|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Feb 2004 Innlegg: 165
|
Løfter?
Kati e det greit å bryta ett løfte? Å koss bygge man opp tilliten itte at någen har gjort det?
Någen så har et par tanker om dette?
|
_________________ Doggy
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 00:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det kommer jo an på hva slags løfte det var. Om det var noe utrolig viktig og alvorlig eller ikke, og her er det jo store forskjeller på folk.
Generelt sett kan jeg si at når det gjelder viktige og store ting, som for eksempel vennskap og forhold, så er jeg svært tilbakeholden med å gi folk mer enn en sjanse. Har brent meg på det der mange nok ganger.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 01:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Man skal alltid holde et løfte. Iallfall skal man prøve så langt det lar seg gjøre, og dersom man blir nødt til å bryte løftet bør man iallfall fortelle det til den man brøt løftet til. Så langt det lar seg gjøre...
Man skal stå for det man gjør, og holde ord man sier. Alltid.
|
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 11:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Det er først greit å bryte et løfte om det at man holder det bety at noen blir alvorlig skadet. Ellers bør man holde det man lover så mye man kan. Å bygge opp tillit igjen er veldig vanskelig, men en god begynnelse er å vist at man er til å stole på og ha tålmodighet.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 11:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
ikke inngå løfter hvis du ikke vet om du kan holde dem. dette er viktig når du snakker med små unger... de regner med att du holder løfter...
|
Skrevet: Fre 12 Mar 2004, 19:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg holder alltid det jeg lover, men jeg lover aldri noe jeg ikke er 100% sikker på at jeg kan holde. Veldig enkelt og greit å forholde seg til, syns jeg.
|
Skrevet: Fre 12 Mar 2004, 19:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det sa vel jeg og ????
|
Skrevet: Fre 12 Mar 2004, 20:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Oceanborn
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003 Innlegg: 335 Bosted: Safely away from the world...
|
Noen ganger kan det være riktig og bra både å inngå løfter en ikke vil holde og bryte dem. For eksempel hvis en kamerat er dritings og vil ha penger til en ny shot, er det greit å si "jeg har det ikke her, men vi går opp på hotellrommet (i dette tilfellet) og henter dem" for så å hive ham til sengs og la ham sove ut rusen. For eksempel. Da er han takknemlig neste morgen.
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 12:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Godt eksempel på en helt legitim hvit løgn med gode hensikter.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 16:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
det du ikke vet har du ikke vondt av.
La oss si kari er sammen med ola og ola er utro. Kari vet ikke at ola er utro og de har det bra sammen. Da er jo alt greit. Om ola forteller det til kari så er det ikke bra. Enda værre om ho finner det ut på anen måte.
Det kan jo hende at kari og ola har det bedre sammen om ola er utro.
Eller kanskje ikke. jeg vet ikke men dette kan vel variere.
Kanskje kari får mindre oppmerksomhet eller kanskje ola har det bedre med seg selv og da kan ta av seg kari bedre.
Jeg er nå i en slik situasjon at jeg stoler på noen. Men det er mulig det er i mitt beste om ho jeg stoler på gjør noe jeg ikke vil at ho skal gjøre for mitt eget beste.
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 19:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Jeg mener at et forhold bygger på ærlighet og trofasthet, er man ikke ærlig så har man ikke mye å bygge på.. om min kjære skulle komme i den ulykken at han er utro.. ja da håper jeg virkelig at han sier det.. Det er bedre å vite enn å ha usikkerheten.. usikkerheten er vond!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 22:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
javist jeg og vil vite det.
Selv om det ikke er sikkert at det er bedre.
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 22:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Feb 2004 Innlegg: 165
|
maria skrev: | Jeg holder alltid det jeg lover, men jeg lover aldri noe jeg ikke er 100% sikker på at jeg kan holde. Veldig enkelt og greit å forholde seg til, syns jeg. |
Kan du gi et eksempel på et løfte du e 100% sikker på at du kan holda?
|
_________________ Doggy
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Hvis verden rundt deg forandrer seg (en utenkelig idé) -kan du fortsatt være 100% sikker på at løftet kan holdes? Om du ikke kan det, må du være rimelig sikker på at verden overhodet ikke kommer til å forandres innen løftet vil være fullbyrdet... Eller kanskje du gir veldigfå løfter?
Løftebrudd bør ha veldig gode grunner, og helst tas opp med den som har mottatt løftet på forhånd. Hvis løftebruddet er av en slik natur at det ikke kan gjøres uten å såre/ødelegge for den andre kan det bety at du virkelig bør holde ord (generelt fordelaktig). Om grunnen til et løftebrudd er noe viktig er det jo sannsynlig at en god venn (eller en fornuftig og innsiktsfull person) vil innse dette, og akseptere det (frita deg). En annen tanke er at grunnlaget for løftet kan vise seg å være falskt. Om du har blitt lurt kan du vel egentlig bare si at "dette godtar jeg ikke", og trekke løftet tilbake. Hva som er greit for din del, er opp til deg. Men hva som er greit for løftets mottaker, er dennes sak. Tenk på hvem du snakker med, både når du lover noe, og når du ser deg nødt til å trekke det tilbake.
(EDIT: Bare retta opp tegnsettingen)
|
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 14:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sytemarvin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003 Innlegg: 408 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | Generelt sett kan jeg si at når det gjelder viktige og store ting, som for eksempel vennskap og forhold, så er jeg svært tilbakeholden med å gi folk mer enn en sjanse. Har brent meg på det der mange nok ganger. |
Hmm. Jeg burde nok egentlig lære noe av deg. 
|
_________________ Start a riot, slash your wrists red
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Doggy skrev: | maria skrev: | Jeg holder alltid det jeg lover, men jeg lover aldri noe jeg ikke er 100% sikker på at jeg kan holde. Veldig enkelt og greit å forholde seg til, syns jeg. |
Kan du gi et eksempel på et løfte du e 100% sikker på at du kan holda? |
Om du forsøker å kverulere nå, så spar deg. Alle vet at jeg holder de løftene jeg gir, så sant jeg ikke blir forhindret av dommedag eller krig eller naturkatastrofer eller dødsfall. Det tror jeg du forstod. 
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 00:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Hva hvis du i ettertid (etter å ha avgitt et løfte) kommer i en etisk konflikt? Du oppdager at dette vil gjøre noen vondt, eller at det strider mot din egen rettferdighetssans. Bare for å gi deg noen generelle eksempler. Ny informasjon kan forandre hele verden.
Å ta deg på ordet når det gjelder "100%" er jo å sette det på spissen, men det gjør også poenget veldig klart. Det 100% sikre løftet finnes ikke.
Har du noen gang brutt et løfte?
I så fall: Var grunnen så alvorlig som f.eks.
maria skrev: | dommedag eller krig eller naturkatastrofer eller dødsfall. |

|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 10:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
lettere å holde et løfte om ikke å gjølre noe enn å gjøre noe.
noen ganger, hvertfall...
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 11:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg synes det kan være motsatt. Når man lover å ikke gjøre noe kan det virke mer fristende å gjøre det..
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 13:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |