|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
Veronica skrev: | Samvittighet er ikke det samme som fĂžlelser. |
Samvittighet er en fĂžlelse.
Veronica skrev: | Samvittigheten er noe som kommer av de etiske normer en forsĂžker Ă„ leve etter. |
Korrekt. Og dette "noe" er en fĂžlelse.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
finnes andre ord. stemninger. jeg mener ikke samvittighet er en fĂžlelse, det er en mental reaksjon, etter handlinger.
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Fra ordboka:
samvitŽtighet f1 el. m1 (fra lty, etter lat. conscientia 'medviten') indre fÞlelse av hva som er rett eller urett s-ens rÞst / ha en vÄken s- / ha god, dÄrlig s- / min s- er ren / (ikke) ha s- til (Ä gjÞre) noe / pÄ Êre og s- hÞytidelig forsikring / ha mye pÄ s-en ha gjort mye galt .
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
da sier jeg at gress er en fĂžlelse. ordboka di er sikkert direkte oversatt fra amerikansk, og som vi alle vet er det bare korrupte greier...
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
meine hĂŒter skrev: | ordboka di er sikkert direkte oversatt fra amerikansk, og som vi alle vet er det bare korrupte greier... |
TÞv. Dersom du hadde klikket pÄ lenken, hadde du kunnet lese fÞlgende:
Sitat: | OrdbÞkene er utarbeidde ved Seksjon for leksikografi og mÄlfÞregransking pÄ Institutt for nordistikk og litteraturvitskap ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Norsk sprÄkrÄd. |
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
definisjonen pÄ fÞlelser da, ordrette fisk?
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
meine hĂŒter skrev: | definisjonen pĂ„ fĂžlelser da, ordrette fisk? |
sanseinntrykk; (ubevisst) psykisk reaksjon pÄ en situasjon, kjensle, emosjon, instinkt
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg tror ordet er annerledes brukt muntlig..
fĂžlelser er noe sterkt, direkte, mens stemininger er noe svakt og duvende...samvittighet er et abstrakt substantiv...
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Kom sÄ med en definisjon pÄ samvittighet, pÄ genus-differensia-form.
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Frihetsfisken skrev: | Kom sÄ med en definisjon pÄ samvittighet, pÄ genus-differensia-form. |
jeg er enig med fisk. men jeg sier det pÄ en litt anen mÄte, men samme mening.
at fĂžlelser er ferdig utregna mattestykke, mens fornuften er .. kalkulatoren. men med bare kalkulatoren kommer man ingen vei.
alt avhenger av det subjektive. tror jeg da.
fĂžr syntes jeg det var rart at en psykopat jeg kjenner kunne vite helt bevist, ogjektivt hva han gjorde feil.
Men det hjelper ikke Ă„ vite at fks raseri er feil, du har det uansett.
om det skal hjelpe med det objektive, da mÄ det vÊre ett subjektivt mÄl som kan trykke pÄ kalkulatoren.
SÄ det hjelper ikke Ä snakke til han, hva som er forunftig,,du mÄ apelere til fÞlelser.
skjĂžnte noen det?
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 19:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
meine hĂŒter skrev: | jeg tror ordet er annerledes brukt muntlig..
fĂžlelser er noe sterkt, direkte, mens stemininger er noe svakt og duvende...samvittighet er et abstrakt substantiv... |
Det finnes sterke og svake fĂžlelser. En stemning kan vĂŠre sterk eller svak og er selvsagt en fĂžlelse. Jeg tolker meine hĂŒter til Ă„ fornekte fĂžlelsen av samvittighet, evt av Ă„ ha sĂ„ sterke andre fĂžlelser i Ăžyeblikket at fĂžlelsen av samvittighet ikke trenger gjennom. Typisk for alderen. Jeg vet at det er sĂŠrs stigmatiserende Ă„ si dette.
Men jeg baserer det pÄ eget liv som referanse. Husker tydelig Ä "ikke ha samvittighet" for egne handlinger. Som Ä dra mammas lue nedover ansiktet hennes fordi jeg syntes hun sÄ sÄ dum i den ol... Ikke en stor synd akkurat - men leeenge senere fant jeg at jeg hadde dÄrlig samvittighet for dette. Min irritasjon pÄ henne hadde bare "overdÞvet" denne fÞlelsen midlertidig... Jeg var vel ca 16 Är den gangen.
Vi skal frigjÞre oss fra vÄre foreldre, fÄ egne meninger, stÄ pÄ egne ben. Samtidig er vi fulle av uregerlige hormoner. Noen gjÞr mer opprÞr enn andre. Jeg tror det spÞrs pÄ hvor selvstendig man er blitt oppdratt.
Jeg ble nok styrt i sÄpass stor grad at mitt opprÞr ble desto sterkere. Har og hadde venninner som i mye mindre grad ble detaljstyrt. De hadde et lite eller inget opprÞr alls. Kanskje behÞvde jeg det, kanskje ikke. Ikke sÄ viktig lenger. Jeg er den jeg er som en fÞlge av alt jeg har opplevd, frem til nÄ.
I like myself... 
|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Man 12 Apr 2004, 03:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
vi blir lĂŠrt til Ă„ ha samvittighet...det kommer gjennom oppdragelsen, hvis vi ikke har oppdragelse har vi vel heller ikke en velfungerende samvittighet. samvittigheten min blir pushet tilbake av andre, mer plasstagende tanker, men den er vel ettellerannetsted.
jeg veit jeg er en liten drittunge, og bryr meg ikke om at du pÄpeker det...
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 08:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
Om du er femten eller femti sÄ teller det du mener like mye - kanskje tilogmed mer nÄr du er femten... Du og dine skal overta verden min kjÊre diktatorspire
...min tro er at verdens arvtagere ser at den lille filosofien om Ă„ behandle andre slik en selv vil bli behandlet er nok.. Mer enn nok! 
|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
det "gjÞr mot andre som du vil andre skal gjÞre mot deg"-prinsippet virker ikke i praksis, fordi vi liker noen mennesker bedre enn andre. en mobber blir jo kulere av Ä mobbe, og han gjÞr jo sÄnn han vil andre skal gjÞre mot han, han lystrer gjengen. det mÄ vÊre vanskelig Ä kombinere det Ä lystre gjengen med det Ä vÊre snill og grei, derfor velger han det tryggeste....
|
Skrevet: Sűn 16 Mai 2004, 12:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
SĂ„... kort oppsummert er ikke alt bedre enn Ă„ dĂž? Eller? 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Sűn 16 Mai 2004, 13:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
opp til hver enkelt, eller? det er sikkert noen som ville overlevd det forferdeligste bare for Ă„ leve, mens andre ville tatt livet sitt omtrent fĂžr det fĂŠle begynte, fordi de ikke ser verdien i et liv med lidelse.
jeg tilhĂžrer den sistnevnte gruppen.
|
Skrevet: Sűn 16 Mai 2004, 14:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er nok sÊrdeles subjektivt, ja. For noen er nok sikkert alt bedre enn Ä dÞ, men dette mÄ vel vÊre personer som enten er meget positive til at ting vil gÄ bra til slutt, eller som er livredd dÞden?
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Sűn 16 Mai 2004, 14:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
eller bare er nysgjerrige pÄ hva som kommer til Ä skje? vil vÊre en del abv fremtiden..folk flest har vel en granse et sted...
|
Skrevet: Sűn 16 Mai 2004, 14:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jau. I anledning undernevnte interessante sitat, tenkte jeg det kunne passe seg Ä riste liv i denne gamle trÄden (overse gjerne all den meningslÞse kveruleringen som allerede er der ).
Terning skrev: |
Hvis du ikke frykter dĂžden, hadde det vel ikke vĂŠrt noe i veien for Ă„ dratt til Irak og satt i gang litt humanitĂŠrt arbeid da. Er ikke alle som vĂ„ger det, skal jeg si deg. De er redd for dĂžden. Ă
si at man ikke frykter dÞden er som regel bare lÞgn, fordi folk anser det som "noe dÄrlig" Ä frykte dÞden. |
Grunnen til at jeg dro fram denne gamle trÄden, i stedet for Ä starte en ny, er fordi enkelte innlegg her faktisk bekrefter hva Terning sier. Folk uttrykker frykt for dÞden, helt klart. Men, merk ogsÄ, at de er Êrlige om det.
Jeg tror ikke det er ansett som "noe dÄrlig" Ä frykte dÞden. Jeg tror det, for mange mennesker, helt avhengig av deres tro og livssyn, er ganske naturlig. Jeg vet ikke hvor mange som ikke frykter dÞden, og hvor mange som gjÞr det. Men jeg tror ikke folk flest lyver om hva de mener om saken. Jeg lyver ikke nÄr jeg sier jeg ikke frykter dÞden. For Ä bruke Ternings eksempel, kunne jeg godt ha dratt til Irak og gjort humanitÊrt arbeid, hvis jeg hadde hatt tid/valgt Ä prioritere det. Det er ikke sÄ mye tanken pÄ at jeg kunne dÞ der som ville holdt meg tilbake, som tanken pÄ Ä fÄ en eller annen skade for livet, blitt tatt til fange og torturert, eller whatnot. (Pluss at selv om jeg ikke frykter dÞden, er jeg ikke akkurat sÄ gira pÄ at den skal inntreffe fÞr jeg egentlig har begynt livet mitt. Jeg ser gjerne at jeg fÄr kose meg litt med dette livet fÞrst.) Jeg frykter fysisk smerte mer enn jeg frykter dÞden.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 14:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Selv har jeg en mening med livet, og fĂžr den meningen er oppfylt fĂžler jeg det ville vĂŠre synd Ă„ dĂž. Nettopp fordi at jeg har venner og familie.
Det er en litt interressant problemstilling Ä se for seg en situasjon der du fÄr velge; enten skal du dÞ, eller sÄ skal din beste venn + din nÊrmeste familie dÞ. Hva vil man velge? Det letteste er i dette tilfellet Ä dÞ selv, og noen vil se pÄ dette som en heltebragd. PÄ den annen side, hvis du lar de andre dÞ, sÄ vil du sitte igjen med dÄrlig samvittighet, mentale problemer, ingen venner eller familie. I dette tilfellet hadde jeg klart dÞdd selv.
Dessuten, angÄende tortur som man var inne pÄ for ikke lenge siden, hvis jeg hadde blitt fanget inn i et annet land, og blitt torturert, hadde jeg nok tatt livet mitt.
|
Skrevet: Lűr 04 Des 2004, 10:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |