Deprecated: Implicit conversion from float 514503.99999999994 to int loses precision in /home/clients/d916b5fe1abb4c0bcbbf74b1fae9c043/sites/dsgf.no/forum/includes/bbcode.php on line 285
DSGF.no :: Vis Temaet - Konfirmasjon/prostitusjon?
DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Er det rett at man konfirmerer seg utelukkende på grunn av penger?

Ja
28%
 28%  [ 6 ]
Nei
71%
 71%  [ 15 ]

Antall stemmer : 21

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Konfirmasjon/prostitusjon?
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
 Konfirmasjon/prostitusjon?

Er det rett at man konfirmerer seg utelukkende på grunn av penger eller bør man betegne seg som personlig kristen for å fremsi trosbekjennelsen og derigjennom konfirmere dåpen?

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Sytemarvin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003
Det er ikke rett. Men samtidig tror jeg vel det er få som konfirmerer seg av andre grunner. Kanskje pga press fra familie e.l. Jeg konfirmerte meg ikke, da jeg ikke er kristen. Ok, jeg kunne lett funnet noe å ha brukt de pengene på, men jeg er veldig stolt av meg selv for at jeg ikke lot andre ta avgjørelsen for meg.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Re: Konfirmasjon/prostitusjon?

QIQrrr skrev:
Er det rett at man konfirmerer seg utelukkende på grunn av penger eller bør man betegne seg som personlig kristen for å fremsi trosbekjennelsen og derigjennom konfirmere dåpen?

Da jeg konfirmerte meg for to år siden den 12. mai faktisk. så gjorde jeg det ikke for penger. Jeg kofirmerte meg nettopp fordi jeg trodde på Jesus og det med penger tenkte jeg faktisk <<nesten>> ikke på.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

SÃ¥ du er personlig kristen?

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:44
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Jeg konfirmerte meg, men er på ingen måte kristen. Selv om jeg er erklært ateist ser jeg ikke noen "etiske" problemer med hvorfor jeg ikke skulle få feire jul og påske, og ha et kirkelig bryllup/konfirmasjon.

Religion og troen på en "gud" er et temmelig naivt fenomen jeg har vanskelig for å ta seriøst, men det er alikevel en gammel samfunnsinstitusjon som har mange dype tradisjonelle røtter forbundet meg seg. Jeg synes derfor ikke jeg burde behøve å legge av meg godt etablerte tradisjoner fordi jeg ikke har tro på det "religiøse" forholdet.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:50
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Den første setningen er vel egentlig svar godt nok...

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 22:53
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg synes ikke man bør konfirmere seg kristlig om man ikke står for det man 'gjør'. Jeg gjorde ikke det selv, i hvert fall ikke spessielt sterkt, og jeg angrer litt på at jeg ikke valgte borgelig konfirmasjon, selv om jeg da ikke ville fått samme selskapet.

Det er ikke rett, men jeg gjorde 'feilen' selv.

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 23:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg synes ihvertfall at 'borgerlig konfirmasjon' er noe flås av dimensjoner. Konfirmasjon oversettes direkte til 'bekreftelse'. altså man bekrefter noe ved denne seremonien. hva?
Jo, i kirkelig konfirmasjon, som jeg velger å kalle den eneste reelle konfirmasjon, bekrefter man døpsløftet. det vil si man svarer 'ja' på de spørsmålene som ble stilt gudmoren din når du ble døpt. døpt. enda en kristelig handling. altså:

DÃ¥p = kristelig
Konfirmasjon(i sin rette betydning) = bekreftelse av dåpen når man er gammel nok til å velge selv, ergo; kristelig.

Så spør jeg: Hva i all verden har Humanetisk forbund her å gjøre?! greit, folk må selvfølgelig få lov å la være å konfirmere seg, men et ukristelig alternativ er da totalt meningsløst! og det viser jo mer enn alt annet at det gjøres kun for penger.
Hva 'bekrefter' man i en borgerlig konfirmasjon?!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 08:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Tja... i Humanetisk forbund har man jo navnefest (dåpslignende greie), så man bekrefter kanskje at man er fornøyd med navnet sitt? Twisted Evil

Når det gjelder dåp så er det en allment akseptert myte at det er i dåpen man får navnet sitt, men det er faktisk ikke sant. Presten spør "Hva heter barnet?" (Det ble gjort om for noen år siden, før var spørsmålet "Hva skal barnet hete?") Navn kan man bestemme seg for før dåpen, og med en gang man har sagt fra til de rette instanser er navnet gyldig. Derfor blir "Navnefest" en litt rar greie også, siden det er en fest som "erstatter dåpen". I dåpen "gir" man barnet til Gud, man gir det ikke et navn...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 08:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
turin
Främling
Främling

Ble Medlem: 30 Apr 2004
De fleste som døper ungene sine, gjør det for å feire at barnet er født og for å kunne invitere resten av familien på besøk. Det er nok de færreste som setter den teologiske betydning i sentrum, hvis de i det hele tatt har fått den med seg. Derfor er det vel like greit for de fleste å kutte ut det religiøse, og heller feire en "navnefest", "hurra-ungen-er-født-og-nå-skal-vi-spise-kake-fest", eller hva man måtte velge å kalle det.

(Et er artig poeng er at foreldrene til Jesus feiret navnefest da han ble født. Døpt ble han jo først i voksen alder. Smile)

Konfirmasjon har alltid vært et rituale hvor man markerer at man går over i de voksnes rekker. Det religiøse har for de fleste aldri vært noe annet en ålreit kunstnerisk ramme rundt det hele. Ordet "konfirmasjon" betyr som sagt "bekreftelse". Ordet passer like godt til bekreftelse av et humanistisk livssyn som til bekreftelse av kristen tro. Eller kanskje "bekreftelse av at man har blitt voksen". Men det er vel ganske opplagt at human-etisk forbund valgte navnet fordi det er godt innarbeidet. Jeg ser egentlig ikke noe galt i det, men forstår at noen kristne kan reagere.

Feiring av fødsel og kjønnsmodning er slett ikke kristne oppfinnelser, men er kjent fra de fleste kulturer. At man lager slike ritualer uten religiøst innhold i et sekulært samfunn er vel bare naturlig.

Hva som er mest meningsløst og flåsete av å bruke religiøse ritualer uten å tro på dem eller mene noe med dem, eller å lage ærlige alternativer kan man så diskutere.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 09:07
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
konfirmerte meg ikke, selvom pappa mente at jeg burde det... hele familien forventa det vel...men jeg gadd ikke..hihi Wink

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 09:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Tilgi meg for at jeg faktisk begrunner standpunktene mine... : p

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 10:04
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Niconogood skrev:
QIQrrr skrev:

Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør Twisted Evil

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:33
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
QIQrrr skrev:
Niconogood skrev:
QIQrrr skrev:

Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør Twisted Evil

Hey, en kristen! hvertfall en bibelsiterer.. Bwaha
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg hadde toppkarakterer i kristendom på barne- og ungdomsskolen, men er ikke troende av den grunn...hvis noen var i tvil Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:46
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
SÃ¥ du er personlig kristen?

Tja...

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:53
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Jeg hadde toppkarakterer i kristendom på barne- og ungdomsskolen, men er ikke troende av den grunn...hvis noen var i tvil Very Happy

Godt at objektivister er gode i den slags, selvom Ayn Rand ville kalt det virkelighetsfjernt.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:53
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Religion har, slik jeg ser det, ingenting med virkeligheten å gjøre, men det er en integrert del av verdenshistorien som har påvirket utviklingen i stor grad. Således er religion viktig for sosialantropologisk forståelse av sine omgivelser, derfor er det maktpåliggende å holde seg oppdatert også på dette feltet...slik jeg ser det.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 11:58
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:

Jeg hadde toppkarakterer i kristendom på barne- og ungdomsskolen, men er ikke troende av den grunn...hvis noen var i tvil
Karakterer på barneskolen? Det du mener er at du fikk et ekstra stort smilefjes? Smile Heldige du.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 12:08
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
jeg stemte ja jeg. Skal foreldre gi penger til ungene pga livssyn?
Konfirmasjon gir ungene glede, om det er pengene eller kristne som føler seg voksne er det samma.

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 12:17
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet