliggende å anta at det til en hvis grad er delvis religionens skyld. Ansvaret ligger kanskje på de som måtte missbruke den og de som lar seg missbruke (jeg ser ingen god unnskyldning i 'bare å følge ordre'), men de fleste religioner er (kanskje beklageligvis) mer opptatt av lydighet enn kritisk tenkning. En annen ting er at 'Gud' åpner for 'høyere' meninger eller 'hellige' kriger eller lignenede som er skumle måte å rettferdiggjøre sine handlinger på. Drittsekker kan love troende lykke i 'det neste liv', enerett på forlatelse for synder eller lignenede.
Alt i alt er religion for det meste en fin og trivelig ting, men jeg synes det er verdt å ha i bakhodet at det også er en av de mest effektive og utprøvede måter å kontrolerer mennesker på.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 01 Jun 2004, 08:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

|
Mr_Pin skrev: | desmodus skrev: | Det er ikke nødvendigvis religionen det er noe galt med, men veldig ofte er det lederne i menigheten eller trossamfunnet det er noe galt med. Det er der det går galt, når de prøver å ta Guds plass og rett og slett misbruker stillingen sin. liker ikke sånne folk:( |
Må innrømme at heller ikke jeg har helt sansen for slike... Det jeg tenker på er at siden det skjer så ofte er det nærtliggende å anta at det til en hvis grad er delvis religionens skyld. Ansvaret ligger kanskje på de som måtte missbruke den og de som lar seg missbruke (jeg ser ingen god unnskyldning i 'bare å følge ordre'), men de fleste religioner er (kanskje beklageligvis) mer opptatt av lydighet enn kritisk tenkning. En annen ting er at 'Gud' åpner for 'høyere' meninger eller 'hellige' kriger eller lignenede som er skumle måte å rettferdiggjøre sine handlinger på. Drittsekker kan love troende lykke i 'det neste liv', enerett på forlatelse for synder eller lignenede.
Alt i alt er religion for det meste en fin og trivelig ting, men jeg synes det er verdt å ha i bakhodet at det også er en av de mest effektive og utprøvede måter å kontrolerer mennesker på. |
sant, blir religion misbrukt kan det bli temmelig skummelt! men de fleste religioner(tror jeg, har igrunn mest peiling på kr.dom) er positive.
En liten parantes: Kr.dom tillater ikke hellige kriger....
|
Skrevet: Tir 01 Jun 2004, 18:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
Satanismen er den som har flest negative sider vil jeg tro. Etter islam.
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du går inn for det. K thx bai~
Skrevet: Tir 01 Jun 2004, 19:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
SecretWindancer skrev: | Satanismen er den som har flest negative sider vil jeg tro. Etter islam. |
Islam er også en kjærlighetsreligion - tro det eller ei... Den har bare blitt missbrukt på samme måte som kristendommen, og nå forbinner folk den med gale mennesker som sprenger fly inn i hus og jihad og alt slikt.
Satanisme i sin "egentlige" form - som Crowley og LaVey ville ha den - er egentlig anti-kristendom.
"Satan has been the best friend the Church has ever had, as He has kept it in business all these years!" - Church of Satan
|
Skrevet: Ons 02 Jun 2004, 07:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
jatonime
Varm i trøya

Ble Medlem: 06 Aug 2003 Innlegg: 64 Bosted: rakkestad
|
Religioner er helt greit bare folk ikke tar det for langt og bruker dem unnskyldninger for feil ting eller blir fanatiske. Da kan de bli farlige. Desverre finnes det flere flotte beviser.
|
_________________ jAtOnImE
Skrevet: Lør 12 Jun 2004, 14:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Mr_Pin skrev: | men de fleste religioner er (kanskje beklageligvis) mer opptatt av lydighet enn kritisk tenkning. |
Du har rett i det, men eksempelvis Kristendommen, står det at man skal føle øvrigheten: foreldre, lærere, prester, staten, kongen ol. Likevell står det tydelig, at dette bare skal skje vis det de sier er det riktige etter bibelen.
|
Skrevet: Lør 12 Jun 2004, 14:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Men så har jo bibelen, og de fleste andre hellige skrifter, (u)heldigvis vist seg ganske lette å tolke i den rettningen man vil. Og det at det er øverighetene som som oftest står for tolkningen hjelper ikke på.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Mr_Pin skrev: | Men så har jo bibelen, og de fleste andre hellige skrifter, (u)heldigvis vist seg ganske lette å tolke i den rettningen man vil. Og det at det er øverighetene som som oftest står for tolkningen hjelper ikke på. |
Det står likevell i biblene, at alle skal søke i bibelen og teste om det man gjør er rett. Så kristendommen i alle fall, sier rett ut at hver enkelt har ett ansvar og det kommer man ikke unna.
|
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Religionen i seg selv tror jeg aldri er noe særlig vondt.
Det er måten enkelte tolker den på som kan bli litt ille.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 13 Jun 2004, 15:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |