|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Toad_T
Veronica

Ble Medlem: 13 Apr 2003 Innlegg: 839 Bosted: BollnÀs city
|
OT:
0nskemestern skrev: |
Konfirmasjon(i sin rette betydning) = bekreftelse av dÄpen nÄr man er gammel nok til Ä velge selv, ergo; kristelig. |
konfirmasjon betyr OGSĂ
"Ä styrke/stÞtte", og det er denne betydningen HEF legger vekt pÄ i BK. Jeg er borgerlig konfirmert og gjorde det IKKE for pengenes skyld. For det fÞrste er jeg svensk, og konfirmasjon er ikke like stort i Sverige, og dessuten gjorde jeg det vel litt fordi kristelig konfirmasjon ikke var et alternativ for meg og jeg sjelden fÄr sett slekt/familie; konfirmasjon er en god anledning til Ä fÄ samlet slekt og venner. Dette i tillegg til at jeg dessuten ville gÄ kurset og kanskje mÞte noen nye folk. (noe jeg vel ikke kan pÄstÄ at jeg gjorde, men det har vel mere med 84-generasjonen i Halden Ä gjÞre )
Jeg vil pÄstÄ at opplegget i BK er ganske mye strengere enn i kirken. De vennene jeg har hatt som har konfirmert seg i kirken har fortalt at det var ganske "slÊkkt" og man mÄtte ikke mÞte opp mange ganger for Ä fÄ stÄtt.
Dersom man gÄr glipp av X-antall (forskjellig i forskjellige byer, i Halden fikk man ikke vÊre borte mer enn tre ganger) kurskvelder mÄtte man enten fÄ ordna opp med kursleder sÄ man tok det igjen (min mor har vÊrt bÄde leder for BK og kursleder i mange Är, og hun pleide Ä ha "oppsamlingsdager" hjemme hos oss), eller sÄ fikk man ikke stÄ til borgerlig konfirmasjon.
Mange som konfirmerer seg borgerlig fÄr ikke like mye gaver de ville fÄtt ellers, men JA det er nok mange som konfirmerer seg kun for gaver og penger, men jeg tror det er stÞrre andel som konfirmerer seg for gavene/pengene i kirken, siden man nÄr man konfirmerer seg borgerlig tar et aktivt valg, der mange som konfirmerer seg i kirken gjÞr det "automatisk" fordi familie og slekt forventer det.
I BK tar man for seg temaer som rus, sex, grensesetting, holdninger, etikk osv.
PĂ„ kurskveldene blir det oftest lagt opp til diskusjoner og debatter, og man tar ofte inn folk "utenfra" som f.eks politi og slike ting til Ă„ fortelle om aktuelle temaer.
Jeg synes kurset var utrolig bra og tror at det fikk mange av konfirmantene til Ä begynne Ä "tenke selv" og fundere kring disse temaene. HovedmÄlet til HEF er nemlig ikke til Ä lÊre konfirmantene til Ä si at f.eks "rus er farlig, pass deg for rus" o.l men Ä fÄr de til Ä tenke selv, danne seg en egen mening om hva de selv mener om f.eks rus.
Unnskyld vet at ikke denne trÄden handler om borgerlig konfirmasjon, men siden jeg selv konfirmerte meg borgerlig og er humanetiker fikk jeg litt sÄnn "selvforsvarsinstinkt"
edit: leste "turin" sin post fÞrst nÄ, og kunne vel egentlig bare sagt meg ening i stedet for Ä ha skrevet e helt ny post. jaja. sÄnt skjer!
|
_________________ I would go to jail with only boys just to prove I was as tough as you
Be A SlĂŠsk
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 14:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg merker meg at ting som fÞr var viktige utelukkende pga av religionen (man dÞpte barnet og konfirmerte seg for Gud), i dag er mer preget av tradisjon. Man dÞper barn fordi det mer eller mindre forventes av familien, og det er "bare sÄnn man gjÞr." Det samme med konfirmasjon.
Selv om jeg personlig synes dette er skikkelig teit, synes jeg hver enkelt selv skal ta stilling til om vedkommende Þnsker Ä konfirmeres/dÞpe ungen sin, og hvorfor. Vil du gjÞre noe sÄnt f.eks. for Ä tekkes familien, eller for Ä fÄ penger, sÄ for all del - deg om det.
Jeg konfirmerte meg i kirken, for pÄ davÊrende tidspunkt var jeg kristen.
Jeg er ikke det nÄ lenger, og evt. barn jeg skulle komme til Ä fÄ, kommer ikke til Ä dÞpes. Uansett hvor mange gaver og penger det mÄtte innbringe.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Sűn 09 Mai 2004, 14:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
turin
FrÀmling

Ble Medlem: 30 Apr 2004 Innlegg: 23
|
Veronica skrev: | Jeg merker meg at ting som fĂžr var viktige utelukkende pga av religionen (man dĂžpte barnet og konfirmerte seg for Gud) |
Var det nÄ egentlig slik? FÞr i tiden var konfirmasjon nÞdvendig bl.a. for Ä fÄ tilgang til hÞyere utdannelse. (Og fram til 1911 var konfirmasjon pÄbudt.)
Det er jo heller ikke sÄ lenge siden konfirmantene mÄtte gÄ gjennom prÞver og ble rangert etter resultat, noe som hadde enorm sosial betydning. Tradisjon og tvang fra familie var nok ogsÄ veldig mye sterkere fÞr i tiden.
Dette med "personlig religiĂžs tro" som er uavhengig av tradisjon og tvang er i stor grad en nymotens oppfinnelse.
|
Skrevet: Sűn 09 Mai 2004, 16:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
turin skrev: |
Var det nÄ egentlig slik? FÞr i tiden var konfirmasjon nÞdvendig bl.a. for Ä fÄ tilgang til hÞyere utdannelse. (Og fram til 1911 var konfirmasjon pÄbudt.)
|
Ja, jeg tror det var slik. Man har fra historiske kilder, fakta sÄ vel som litteratur, sterke indikasjoner pÄ at gudstroen var viktig for den gjennomsnittlige nordmann. Det at konfirmasjon var pÄbudt og nÞdvendig bl.a. for Ä fÄ tilgang til hÞyere utdannelse, trenger ikke pÄ noen mÄte bety at ungdommen den gang kun konfirmerte seg pÄ grunn av dette. Det er snarere en indikasjon som understreker viktigheten av nettopp dette; fordi Gud og kristendommen var sÄ viktig, var konfirmasjon pÄbudt, for ikke skulle det komme noen hedninger, hekser eller trollpakk her i gÄrden, nei! 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Sűn 09 Mai 2004, 19:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
jeg konfirmerte meg borgelig i dag klokka ele og har hatt en fin dag, pengene spiller ingen rolle, men slekta mi er spred u over hele jÊvla norge (og spania men de kom ikke ) sÄ jeg mÞtte fine og morsomme folk i dah som jeg ikke har sett pÄ sikkert to Är. for meg var det hovedpoenget med konfirmasjonen.
det som bÞr kritiseres er folk jeg kjenner som sier at de konfirmerer deg kristelig fordi de hvet at de da fÄr mere penger fra hyperkristene betemÞdre.
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Sűn 09 Mai 2004, 20:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
turin
FrÀmling

Ble Medlem: 30 Apr 2004 Innlegg: 23
|
Veronica skrev: |
Ja, jeg tror det var slik. Man har fra historiske kilder, fakta sÄ vel som litteratur, sterke indikasjoner pÄ at gudstroen var viktig for den gjennomsnittlige nordmann.
|
Ja, det er klart. For noe alternativ fantes jo ikke. SÄ da blir det jo noe annet nÄr ungdom i dag frivillig velger Ä tro pÄ en religion, og Ä utfÞre seremonier knyttet til denne.
De unge fÞr i tiden som var sÄ oppegÄende at de vÄget Ä tenke over det de fikk hÞre i kirken, var nok ogsÄ smarte nok til Ä holde kjeft og la seg konfirmere.
I dag er heldigvis situasjonen en annen. At en del lar seg konfirmere for andre motiver enn religiĂžse er da tross alt bedre enn at alle "tvinges" til Ă„ gjĂžre det...
|
Skrevet: Sűn 09 Mai 2004, 22:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
turin skrev: |
De unge fÞr i tiden som var sÄ oppegÄende at de vÄget Ä tenke over det de fikk hÞre i kirken, var nok ogsÄ smarte nok til Ä holde kjeft og la seg konfirmere.
|
Disse tror jeg det var skammelig fÄ av. Det er lett for oss i dag, i det "opplyste" samfunnet vi lever i, Ä sette spÞrsmÄlstegn ved religioner, og Ä finne hull bÄde her og der. Dette var derimot ikke tilfellet for bare hundre Är siden og tilbake. Gud eksisterte, Jesus hadde virkelig vÊrt guds sÞnn, man kom til himmelen hvis man gjorde sÄnn og slik, osv. Det var ikke snakk om Ä ikke ha andre religioner Ä reflektere over (bl.a. hadde man den evige kampen mellom katolikker og protestanter, for ikke Ä glemme jÞdene), men det var allmenn folkeviten at slik var det. Kristiendommen var ikke "bare en religion," kristendommen var Gud, og man visste ikke om noe annet enn Ä tro.
Som jeg nevnte, var det nok skammelig fÄ av de som ikke trodde pÄ kristendommen som de konfirmerte seg inn i, men med det mener jeg ikke at det ikke fantes noen. Det finnes alltid unntak. Men nÄr det er snakk om tendenser blant en befolkning generelt, ser jeg ingen grunn til Ä pirke i de fÄ utestÄende enkelttilfellene. Det er her snakk om folk generelt, majoriteten av befolkningen, og det som da var normalt.
|
Skrevet: Sűn 09 Mai 2004, 23:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
konfirmasjon er noe tull... for et tidspunkt, niende klasse! snÄle greier...
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 10:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Veronica skrev: | Jeg merker meg at ting som fÞr var viktige utelukkende pga av religionen (man dÞpte barnet og konfirmerte seg for Gud), i dag er mer preget av tradisjon. Man dÞper barn fordi det mer eller mindre forventes av familien, og det er "bare sÄnn man gjÞr." Det samme med konfirmasjon.
|
Dette stemmer vel egentlig ikke. FÞr kristendommen hadde vi en tro som passet veldig bra med vikingenes kultur og levemÄte. Tilsynelatende hadde vikingenes liv dannet grunnlaget for religionens utvikling, ikke motsatt.
Da kristendommen kom til Norge fikk vi bruk for kirker. Hvor havnet de? Gamle hov som tidligere var brukt til tilbedelse av norrÞne guder ble omgjort -for at folk skulle fÄ beholde det tradisjonelle mÞtestedet; ellers ville de nemlig ikke ha giddet Ä gÄ dit. Det er tradisjonen som lever videre. Ritualene krysser grensene for religion, kultur og nasjon. De ser for meg ut til Ä vÊre uavhengige av slike faktorer.
Forresten:
Toad_T skrev: | edit: leste "turin" sin post fÞrst nÄ, og kunne vel egentlig bare sagt meg ening i stedet for Ä ha skrevet e helt ny post. jaja. sÄnt skjer! |
Vil ikke si dette innlegget var sÄ dumt. Bra du skrev det.
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 10:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Dette er vel ikke _litt_ politikk en gang.
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 19:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |