|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Så du har sett to av tre deler av en film, jeg håper ikke du karakteriserer deg som 'fan' da.
Uansett, man kan sikkert kalles seg LOTR-fan uten å ha lest simarillion, men skal man kalle seg Tolkien-fan bør man da had lest litt mer enn en av historiene hans (1.5 om man tar med Hobbiten).
Filmene er uansett ikke Tolkien, man blir ikke fan av og se en filmatisering (med ganske mye 'kunstneriske' forandringer) av bok, les boka! 
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 01:44 Sist endret av haakoo den Tir 11 Mai 2004, 09:31, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
spiralis skrev: |
Filmene er uansett ikke Tolkien, man blir ikke fan av og se en filmatisering (med ganske mye 'konstneriske' forandringer) av bok, les boka!  |
Det er derimot meget godt mulig å være hengiven fan av filmene.
Jeg deler min fanatisme opp i to deler; filmdelen og bokdelen. Jeg er fan av begge, men på litt forskjellige måter.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 01:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
Tittan skrev: | Jeg er ikke enig. Selvfølgelig kan man være fan av Tolkien sine verker uten å ha lest Silmarillion. Kanskje man har startet med Ringenes Herre fordi det var historien i filmene, og så har tenkt å lese flere bøker når man får tid? Er man ikke da fan? | En sann fan utsetter da alle andre bokprosjekter og plikter og setter seg så ned og koser seg med Silmarillion. Men det kommer kanskje litt an på hva en legger i ordet "fan."
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 11:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Fan av filmen kan man vel for lov å være, men jeg hadde ikke vært stolt av det. Da er man heller ikke fan av Tolkien.
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 11:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Oceanborn skrev: | Men det kommer kanskje litt an på hva en legger i ordet "fan." |
Jepp, og en fotball-fan som ikke er på alle kampene til laget sitt kalles fremdeles en fan, så jeg tenker at om du leser Ringenes Herre fordi du så filmene, og så venter litt med å lese Silmarillion, er du fremdeles en fan.
Selv er jeg en slik fan som til og med har lest alle Tolkien-biografiene jeg har kommet over, og som synes Christopher har gjort en god jobb men at han ikke har samme skrivestil som sin far 
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
Nei, det blir ikke helt det samme som å lese gode gamle "Tollers."
|
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Ronja skrev: | Fan av filmen kan man vel for lov å være, men jeg hadde ikke vært stolt av det. Da er man heller ikke fan av Tolkien. |
Hva man er fan av, og hvorvidt man er stolt av å være fan av det eller ikke, er jo ganske individuelt. Jeg er PJ-Lotr-fan, fordi filmene er fantastisk bra som filmer.
Det er heller ingenting som tilsier at man ikke kan være fan av Tolkien hvis man er fan av PJs filmer. Ordbokens definisjon av "fan" er "ivrig beundrer, tilhenger, patriot." Altså står man fritt til å være fan av hva eller hvem som helst, uten at det ene utelukker det andre.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 11 Mai 2004, 17:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |