DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Are there anyone out there?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 4 av 7 [122 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det finnes veldig mange mennesker involvert i tagging, og endel av det disse menneskene begår kan være ganske så intrikat. Jeg tror ikke vi skal holde opp å lete etter jordlige forklaringer sånn helt med det første. Eller vi kan ta for eksempel hulemalerier fra forhistorisk tid - mennesker over hele verden laget dem, uten at noen av dem snakket med hverandre om det. Men skjedde det både i Europa og Australia samtidig? Ja.

Jeg skulle ønske jeg i øyeblikket husket hvor jeg har det fra, men jeg vet det har vært framlagt flere forklaringer på hvordan kornsirkler oppstår. Om ikke i alle, så ihvertfall i svært mange tilfeller, er det nok mennesker med god sans for humor, og god teknisk kunnskap som med enkle metoder har laget geometriske mønstre og liknende.

Forøvrig er forklaringen om at det er utenomjordiske vesener som gjør det ingen forklaring. Det bare forskyver problemet. Hvis jeg skal godta forklaringen om at det er utenomjordiske vesener som står bak må du også gi meg en god forklaring på hvordan de kom seg hit til jorda.

InnleggSkrevet: Fre 21 Mai 2004, 18:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Hvis kornåkre er den beste komunikasjonsformen disse romvesnene har kommet opp med er det et under at de har kommet seg hit til å begynne med. Man må nesten undre litt på hvordan postkortene deres ser ut... Skulle tro at romvesner som er i stand til å reise mellom planeter ville kunne beherske e-mail.

Jeg har forøvrig en enkel, men dog litt kynisk og kjedelig, forklaring på hvordan en person på 20 min kan produsere underlige mønstre på kornåkre, "adobe photoshop"... Wink

InnleggSkrevet: Lør 22 Mai 2004, 20:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Et kornåkerfilter i Photoshop? Ganske genialt. Men det betyr jo at de måtte ha printa ut ganske masse for å dekke en hel åker..

InnleggSkrevet: Lør 22 Mai 2004, 21:35
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Det er jo sikkert studenter som står bak, så de har nok fri tilgang på printerpapir på universitetet der de studerer... Cool

InnleggSkrevet: Søn 23 Mai 2004, 00:50
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Kan forøvrig referere til Martin Ystenes forklaring på hvorfor det er lite trolig at årsaken til kornsirkler er utenomjordisk :

Kornsirkler, store og ofte meget forseggjorte figurer i kornåkre, kan ha vært laget av UFO'er.

Slik som påstanden er formulert er det vanskelig å si absolutt sikkert at den er feil. I de tilfellene hvor folk har stått fram tatt ansvaret for figurene er svaret nokså sikkert, men hva med de hvor man ikke kjenner til noen jordisk gjerningsmann?

Men også for disse tilfellene er det lett å finne argumenter for at det svært lite sannsynlig at figurene har overjordisk opprinnelse:

-Man vet hvem som laget de første kornsirklene, dvs. man vet at de aller første var laget av mennesker. Det er selvfølgelig ikke umulig - men det virker usannsynlig - at UFO'ene skulle være opptatt av å herme etter oss.

-Jeg har sett bilder av mange slike kornsirkler og alle er enten frihåndstegninger eller de er mer eller mindre bygget opp av rette linjer og/eller sirkelbuer. Jeg har enda ikke sett en eneste kornsirkel som har innehold kurver som var utformet med matematisk nøyaktighet og som ikke enkelt kan konstrueres med tau og planker. (En annen sak er at det er rimelig enkelt å lage ellipser, og jeg venter på at noen snart kommer på å lage slike figurer også.)

På tross av mange påstander av det motsatte: Det er aldri oppdaget unormal stråling eller ukjente kjemiske stoffer i forbindelse med slike kornsirkler, hvor målingene er bekreftet ved vitenskapelige studier.

InnleggSkrevet: Tir 25 Mai 2004, 18:07
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Mr_Pin skrev:
Kan forøvrig referere til Martin Ystenes forklaring på hvorfor det er lite trolig at årsaken til kornsirkler er utenomjordisk :

Kornsirkler, store og ofte meget forseggjorte figurer i kornåkre, kan ha vært laget av UFO'er.

Slik som påstanden er formulert er det vanskelig å si absolutt sikkert at den er feil. I de tilfellene hvor folk har stått fram tatt ansvaret for figurene er svaret nokså sikkert, men hva med de hvor man ikke kjenner til noen jordisk gjerningsmann?

Men også for disse tilfellene er det lett å finne argumenter for at det svært lite sannsynlig at figurene har overjordisk opprinnelse:

-Man vet hvem som laget de første kornsirklene, dvs. man vet at de aller første var laget av mennesker. Det er selvfølgelig ikke umulig - men det virker usannsynlig - at UFO'ene skulle være opptatt av å herme etter oss.
at det er mennesker som var først, er like lite beviselig som at det er ekstraterrestiale. Ystenes har tydeligvis ikke lest nok, når han tror på det svadaet om de to gamlingene. men sirklene var der lenge før det..:

Den første utvetydige kornsirkelen er beskrevet i en engelsk
pamflett fra 1678 med tittelen "The mowing devil: strange news
out of Hartford-shire". Her fortelles om en bonde som ber noen
lokale arbeidskarer om å høste hans havreåker. De angir en pris
som får ham til å utbryte forarget: "Djevelen selv skulle heller få
høste avlingen hans, før han bestiller noe fra dem." Den natten
sto himmelen over bondens åker som i flammer. Dagen etter så
bonden at kornet hadde blitt lagt ned i flere konsentriske sirkler,
og hvert strå var nedlagt med en slik presisjon at det ville ha
tatt en mannsalder å gjøre det samme. Da mannen fryktet at
Djevelen sto bak verket, turde han ikke å høste kornet. Pam-
fletten har en illustrasjon der en svart djevel-figur lager en
kornsirkel med ljåen.
kornsirkel med ljåen.
kornsirkel med ljåen.
Sitat:

-Jeg har sett bilder av mange slike kornsirkler og alle er enten frihåndstegninger eller de er mer eller mindre bygget opp av rette linjer og/eller sirkelbuer. Jeg har enda ikke sett en eneste kornsirkel som har innehold kurver som var utformet med matematisk nøyaktighet og som ikke enkelt kan konstrueres med tau og planker.
Lag denne med tau og planker, og jeg skal tro deg.
Sitat:
(En annen sak er at det er rimelig enkelt å lage ellipser, og jeg venter på at noen snart kommer på å lage slike figurer også.)

På tross av mange påstander av det motsatte: Det er aldri oppdaget unormal stråling eller ukjente kjemiske stoffer i forbindelse med slike kornsirkler, hvor målingene er bekreftet ved vitenskapelige studier.
Det er det såvisst. og det fra plenty av pålitelige forskere og vitenskapsmenn.
Hvor er Ystenes' grunnlag?

her er nå engang mitt:

SAMMENDRAG AV
FORSKNINGSRESULTATENE til BLT Research Team

Undersøkelser av Planter & Jord i kornsirkler

et kort utdrag av noen av de viktigste vitenskapelige funnene BLT har rapportert til nå, forfattet i samarbeid med forsker N. Talbott, BLT Research Team Inc., USA).

KILDER:
- Tre publikasjoner (1994, 1995, 1999) fra BLT Research Team Inc.,
Cambridge, Massachusetts, USA
- BLTs hjemmeside: www.bltresearch.com
- Laboratorierapporter fra BLT Research Team Inc.
- "Crop Circles – The research", en videodokumentar av Bert Janssen,
Nederland, inneh. intervju med Nancy Talbott, BLT Researc Team Inc.

Vitenskapelige holdepunkter for
at tre kjente energier er invol-
vert når kornsirkler oppstår:
- mikrobølgestråling
- sterke magnetiske felt og
- uvanlige elektriske pulser

BLT Research Team, Inc. (startet I 1990 av John Burke, biofysiker W. C. Levengood fra Michigan og Nancy Talbott) har undersøkt tusenvis av plante- og jordprøver fra mer enn 250 kornsirkler i åtte forskjellige land. Prøvene, som er tatt i de delene av kornsirklene der kornet ligger flatt, er sammenliknet med kontrollprøver tatt i varierende avstand utenfor områdene med flatt korn. Tre vitenskapelige artikler, som alle er publisert i vitenskapelige tidsskrifter, drøfter funnene fra kornsirklene. I følge BLTs president Nancy Talbott, vil en fjerde artikkel snart bli publisert. Forskerteamet har også produsert flere hundre laboratorierapporter som beskriver funn fra individuelle kornsirkler i flere land.

De tre publiserte artiklene presenterer holdepunkter for at tre forskjellige typer energier er involvert når kornsirkler oppstår:

1 En varmeproduserende energi,
sannsynligvis MIKROBØLGER
2 Sterke MAGNESTISKE felt
3 Uvanlige ELEKTRISKE pulser

1 MIKROBØLGER Holdepunkter for at mikrobølger er involvert, er funnet i kornstråenes leddknuter. Væsken og næringsstoffene som livnærer planten føres opp gjennom det hule strået. Det er mest av denne væsken i stråets leddknuter. På kornsirkelplanter ser man ofte vesentlig strukkede eller forlengede leddknuter (første leddknute under akset), eller eksplosjonshull i leddknutene (dvs. ”utbåsningshull”, som oftest i de nederste leddknutene). Begge disse endringene skyldes trolig at væsken inni strået blir utsatt for intens oppvarming og dermed forvandles til damp. Dampen i de øvre leddknutene (som har mest elastiske fibere) unnslipper ved at knutene strekkes (les forlenges). I knutene lenger ned på strået (der det ytre vevet er for stivt til at det kan strekkes) blir det blåst hull i knutene når damptrykket øker - omtrent på samme måten som en kan se hvis et egg blir oppvarmet for lenge i en mikrobølgeovn.

En annen indikator på at det skjer en intens oppvarming, er at stråene bøyes – både ved bakkenivå der stråene kommer opp av jorda, og i de liggende stråenes leddknuter der stråene noen ganger er bøyd i 90 graders vinkel.

For flere år siden oppdaget BLT Research Team at en velkjent fysisk lov, Beer-Lambert-prinsippet (som beskriver materiens evne til å absorbere elektromagnetisk energi), kan brukes til å beskrive noen kornsirkelfunn. Ved måling av forlengede leddknuter (det øverste leddet under aksene på toppen) finner man at jo lenger fra senteret i kornsirkelen strået vokser, jo mindre er forlengelsen av knutene. Denne forlengelsen avtar lineært som en funksjon av avstanden til sirkelsenteret, i samsvar med Beer-Lambert-prinsippet.

Beer-lambert-prinsippet kan også brukes til å beskrive et annet funn, denne gangen i stående korn utenfor selve kornsirkelen. Forlengelsen av leddknutene var i dette tilfellet størst rett utenfor periferien av kornsirkelen og avtok lineært jo lengre fra kornsirkelen planteprøvene var tatt. Det er åpenbart at slike effekter ikke kan framkalles ved at korn mekanisk legges flatt.

Enda en indikator på at mikrobølgestråling kan være involvert, finnes i dokumenterte laboratorieforsøk som tar for seg spireevnen til frø fra kornsirkelplanter. Når kornsirkler oppstår i ungt og relativt umodent korn, blir frøene ganske dramatisk påvirket. Når disse frøene sås, vil de i noen tilfeller ikke spire i det hele tatt. I andre tilfeller, når kornsirkelen har oppstått i litt modnere korn, spirer frøene, men langt dårligere og senere enn normalt. Disse spirene ville ikke kunne overleve ute på et jorde. Begge disse virkningene kan skyldes at frøene har vært utsatt for skadelig stråling, mest sannsynlig mikrobølger.

2 STERKE MAGNETISKE FELT BLT Research Team har gjort en annen oppdagelse som styrker teorien om at en sterk varmekilde er involvert, og som også viser at sterke magnetiske felt kan være tilstede når kornsirkler dannes. Siden 1993, da rutinemessig innsamling av jordprøver fra kornsirkler ble satt i gang, har man funnet hundrevis av små, runde, magnetiserte partikler av rent jern i jordsmonnet (ca. 10-50 micron i diameter). Vanligvis finner man disse kuleformede magnetittpartiklene i klaser i utkanten av sirkelformede kornformasjoner. Men de blir også funnet avsatt i en jevnt (lineært) avtagende konsentrasjon fra sentrum av formasjonene og utover.

BLTs hypotese er at bitte små meteorittiske støvpartikler (rester etter meteorer som går i oppløsning i øvre atmosfære og som hele tiden filtreres gjennom atmosfæren på vei ned til jorda) blir dradd inn i kornsirklenes energisystem, (et energisystem som muligens kan være et termodynamisk ustabilt plasmasystem) av sterke magnetiske felt som vi vet er forbundet med plasmaer. Når jernpartiklene er dradd inn i plasmavirvelen som er på vei ned til jorda, blir partiklene varmet opp av mikrobølger (som vi også vet er forbundet med plasmasystemer), smelter og antar kuleform, alt mens de fortsetter sin ferd ned til jorda i smeltet form.

- At disse små partiklene er magnetiske, viser at de
oppstod i et magnetisk felt.
- At de er kulerunde, viser at de antok sin form i smeltet
tilstand.
- At man ofte finner disse partiklene helt jevnt (lineært)
fordelt i kornsirklene, gjør det sannsynlig at de ble
"levert" av et system i jevn rotasjon over avlingens
overflate, muligens det som Dr. Levengood kaller et
atmosfærisk plasmavirvelsystem.

3 STERKE ELEKTRISKE PULSER BLT-teamet har også funnet klare holdepunkter for at høyst uvanlige elektriske pulser medvirker når kornsirkler dannes. Når kornsirkler oppstår i modent korn der frøene er fullt utviklet, ser man at disse frøene viser en overraskende god vekstevne, ved:
a) en 4-5-dobling av vekstraten
b) større avkastning, og
c) en økt toleranse for stressfaktorer (som mangel på
vann eller sollys)

Levengood og Burke klarte senere å reprodusere disse resultatene ved å utsette normalt korn (dvs. ikke korn fra kornsirkler) for presise elektriske pulser laget av utstyr konstruert av forskerne. Normale frø som blir behandlet på denne måten tåler mangel på vann og/eller sollys over lengre perioder.

BLT Research Team har også dokumentert flere andre unormale funn i planter eller jordsmonn fra kornsirkler. En nylig avsluttet røntgenstudie (en såkalt "RXD-studie" eller "røntgendiffraksjonsstudie") som undersøkte spesifikke leiremineraler i jord fra kornsirkler, avslørte en økt grad av krystallisering i illitt- og smektittpartikler i jordsmonn fra kornsirkler. Flere nye forskere arbeider nå sammen med BLT for å gjennomføre ytterligere studier. For flere detaljer om dette prosjektet, se http://www.bltresearch.com/xrd.html.

KONKLUSJONER: BLT Research Team Inc. har gjennomført flere kontrollstudier, der de har bøyet korn mekanisk, dvs. de har lagt korn flatt ved hjelp av forskjellige metoder som personer som lager kornsirkelforfalskninger oppgir at de bruker. BLT har deretter samlet inn og undersøkt prøver av korn og jord (fra sine egne selvlagede sirkler) på vanlig måte ved bruk av sine standardmetoder. Resultatene av disse kontrollstudiene har blitt sammenlignet med studier av prøver fra kornsirkler i åtte forskjellige land over en periode på 12 år.

Ingen av de endringene i korn eller jordsmonn som er listet opp ovenfor har blitt funnet i kontrollprøvene (de selvlagede sirklene), noe som utelukker at mekanisk bøying av korn kan forklare kornsirkelfenomenet.

Videre, siden 90% av alle prøver av korn eller jordsmonn fra kornsirkler viser slike unormale funn som beskrevet ovenfor, må man anta at disse funnene reflekterer sider ved de ikke menneskelagde kornsirklene.

always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 26 Mai 2004, 08:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Som registrert fenomen stammer kornsirklene fra 1970 tallet, jeg har dog ikke satt meg inn i noen historikk så jeg lar den saken ligge. Foresten virket det ganske åpenbart at det er arbeidskarene han bonden kasta på dør som lurte ham, som en liten hevn.

Ystenes poeng er at det så godt som aldri oppter avansete matematiske figurer som ikke enkelt kan konstruerer med tau og planker. Du hevder ikke på alvor at det bildet du har lagt ved inneholder noe annet enn rette linjer, frihånd og sirkler? Jeg kan ikke lage noe slikt, men det er åpenbart at noen kan det, for hvis jeg noen gang så en åpenbar bløff så er det den der. Hvis noe burde det der være et tegn på at mennesker står bak, og at de som driver med slikt er ganske flinke til å lage dem. Eksempelvis, hvorfor i alle dager er den et bilde mens alle de andre er figurer?

Leste under den orginale posten at den cden skulle inneholde binærkode, noen som har lest det av og oversatt det?

Pålitelige vitenskapsmenn og bevis er nok begge ganske store overdrivelser. 'Troende' vitenskapsmenn som klarer å finne det de har lyst til å finne er ikke så voldsomt overbevisende

Noen artikkler fra langt mer respekterte og seriøse 'Skeptical Inquirer magazine' :
http://www.csicop.org/si/2002-09/crop-circles.html
http://www.csicop.org/sb/9606/crop_circle.html

InnleggSkrevet: Ons 26 Mai 2004, 14:43
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Mr_Pin skrev:
Som registrert fenomen stammer kornsirklene fra 1970 tallet, jeg har dog ikke satt meg inn i noen historikk så jeg lar den saken ligge. Foresten virket det ganske åpenbart at det er arbeidskarene han bonden kasta på dør som lurte ham, som en liten hevn.

Ystenes poeng er at det så godt som aldri oppter avansete matematiske figurer som ikke enkelt kan konstruerer med tau og planker. Du hevder ikke på alvor at det bildet du har lagt ved inneholder noe annet enn rette linjer, frihånd og sirkler? Jeg kan ikke lage noe slikt, men det er åpenbart at noen kan det, for hvis jeg noen gang så en åpenbar bløff så er det den der. Hvis noe burde det der være et tegn på at mennesker står bak, og at de som driver med slikt er ganske flinke til å lage dem. Eksempelvis, hvorfor i alle dager er den et bilde mens alle de andre er figurer?
du misser poenget. poenget er at disse er så store og omfattende og nøyaktige, at man hadde enkelt og greit ikke hatt tid til å gjøre det med planker iløpet av en natt!
Sitat:

Leste under den orginale posten at den cden skulle inneholde binærkode, noen som har lest det av og oversatt det?
jepp, værsågod:
The Crabwood Crop Circle Message:

"Beware the bearers of FALSE gifts & their BROKEN PROMISES. Much PAIN but

still time. (Damaged Word). There is GOOD out there.We OPpose DECEPTION.

Conduit CLOSING (BELL SOUND).

Sitat:

Pålitelige vitenskapsmenn og bevis er nok begge ganske store overdrivelser. 'Troende' vitenskapsmenn som klarer å finne det de har lyst til å finne er ikke så voldsomt overbevisende

Noen artikkler fra langt mer respekterte og seriøse 'Skeptical Inquirer magazine' :
http://www.csicop.org/si/2002-09/crop-circles.html
http://www.csicop.org/sb/9606/crop_circle.html
Hvilket grunnlag har du for å hevde at disse er mer seriøse enn BLT?

InnleggSkrevet: Tor 27 Mai 2004, 08:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Muligens fordi BLT-teamet ikke har oppnådd formell vitenskapelig annerkjennelse og at rapportene deres er hullete og ufullstendige og ikke harmonerer med andre cereologers rapporter...?

InnleggSkrevet: Tor 27 Mai 2004, 09:24
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Eyden skrev:
Muligens fordi BLT-teamet ikke har oppnådd formell vitenskapelig annerkjennelse og at rapportene deres er hullete og ufullstendige og ikke harmonerer med andre cereologers rapporter...?
Hullete: nix
ufullstendige: nix

Formell anerkjennelse: nix, men kun fordi de er såpass kontroversielle i sine påstander at ingen tør støtte/anerkjenne dem.

InnleggSkrevet: Tor 27 Mai 2004, 12:38
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

0nskemestern skrev:
du misser poenget. poenget er at disse er så store og omfattende og nøyaktige, at man hadde enkelt og greit ikke hatt tid til å gjøre det med planker iløpet av en natt!

Dette har blitt vist feil før, vi vet om kornsirkler laget av juksemakere, som har blitt forklart som umulig å lage for mennesker. Om noe burde det latterlige motivet på denne greia vise at det stod mennesker bak.

Sitat:

The Crabwood Crop Circle Message:

"Beware the bearers of FALSE gifts & their BROKEN PROMISES. Much PAIN but

still time. (Damaged Word). There is GOOD out there.We OPpose DECEPTION.

Conduit CLOSING (BELL SOUND).

Det var ikke en videre nyttig melding og litt naivistisk språk. Litt bortkastet å skrable så mye bare for å si det... 'We opose deception', man skal aldri stole på noen som sier at de ikke lyver.

En annen ting er jo det ulogiske i åkre som medium for romvesnert komunikasjon. Det er jo et voldsomt mindretall av seriøse forskere og politikere som tror på og i det hele tatt bryr seg om dette. Burde ikke disse romvesnene forstå at de bør finne en annen, mer egnet måte å komunisere på? Kanskje en brennende busk eller noe...

Sitat:
Hvilket grunnlag har du for å hevde at disse er mer seriøse enn BLT?

En ting er anseelse og anerkjennelse i det vitenskapelig samfunn, noe som ofte gir en god insikt i hva som er dårlig vitenskap og ikke og som BLT slettes ikke har. Dette i seg selv er ikke en fulstendig forklaring, den ber jo om en 'semmelweis', eller en 'konspirasjon'. Mer viktig er at BLT ikke har fulgt vitenskapelig metode godt nok, som påpekt i SIm. Mest graverende er at Levengood ikke utførte forsøkene som dobbelt-blinde, noe som er svært uvitenskapelig når forskeren er så åpenbart tillhenger av egen teori.
Og at forskningen ikke har blitt replisert av andre forskere. Du har forøvrig fått en artikkel med kritikk av forskningen hans... I tilleg påviser han jo at 90% eller mer er ekte, når vi vet, og selv de fleste 'troende' innrømmer at majoriteten høyst trolig er menneskeskapt.

Tør jeg i tilleg påpeke at Levengood forsker utifra en plasmavortex modell, jeg ville gjette på at han ikke ville finne noe i en formasjon som så åpenbar strider mot hans egen oppfattning som Crabwood. Men jeg kan jo ta feil.

InnleggSkrevet: Tor 27 Mai 2004, 16:54
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Etter hva jeg har lest angående rapportene til disse forskerne, W. C. Levengood spesielt, virker de ganske uvitenskapelige. Det er trukket slutninger om genetiske endringer osv uten å fullstendig gjøre rede for nøyaktig hva som er endret, eller lagt med i dokumentasjonen eksempler og eksakte beskrivelser om hvorfra og når prøvene ble hentet.

Grunnen til at arbeidet mangler vitenskapelig tyngde er nettopp på grunn av dette. Analytikere mener BLT arbeider uvitenskapelig, og er ofte påpekt ved at de trekker frem at de er farget av at de selv er åpent tilhengere av teorien om at romvesener står bak. Det i seg selv er et stort uvitenskapelig hopp, og man tenker seg at arbeidet deres har blitt farget av denne ønsketenkningen.

Dessuten, et hovedargument er at INGEN mennesker kan ha laget kornsirklene. Vel, har BLT oversikt over den kumulative kunnskapen og ferdigheten til ALLE mennesker? Jeg synes det er betenkelig at de aller fleste forskere på fenomenet som mener det må skyldes utenomjordisk liv, nøyer seg med å "påvise" at det er et mysterium. Hvilke seriøse forskere jobber på et mysterium, dokumenterer at de er ute av stand til å løse det, og likevel mener de har funnet løsningen?

InnleggSkrevet: Tor 27 Mai 2004, 17:05
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Mr_pin og Eyden, vil dere lese her: http://www.bltresearch.com/plantab.html og kommentere?

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 08:39
Eyden
Veronica
Veronica

Når jeg kritiserer stoffet BLT kommer med på grunnlag av at andre forskere har påvist mangler ved bevisutredningen, virker det ganske feil å komme med stoffet en gang til for så å si "men det står jo her!". Jeg har få forutsetninger for å sjekke validiteten av metodene som er blitt brukt, derfor er min kunnskap om emnet knyttet til kildene jeg velger å stole på. Hvilke kilder jeg velger å stole på knyttes til min egen logiske sans og argumentasjonsteknikken brukt av de respektive partene.

Jeg er stor tilhenger av prinsippet om "Occams razor" som går ut på at den enklest mulige forklaringen mest sannsynlig er den riktige. Kornsirkelfenomenet reiser spørsmål i både hvordan- og hvorfor-kategoriene. Ingen fremlagte rapporter kan forklare hvordan alle kornsirklene har blitt til, men hvis man ser på antall tilfeller som har blitt avslørt som menneskeskapt, leder denne teorien. Det kan være tilfeldigheter som har gjort at alle spor etter menneskelig innblanding har forsvunnet, ikke ulikt kriminalgåter. Det kan også være tilfeldig at man kan finne biologiske forskjeller i kornet på disse stedene.

Hvorfor-kategorien er også et tema, men blir glatt utelatt av mange ufo-tilhengere fordi det er mye lettere å forklare menneskelig oppførsel enn utenomjordisk. Det ville også forklare hvorfor sirklene har blitt stadig mer kompliserte over de siste 30 årene; skaperne har blitt flinkere.

Når opptil 80-95% av alle kornsirkler kan påvises å være falske, gir dette en uvanlig høy oppklaringsrate i forhold til andre institusjoners arbeid som jobber med mysterier og gåter. Bare fordi vi ikke kan påvise at mennesker har laget de øvrige betyr ikke at vi faktisk ikke gjorde det.

http://www.circlemakers.org/
http://www.museumofhoaxes.com/hoax/weblog/C14/

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 09:56
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Eyden skrev:

Når opptil 80-95% av alle kornsirkler kan påvises å være falske, gir dette en uvanlig høy oppklaringsrate i forhold til andre institusjoners arbeid som jobber med mysterier og gåter. Bare fordi vi ikke kan påvise at mennesker har laget de øvrige betyr ikke at vi faktisk ikke gjorde det.

Bare så det er sagt, jeg er ikke ute etter å krangle her, prøver bare å skape debatt.. jeg er selv ikke i det hele tatt overbevist om at dette er ekstraterrestiale fenomener, og stiller meg like skeptisk til det som dere.. forskjellen er at jeg stiller meg like skeptisk til at de spektakulære mønstrene skal være laget av hillbillys med planker og tau.

Kommer noen med en forklaring som går ut på høyteknologiske hemmelige forsøk, er jeg meget tilbøyelig til å tro nettopp dette.

men foreløpig, når den eneste humane forklaringen vi har er planker og tau, ser jeg det som så usannsynlig at man kunne laget slik på en natt, at for meg er det 50/50 mellom mennesker/utenomjordiske foreløpig..
egentlig legger jeg ikke mye forskning til grunn for denne holdningen, verken den ene eller den andre veien, da det enten kommer fra innbitte troende eller innbitte skeptikere.
jeg baserer det på noe så enkelt at ingen kan vise hvordan man gjør det, ikke engang i fullt dagslys.

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 10:05
Eyden
Veronica
Veronica

0nskemestern skrev:
SVAR PÅ DET OPPRINNELIGE SPØRSMÅLET:

klart det er noen andre der ute.. denne er 200M i diameter, er perfekt geometrisk, og dukket opp på en natt. i tillegg er biologien i kornet som er påvirket endret betydelig. ingen mennesker kunne gjort det.

Endret innstilling?

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 10:09
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Eyden skrev:
0nskemestern skrev:
SVAR PÅ DET OPPRINNELIGE SPØRSMÅLET:

klart det er noen andre der ute.. denne er 200M i diameter, er perfekt geometrisk, og dukket opp på en natt. i tillegg er biologien i kornet som er påvirket endret betydelig. ingen mennesker kunne gjort det.

Endret innstilling?

Neida, litt skjevt og hastig formulert, det der.. Mener mer noe som: "ingen kan med dagens 'beviser' og argumenter overbevise meg om at disse er laget av mennesker"

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 12:04
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Det har jo blitt gjort på tv...

http://www.circlemakers.org/nztrip.html

En vesentlig svakhet ved ufo tilhengernes standpunkt er at de på ingen måte sansynligjør utenomjordis innblanding. De konkluderer at det er et mysterium, derav må det være romvesner. Dette er lek med årsak og effekt. Selv om det mot formodning ikke skulle være mennesker som sto bak vil jo ikke det si at det er en nødvendighet at det er romvesner som står bak. Hvorfor kan det ikke være nisser?

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 12:06
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Mr_Pin skrev:

En vesentlig svakhet ved ufo tilhengernes standpunkt er at de på ingen måte sansynligjør utenomjordis innblanding. De konkluderer at det er et mysterium, derav må det være romvesner. Dette er lek med årsak og effekt. Selv om det mot formodning ikke skulle være mennesker som sto bak vil jo ikke det si at det er en nødvendighet at det er romvesner som står bak. Hvorfor kan det ikke være nisser?
Selvsagt.
Det kan like gjerne være noe annet enn aliens, poenget er vel egentlig bare "ikke mennesker".

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 13:17
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Vel det er jo i overmål sannsynlig at det er mennesker.

InnleggSkrevet: Fre 28 Mai 2004, 13:30
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 4 av 7 [122 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet