DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Objektivisme
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [47 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
PeeWee skrev:
mattestykke skrev:
Uansett er det andre filosofier som baserer seg kun pÄ logikk/vitenskap, Ärsak sammenheng, og det..skal jeg si. enkleste, vanskelig Ä godta for mange. At livet ikke er noe stort i det hele tatt men er bare det det er?

Problemet er jo at Ayn Rand er selvmotsigende nÄr det gjelder filosofien. Hun sier nemlig at alt er Ärsak og virkning, samtidig som at mennesket har fri vilje, og det er selvmotsigende.

Dessuten, sÄ er logikk problematisk i moderne vitenskap, da man i de fleste tilfeller ikke kjenner alle premisser, og da vil logikken etter all sannsynlighet gi feil utfall. Logikk godtas derfor ikke som bevis i naturvitenskapen idag, og sannelig ikke i Þkonomi og samfunnsvitenskap.

Du har kanskje lest Rand, men du har neppe forstÄtt det hun har skrevet...

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 22:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
PeeWee skrev:
mattestykke skrev:
Uansett er det andre filosofier som baserer seg kun pÄ logikk/vitenskap, Ärsak sammenheng, og det..skal jeg si. enkleste, vanskelig Ä godta for mange. At livet ikke er noe stort i det hele tatt men er bare det det er?

Problemet er jo at Ayn Rand er selvmotsigende nÄr det gjelder filosofien. Hun sier nemlig at alt er Ärsak og virkning, samtidig som at mennesket har fri vilje, og det er selvmotsigende.

Jeg er ogsÄ motstander av objektivismen, men slik jeg har forstÄtt Rands Ärsakslov, sÄ vil det si at Ärsak og virkning, dvs. at mennesket er forpliktet til Ä handle i samsvar med sin identitet, og menneskets identitet, er fri vilje. QIQrrr fÄr korrigere meg her, hvis jeg tar feil. Selvom jeg ikke har sett noen steder der hun faktisk begrunner at mennesket har fri vilje, med det man kaller konkrete bevis.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 23:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
mattestykke skrev:
er objektivismen kjent filosofi?
Ingen av de jeg har snakka med har hĂžrt om den.

Se her, sÄ fÄr du en liten innfÞring.. http://www.filosofi.no/aynrand.html
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 08:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
Du har kanskje lest Rand, men du har neppe forstÄtt det hun har skrevet...

Å skrive en slik setning er enkel. Å begrunne det man faktisk hevder i en slik setning er mye vanskeligere. Er alt Ă„rsak og virkning sĂ„ kan noen fri vilje umulig eksisterer, da alt mennesket foretar seg er en del av en lang Ă„rsak og virkningskjede som alltid starter utenfor det enkelte individ. Dette ligner jo misstenkelig mye pĂ„ det objektivistene kaller for en "tankefeil".

En ting er tankefeil, en annen er Ä ikke imÞtegÄ kritikk som har kommet mot teoriene. Kapitalistisk teori oppsto jo pÄ seksten, sytten og starten pÄ attenhundretallet. SÄ kom en bÞlge med kritik av kapitalistisk teori, bÄde fra sosialistisk, anarkistisk og utilitaristisk hold. Det Rand gjÞr er Ä gjenta argumetene til de orginale kapitalistene, og hun gjÞr ikke noe forsÞk pÄ Ä forsvare all kritikken som har kommet mot den rene kapitalismen senere. Hun viser derimot helt klart at hun sannsynligvis aldri har lest verken Marx, Bentham eller Rawls. Hun setter jo blant annet likhetstegn mellom utilitarisme, marxisme og nazisme.

NÄr det gjelder den ene tankefeilen du henviser til, den er da sannelig ogsÄ svÊrt alvorlig! At man har en sÄ katastrofal tankefeil pÄ et sÄ sentralt punkt, viser jo heller en mangel pÄ forstÄelse for tingenes tilstand.

Det er dog andre problemer. Selve begrepet "rasjonell egoisme" vil jeg ogsÄ gÄ sÄ langt til Ä kalle en tankefeil. Hun skrÞt jo hemningslÞst av Ä vÊre individualist, men hun bruker et kollektivt begrep for rasjonalisme! Hun hevder jo at det samme systemet er rasjonelt for alle mennesker egoisme, og det ser jeg pÄ som svÊrt tvilsomt! Det at mennesket er egoistisk er jo ikke noe argument for et system fremfor et annet, da alle mennesker har ulike interesser!

Hennes bruk av ordet rasjonell er ogsÄ svÊrt problematisk. I faglig terminologi betyr jo rasjonalisme Ä se for seg et mÄl, vurdere alle middel som nÄr det mÄlet, og Ä velge det middelet som gir mest glede og minst ulempe. Rasjonalitet er da et begrep som passer godt sammen med utilitarisme. Rasjonalitet er umulig med objektivismen, fordi man sier at initiell tvang er galt, selv om bruk av intiell tvang kan vÊre rasjonelt! Et annet problem er jo at mennesket som rasjonelt dyr i stor grad ble forkastet pÄ femtitallet. Dette er hovedsakelig av to Ärsaker. For det fÞrste sÄ er det i stor grad irrasjonelle instinkter som styrer mennesket. For det andre, sÄ har mennesket rett og slett ikke de kognitive kapasiteten til Ä vÊre rasjonell! Det betyr at mennesket rett og slett ikke klarer Ä forutsi konsekvensene av alle sine handlinger.

Et annet sted hvor Rand bruker forkastet tankegods er jo bruken av logikk som metode. Den metoden ble nemlig forkastet for hundre Är siden, fordi logikk ikke er brukbart sÄ lenge alle premisser ikke er hundre prosent kjent. Hvis man slutter C pÄ grunnlag av premissene A og B, og A delvis er feil, sÄ blir jo C ogsÄ feil. Siden det fortsatt er sÄ mange ukjente variabler, og sÊrlig i samfunnet og Þkonomien, sÄ bruker man idag den hypotetisk deduktive metoden, og ikke logikk i alle typer for vitenskap.

Andre problem er jo at hun ikke tar hensyn til avhengigheten mellom mennesker. Mye av kritikken mot kapitalismen er jo basert pÄ dette faktum, og Rand gjÞr ikke noe som helst forsÞk pÄ Ä angripe de pÄstandene.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 09:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

PeeWee skrev:

Et annet sted hvor Rand bruker forkastet tankegods er jo bruken av logikk som metode. Den metoden ble nemlig forkastet for hundre Är siden, fordi logikk ikke er brukbart sÄ lenge alle premisser ikke er hundre prosent kjent.
Dette er jo helt feil. det er da langt i fra alle som har forkastet logikken som metode fordi om noen har gjort det. Deduksjon som du nevner forkastes ogsÄ av mange, til fordel for f.eks. induksjon, som fungerer stikk motsatt.
Det er ingen hold i det du hevder her, det er like stor uenighet om logikken/deduksjon/induksjon som metode idag som det har vĂŠrt siden de respektive ble fremsatt fĂžrste gang.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
Dette er jo helt feil. det er da langt i fra alle som har forkastet logikken som metode fordi om noen har gjort det. Deduksjon som du nevner forkastes ogsÄ av mange, til fordel for f.eks. induksjon, som fungerer stikk motsatt.
Det er ingen hold i det du hevder her, det er like stor uenighet om logikken/deduksjon/induksjon som metode idag som det har vĂŠrt siden de respektive ble fremsatt fĂžrste gang.

Det er mulig det, men hvis man tar studier i Norge eller de fleste andre land, sÄ kommer man svÊrt lite innom teori basert pÄ logikk alene. Ja, i Þkonomi og samfunnsvitenskap har det vist seg gang pÄ gang at logikk ofte gir konklusjoner som viser seg Ä vÊre gale ved nÊrmere undersÞkelser. PÄ grunn av dette sÄ blir jo de som bruker logikk i disse vitenskapene holdt utenfor det akademiske establisementet. Det stemmer at man fortsatt bruker logikk i naturvitenskapen, men BARE der hvor det ikke er mulig Ä teste ut hypotesene i praksis. Det anses uansett Ä vÊre en stor svakhet for en teori, om den ikke lar seg teste ut.

Poenget er dog at objektivistene og deres like ofte bruker logikk pÄ samfunnet, noe som er rimelig galt.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

PeeWee skrev:
Det stemmer at man fortsatt bruker logikk i naturvitenskapen,
pluss at den ennÄ brukes aktivt innen Metafysikk og Etikk. den er jo forsÄvidt ikke totalt forkastet innen epistemologien heller, selv om den har vist seg feilaktig pÄ noen omrÄder. hvor ofte hÞrer du ikke forklaringer som dette; 'hvorfor det?' 'jo, det er jo helt logisk, i og med at [....]' bli godtatt?

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:15
toth42
Cowboy
Cowboy

og misforstÄ meg rett her, jeg stÞtter absolutt ikke Objektivismen pÄ dens etiske og politiske punkter noe mer enn deg, jeg bare diskuterer deler av den.. Wink

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:16
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
pluss at den ennÄ brukes aktivt innen Metafysikk og Etikk. den er jo forsÄvidt ikke totalt forkastet innen epistemologien heller, selv om den har vist seg feilaktig pÄ noen omrÄder. hvor ofte hÞrer du ikke forklaringer som dette; 'hvorfor det?' 'jo, det er jo helt logisk, i og med at [....]' bli godtatt?

Vel, nÄ tenkte ikke jeg pÄ etikk og annen filosofi som vitenskap som sÄdan. Et problem jeg har med filosofien er jo nettopp at de ikke har noe press Ä seg for Ä bevise sine pÄstander.

NÄr det gjelder etikk, sÄ fÄr man jo ofte sinnelagsetikk nÄr man bruker for mye logikk, slik som marxismen og objektivismen.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Problemet er vel egentlig ikke logikken i seg selv, men heller det at vi ikke har noen god, dekkende, fungerende teori som kan forklare og forutsi menneskers adferd og oppfĂžrsel sĂŠrlig godt.

Hvorfor ble a notorisk kriminell?
Fordi foreldrene til a var voldelige, og dermed havnet a i feil selskap som ung.

Hvorfor ble a et strÄlende menneske?
Foreldrene var voldelige, og derfor svor a pÄ at slik skulle a aldri bli.

SelvfÞlgelig ganske forenklet, men vi har en lei tendens til Ä ta de samme dataene, og sÄ forklare dem med passende ad hoc-hypoteser.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:26
toth42
Cowboy
Cowboy

PeeWee skrev:
0nskemestern skrev:

Vel, nÄ tenkte ikke jeg pÄ etikk og annen filosofi som vitenskap som sÄdan. Et problem jeg har med filosofien er jo nettopp at de ikke har noe press Ä seg for Ä bevise sine pÄstander.

NÄr det gjelder etikk, sÄ fÄr man jo ofte sinnelagsetikk nÄr man bruker for mye logikk, slik som marxismen og objektivismen.
men dersom man slÄr sammen logikken som tenkemÄte med fornuften, da ville vi fÄtt en fin etikk.

Det er logisk at det er galt Ă„ drepe en uskyldig kvinne.

Det er logisk for mannen til denne kvinnen Ă„ sĂžke hevn.

men fornuften til denne mannen forteller ham at han kansje bĂžr forsikre seg om at han har rett mann fĂžrst, ved hjelp av et rettssystem.

ergo: Logikk*Fornuft = God etikk.
Dette kan ogsÄ uten store problemer benyttes i politikk.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:28
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:

Fordi foreldrene til a var voldelige, og dermed havnet a i feil selskap som ung.

Det kan forklares med ulikt genmateriale, og ulikt ytre stimuli fra sine omgivelser utenfor familien.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:28
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

PeeWee skrev:
Glahn skrev:

Det kan forklares med ulikt genmateriale, og ulikt ytre stimuli fra sine omgivelser utenfor familien.

Ja, men det er heller ingen fullkommen teori. Vi vil ha en teori som ikke bare forklarer i etterkant, men som ogsĂ„ kan forutsi hva folk gjĂžr. Å si at det kan forklares ut fra ulikt genmateriale og ytre pĂ„virkninger gir ingen systematisk oversikt, det gir oss bare en haug med enkelttilfeller uten noen forbindelse med hverandre.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:32
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:

men dersom man slÄr sammen logikken som tenkemÄte med fornuften, da ville vi fÄtt en fin etikk.

Det er logisk at det er galt Ă„ drepe en uskyldig kvinne.

Det er logisk for mannen til denne kvinnen Ă„ sĂžke hevn.

men fornuften til denne mannen forteller ham at han kansje bĂžr forsikre seg om at han har rett mann fĂžrst, ved hjelp av et rettssystem.

ergo: Logikk*Fornuft = God etikk.
Dette kan ogsÄ uten store problemer benyttes i politikk.

Okey, det var ikke det jeg tenkte pÄ. Det jeg tenkte pÄ var logikk som et virkemiddel for Ä bevise hvordan verden virkelig er og fungerer.

Men kan du definere hva du legger i logikk i denne sammenhengen? Jeg mÄ innrÞmme at jeg ikke helt ser konteksten her.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:32
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:

Ja, men det er heller ingen fullkommen teori. Vi vil ha en teori som ikke bare forklarer i etterkant, men som ogsĂ„ kan forutsi hva folk gjĂžr. Å si at det kan forklares ut fra ulikt genmateriale og ytre pĂ„virkninger gir ingen systematisk oversikt, det gir oss bare en haug med enkelttilfeller uten noen forbindelse med hverandre.

Det er fordi vi ikke vet nok om hjerne og hvordan den fungerer enda. Det er nettopp derfor man bruker den hypotetisk deduktive metoden, fordi man med den kan si noe om virkeligheten, uten Ă„ kjenne alle premissene.

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Tja, sÄ enkelt er det neppe.
Leter du bare i folks individuelle hoder finner du ikke hele historien - det er nÞdvendig Ä ta med samspillet mellom mennesker ogsÄ...

InnleggSkrevet: Ons 05 Mai 2004, 10:40
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Hele objektivismen er uansett bare et forsÞk pÄ Ä rettferdiggjÞre den absolutte kapitalisme...

InnleggSkrevet: Ons 26 Mai 2004, 19:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Objektivisme funker ikke fordi: Alle mennesker er subjektive. Ganske enkelt.

InnleggSkrevet: Ons 26 Mai 2004, 20:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Lurer pÄ hvordfor det er sÄ mye snakk om objektivisme pÄ dette forumet her jeg... bortimot enhver diskusjon dreier i denne retningen...

Men det er jo feil da, Veronica... objektivistene mener jo bare at filosofien er objektiv og at det ikke kan finnes to motstridende tanker som er like sanne... en kan jo velge dette subjektivt Wink

InnleggSkrevet: Ons 26 Mai 2004, 20:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Det er sannsynligvis mye snakk om objektivisme fordi det er et par av dem her og objektivister har, i allefall til min erfaring en voldsom tendens til Ă„ 'misjonere'.

InnleggSkrevet: Ons 26 Mai 2004, 20:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [47 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet