Av
Erkegranul
Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
Hvordan diskutere? Debatt-teknikk? OK, jeg blir forvirret nÄr jeg leser (og poster) i enkelte trÄder her pÄ Politikk-forumet.
Jeg sier en ting og blir straks fortalt at jeg "bruker fÞlelser, og det er ikke slik man diskuterer" av folk som faktisk baserer hele sin egen debatt-teknikk pÄ hva de selv fÞler om en sak.
Derfor: Kan dere vÊre sÄ snille og skrive en kort post, gjerne stikkord, om hva dere ser pÄ som god debatt-teknikk pÄ et forum som dette? Om ikke annet, sÄ for at vi skal kunne se hvordan den enkelte vil at man skal diskutere...
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:38
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
Jeg synes det er riktig at folk kommer frem med hva de fĂžler.
La si, at innleggene bĂžr inneholde en av to ting, eller begge:
1. Fakta
2. Meninger og fĂžlelser.
Har noen ting jeg prĂžver Ă„ holde meg etter:
Men ikke legge antagelser eller meninger frem som fakta.
Ikke diskutere bare for Ä vinne, at alt gÄr ut pÄ Ä trÄkke motstanderen langt ned i sÞla..
Ikke dra opp "men du har jo sagt der eller der, en annen plass pÄ forumet" sÄ da kan du jo ikke mene dette.
Diskutere sak, ikke person.
Ha en Äpning for at andre ogsÄ kan ha rett, at jeg kan ha feil.
Holde seg unna Ä skrive oppenfra og ned, se pÄ andre som likeverd.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:44
Sist endret av Ronja den Tor 06 Mai 2004, 10:52, endret 1 gang
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Ble Medlem: 10 Apr 2004 Innlegg: 129
Det Ä spille pÄ fÞlelser er jo ikke annet enn meningslÞst. Det er derfor jeg synes det er patetisk, det er mange som spiller pÄ fÞlelser, og bruker nettopp dette, og det gjÞr meg kvalm! Spesielt sosialistene bruker dette, med "Ä hjelpe de svake", men det gir meg ingen verdi, nÄr jeg vet at hvis sosialistene kom til makten, ville det ikke vÊre noen verdier Ä ta av, for Ä hjelpe de svake, pga. nettopp politikken som skulle hjelpe dem...
_________________ Naturens rett!!!!! Anarkisme, nÄ!
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:51
Ronja
Men trenger ikke Ä spille pÄ fÞlelser for Ä uttrykke fÞlelser, det gÄr ann Ä skille mellom disse to.
Jeg vil ogsÄ legge til det Ä pÄstÄ at andre er uopplyste, dumme og lignende er totalt uten mening og hÞrer ikke hjemme i en seriÞs diskusjon.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:57
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Ronja skrev: Men trenger ikke Ä spille pÄ fÞlelser for Ä uttrykke fÞlelser, det gÄr ann Ä skille mellom disse to.
Jeg vil ogsÄ legge til det Ä pÄstÄ at andre er uopplyste, dumme og lignende er totalt uten mening og hÞrer ikke hjemme i en seriÞs diskusjon.
Ikke hvis dette er realitet. I tillegg kan det vÊre med pÄ Ä kaste tennveske pÄ en ellers kjedelig debatt.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:57
Ronja
Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: Men trenger ikke Ä spille pÄ fÞlelser for Ä uttrykke fÞlelser, det gÄr ann Ä skille mellom disse to.
Ikke hvis dette er realitet.
Jo det er det, uansett har det ikke noen ting med saken og gjĂžre, dermed ikke noe som har betydning hva hver enkelt mener om hverandre.
Man skal ogsÄ unngÄ personangrep.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:59
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Ronja skrev: Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: Men trenger ikke Ä spille pÄ fÞlelser for Ä uttrykke fÞlelser, det gÄr ann Ä skille mellom disse to.
Jo det er det, uansett har det ikke noen ting med saken og gjĂžre, dermed ikke noe som har betydning hva hver enkelt mener om hverandre.
Det har jo med saken Ä gjÞre nÄr motstanderen er en idiot, og ikke vet hva personen snakker om. Er du ikke pÄ skolen forresten? Jeg "orket" ikke. He he.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:01
Ronja
Nei, om du mener at morstanderen din er en idiot har det ikke noe med hva som foregÄr i Israel, som eksempel. Men nÄ vil jeg gjerne ha andres synspunkter pÄ det.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:02
Sist endret av Ronja den Tor 06 Mai 2004, 17:32, endret 1 gang
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Ronja skrev: Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: Men trenger ikke Ä spille pÄ fÞlelser for Ä uttrykke fÞlelser, det gÄr ann Ä skille mellom disse to.
Det har jo med saken Ä gjÞre nÄr motstanderen er en idiot, og ikke vet hva personen snakker om. Er du ikke pÄ skolen forresten? Jeg "orket" ikke. He he.
Nei, om du mener at morstanderen din er en idiot har det ikke noe med hva som foregÄr i Israel, som eksempel. Men nÄ vil jeg gjerne ha andres synspunkter pÄ det.
PÄ denne tiden av dagen fÄr du nok ikke andres, men du fÄr mitt.
Det har selvsagt ikke noe med hva som foregÄr nede i Israel, men nÄr motstanderen ikke har peiling pÄ hva han/hun plaprer om, sÄ vil ordet idiot, tulling... ha noe for seg, kanskje det fÄr personen til Ä undersÞke litt fÞr personen kommer med det verdilÞse innlegget sitt.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:08
Ronja
SĂ„ kan du heller komme med noe motstanderen kan lese, fakta, i stede for Ă„ kalle han en idiot.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:09
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Ronja skrev: SĂ„ kan du heller komme med noe motstanderen kan lese, fakta, i stede for Ă„ kalle han en idiot.
Nei, det er personens egen oppgave Ă„ skaffe dette, hvis personen ber om fakta, vil jeg selvsagt komme med det, men en spade er en spade, en idiot, er en idiot.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:11
Ronja
Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: SĂ„ kan du heller komme med noe motstanderen kan lese, fakta, i stede for Ă„ kalle han en idiot.
Nei, det er personens egen oppgave Ă„ skaffe dette, hvis personen ber om fakta, vil jeg selvsagt komme med det, men en spade er en spade, en idiot, er en idiot.
SĂ„ er det mye lettere og be "idioten" om Ă„ finne litt mer ut om saken fĂžr han/hun uttaler seg, men kaller ikke noen en idiot i en seriĂžs diskusjon/debatt.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:12
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Ronja skrev: Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: SĂ„ kan du heller komme med noe motstanderen kan lese, fakta, i stede for Ă„ kalle han en idiot.
SĂ„ er det mye lettere og be "idioten" om Ă„ finne litt mer ut om saken fĂžr han/hun uttaler seg, men kaller ikke noen en idiot i en seriĂžs diskusjon/debatt.
Jeg har forstÄtt at du er en skikkelig PK'er, men du kan vel vÊre sÄ snill og ikke ta for hardt pÄ alt? Det Ä kalle en person idiot i en seriÞs debatt er bare oppfriskning, i tillegg er det ikke noe galt med ordet idiot annet enn at personen kanskje burde revurdere om personen burde fortsette Ä poste idiotiske innlegg.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:14
sharee
Slushpuppy!
Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: SĂ„ kan du heller komme med noe motstanderen kan lese, fakta, i stede for Ă„ kalle han en idiot.
Jeg bare lurer pÄ hva du definerer som en idiot?
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:15
Ronja
Ta for hardt? Jeg bryr meg ikke om at noen kaller meg en idiot, men det passer seg ikke.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:16
Cestmoi2403
Spitzy (!)
sharee skrev: Cestmoi2403 skrev: Ronja skrev: SĂ„ kan du heller komme med noe motstanderen kan lese, fakta, i stede for Ă„ kalle han en idiot.
Jeg bare lurer pÄ hva du definerer som en idiot?
Idiot kommer fra Gresk og betyr en som ikke er interessert, eller kan noe om politikk hvis jeg ikke tar feil. Men slik vi definenere bruker vi idiot som dum.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:17
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Ronja skrev: Ta for hardt? Jeg bryr meg ikke om at noen kaller meg en idiot, men det passer seg ikke.
Du mÄ jo bry deg nÄr du setter sÄ mye tid inn for akkurat dette.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 11:18
Ronja
For Ä overtale har jeg lÊrt Ä ikke la personen jeg snakker med tape ansikt. Kanskje smart Ä tenke litt slik, istede for Ä bastant klage pÄ hverandre, selv om det er rett?
Dette er nevnt i en trÄd, noe jeg synes er ganske fornuftig.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 12:52
Sist endret av Ronja den Tor 06 Mai 2004, 17:35, endret 1 gang
theJack
OoaHelaNatten
Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
Det Ä kalle noen for en idiot i en diskusjon er usaklig. Det er ikke personene, men synspunktene -og fakta, som skal vurderes. Om en annen debattant fremmer antakelser som fakta, kaller pÄstander bevis, eller klarer Ä komme opp med noe helt irrelevant, er den rette mÄten Ä "slÄ tilbake" pÄ et direkte motbevis/en kommentar til utsagnet. Utsagnets verdi avhenger ikke av opphavets intelligens eller utdanning, det kan vurderes utifra seg selv.
En debatt skal helst ikke oppfriskes heller. Dette er ikke et kommersielt forum hvor vi skal kapre oppmerksomheten til nesten en million sensasjonslystne lesere. Folk har tanker, meninger og spÞrsmÄl, og vil ta dem opp her. PÄ en seriÞs mÄte.
Det er alltid litt trist nÄr man mister sammenhengen i trÄden fordi et par kranglefanter brÄtt var mer opptatt av hverandre, sÄ slikt kan man gjÞre privat. Man har da postkasse pÄ DSGF!
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 13:25
Tittan
Erkegranul
Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
*roper pÄ Maria*
Kan en moderator vÊre sÄ vennlig Ä fjerne nesten alle postene i denne trÄden? i min fÞrste post stilte jeg noen helt saklige spÞrsmÄl, Ronja svarte helt greit i post nummer to og Cestmoi2403 sa hva han mener i post nummer 3. Etter dette mÄ vi gÄ helt til posten theJack skrev fÞr vi finner noe som er inne pÄ topic i det hele tatt.
HOLD DERE TIL TOPIC!!!
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 15:25
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg 1 Dag 7 Dager 2 Uker 1 Mćned 3 Mćneder 6 Mćneder 1 Ćr Sorter etter: Dato Innleggets tittel Av Stigende Synkende