|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg lever bra uten dagbla og vg, jeg. aftenposten er også bare trash. at avisene streiker ser jeg på som deilig avveksling fra all den dritten.
for noen dager siden gikk transportarbeiderene ut til avisene med en helsides reklame som forklarte at de ikke ville skade en tredjepart.
|
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Nei, man vil ikke skade noen tredjepart, men man gjør det jo som regel allikevel i slike tilfeller. Og når arbeidsgiverne ikke vil gi dispensasjoner så gjør de jo selvfølgelig det med vitende og vilje fordi en streik som rammer de virkelig sårbare tredjepartene (for å si det slik), ikke får lov av myndighetene til å vare særlig lenge.
Forøvrig er det ikke så enkelt at man bare bestemmer sin egen lønn, nei. De aller fleste av oss er nødt til å være arbeidstakere og ikke arbeidsgivere. Og siden man nå en gang ikke lever i en verden hvor man selv er det eneste mennesket som eksisterer, så må man forholde seg til andre også når det gjelder hvor mye man skal ha i lønn. Og selv en arbeidsgiver får sin inntekt delvis bestemt av hvor mye bedriften man eier klarer å produsere og selge. Det er ikke bare opp til en selv.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 10:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
| Aurora skrev: | | Du kan umulig ha forstått hva transportarbeiderstreiken går ut på.. de transportarbeiderne som er fagorganisert ønsker ikke å dra lasset for de som ikke organiserer seg. Det er de fagorganiserte som forhandler frem tariffen, og hvorfor i alle dager skal de uorganiserte også få alle tilleggene som de organiserte får? Slik jeg ser det ønsker ikke arbeidsgiversiden å gi etter for dette fordi de helst ikke vil at flest mulig skal organisere seg, jo flere som er organiserte, jo sterkere stiller de i forhandlinger. | Transportarbeiderstreiken var snarere brukt som utgangspunkt for et generelt innlegg i henhold til streik i dagens Norge. Det er forøvrig likefullt snakk om en lønnsøkning, og transportarbeiderstreiken er uten tvil den som gir størst ringvirkninger.
At de vil ha det kun for organiserte gjør det bare enda verre. Hva skjedde med lik lønn for likt arbeid? Skulle dette skje ville selvfølgelig alle blitt organisert, noe som ville skape en meget sterk fagorganisasjon.
En svært sterk fagorganisasjon er igjen den beste garanti et land kan få for en heftig inflasjon, fulgt av et svekket næringsliv og i neste instans høy arbeidsledighet.
Ellers var innlegget ment å påpeke mennesker som velger et yrke de vet gir lav lønn, for så å bruke resten av sin yrkesaktive alder til å gå rundt å klage på at lønnen er for lav.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 12:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Streiking indikerer for meg at noe har gått galt. Enten er lønnen for lav, eller grådigheten for stor. Eller, som i transportarbeidernes tilfelle, så kan det hende at verden oppfattes som urettferdig. I forhold til andre.
Det er jo faktisk medlemmene som drar en stor del av lasset, så jeg forstår at de gremmes. Allikevel tror jeg egentlig ikke dette er veien å gå. Det er trolig ikke noe enklere, men mye rettferdigere, å ta bort fordelene for de som ikke organiserer seg -er det ikke? Uorganiserte arbeidere får ikke den avtalte tariffen. En klar fordel ved medlemsskap er at organisasjonen står bak deg, og støtter deg når du får problemer. Er du ikke medlem, står du faktisk alene i vanskelige situasjoner.
Streiker som har store ringvirkninger og gjør stor skade må selvfølgelig ta slutt. At staten da griper inn har jeg ingenting imot. Men jeg lurer på hvem som har fordel av det. Staten fastsetter en ny lønn, så vidt jeg har forstått. Hvor stor pleier denne lønna å være i forhold til kravene -og opprinnelig lønn? Hvis dette hemmer virkningen av streiken er det mulig at enkelte viktige yrkesgrupper mister streikevåpened. Nettopp fordi de er så viktige. Det, som jeg ynder å si, lyder litt motsatt. Er det sånn?
|
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 13:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Morgenbladet er en fin avis...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tor 13 Mai 2004, 14:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
| QIQrrr skrev: | | Morgenbladet er en fin avis... |
Hva mener du? Hva har det med streiken å gjøre?
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
arghh... leste et utrolig dårlig stykke sjornalistikk her igår...leggeer det ut her når jeg kommer hjem eller noe...så dårlig var det...hate sjornalisten...
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Tja, hva med å legge det en annen plass, så vi kan diskutere streiken. Som vanlig er vi på vei utenom tema. Vi skal jo diskutere streiken ikke om enkelte aviser eller stykker er gode eller ikke. Vis jeg ikke tar helt feil. 
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
ok...streik er kult. vi fortjener det. aviser er dårlig . vi fortjener ike dårlige aviser.
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| meine hüter skrev: | | ok...streik er kult. vi fortjener det. aviser er dårlig . vi fortjener ike dårlige aviser. |
Javel? Kult?
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:57 Sist endret av Ronja den Fre 14 Mai 2004, 09:59, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
ja! men det er jo morsomt å ikek få det man trenger i butikken. sånn som i krigen. aviser er dårlige greier uansett. gjør ikke no om vi ikke får det.
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 09:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ståpåhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
jeg kan forstå at mange finner streik unødvendig, men det er faktisk et av de få midlene arbeiderne har til å presse igjennom sine krav ovenfor arbeidsgiverne. journaliststreiken er et resultat av at eierne ønsker å få kontroll over journalistenes pensjon. noe som betyr at de kan kutte i den som de lyster uten noen form for forhandlinger.
stå på krava
og til han dagens næringsliv mannen: vi veit hvor du bor
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 14:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
vi har alt for mye penger, alt for lang levealder, alt for mye inntelligens, alt for mye makt, alt for stort maktbehov, alt for mye menneskegreier. vi bør dø ut.
sjornaliststreiken gjorde at pappa kjøpte seoghør for tv-oversikten. men seodhør får jo senket utgiftene sine fordi de er en avis!!! de burde streike
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 16:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Se&Hør er ingen avis.. Det er det bare de som påstår.
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 18:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
de sparer penger på å være godtatt avis. våre (ikke mine;) skattepenger
|
Skrevet: Fre 14 Mai 2004, 18:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
QIQrrr:
Så dette hadde vært oppe i en tråd som nå er lukket: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=1916.
Må si meg tildels enig med utgangspunktet. Du er den jeg har merket meg mest her på forumet, har kommet med innlegg som i stedet for å legge frem saklig argumentasjon i stor grad fokuserer på å kverulere og latterliggjøre andres innlegg. Andre som CestmoiXXX og PeeWee har riktignok også gjort dette, men de har ihvertfall gjort det i en kontekst og kommet med saklige argumentasjonsrekker innimellom: | QIQrrr skrev: | -Hva om du selv tok ansvar for din egen velferd? Skremmende?
-Dere må enten være evneveike eller belemret med mangelfulle evner til å tenke selv...i rest my case!
-Hvis du tror det er sånn så er det sikkert sånn i din virkelighet...kos deg der du er...
-Stakkars deg...hvis du tror det er sånn så er det sånn
-Jeg synes oppriktig synd på deg...jeg mener det... | Dette var det jeg plukket opp på en enkelt tråd. Kunne forøvrig dratt frem en rekke andre eksempler. Synes det er en svært ukonstruktiv "debatteknikk", noe det heller egentlig ikke er. Du kommer snarere med en vag påstand og slenger så drit til alle som ikke er enige med deg uten å argumentere noe videre.
Så:
| QIQrrr skrev: | | Sitat: | | Du egner deg utvilsomt best som lønnsmotager, kanskje burde du stemme SV ved neste valg... Du er en de mange som kommer og går i mitt firma, jeg synes oppriktig synd på deg siden du aldri kommer til å evne å skape noe av reell verdi; med mindre du plutselig får en aha-opplevelse og finner ut at det er du selv som skaper din egen skjebne... |
| Sitat: | | Mitt org. nr. er: 986166874 |
| Sitat: | | Sitat: | | Terning skrev: |
To fanger sitter i hver sin celle, og politiet sier til hver av dem: "Hvis du tyster på kameraten din og han ikke tyster på deg, går du fri og han får 10 års fengsel. Hvis ingen av dere tyster, får dere begge ett års fengsel. Hvis begge tyster, får dere begge fem års fengsel. Hvis han tyster og ikke du, går han fri og du får 10 år. Akkurat det samme sier jeg også til kameraten din."
Det er åpenbart at det mest rasjonelle er å tyste. Du vil jo unngå 10 år i fengsel. Dermed får hver fange 5 års fengsel, selv om de kunne klart seg med ett.
Dette viser hvor galt det går i et liberalistisk samfunn, der alle kun tenker på sin egennytte. Det er jo opplagt best å leve i et samfunn der en ofrer seg for fellesskapets beste!
Finnes det egentlig noe argument mot fangens dilemma? |
...matematisk sett ville ingen tystet (utfra en rasjonell vurdering) da den samlede straffen ville blitt to år. |
| Sitat: | | Terning skrev: |
Alternativene vi har er å tyste, eller å ikke tyste.
Vi vil tyste, fordi vi håper at den andre ikke vil tyste (det er 50-50 sjanse for dette), og dermed slipper vi straff.
Vi vil ikke tyste, og dermed risikere 10 års fengsel (det er 50-50 sjanse for dette).
Det ER mest rasjonelt å tyste! | Det er det overhodet ikke! |
| Niconogood skrev: | | Poenget er at det mest rasjonelle for begge ut fra egoistiske motiver er å tyste. Så forutsatt at begge er rasjonelle uten å ta hensyn til andre kontekster enn dette caset er dette den eneste logiske løsningen. Dette er elementær spillteori. Hvis det blir en repetetiv serie, si at det gjelder 3 uavhengige saker, der begge får vite hva den andre valgte etter hver sak blir det straks mer komplisert. |
|
| Klarte ikke å dy meg for å stikke innom brønnøysundregisteret å sjekke org.nr. ditt. Der var det riktig nok registert et firma opprettet i 2003 som bedriftsrådgivning. Jeg lurer derfor litt på hva slags bedriftsrådgivning det egentlig er du foretar siden du åpenbart ikke har kjennskap til elementær spillteori som statiske engangsspill og Nash-likevekt (Forøvrig obligatorisk førsteårspensum på enhver handelshøyskole)?
Oppsummert: Til å være "30?" år har du en ganske umoden og nedlatende måte å formulere deg på, ihvertfall innenfor rammene av dette forumet. Noe som på ingen måte skaper gode debatter.
Fatter forøvrig ikke at jeg har kastet bort nesten 20 min. på dette detektivarbeidet... 
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:16 Sist endret av Niconogood den Lør 15 Mai 2004, 12:26, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Her hadde det kansje vært på tide at noen stengte eller slettet en god del innlegg på denne tråden! Har jo ikke det minste noe med saken å gjøre det som er kommet frem i de siste innleggene!
Journaliststreik trodde jeg var temaet! Men er jo helt umulig når noen bare går inn for å kaste dritt til andre! 
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:24 Sist endret av Ronja den Lør 15 Mai 2004, 12:29, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Hvis det er mitt innlegg du viser til, er dette snarere nettopp et forsøk på å påpeke forhold i resten av tråden, og at drittslenging skaper svært lite konstruktive debatter.
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Hele tråden helt siden de første innleggende! Er jo helt uten mening, en eller annen gjør noe med dette her?
|
Skrevet: Lør 15 Mai 2004, 12:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |