DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Fra Penn og Pensel
Franz Kafka
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
 Franz Kafka

Jeg har lest "Prosessen."
Det er riktignok nesten et år siden nå, men jeg husker den fortsatt veldig tydelig, og det taler jo i grunn bare til fordel for boka.
At jeg i utgangspunktet leste den fordi den var på pensum, gjør den ikke dårligere. For hvor ofte er det at man faktisk liker bøker man MÅ lese? Wink
Les Kafka, folks! Fyren er feiende flott!

InnleggSkrevet: Ons 19 Mar 2003, 14:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Har ikke lest prosessen, bare Metamorfosen. Men det er også fryktelig bra!

Kafka var en flott fyr.

InnleggSkrevet: Ons 19 Mar 2003, 16:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003
kafka

Kafka er fantastisk. Hvis du likte Prosessen, så vil du sannsynligvis sette pris på Slottet og Mannen Som Forsvant også.

Selv er jeg svært glad i Kafkas 'Brevet til faren'.

InnleggSkrevet: Man 24 Mar 2003, 23:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jeg likte ikke Prosessen, hvorfor vet jeg ikke, men slutten irriterte meg noe aldeles forferdelig... Mad

InnleggSkrevet: Man 05 Jan 2004, 17:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Kafka og Prosessen er jo en veldig tung bok, etter min mening, men den er meget dyp... om man ikke er i stand til å se hva den handler om får man nok heller lite ut av boka!

Eh... det gjelder vel for alt, men men Wink

Det som er spennende er at det finnes så mange av disse teoriene om hva boka handler om... Kafka strøk visstnok alt som ikke var tvetydig nok Wink

Selv har jeg to teorier... som begge gjelder... en åpenbar og en litt dypere...

Vel, les Kafka folk, det er verdt innsatsen!

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 01:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg har et veldig anstrengt forhold til alle typer bøker man "må" lese. Da jeg gikk på videregående sa alle at jeg "måtte" lese Kafka. Da jeg kom til universitetet var det Dostojevskis "Brødrene Kamasakov" (stave??) jeg "måtte" lese. Josten Gaarders "Sofies Verden", Erlend Loes "L" og mange fler... På generellt grunnlag kan jeg si at når en bok blir så opp i skyene berost (fint, nytt ord! Laughing ) gidder jeg rett og slett ikke lese den... Har lest Sofies Verden uten å få særlig mye igjen for det, L var rett og slett kjedelig og Prossessen har jeg ikke en gang åpnet...

Jeg elsker bøker, men jeg vil gjerne slippe å høre at jeg "må" lese. "Denne bør du lese, for jeg synes den var spennende" går ann, men "Denne MÅ du lese" betyr at jeg styrer unna...

Håper jeg gir mening i det hele tatt nå...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 09:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Skjønner absolutt hva du mener...ordet "må" burde fjernes; så også skal og bør!

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 09:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Næmmen helledussen; "må" er jo bare et uttrykk for å signalisere at "dette synes jeg er en fabelaktig bok og jeg anbefaler den på det aller sterkeste og enda litt til." Man må da ikke ta alt så bokstavelig. Wink

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 11:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hehe, men når "alle" står og sier "Denne boka MÅ du lese. Da vil du få et helt annet syn på verden/litteratur/pr0n/aksjer/whatever" da nekter jeg å lese den. Jeg vil heller velge bøkene mine selv, og så anbefalle folk å lese dem ved å si "Denne boka synes jeg var bra, kanskje du også synes det..."

(Ellers er må/bør/kan osv det samme som 50% reglen, bare ordspill... enig i det Wink )

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 11:45
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Tittan skrev:
Hehe, men når "alle" står og sier "Denne boka MÅ du lese. Da vil du få et helt annet syn på verden/litteratur/pr0n/aksjer/whatever"

Det er en anbefaling jeg aldri har fått høre, og som jeg aldri har brukt selv. Jeg har bare vært borti "Denne boka MÅ du lese, for den er så dritkul!" o.l.

Jeg fikk ikke et helt annet syn på noe som helst etter å ha lest "Prosessen," men jeg koste meg masse mens jeg leste den.

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 11:48
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg er på en måte enig med Tittan. De som har greie på litteratur, altså kritikere, sier at vi MÅ lese Kafka, men også Don Quijote. Det virker som de sier dette fordi bøkene er viktige og mye lest, ikke fordi de er gode. Og det er vel ikke nødvendigvis det samme eller?

Jeg var altså heldig med Kafka, men uheldig med Don Quijote.

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 13:41
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Det jeg tror er tingen som flipper meg mest med hele dette "Denne MÃ… du lese" saken, er dumme studenter som tror de er noe fordi de har lest den og den boka, og som ikke har en eneste original tanke i hodet!

((Ps, mener ikke noen av dere, men enkelte jeg har møtt i løpet av studietiden!))

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 15:58
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er litt forferdelig ja... skulle nektet dem både interesser og bøker... Wink

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 16:30
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Prosessen er ikke så værst, spennende idè, men det at den er ufullstendig er et lite trekk. Grei bok.

Jeg tror jeg omgås for få kvasiinterlektuelle, tror det kunne vært morsomt... Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Man 24 Mai 2004, 19:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Lurer på om jeg er kvasiintellektuell jeg...

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 21:34
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Fra Penn og Pensel
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet