DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Kardemommeloven
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [50 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
kirgit
Gjest

Kardemommeloven

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil"

Er ikke dette en fryktelig passiv lov? Skal vi ikke kunne gripe inn aktivt hvis noen andre bryter loven? Eller dekkes dette av "å være grei og snill"?

InnleggSkrevet: Tir 11 Jun 2002, 08:15
    Til Toppen 
Crispa
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003
Re: Kardemommeloven

synes det sier seg selv jeg.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jun 2002, 09:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Greywind
Gjest

Ideen med en slik filosofi (selv om eksempelet kardemommebyloven ikke har holdbarhet. den sier bare "slik må det nødvendigvis være", uten å gi oss noen årsaker for at det er nettopp slik... og det er ikke nok for meg i alle fall) er vel at om man "er grei og snill" , vil slemmingene til slutt ta til vettet... om det vil virke i praksis er en annen sak.

Jeg tror på ingen måte man kan nedkjempe ondskap ved å følge "den ondes vei". Likevel; jeg er ingen martyr. Jeg dreper om det står om mitt, eller min nestes liv. Så kardemommebyloven er i alle fall for min del altfor passiv.

Men vold som virkemiddel? Nei... jeg tror det ideele hadde vært om alle fulgte kardemommebyloven... så fikk det bare gå til helvete med verden inntil folk hadde tatt til vettet, og ingen lenger ville være slem. For jeg tror egentlig det hadde vært effektfullt, til slutt. Men jeg er, når alt kommer til alt, kun et menneske. Et egoistisk menneske.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jun 2002, 10:52
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003

Kardemommeloven er en lov som legger opp til at alle skal følge loven. Og hvis alle følger loven er det jo ikke noe problem =)

InnleggSkrevet: Ons 12 Jun 2002, 20:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Greywind
Gjest

Folk som vil følge en lov som sier hva du skal gjøre uten at dette er begrunnet, er den typen folk som er godt utrustet for å bryte den.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jun 2002, 21:11
    Til Toppen 
David
Gjest

Det dekkes.

Klart det dekkes!

InnleggSkrevet: Søn 11 Aug 2002, 03:20
    Til Toppen 
thomas
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Kan ikke bare alle være venner med alle?

InnleggSkrevet: Ons 19 Mar 2003, 19:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
rebecca
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

*like kardemommeloven*

InnleggSkrevet: Ons 19 Mar 2003, 21:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Men så er jo dette skrevet i en barnebok og bør ikke legges for mye vekt.

I en annen bok ble det jo en gang (kanskje, det diskuteres om det faktisk har stått skrevet men vi antar at det har det) "ja takk, begge deler". Er ikke dette et typisk trekk ved samfunnet hvor man tar hele hånden når man blir tilbudt en finger? grådighet er det.

Men så vet jeg jo at vi alle er litt mindre dumme enn amerikanerne, så vi har nok vårt på det tørre.

Tror kanskje jeg skal gå å slippe en ambolt i hyodet på noen, det gjør de nemlig på film. Uten at de blir skadet. Bare flate en liten stund.
Freakish

InnleggSkrevet: Ons 19 Mar 2003, 23:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nå hører det med til historien, at Brumm, for ikke å virke altfor grådig, passet på å si at det ikke var så farlig med brødet.
Han var nok bare som meg: fryktelig sulten, og veldig, veldig glad i mat. Da kan man av og til oppfattes som grådig, men en mener det jo ikke. Det er bare det at magen snakker så høyt til en.

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 01:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Neineinei. Brumm sa aldri "jatakk, begge deler"! Rolling Eyes Når skal folk lære?

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 06:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

jojo ålreit, men poenget er jo i beste mening. Man bør kanskje ikke alltid tenke så alt for mye på hva tegneseriefigurer sier? Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 10:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

tegneseriefigurer er vel ikke klokere enn forfatteren. Men det må da være lov til å legge like mye vekt på det en tegneserieforfatter skriver som en hvilken som helst annen filosof?

Og forresten så er det fryktelig trist at alle (untatt Glahn og maria) misforstår Brumm.. *sukk*

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 14:29
Shealien
l33t
l33t

Men så må det jo gå ann for en forfatter å skrive noe uten at andre legger all slags mening bak ordene også da. For det er jo ikke sikkert at egner mente at verden skulle være passiv og anarkistisk når han skrev kardemommeloven.

og jeg understreket at om brumm sa "ja takk begge deler" ikke nødvendigvis var riktig, men at jeg tok i bruk den oppfatningen for å statuere ett eksempel. Såh det Såh Wink

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 15:53
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Shealien skrev:
Men så må det jo gå ann for en forfatter å skrive noe uten at andre legger all slags mening bak ordene også da.

Hva da med bibelen? ;>

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 16:06
thomas
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ikke diss bibelen, den er veldig fornuftig.
3.mos 18:23 - "Heller ikke skal en kvinne by seg fram til et dyr og pare seg med det. Det er motbydelig."
Den sier HVA man ikke skal gjøre, og HVORFOR man ikke skal gjøre det. Det er rett og slett motbydelig. Smile

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 17:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Menn er dyr.

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 17:05
Baj
Crash Test Dummy
Crash Test Dummy

oink oink.

Følte bare for å bidra.

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 17:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

For å slippe å høre denne feilen EN gang til, skal jeg forklare kort hvordan det foregikk.

Brumm skulle til Sprett på frokost.
Sprett lurte på om han ville ha boksemelk eller honning på brødet.
Brumm svarte: "Begge deler!" Men for ikke å virke uhøflig la han til "Takk, men det er ikke så farlig med brødet!"

MHM. Wink

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 17:54
Shealien
l33t
l33t

Med fare for å bli kastet ting på

Ja, jeg har en utmerket teori om bibelen. (som kanskje er en smule intern). Først:

Laiv: levende rollespill/interaktive alternative virkeligheter og personer
Laivere: folk som dikter opp disse fantasiverdnene og rollene og spiller dem ut langt ute i skogen mens de later som om de bor i fantasiverdenen sin.
Kompendier: Tekster som forteller om verdenen, religionene, geografien, osv.

SÃ¥. til poenget.

Jeg tror nemlig at for litt over 2000 år siden levde det en del laivee som bestemte seg for å lage seg en verden, og de laget et stort og tykt kompendium som omhandlet det meste man måtte huske på for å kunne spille i denne verdenen.

Senere ble manuskriptet funnet, og kalt bibelen.

det er i allefall ikke så langt fra sannheten.... *dukke*

InnleggSkrevet: Tor 20 Mar 2003, 18:01
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [50 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet