|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Don Quijote
Noen som liker denne boka?
Den vant en eller annen kÄring... er vel en ganske viktig bok tror jeg...
Jeg liker den ikke... den innflÞkte setningsbygningen kombinert med lite handling gjorde at jeg mÄtte legge vekk boka etter et par-tre kapitler...
Hvilket menneske er det som liker denne boka? Hva er grunnene til at boka er sÄ godt likt av de som har greie pÄ litteratur?
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 02:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Dette er en fabelaktig bok! Den innflÞkte setningsbygningen er noe av det som gjÞr den til hÞylitteratur, og hvem i alle dager kan si at det er lite handling? Don Quijote er jo landsbytullingen som tror han er en ridder, og som reiser ut pÄ eventyr i den tro. Noen grunner til at boken er sÄ godt likt:
- Den hĂžylitterĂŠre ordformen.
- Den herlig tydelige parodien pÄ ridderromanen.
- Hysterisk morsomme karakterer som D.Q og Sancho Panza.
- Flere fabelaktig morsomme hendelser, som vindmĂžlle-episoden og brenningen av ridderromaner.
- Den underliggende advarselen mot Ă„ blande fantasi og virkelighet.
Setningsbygningen skal dog ikke vÊre sÄ innflÞkt at boka blir vanskelig og tung Ä lese - i sÄ mÄte har du vÊrt uheldig og stÞtt pÄ en mindre suveren utgivelse som ikke har skaffet seg den beste oversetteren.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 05:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Selv leste jeg den fÞrste norske utgaven fra 1916-1918, og frydet meg. Riktignok med mer dansk enn norsk rettskrivning, men la gÄ. Noen av grunnene til at for eksempel Don Quijote snakker sÄ hÞyttravende er jo at han har forlest seg pÄ dÄrlige ridder-romaner og dermed har anlagt et ganske sÄ pompÞst sprÄk og selvbilde. Husk ogsÄ pÄ at boka ble skrevet tidlig pÄ 1600tallet hvis jeg ikke husker feil, sÄ det tar litt tid Ä bli vant til sprÄkfÞringen - det skjer ett og annet med sprÄk pÄ 400 Är.
ForÞvrig er det en bok full av morsomme og latterlige historier, nÄr man bare blir vant til at det ikke er en bok skrevet de siste 150 Ärene eller sÄ man leser.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 07:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Morsom bok, men den blir veldig lang... Jeg er litt enig med alle over, fordi jeg liker, som Vero sier, karakterene og parodien, men jeg synes ogsÄ som Terning at setningsbygningen gjÞr boka til et veldig langt verk.
Da foretrekker jeg Fyrsten 
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 09:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg syns boka var kjedende, dette sprÄket som skulle vÊre underholdende er egentlig ganske drepende for min del...
Jeg har vel bare ikke lest nok eller diskutert bÞker nok da, for de som er regjerende pÄ dette omrÄdet, litteraturstudenter, ser ut til Ä like boka...
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 13:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Jeg kom gjennom fÞrste del, fÞr jeg fant en mye mer spennende bok som handlet om androider og lasere Hehe, nei for Ä vÊre litt seriÞs i denne posten ogsÄ: Don Qijote er en langdryg bok, men det er en del artige situasjoner i den. Jeg savner ikke Ä lese ferdig boka, den er en av ytterst fÄ jeg har lagt fra meg for ikke Ä ta opp igjen...
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 13:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Tittan skrev: | Jeg kom gjennom fĂžrste del, fĂžr jeg fant en mye mer spennende bok som handlet om androider og lasere |
Jeg har faktisk fÄtt anbefalinger om Ä lese litt sci-fi istedet for sÄnt som liksom skal vÊre sÄ intelligent, som Kafka. Personen mente jeg ville fÄ mye mer ut av det.
Vet ikke helt om jeg er enig i det... leste fem bÞker av Wheel of Time pÄ videregÄende... skjÞnner ikke helt hvorfor jeg gjorde det, for det dreier seg jo ikke om annet enn litt krig og litt magi...
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 14:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Hvis jeg kan komme med en anbefalling? Jeg har nytt alle bÞkene i Discworld-serien. Den handler tilsynelatende om magi, krigere, assassins, og hekser i skjÞnn forening, men i hver bok tas det opp et dypere tema, som faktisk er ganske sÄ seriÞst... Som en start, hvis du bare vil forsÞke anbefaller jeg: Small Gods (undertema: teologi og fanatisme).
Terry Pratchet er en genial mann, i mine Ăžyne
ps, du MĂ
ikke lese denne boken/serien 
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 14:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Small Gods har jeg faktisk fÄtt anbefalt pÄ det varmeste, forÞvrig av samme personen som oppfordret meg til Ä lese sci-fi
Har lest noen tekstutdrag, og den virker meget vittig.
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 14:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
"Wheel of time" er ikke sci-fi, da. Det er fantasy.
Og kanskje Terning har rett, i det at man mÄ ha en viss litterÊr innsikt for Ä kunne nyte D.Q.? Jeg prÞvde jo aldri Ä lese den fÞr jeg begynte Ä studere faget, sÄ for alt jeg vet kan jeg ogsÄ ha mislikt den pÄ davÊrende nivÄ. Kanskje?
Jeg synes nÄ boka rocker uansett, jeg da. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 15:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Den er helt rÄ.
Men den er ganske kronglete, det skal jeg vĂŠre enig i.
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 15:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Skulle gjerne hatt lest boka, for Ä kunne vite bedre hva jeg snakker om nÄr jeg sier den er dÄrlig...
Men jeg orker bare ikke...
|
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 16:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg leste Don Quijote da jeg var 16, og likte den svĂŠrt godt. Men jeg har jo alltid vĂŠrt merkelig av meg 
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 24 Mai 2004, 20:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg mÄ si, ikke dÄrlig... kommer til Ä ha problemer med den boka som 61-Äring jeg.
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 21:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Terning skrev: | Skulle gjerne hatt lest boka, for Ä kunne vite bedre hva jeg snakker om nÄr jeg sier den er dÄrlig...
|
Egentlig burde du lest boka for Ä vite hva du snakker om nÄr du sier den er dÄrlig, og ikke vite bedre hva du snakker om.
Det er dessuten en svĂŠrt bra bok; den bare passer deg ikke helt.
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 22:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Veronica skrev: | Egentlig burde du lest boka for Ä vite hva du snakker om nÄr du sier den er dÄrlig, og ikke vite bedre hva du snakker om.  |
Men jeg har jo lest to-tre kapitler... sÄ bedre er det rette ordet 
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 22:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Ok, bare for Ä kverulere nÄ:
Har man bare lest en viss del av en bok, kan man ikke vite hva man snakker om hvis man sier at boken er dÄrlig. Man kan bare si noe om hva man synes om de sidene man har lest. Det er fÄ bÞker som holder samme stil/spenningsnivÄ/kvalitet fra start til slutt.
Eks.: Flere jeg vet om har begynt Ă„ lese "Lord of the rings." Men fordi begynnelsen kan vĂŠre litt treg og begivenhetslĂžs, har de lagt den fra seg, og dĂžmt boken nedenom og hjem. Hvis man derimot spĂžr noen som har lest hele, vil de fleste si at "men den tar seg opp skikkelig etter de fĂžrste ca. hundre sidene!".
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 23:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Det kan jo hende man fÄr vite noe om boken i sin helhet ved Ä bare lese litt, og jeg velger Ä tro at dette gjelder for Don Quijote. SprÄket mÄ i alle fall vÊre likedan gjennom hele boken...
Men angÄende LOTR filmen derimot, er det starten som er best! Alt lover fryd og gammen fÞr de forlater Hobsyssel, sÄ blir alt som en reklamefilm fra Adidas 
|
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 23:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Terning skrev: | Det kan jo hende man fÄr vite noe om boken i sin helhet ved Ä bare lese litt, og jeg velger Ä tro at dette gjelder for Don Quijote. SprÄket mÄ i alle fall vÊre likedan gjennom hele boken...
|
Fint at flere enn meg kan kunsten Ä kverulere bare for Ä kverulere. Men fordi jeg egentlig ikke er sÄ fryktelig ram pÄ denne kveruleringsgreia (jeg er lat), skal jeg bare oppsummere med: Jeg har lest D.Q., jeg studerer litteraturvitenskap (det gjÞr meg ikke til universets mester i faget, men gir meg mer innsikt og kjennskap enn "the average bear"), og du tar feil. SÄ enkelt er det. 
|
Skrevet: Ons 26 Mai 2004, 20:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg har forÞvrig en spesielt dÄrlig sans for humor.
|
Skrevet: Ons 26 Mai 2004, 21:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |