|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
dinacecilia
Varm i trøya

Ble Medlem: 19 Mar 2004 Innlegg: 38
|
His Dark Materials trilogien
En serie jeg vil anbefale, av John Pullman. Er ikke helt sikker paa hva den heter paa norsk da men.. Utrolig bra serie, og veldig lettlest. Noen som har lest den her?
|
_________________ fort ska det gaa jag e kandis
Skrevet: Fre 19 Mar 2004, 15:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kirgit
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 115 Bosted: Oslo
|
Jeg har lest den, og likte den kjempegodt!
På norsk heter den "Den mørke materien". På engelsk heter bøkene i trilogien "The golden compass", "The subtle knife" og "The amber spyglass", men husker ikke hva de heter på norsk...
Serien er i alle fall en av de bedre fantasy-seriene jeg har lest, spesielt siden den ikke bare er en "nå går vi og dreper den store dragen og blir kjempemektige"-serie, men derimot har en dypere mening.
Pluss at enhver serie med panserbjørner i er en bra serie 
|
_________________ Errare humanum est.
Skrevet: Fre 19 Mar 2004, 21:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
dinacecilia
Varm i trøya

|
tror foerste boka har to navn. den jeg leste het northern lights men har hoert at den het the golden compass og..
|
Skrevet: Lør 20 Mar 2004, 19:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kirgit
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 115 Bosted: Oslo
|
Det kan godt stemme, da jeg leste den for første gang, på norsk, het den nemlig Nordlys
Tror navnene ble bytta slik at det bare var hjelpemiddel-tingen i tittelen 
|
_________________ Errare humanum est.
Skrevet: Søn 21 Mar 2004, 23:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
dinacecilia
Varm i trøya

|
ja. stussa litt paa det se, siden de to andre titlene hadde med hjelpemidlene, men ikke den foerste. saa saann sett var det jo en bra ide. 
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 14:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cilie
Varm i trøya

Ble Medlem: 25 Mar 2004 Innlegg: 52 Bosted: *peker* Deeer!
|
Åh, ja de bøkene er kjempefine! Spennende saker..
På norsk heter de noe sånt som Det gyldne kompasset(Nordlys), Den skarpeste eggen, og En kikkert av rav.. De er fenomenale igrunn..

|
_________________ Det er den siste blomsten du lukter på som åpner kjøleskapet!
Skrevet: Lør 01 Mai 2004, 16:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
desmodus
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004 Innlegg: 263 Bosted: litt sånn overalt
|
noen som vet hvor man finner dem? har aldri sett dem noe sted... vært og sett flere plasser...
|
_________________ Jeg liker pizza, liker du pizza?
pizza på norsk er pizza, pizza på engelsk er pizza, pizza på svensk er pizza. men pizza på nynorsk er KJØTTLEFSE:)
Skrevet: Lør 01 Mai 2004, 17:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
dinacecilia
Varm i trøya

|
har sett dem
.. paa bokhandler andersen i halden (det vil si interbok kjeden)
hvis ikke kanskje det er muligheter for aa bestille de fra bokkilden.no?
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 13:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
plysjhai
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Apr 2003 Innlegg: 409 Bosted: oslo
|
de fins også på biblioteket om man ikke har altformasse penger...
|
_________________ puss puss så får du en suss...
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 17:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
plysjhai skrev: | de fins også på biblioteket om man ikke har altformasse penger... |
Et kjempegodt råd!! Biblioteket er undervurdert! Bare husk å levere tilbake innen fristen, ellers kan det bli dyrt 
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 08:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Tittan skrev: | plysjhai skrev: | de fins også på biblioteket om man ikke har altformasse penger... |
Et kjempegodt råd!! Biblioteket er undervurdert! Bare husk å levere tilbake innen fristen, ellers kan det bli dyrt  | mmmhm.. dessuten, når det gjelder spesielle bøker, (har opplevd dette et par ganger) så er de gjerne ikke så mye utlånt, og når noen da har stjålet dem er det ingen biblotekarer som tenker på å bestille dem inn igjen.. ikke når jeg spurte pent heller, tenk.. *futr*
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 08:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Tittan skrev: | plysjhai skrev: | de fins også på biblioteket om man ikke har altformasse penger... |
Et kjempegodt råd!! Biblioteket er undervurdert! Bare husk å levere tilbake innen fristen, ellers kan det bli dyrt  |
Har benyttet meg mye av biblioteket i det siste. Mest for å låne film, for det er jo gratis, i motsetning til videosjappa. Dessuten har de en haug med bra filmer på biblioteket, den som kjøper inn filmer der har tydeligvis lik filmsmak som meg.. 
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 16:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Panter
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003 Innlegg: 1382 Bosted: Thrinelda
|
Søt serie!
Likte en kikkert av rav best!
|
_________________ *mrowr* 
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 12:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg begynte å lese på den for ganske mange år siden. Så plutselig fant jeg de igjen i fjor Lurer på hvor jeg kan få dem på engelsk. Har ikke lest den siste ennå desverre, men jeg vil lese den! Jeg DIGGET de to andre 
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 22:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cista
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 146 Bosted: Oslo
|
His Dark Materials-trilogien på engelsk fås på butikker som Outland og Avalon, og i tillegg en del norli/tanum-avdelinger i oslo jeg har vært innom. Finner man dem overhodet ikke er det heller ikke noe problem å bestille fra feks mao.no, selv om leveringstidene der ofte er direkte monstrøse.
Jeg vil også gjøre oppmerksom på at det er forskjell på den amerikanske og den britiske varianten - i amerikansk utgave heter den første boken "the golden compass", mens den britiske heter "northern lights". Dette er hva man kan tenke på som harry potter-fenomenet - da også harry potter-bøkene i sin britiske tilstand ble dømt som litt for Vanskelige for den gjennomsnittlige amerikaner.
Duverden.
Har man muligheten bør man dog for all del unngå å lese dem på norsk - "the subtle knife" ble oversatt til "den skarpeste kniven". Jeg tror ikke jeg trenger å levere flere argumenter.
|
_________________ Donatello er den kuleste ninja turtle'en!
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 00:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
takk cista!
*tilbe*
Jeg skal spare og kjøpe de så jeg kan lese de på engelsk. Jeg elsker å kjøpe bøker og cd'r. Synes sånt er viktig og ha !
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tir 25 Mai 2004, 00:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |