|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
DET syntes jeg høres fornuftig ut.
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du går inn for det. K thx bai~
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 17:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
darkfrog skrev: | hvor banna jeg i det innleget a??altså,dette er ingen krangel,det er en heftig diskusjon som kansje har gått litt for langt:P kan vi ikke bare droppe det her og si at hvis man vil værer kristen så vær kristen,tro på det du vil men må tåle litt kritikk,vi har alle gått litt forlangt og fortjener juling alle samma:P |
Det var en annen tone, men greit det, vil ikke krangle jeg.
|
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 17:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Kjære darkfrog,
det er stor forskjell på en heftig diskusjon, og på drittslenging.
Hadde det bare vært banneord, ville jeg ikke slettet deler av innleggene dine.
Moderator-Maria
|
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 17:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
ja greit da,da får jeg vel ikke gjøre annet en og undskylde megselv,jeg gikk forlangt og det vakke meninga,men jeg står fortsat for allt jeg sa,men for all del,folk skal få tro det dem vil 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 17:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Secret: Du skrev: "Men tenk på alle de som strekker grensene så langt da, som krigene rundt om kring, da blir det ikke snakk om tro lenger da."
De gikk/går til krig fordi de tolker religionen, mens andre som tolker religionen forskjellig ikke går til krig.
Maria: Du siterte så fint: "Til profeten Hosea uttaler Herren:
Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp." Hos. 14:1 og var det ikke et annet bibelvers også en plass? (Fant bare igjen dette da jeg lette igjennom etter å ha lest...) Dette (og det andre) kommer fra det Gamle Testamentet, noe som vil si at det er over 3000 år gammelt. (Tror profeten Hosea skrev rundt 1300 før vår tidsregning (som er den nye måten å skrive på nå, ikke før kristus, men før vår tidsregning - fvt)) Det Nye Testamentet er et kjærlighetsbudskap, mens GT er mer krigersk. NT ligger over GT, det vil si at alt som har med krig, drap og slikt (og homofili) å gjøre i GT kun gjelder hvis man samtidig kan følge NT (Gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg.)
Alle:
Det som er typisk i en hver slik debatt er at noen som er anti-kristendom kjenner noen som har sagt et-eller-annet, som igjen har virket rart og dermed er feil. (Darkfrog har eksempler, Secret har eksempler osv) Mange kristne kan Bibelen, men de kan ikke å forsvare den ovenfor ikke-troende, noe som er veldig synd.
Jeg foreslår at du, Darkfrog, foretar et søk på forumet etter tråder jeg har startet. Da vil du finne en tråd hvor jeg, som er kristen, klager over de jeg kaller krampaktige kristne, som gjennom idiotiske utsagn, frykt og "religion" ødelegger for alle oss vanlige kristne.
La meg til slutt sitere min gode venn Sun Tzu, som ikke var kristen i det hele tatt, men oppsummerer debatt på en fortreffelig måte:
Hvis du kjenner området du skal sloss i men ikke fienden din, har du femti prosent sjanse for å vinne slaget.
Hvis du ikke kjenner området du skal sloss i, men kjenner fienden din, har du også femti prosent sjanse for å vinne slaget.
Hvis du kjenner området du skal sloss i og fienden din, kommer du til å vinne slaget.
Hvis du ikke kjenner området du skal sloss i og heller ikke kjenner fienden din, kommer du til å tape slaget.
Med andre ord: Skal du diskutere Bibelen og kristendommen bør du lese Bibelen og lære om kristendommen, selv om du ikke tror en bokstav av det du leser...
|
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 18:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
jeg er vokst opp i et kristen hjem,min mor er overkristen,så jeg har både sett og hørt helt SYKE ting hun gjør pga bibelen,blandt annet har min mor fått en PREST hjem hit for og drive ut onde demoner av sjela mi fordi jeg hører på svartmetal og går med frakk og nagler og oppnedkors rundt halsen,hvor sykt er det egentlig??
men jeg skal ikke starte noe igjen,jeg bare sier at jeg VET faktisk hva jeg snakker om,jeg bare klarer ikke utrykke det 
|
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 18:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
darkfrog skrev: | jeg er vokst opp i et kristen hjem,min mor er overkristen,så jeg har både sett og hørt helt SYKE ting hun gjør pga bibelen,blandt annet har min mor fått en PREST hjem hit for og drive ut onde demoner av sjela mi fordi jeg hører på svartmetal og går med frakk og nagler og oppnedkors rundt halsen,hvor sykt er det egentlig??
men jeg skal ikke starte noe igjen,jeg bare sier at jeg VET faktisk hva jeg snakker om,jeg bare klarer ikke utrykke det  |
Henviser til det Tittan skrev på den andre tråden, forskellige typer kristne..
Du har vokst opp med ekstreme, mer enn mine.. Selv om de er er ekstreme, godtar de også mine valg og flipper ikke ut fordi om jeg hører på metall..
|
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 18:17 Sist endret av Ronja den Søn 30 Mai 2004, 18:17, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

|
Tittan: Nå skal ikke jeg være diskriminerende eller noen ting jeg bare vil veldig gjerne vite hva du legger i kristendommen du som sier du er kristen. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og gjerne vil ha en kristens syn på saken,
|
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 18:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hrtghaeg
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Mai 2003 Innlegg: 81
|
Jeg er ikke Tittan, men vil likevel prøve å svare på hva jeg legger i det å være kristen. Jeg er kristen, jeg tror. Jeg tror så sterkt at jeg faktisk døpte meg en måned før konfirmasjonen min, bare for å konfirmere meg i kirken. Jeg mener at alle kristne kan ha litt forskjellige oppfattninger av det å være kristen, men grunn prinsippet er der: Vi skal være snille mot hverandre og elske Jesus. Jeg mener at det å være kristen ikke innebærer og kunne bibelen på rams og gå i kirken hver søndag. Det som skal til for å være kristen er å tro på treenigheten (Gud, Jesus og den hellige ånd). Ifølge bibelen skal jo det være nok!! Hvis du itilegg e snill og grei, så tror æ veien inn i paradiset er ganske simpelt! Det skal ikke mere til. Dette er da mitt syn og det er sikkert mange som er uenige med meg, og det må da være lov!
En annen ting er at det i et av brevene til Paulus(NT) skal stå at homofili er helt greit. Det er dette som skaper motsettningene i bibelen, men som Tittan sa: NT er viktigere enn GT!
|
Skrevet: Søn 30 Mai 2004, 23:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ganske så enig i det krihox skriver.
I tillegg - så du skjønner at jeg kan litt mer enn bare det som står i Bibelen - kan jeg si at jeg har studert religion, nyreligiøsitet og lest mange spennende avhandlinger om forskjellige religioner.
Religionsfaget (KRL) på lærerhøgskolen er lærerrikt, men ikke veldig bra som fag - jeg vil heller anbefalle Religionsvitenskap ved et universitet. Nyreligiøsitet er kjempespennende - i tillegg til å ta for seg karismatiske kristne, tok det for seg stort sett alle de religionene man finner i Oslo, med ekskursjon til de aller fleste templene og andre religiøse steder som finnes i byen. (Alt fra Hare Krishna til Seierskirken med andre ord.)
Har lest Crowley, bøker om Frimurerordenen (kristen orden), om OTO (Ordo Templi Orientis), om Wicca, Vodon (voodoo) og mange andre spennende religioner, og selv om jeg har gjort alt dette har jeg hele tiden visst innerst inne at for meg er det kristendommen som er tingen, nettopp fordi det er en av de beste religionene når det gjelder menneskeverd osv...
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 10:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Tro kommer inn selv for de menneskene som mener de ikke tror noe som helst. De tror alt skjedde av seg selv. Hendelsen verdens skapelse blir da underet for dem, slik Gud er for kristne. For hvis du spør dem: Hvor kommer alt fra? Nei, da får du ikke noe bedre svar enn andre steder. Sier de Big Bang? Vel; jeg er overbevist om at big bang ikke kom ut av ingenting og skapte verden på en vitenskapelig forståelig måte. Utgangspunktet skal visst være en tett klump hyperkonsentrert masse. Det forklarer jo absolutt alt. For hvis det eksisterte en klump masse å lage verden av, da... Men hvor kom den fra egentlig? De som overhodet ikke tror noe som helst har nok egentlig bare ikke tatt stilling til det de tror. Jeg tror noe umulig har skjedd. Hvis universet har et skapelsestidspunkt. Egentlig tror jeg universet er evig i tid og rom, og hevet over vår fatteevne. For meg blir universet, et tomrom verden kan eksistere i, min gud og religion. Den tenker ikke, slik vi gjør. Den føler ikke, slik vi gjør. Men vi er en del av det, vi bor i det, og vi lever etter de lovene som gjelder i universet. Og uansett hvor mange ganger mennesket beseirer naturen og ser forbi religionens slør har vi bare brukt de midler universet har stilt til rådighet. Jeg tror ikke på en Gud som vi mennesker kan forstå, jeg tror ikke på en hellig allmen kirke. Jeg tror ikke det finnes noen ånd som skal gi oss styrke. Men det kan allikevel hende. Kanskje Jesus virkelig er guds sønn? Kanskje det finnes noe mer mellom himmel og jord? Hvor kommer Gud fra? For de kristne kommer han vel fra samme sted som universet gjør for meg. Gud kan godt eksistere i min verden, men da er han skapt av universet. I siste instans blir universet selv den eneste sanne religion, og den forteller lite om meningen med livet. Derfor lever jeg livet uten å bekymre meg så mye for det -men ikke uten å tenke over og ta stilling til det!
Dette var muligens ikke helt til tema, men jeg tror allikevel det er verd å tenke over for enkelte her. Denne tråden forekom meg øyeblikkelig å være filosofisk, men med et litt skjevt utgangspunkt. Kanskje er det på tide å ta stilling til sin egen tro?
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 11:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
jorden er satt sammen av mange små planeter,og av flytende magma,derfor er jordas kjerne fylt med lava,dette så jeg på TV for noen dager siden,dette beviser hva TV gjør med hjernene våre 
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 11:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

|
Jomen, Jordas indre ER jo fyllt med lava?
Lurer på hva det er inni Mars jeg.
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 11:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Religionskritikken har dovnet litt av... Hva med å ta opp det ondes problem eller syndefallet eller noe annen klassisk religionskritikk?
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 13:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

|
Syndefallet kan være et interesangt tema og ta opp ja.
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 15:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Tydelig at denne tråden løp fra meg, men jeg så noe jeg vil svare på ang. homofili.
1. noen(tror det var maria) siterte et bibelspråk og konkluderer med "homofile må dø". feil. dette bibelspråket sier at de som utøver homofili må dø. ikke de som har følelser for likekjønnede, kun de som gjør noe med det.
2. noen(tror det var secretwind..) sier homofili er naturlig. det er det vel ikke? seksuelt samkvem er da helt tydelig "oppfunnet" for å lage barn! nytelsen er der for å få folk til å lage barn.. Derfor er utøvende homofili en totalt unaturlig ting, den kan ikke føre til graviditet.
(PS, dette er ikke akkurat mine meninger, det er her argumentert utifra bibelsk standpunkt, bl.a de nevnte bibelspråk)
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 17:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
har tenkt litt på det, men jeg har også lurt på viss gud skapte ver den menskene osv. da har han\hun\det også ment at homofile skal få holde på som de vil?
bibelen kan jo ha blit "justert" ide årene den har vært i trykk.
så leste jeg ett eller annet sted her at noen spurte om hva vitsen med religion er(eller.no i den duren)
Sitat: | alle mennesker trenger å tro på noe større en seg selv. |
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 17:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
0nskemestern skrev: | 1. noen(tror det var maria) siterte et bibelspråk og konkluderer med "homofile må dø". feil. dette bibelspråket sier at de som utøver homofili må dø. ikke de som har følelser for likekjønnede, kun de som gjør noe med det. |
Eh, si meg, hvor stor er sjansen for at du ikke "gjør noe med det" når du har følelser for et annet menneske? Det er så latterlig å si at det er greit å være homofil, bare du ikke gjør noe med følelsene dine! Mennesker er avhengig av kjærlighet og nærhet for å ha det bra, og å si at de ikke får leve ut dette er direkte ondskapsfullt.
(Jada, fikk med meg at det ikke var din personlige mening.)
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 18:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
ikke for å rippe opp men var ikke Ondskapen oppfunnet av kristendommen?
|
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 18:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004 Innlegg: 263 Bosted: litt sånn overalt
|
maria skrev: | Ronja skrev: | Kan du si meg hvor i bibelen det negative står? |
"Til profeten Hosea uttaler Herren:
Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp." Hos. 14:1
Hva er så positivt med å knuse småbarn og sprette opp gravide?  |
det der står i gamle testamentet. Det var før Jesus døde på korset, altså før mennesket fikk tilgivelse for de gale tingene de gjorde. Samaritanerne var et folkeslag som tilba avguder og absolutt ikke levde etter Guds lover...
|
_________________ Jeg liker pizza, liker du pizza?
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Man 31 Mai 2004, 19:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |