|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004 Innlegg: 129
|
Niconogood skrev: | Cestmoi2403 skrev: | Niconogood skrev: | PeeWee:
Siden det virker som du ikke har lest hele tråden, hadde det kanskje vært en ide å la cestmoi2403 få lov å svare selv.
Utgangspunktet var som følger: Cestmoi2403 skrev: | Niconogood skrev: | Cestmoi2403 skrev: | Niconogood skrev: | Cestmoi2403 skrev: | Niconogood skrev: | Niconogood skrev: | Cestmoi2403 skrev: | Nå har det seg slik at du baserer deg på det praktiske. Derimot klarer du ikke knuse anarkismen som ideologi, fordi den er overlegen alle andre ideologier. Nettopp fordi den baserer seg på det naturlige. |
Du sier jo rett ut selv at steinaldersamfunnet er idealet. Altså at anarkismen ikke kan fungere i et moderne samfunn. Selv skjønner jeg ikke å poenget med å ha en ideologi du selv innrømmer aldri ville fungert i praksis.
Alternativt kunne du jo være ærlig mot deg selv, og leve denne ideologien ut. Flytt ut i en jordhytte i nordmarka, spis bær og røtter, og opplev hvor vidunderlig anarkismen er i praksis. Det er ingen som tvinger deg til å være en del av dette forferdelige sosialdemokratiske velferdshelvetet vi kaller Norge. |
Som sagt hvis du synes denne ideologien er så overlegen og fantastisk er det kanskje på tide å gjøre noe med dette. Slutt å sitte og fantasere, og flytt ut i en jordhytte.
Med mindre du egentlig innerst inne er klar over at dette bare er noe reaksjonært fjas og du når alt kommer til alt strengt tatt har det mer komfortabelt på gutterommet med playstation og en pose chips, enn du hadde hatt det med å grave etter spiselige røtter i skogen. |
Selvsagt vil den funke, det gjelder bare å de-teknologisere hele verden først. Du sier jeg ikke blir tvunget, men jeg vil bo akkurat her, i det anarkistiske steinaldersamfunn, og jeg blir tvunget til å flytte fordi flertallet ikke vil leve i samsvar med natuern, og er imot den naturlige rett. Og derfor kommer alt til å falle sammen, bare vent å se... |
Som sagt hvis du synes denne ideologien er så overlegen og fantastisk er det kanskje på tide å gjøre noe med dette. Slutt å sitte og fantasere, og flytt ut i en jordhytte.
Med mindre du egentlig innerst inne er klar over at dette bare er noe reaksjonært fjas og du når alt kommer til alt strengt tatt har det mer komfortabelt på gutterommet med playstation og en pose chips, enn du hadde hatt det med å grave etter spiselige røtter i skogen. |
Selvsagt vil den funke, det gjelder bare å de-teknologisere hele verden først. Du sier jeg ikke blir tvunget, men jeg vil bo akkurat her, i det anarkistiske steinaldersamfunn, og jeg blir tvunget til å flytte fordi flertallet ikke vil leve i samsvar med natuern, og er imot den naturlige rett. Og derfor kommer alt til å falle sammen, bare vent å se... | Norge var forøvrig ikke en særlig koselig plass i steinalderen | Kjære vene!
Du vet like godt som meg at det ikke levde mennesker her under steinalderen, isen gjorde det umulig!!! Eller er du virkelig så lite opplyst, selv i samfunnet som tvinger på deg alskens ubrukelig informasjon. |
PeeWee skrev: | Dette var aldri snakk om spesifikt norske forhold, men globale forhold. | Jo, hvis du hadde sett utgangspunktet for tråden ville du forhåpentligvis skjønt at det er Norge vi snakker om her.
Sitat: | Den brukes da sannelig om tiden før den tid også. Kanskje du kan gjøre rede for hva man kaller tiden før steinalderen når det gjelder mennesket? | Det er riktig at steinalderen foregikk på ulike tidspunkt ulike steder i verden, men her snakker vi altså om Norge. Norge var under istiden dekket med is. Grunnen til at vi bruker istiden som en grei definisjon på når steinalderen startet i Norge er at det ikke bodde mennesker her før isen trakk seg tilbake. Noe som skjedde for ca. 10 500 år siden. Dette markerte altså begynnelsen på steinalderen i Norge. |
Her har jeg missforstått, og jeg tar på meg all skyld, jeg mente som PeeWee her forteller om, de globale forholdene, og ikke Norge generelt, men nå ser jeg at du skrev Norge. | Utgangspunktet var snarer at det er mange "anarkistiske" stammesamfunn som fremdeles eksisterer i dag. Da jeg foreslo at du kunne flytte ned hit for å leve ut ideologien din sa du at du ikke ville flytte, men ville ha din rett til å leve ut ideologien din her. Jeg går ut ifra at du da mener i Norge. Jeg skjønner selvfølgelig at dere vil ha anarkisme i hele verden. Men denne delen av tråden gjaldt et konkret forslag om at Cestmoi2403 skulle leve ut sin anarkistiske drøm i en jordhytte i Nordmarka. Nordmarka er som de fleste vet i Norge. For alle uinnvidde er det altså Norge og ikke globale forhold akkurat denne delen handlet om. |
Joda, og dette har jeg forklart at jeg har missforstått selv.
Sitat: | Cestmoi2403 skrev: | Niconogood skrev: | PeeWee skrev: | Det var levealderen under det tidlige jordbruksamfunnet. Levealderen under jegersamfunnet ser ut til å ha vært betydelig høyere enn det. På den tiden var jo arbeidet mindre hardt, man hadde mer variert kost og man hadde ikke like stor kontakt med husdyr, noe som førte til færre sykdommer. | Kan du vise til noen kilder for dette, eller er det bare noe du tror? Alle kildene jeg har sett estimerer gj.snittsalderen i jeger/samler samfunnene i Norge i tidlig steinalder til ca. 30 år. |
Kan jeg få be om kildene der du "motbeviser" dette? |
Motbeviser hva da? At steinaldermannen ikke ikke ble så mye mer enn 30 år? Værsågod: Sitat: | Sitat: | Dersom folk i eldre steinalder ikke ble rammet av dødelige sykdommer eller skader, kunne de nok bli både 50 og 60 år, men det vanlige var nok likevel at de ikke ble eldre enn 31.5 år i gjennomsnitt. |
Sitat: | Steinalder-menneskene så ut omtrent som oss, men hadde grovere trekk.
En typisk steinalder-mann
De bodde i huler eller skinntelt, var kledt i myke skinnklær og spiste både bær, nøtter, kjøtt og fisk. Gjennomsnittlig levelalder var ikke mer enn 30 år, og dødsårsakene var mange. Ikke sjelden oppsto det stridigheter mellom ulike grupper, og enkelte skjelettfunn tyder på at kannibalisme kan ha forekommet. |
|
http://www.gamlenaboar.uib.no/b_e_stein3_1_3.htm
http://www.steinalder.no/index.htm
http://www.nrk.no/underholdning/2500783.html |
Den er helt grei, man ble vel kanskje enn tredve år, men det er uansett ikke et argument for at menneskene hadde det dårligere på den tiden.
Sitat: | Sitat: | Cestmoi2403 skrev: | PeeWee skrev: | Niconogood skrev: | Men hvis du fremdeles er en oppriktig tilhenger av anarkisme og naturens rett, kan du jo alltids prøve å søke politisk asyl hos en liten jungelstamme i Afrika eller Amazonas, istedenfor å poste idiotiske innlegg på forumet med den teknologien du åpenbart forakter så mye. | Man har jo et behov for å ha det man er vant til vet du. Poenget er jo at folk som lever i disse samfunnene ikke aner hva en moderne livsstil er for noe. | Hvis vi har behov for å ha det vi er vant til, hvorfor sitter dere da her og promoterer et "tilbake til steinalderen", anarkistisk samfunn? At disse menneskene ikke har kjennskap til moderne bekvemmeligheter er vel knapt noe argument for anarkisme. |
Hvis jeg og PeeWee kaster oss ned i jungelen i Afrika, eller Amazonas, så betyr det ikke at hele menneskeheten lever i samsvar med naturen for det. Det er dette som er målet, jeg ønsker det beste for alle, og det er et anarkistisk samfunn, nettopp fordi det er det naturlige samfunn. Da velger jeg heller å sitte her og plage dere helt til dere innser sannheten. | Hvor oppriktig snilt det enn er av deg å ønske det beste for alle, er det ikke nødvendigvis at det beste for deg er det beste for alle. At du og PeeWee flytter til jungelen i Afrika vil forøvrig uten tvil være en god begynnelse... |
Det er ingen tvil om at det naturlige samfunn er det beste for alle. Dette som resultat av at vi ikke er skap for å leve under disse forholdene, genene våre er omtrent de samme som for 20 000 år siden, og det kan da være rimelig å anta at vi ikke er psykisk opprustet til å leve slik vi gjør nå. Da kan man jo også ta en titt på hvor det er mest selvmord i verden, som forøvrig er i den rike delen av verden. Dette viser at dagens samfunn ødelegger menneskets innstinkter.
|
_________________ Naturens rett!!!!! Anarkisme, nå!
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
mattestykke skrev: | skal vi etterhvert slutte med vitenskapen og teknologi?
Kanskje vi med tiden pga vitenskap kan bo på en anen planet.
Nei, jeg vil leve lenge og spille på en datamaskin og ikke være redd får å bli drept av dyr. |
Hva du vil, er et resultat av hva du er oppvokst med, det er ikke dermed sagt at det er naturlig.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Anarkismen skal jo visstnok apellere til det naturlig gode for alle mennesker... |
Ikke nødvendigvis, det er også snakk om det med at frihet er viktigst uansett! Frihet til å utøve den naturlige rett.
Sitat: | Ganske påfallende hvordan så mange er så grunnleggende uenige om hva som er naturlig, både individer seg imellom, og kulturer seg imellom  |
Fordi det finnes såpass mange tullinger som er hjernevasket av staten.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Fins det egentlig grenser for hvor mange poster man kan ha inni hverandre? (viser til posten ovenfor)
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Ronja skrev: | Det har du rett i, har ikke tenkt så mye på det før! Hva som er naturlig er jo da ikke så lett å vite ettersom alle er oppdratt forskellig. |
Det naturlige er begrunnet objektivt. Det er bare å observere naturen for å se dette.
Sitat: | Dermed, en voldtektsmann mente at det var hans rett til å voldta, det samme med en pedofil. Virker jo som om anarkismen er ideelt for slike som disse. |
Under anarkismen vil man nok være mer opptatt av å skaffe seg mat enn dette. Mye av dette skjer fordi hverdagen er for kjedelig rett og slett. Dessuten er det ingen rett å voldta, men du har rett til å gjøre hva du kan, dvs at det ikke er noe i veien for å slakte fyren etter på, om det er ditt ønske.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Ronja skrev: | mattestykke skrev: | Sitat: | Cestmoi2403
Ifølge naturen var det dere gjorde helt greit, det var dog også helt greit at han mannen kjeftet ut moren din. Jeg synes faktisk han handlet litt mildt, hadde det vært meg dere traff, hadde jeg drept dere og moren deres, samt resten av familien, så er jeg sikker på at viruset er utryddet. |
Anarki?
MÃ¥tte bare. |
Cestmoi2403: Vis du mener dette er riktig, kan man også drepe helt uskyldige mennesker, fordi noen i familien har gjort noe galt, straffe mange for noe en har gjort?
Rett å slett bare drepe som man ønsker?
Jeg klarer ikke å se på det som positivt.. |
Fordi du er hjernevasket, du ser ikke friheten i det, ei heller det naturlige.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | For å være helt ærlig er jeg ikke lenger sikker på om anarkisten vår mener det han sier, eller om det bare er utsagn som slenges ut for å kverulere og provosere. Det er etterhvert utrolig vanskelig å ta mye av dette alvorlig. Delvis på grunn av innholdet i det som blir sagt, men også måten det blir sagt på - ref tråden som utsagnet om å drepe mødre og barn er sakset fra. |
"Deres" anarkist, tror fremdeles på anarkismen, så er det sagt.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Ronja skrev: | Grunnen er jo å plage oss til å innse sannheten, står lengre oppe.
"Sannheten" er fantasi og meninger. Jeg har i det hele tatt ikke fått noen mer grunn for anarkismen nå enn før, det har heller gått motsatt vei. |
Fordi du velger å se bort i fra sannheten. Jeg prøver ikke å plage dere til å innse sannheten, derimot prøver jeg å informere dere.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
ståpåhodet skrev: | jeg vil ikke tilbakevise en ideologi før jeg har lært mer om den, men det du driver med nå cestmoi er ikke opplysning av andre, du vil ha det beste for hele værden, etter din mening er det anarki. men en ting kan jeg si sikkert, og det er at jeg ikke akkuratt får lyst til å lære meg noe om anarkismen på den måte du framlegger det nå |
Typisk hvordan folk står sammen når det gjelder å verne staten, folk er livredde for radikal endringer. Nettopp fordi dere er inpodet, med staten fra dere ble født av, dette har staten selv sørget for...
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Spørsmålet er bare om anarkismen hadde funket. Jeg tviler på at menneskene er modne og fornuftige nok.
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Cestmoi2403 skrev: | Ronja skrev: | Grunnen er jo å plage oss til å innse sannheten, står lengre oppe.
"Sannheten" er fantasi og meninger. Jeg har i det hele tatt ikke fått noen mer grunn for anarkismen nå enn før, det har heller gått motsatt vei. |
Fordi du velger å se bort i fra sannheten. Jeg prøver ikke å plage dere til å innse sannheten, derimot prøver jeg å informere dere. |
Du skrev at din mening var å plage oss.
Men nok om det.
Jeg vil uansett ikke si at jeg liker tankten på at, som du tidligere sa, at du hadde drept en hel familie fordi en unge kasta en vannbalong. Kan ikke se at det kan endre det var i har i dag til noe bedre, 
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:35 Sist endret av Ronja den Lør 15 Mai 2004, 13:41, endret 2 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
Hva er naturlig?
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Cestmoi2403 skrev: | Glahn skrev: | Anarkismen skal jo visstnok apellere til det naturlig gode for alle mennesker... |
Ikke nødvendigvis, det er også snakk om det med at frihet er viktigst uansett! Frihet til å utøve den naturlige rett.
Sitat: | Ganske påfallende hvordan så mange er så grunnleggende uenige om hva som er naturlig, både individer seg imellom, og kulturer seg imellom  |
Fordi det finnes såpass mange tullinger som er hjernevasket av staten. |
I små stammesamfund rundt i verden, har alle forskellige kulturer og forskellige meninger om hva som er naturlig, uten at de er "hjernevasket av staten" som du sier.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
det er jo egentlig ikke naturlig med anarki, i f.eks en ulveflokk har de en alfa hunn og en alfahann... det er regler på hvem som eter først osv.
menneskene har for mange sinnslidelser til å kunne ha anarki.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 13:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
Indianerene hadde høvding.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
kan ikke regnes som natur, men menneskelig samfunn.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

|
fordi mennensker ikke er natur?
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
wertoi skrev: | Spørsmålet er bare om anarkismen hadde funket. Jeg tviler på at menneskene er modne og fornuftige nok. |
Den funket i 20 000 år, så det argumentet er ikke holdbart.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Sitat: | Jeg vil uansett ikke si at jeg liker tankten på at, som du tidligere sa, at du hadde drept en hel familie fordi en unge kasta en vannbalong. Kan ikke se at det kan endre det var i har i dag til noe bedre,  |
Den forstod jeg ikke.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
mattestykke skrev: | Hva er naturlig? |
Les igjennom tråden. Stikkord: Observer naturen.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 14:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |