|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Folket i Norge vil fĂ„ mindre innflytelse pĂ„ det som skjer i vĂ„rt eget land. EU sier de stĂ„r for demokrati, vel, jeg vil ha folkestyre og beslutningene bĂžr taes sĂ„ nĂŠr folket som mulig, ikke i BrĂŒssel. Hvor makten sentaliseres.
Vi kan ogsÄ spille en stÞrre rolle i verden uten EU, vi kan fÄ en viktig rolle og tale de fattige lands sak. EU snakker med en felles stemme i internasjonale saker, Uten EU kan vi si det vi mener i FN og WTO, vi kan hjelpe fattige land, ta dems side i kampen mot stormaktene.
Eu har tÞmt sine havomrÄder og i dag betaler de for Ä fise opp lokale bestander utenfor Afrika, noe som truer lokalbefolkningens livsgrunnlag. (I fÞle en FN rapport).
|
Skrevet: Tir 08 Jun 2004, 14:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Eh Ronja... Norge er i verdenstoppen nÄr det gjelder u-hjelp. Vi gir ca 1% av BNP hvert Är... SÄ ikke kom her Ä si at vi gir lite, for det er mange penger.
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 11:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
Greit, kanskje ikke 90% var riktig, lenge siden jeg leste det. Men det er ikke til Ă„ skyve under en stol at makthaverene i landene stikker av med mye penger
90% tallet blandet jeg med en annen form for uhjelp. Det har seg nemlig sÄnn at mange selskaper som ringer til deg og spÞrr om du vil gi penger til veldedig formÄl...Der stikker telefonselskapet av med 90% i flere tilfeller. I tillegg sÄ skal selskapet som skal yte nÞdhjelpen ha 50%-90%, sÄ mellom 1-5% av det du gir blir faktisk nÞdhjelp (FBI pÄ NRK for et par uker siden)
Norges stemme i FN og WTO er minimal. Norge blir et mindre og mindre viktig land i internasjonal sammenheng. Vi fÄr mer innflytelse igjennom en talerett i EUparlamentet.
Beslutningene treffes sÄ nÊrt folket som mulig.. Vel og bra det, men beslutningstakerne tar ofte feil. HÞyesterett avsier gang pÄ gang en dom som er i strid med menneskerettighetene. Da er det fint at en enda overordnet domstol skal kunne overprÞve avgjÞrelsen?
Folket i Norge mangler nÞdvendig kunnskap til Ä styre landet. Det er altfor mange som knapt nok vet hva partiet de stemmer pÄ mener. Og det er ingen som har oversikten over hvordan det egentlig fungerer. Uansett er ikke dette et forum hvor dine Þnsker skal debatteres, men hvordan EU pÄvirker deg:p
EU innser hva de gjÞr med fisken. De tar konsekvensen av det. Igjen kan Norges stemme, sammen med storbritania og andre land med fisk fÄ stoppte dette:) Norge er ikke bare snille de heller. Til tross for protester fra hele verden skyter vi fortsatt hval.
Jeg vet at alle ikke har rÄd til kondom. Men jeg vet ogsÄ at det blir tilbudt GRATIS, fordi vi prÞver Ä bekjempe AIDS.
Og som sagt, jeg kjenner fortsatt ikke innholdet i hvorfor EU praktiserer det motsatte av demokrati...kilde?
Og det er nok en grunn til at maten ikke blir sendt ned dit. Tro ikke at EU heller vil kaste maten enn Ă„ gi den bort..Nei, det er nok en grunn. Men vi vet bare det avisene skriver om...og det selger mye bedre hvis man har noe negativt Ă„ skrive..
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 12:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
JC\forum skrev: | Og som sagt, jeg kjenner fortsatt ikke innholdet i hvorfor EU praktiserer det motsatte av demokrati...kilde? |
Det har gÄtt flere programmer pÄ TV, bÄde norske og svenske kanaler. Det gÄr en serie pÄ STV (SVT?) nÄ om EU, en av programmene der handlet om akkurat det.
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 13:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Men har du noe skriftlig? SÄnn at jeg kan lese om det?
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 13:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
www.neitileu.no er eneste stedet jeg vet om pÄ stÄende fot.
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 16:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Tittan skrev: | Eh Ronja... Norge er i verdenstoppen nÄr det gjelder u-hjelp. Vi gir ca 1% av BNP hvert Är... SÄ ikke kom her Ä si at vi gir lite, for det er mange penger. |
Eh Tittan... Vi gir lite i forhold til det vi kunne gitt, om vi ligger pÄ verdenstoppen eller ikke.
Dessuten utnytter vi u-land.
Men la oss prĂžve Ă„ holde oss til saken.. 
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 18:24 Sist endret av Ronja den Ons 09 Jun 2004, 18:33, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Du kan ikke vri deg unna det at EU kaster mat, ved Ä si at bare det negative kommer frem i avisene! HALO! De har regler pÄ 7 A4 sier pÄ hvordan en agurk skal sees ut, selfÞlglig kastes mye mat pÄ grunn av det. Det er ogsÄ en overproduksjon av mat i EU.
Det er heller ikke til Ä skyve under en stol at i mange land sitter det heller ikke dikatorer pÄ toppen som tar pengene. Det er ogsÄ mange andre muligheten enn Ä sende penger. F.eks mat og klÊr, eller gi mer for rÄvarene vi kjÞper.
Du sier selv at folk som tar bestluttninger ofte ta feil, men tror det vil bli mindre feil fĂ„r oss nĂ„r avgjĂžrelesen taes i BrĂŒssel?
Og so mjeg tidligere har sagt, kan tale de fattige lands sak uten EU. EU snakker med en felles stemme i internasjonale saker, Uten EU kan vi si det vi mener i FN og WTO, vi kan hjelpe fattige land, ta dems side i kampen mot stormaktene.
Og igjen: EU har tÞmt sine havomrÄder og i dag betaler de for Ä fise opp lokale bestander utenfor Afrika, noe som truer lokalbefolkningens livsgrunnlag. (I fÞle en FN rapport). Dette vil IKKE JEG stÞtte.
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 18:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Fant litt om "Er EU demokratisk?"
Sitat: | Er EU demokratisk?
SpÞrgsmÄlet om EU er demokratisk, affÞder ofte stor debat. Svaret kommer bl.a. an pÄ, hvilket perspektiv man anlÊgger. Anvender man nationalstatens demokratibegreber, kommer EU-samarbejdet ofte til kort. MÞder mellem EU-landenes ministre om lovgivning foregÄr eksempelvis bag lukkede dÞre, mens mÞder i folketinget er Äbne. Men mÄler man EU i forhold til andet internationalt samarbejde, er EU det absolut mest demokratiske samarbejde mellem flere lande. FÊlles regler vedtages blandt andet af folkevalgte i et europÊisk parlament, hvis arbejde foregÄr i fuld Äbenhed. Selv Parlamentets udvalgsmÞder er Äbne, mens eksempelvis udvalgsmÞder i folketinget er lukkede. Et andet demokratisk problem, som EU kÊmper med, er nÊrhed til borgerne. Dels er EU-samarbejdet svÊrt at gennemskue for borgerne, og samtidig ligger EU-institutionerne i Bruxelles.
Kombinationen af de to elementer betyder, at mange borgere pÄ forhÄnd opgiver forsÞg pÄ at fÄ indflydelse pÄ europÊisk lovgivning. Der findes dog ogsÄ eksempler pÄ, at de borgere, der forsÞger, rent faktisk godt kan fÄ indflydelse. |
Hoved argumentet mot EU som demokratisk er at ting skjer bak lukkede dÞrer og det pÄgÄr ENORME mengder lobbyvirksomhet fra store firmaer og andre med kapital. Mener Ä ha hÞrt at MS betaler 5-6 personer fulltid for Ä gÄ rundt Ä snakke med/pÄvirke de som 'styrer' i EU.
Norge er ikke godt nok demokratisk, men vi er mye bedre enn EU.
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 19:02 Sist endret av haakoo den Ons 09 Jun 2004, 19:05, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Hvis vi taler de fattiges land sÄ sterkt utenfor EU, hvorfor har vi da alle disse problemene du ramser opp?
Ja, mat blir kastet. Hvorfor ikke da vÊre medlem av EU, sÄ vi selv kan pÄvirke og si nei til agurk-direktivet? Og fremme forslag om hvordan maten skal behandles?
Utenlandsk mat kan allerede kjĂžpes billigere fra andre land. Grunnen til at det blir vanskeligere innad i EU er fordi Norges MILLIARDsubsidiering av norske bĂžnder ikke vil bli godtatt. Hvorfor vi subsidierer? Fordi vi skal vĂŠre mest mulig selvforsynt i en krig. Som medlem av EU har vi ikke lenger dette behovet. Norge er ikke egnet for jordbruk.
Og forresten..Selv om utenlandske poteter er dyrere enn norske...Det er de norske som er mest populÊre. Jeg vil uansett kjÞpe norske rÄvarer.
Hvor mye tror du vÄr stemme i FN og WTO betyr? i FN er vi et av 248 land. I EU ville vi vÊrt et av ca 25 land. Tror du norge er det eneste landet i Europa som bryr seg om vÄre fattige medmennesker i sÞr?
Jeg er ikke selv 100% for alt EU stÄr for, nei, det er faktisk mange ting der jeg er imot (for eksempel agurk-direktivet). Men totalt sett tror jeg nok vi stÄr bedre, bÄde nasjonalt og internasjonalt inne i organsiasjonen og utenfor.
Tror du forresten at Norsk uhjelp blir sendt som kontanter til ulandene???
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 19:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Hvorfor vi har alle de problemene? Nei, hver du hva? Jeg kan ikke svare pÄ det, men de hadde vÊrt stÞrre vis vi ikke hadde brydd oss. Mye av grunnen til at ting gÄr bedre i dag er FN, men som vi som medlem i EU ikke fÄ stemme i. Og som jeg har sagt: KAN VI. Noe vi ikke har muliget til i EU.
Hvorfor ikke bli med i EU fordi de har disse reglene?
Hvorfor skal vi sitte her Ă„ fĂ„ regler fra BrĂŒssel?
En del av norge er egnet for jordbruk og medlemmeskap med EU vil Ăždlegge dette..
Nei, jeg har ikke nevnt at Norge er de eneste som bryr seg om mennsker i sÞr. Men hvorfor mister vi vÄr stemme i FN?
SĂ„ mye viktig som FN gjĂžr..
Og igjen: EU har tÞmt sine havomrÄder og i dag betaler de for Ä fise opp lokale bestander utenfor Afrika, noe som truer lokalbefolkningens livsgrunnlag. (I fÞle en FN rapport). Dette vil IKKE JEG stÞtte. VIL DU?
Nei, jeg tror ikke at vi sender kontanter, det var en feilformulering. (Ikke at det hadde noen ting med saken Ă„ gjĂžre.)
Du sier du heller vil kjÞpe norske rÄvarer, du fÄr ikke det vet du nÄr det norske jordbruket gÄr i dass.. SÄ da fÄr du heller ikke de potetene dine.
|
Skrevet: Ons 09 Jun 2004, 20:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Nei, jeg vil ikke stÞtte det, men eneste mÄten du fÄr gjort noe med EUs fiske i Afrika, er Ä vÊre medlem! Da kan du bruke din stemme til Ä stemme pÄ politikere som er imot fisket der nede. Som medlem trenger man ikke stÞtte alt EU gjÞr. Som norsk borger trenger du ikke stÞtte alt staten gjÞr heller.
EU har gjort mer for fattige land enn noen andre de siste 25 Ă„rene. Bare spĂžrr Irland. Bare se pĂ„ vĂ„re nye medlemmer i Ăžst. Men nei-folket hyler og skriker! Ikke tale om vi skal bruke VĂ
RE penger pÄ velferd i ANDRE land. Hyklersk. (Jepp. Vi vil mÄtte betale inn 17 milliarder, men bare fÄ 12 milliarder tilbake. 5 gÄr altsÄ til land som trenger dem mer enn oss.)
FN gjÞr mye viktig, og de vil forstatt gjÞre det. Norges betydning er minimal. Sist jeg var i utlandet utenfor europa, eller standard turiststeder, skjÞnte de ikke hva jeg sa engang nÄr jeg sa "norway"...de trodde jeg sa "no where". sÄ viktig er Norge. Men med talerett i EU, kan vi fÄ en av verdens stÞrste stormakter til Ä gÄ inn for det samme synspunktet som oss.
Tror du Norge kunne overtale russland til Ă„ signere Kyotoavtalen? Nei. Har EU klart det? Ja.
Ă
drive jordbruk i Norge har aldri vÊrt, og vil aldri vÊre lÞnnsomt. Norsk jordbruk lever pÄ milliardsubsider. Det vil alltid vÊre nok til Ä dekke vÄrt behov for norske grÞnnsaker. Tilbud og etterspÞrsel.
Hvorfor vi skal ta imot regler fra BrĂŒssel? Hmm.. nei si det. Kanskje fordi reglene er truffet for Ă„ gjĂžre det lettere Ă„ handle pĂ„ tvers av landegrensene. Kanskje fordi reglene er truffet for Ă„ sikre et bedre miljĂž. Kanskje fordi reglene er truffet for Ă„ hindre at du kjĂžper produkter du kan bli syke av i butikken. Kanskje fordi du trygt skal kunne gĂ„ til en lege i et annet land?
MS betaler 5-6 folk for lobbyvirksomhet. Vel, sÄ mye hjalp det. De tapte i retten.
Hvor demokratisk EU og Norge BĂR vĂŠre er en helt annen diskusjon:) La oss ikke ta den her. For meg er de demokratiske nok. Som det stĂ„r i utdraget ditt: De som vil Ăžve innflytelse, kan faktisk gjĂžre det. At de som ikke forsĂžker kan...det er bare bra.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 00:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
JC\forum skrev: | Hvor demokratisk EU og Norge BĂR vĂŠre er en helt annen diskusjon:) La oss ikke ta den her. For meg er de demokratiske nok. Som det stĂ„r i utdraget ditt: De som vil Ăžve innflytelse, kan faktisk gjĂžre det. At de som ikke forsĂžker kan...det er bare bra. |
Jaja? Jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle vĂŠre relevant for EU-diskusjonen at EU ikke oppfyler kravene vi og EU setter til et demokrati....
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 07:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Hvilke krav er det? (jeg har ikke fÄtt med meg serien pÄ tv, og verken neitileu.no eller det andre sitatet ditt klarte Ä opplyse meg).
Dessuten er dette en diskusjon om hvordan ting ER og BLIR, ikke hvordan de BĂR vĂŠre. Siden jeg har ganske mange sĂŠre synspunkt pĂ„ hvordan demokratiet bĂžr vĂŠre, sĂ„ velger jeg Ă„ holde kjeft om det. Men vil gjerne lese mer om kravene...sĂ„ kan jeg diskutere pĂ„ grunnlag av de:)
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 09:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Du kan ikke bare vri deg unna temaer som er vanskelige med Ă„ si at det ikke er relevant.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 09:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Jeg kan ikke diskutere minstekravene fÞr jeg kjenner til dem. PrÞver ikke Ä vri meg unna, men har ingen intensjon om Ä gÄ inn i en usaklig debatt.
Uansett er det en kunst Ä holde seg innenfor temaet. At EU ikke oppfyller minstekravene til demokrati, er selvfÞlgelig relevant, men hvordan jeg ser pÄ demokratiet faller utenfor temaet. SÄ skal ikke vri meg unna, jeg. SÄ lenge du gir meg litt mer fakta Ä diskutere med.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 09:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Mer for fattige land? Er du klar over at de fattigste landene ligge utenfor Europas grenser? Vet du hva FN har fÄtt til? EU brenner mat de kunne gitt til U-land. Det kommer ann pÄ hvordan du definerer fattige land, men det er land som har betraktelig mer behov for hjelp en mange i EU. SÄ vil jeg gjerne ha en kilde hvor du viser meg at EU er de som hjelper fattige land mest, er du snill?
De har Þdelagt sine fiskeomrÄder, nÄ vil de ha vÄre, og er er jeg egoistisk, jeg mener vÄr natur bÞr bevares.
Jeg vil ikke ha en ny stormakt, EU som alternativ til USA..
Om folk utenfor Europa ikke forstÄr deg, betyr ikke at Norge ikke har en stor betydning. Hvet du hvorfor vi mister vÄr stemme i FN?
Er du klar over hvor viktig FN er?
Du sier imot deg selv sjÞnner du, altsÄ du vil ha norske poteter og sier det alltid har vÊrt nok til Ä dekke behovet for norske grÞnnsaker. Poenget er: Vi fÄr minimalt med grÞnnsaker Är vi blir med i EU. Det er en grunn til at Norsk Bondelag (husker ikke helt hva det heter) er helt imot EU, det betyr slutten for dem.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 09:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
En av de viktigste prinsippene i et demokrati er at folket skal ha tilgang til informasjon om hvordan ting blir bestemt, hva som ligger til grunn for bestemmelsene og hvem som bestemmer. EU oppfyler ingen av disse kravene mer enn:
1) Stemt over av de 'valgte' lederne
2) Vet man ikke
3) Vet ikke hvem som stemmer hva
Det er ikke spessielt demokratisk....
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 10:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
Jeg har holdt meg til land i Europa. Mange som har hatt uverdige levekÄr her ogsÄ. At de ikke gjÞr nok er en annen sak. Men eneste mÄten Norge kan pÄvirke det pÄ, er Ä vÊre medlem av EU.
Vil du vite hva EU har fÄtt til? De har sikret fred i Europa. ihvertfall stÞrsteparten av Europa. Tidligere fiender har blitt gode venner.
En ny stormakt fÄr du uansett. Enten Norge er med i den eller ikke.
De norske fiskeomrÄdene kan utnyttes med mÄte.
Vi mister ikke vÄr stemme i FN. Vi binder oss bare til Ä stemme det samme som EU. Slik at EU taler en tunge utad.
Finn begrunnelsen for at EU brenner maten. Tror du virkelig ikke de har tenkt over muligheten ved Ă„ gi den til andre?
Grunnen til at bÞndene fÄr det vanskelig er fordi subsidiene fra staten mÄ stoppe. Det vil fortsatt bli nok grÞnnsaker til Ä mette markedet. Poenget er at markedet vil bli mindre. Folk vil heller ha billigere grÞnnsaker fra utlandet. Friheten til Ä velge.Derfor blir det vanskligere for norske bÞnder. Men de vil fortsatt produsere nok til Ä dekke etterspÞrselen.
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 10:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

|
http://www.europakommisjonen.no/tema/fiskeri/index.htm
Sitat: | EU er verdens stĂžrste bidragsyter av utviklingshjelp. EU bidrar med mer penger enn USA og Japan til sammen.
EU driver en omfattende bistand overfor den 3. verden. Sammen med den bistanden som hvert enkelt av de 15 landene driver pÄ egen hÄnd, stÄr EU for omkring halvparten av all Þkonomisk hjelp som ytes i verden.
|
http://www.europakommisjonen.no/tema/dev/index.htm
NÄr det gjelder demokratiet i EU, sÄ er jeg enig i at det ikke er bra nok sÄnn som det er nÄ, bakgrunnen for det er EUs historie. EUs parlament fÄr stadig mere makt, og jeg har troen pÄ at ogsÄ de lukkede dÞrene til slutt kommer til Ä Äpnes. Men som sagt. Enig med dere i at det ikke er bra nok som det er nÄ
|
Skrevet: Tor 10 Jun 2004, 10:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |