|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hjelpe og trĂžste og bĂŠre.
Heldigvis har det funnets folk som sier at verdens eller sivilisasjonens undergang er nÊr siden forhistorisk tid tenker jeg. SelvfÞlgelig fÄr de fÞr eller siden rett, men da er det ved rene tilfeldigheter.
Ronja tror jeg forĂžvrig klarer fint Ă„ forsvare seg selv - den der var bare fantastisk nedlatende.
Og det "naturlige" system meg her og der - det naturlige system slik du tror det er, ja.
Men nok om alt det - temaet var straffenivÄet i Norge.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 02 Mai 2004, 18:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Re: Unaturlig
theJack skrev: | Cestmoi2403 skrev: | theJack skrev: | Hva er bra, og hva er dÄrlig? Rett og galt? |
Dette har jeg definert utifra naturen.
|
"Natur" er ikke noe magisk ord som gjĂžr at alt stemmer. Da skapes en religion hvor naturen er gud. Jeg kan forestille meg at naturen ikke bryr seg. Vi utgjĂžr en del av naturen, uansett hvordan vi oppfĂžrer oss. Jeg definerer rett og galt utifra kjĂŠrlighet. Faktisk. |
Bare for Ă„ understreke...
|
Skrevet: Sűn 02 Mai 2004, 18:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004 Innlegg: 129
|
theJack skrev: | theJack skrev: | Cestmoi2403 skrev: | theJack skrev: | Hva er bra, og hva er dÄrlig? Rett og galt? |
|
"Natur" er ikke noe magisk ord som gjĂžr at alt stemmer. Da skapes en religion hvor naturen er gud. Jeg kan forestille meg at naturen ikke bryr seg. Vi utgjĂžr en del av naturen, uansett hvordan vi oppfĂžrer oss. Jeg definerer rett og galt utifra kjĂŠrlighet. Faktisk. |
Bare for Ă„ understreke... |
Da kan du jo spĂžrre deg selv hvorvidt kjĂŠrlighet er naturlig eller kunstig...?
|
_________________ Naturens rett!!!!! Anarkisme, nÄ!
Skrevet: Sűn 02 Mai 2004, 23:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Glahn skrev: | Hjelpe og trĂžste og bĂŠre.
Heldigvis har det funnets folk som sier at verdens eller sivilisasjonens undergang er nÊr siden forhistorisk tid tenker jeg. SelvfÞlgelig fÄr de fÞr eller siden rett, men da er det ved rene tilfeldigheter. |
Samfunnet vil falle sammen, anarkismen er det eneste stabile samfunnssystem, som anerkjenner den enkeltes rett til Ă„ gjĂžre hva han kan for Ă„ overleve.
Sitat: | Ronja tror jeg forĂžvrig klarer fint Ă„ forsvare seg selv - den der var bare fantastisk nedlatende. |
Noe galt ved Ă„ vĂŠre nedlatende?
Sitat: | Og det "naturlige" system meg her og der - det naturlige system slik du tror det er, ja. |
Slik jeg vet det, og har bevist sÄ, og som dere selvsagt ikke klarer Ä motbevise.
|
Skrevet: Sűn 02 Mai 2004, 23:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Cestmoi2403, det er ikke det at du er nedlatene, det mÄ du bare vÊre, jeg bryr meg ikke. Men du er useriÞs, jeg gidder ikke Ä diskutere frem og tilbake noe som ikke har noe med saken Ä gjÞr, som sagt, jeg er ikke for, jeg er ikke imot anarkismen, jeg har ingen spesielle meninger om den. Jeg har ikke nektet for at jeg var med Ä fÄ denne debatten pÄ andre veier, men jeg var ikke Ärsak til det. Jeg har bedt flere ganger om at vi skal komme tilbake til saken. NÄ ser jeg gjerne vi forsetter pÄ temaet. Hvis du har veldig imot Ä diskutere denne saken sÄ er det bare Ä fjerne seg. Send meg en mail, sÄ skal jeg svare pÄ alt, men her er ikke plassen for Ä gjÞre det.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 07:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
[url=http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=181579]
Om han blir funnet skyldig, er minimumsstraffen to Ärs fengsel.[/url]
Hva synes dere? BÞr han fÄ mer enn minimumsstraff? Hvor mye bÞr han fÄ?
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 08:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Cestmoi2403 skrev: | Sitat: | Og det "naturlige" system meg her og der - det naturlige system slik du tror det er, ja. |
Slik jeg vet det, og har bevist sÄ, og som dere selvsagt ikke klarer Ä motbevise. |
Hmm.. virker pÄ meg som at du argumenterer pÄ mÄten: "Dette har jeg lest i en bok jeg har skrevet selv..." SelvfÞlgelig klarer vi ikke Ä motbevise pÄstandene dine nÄr du ikke godtar motbevisningen vÄr. Jeg har tre ting Ä si til deg:
#1 Anarki i praksis fungerer ikke. Hvis du vil kan jeg (etter eksamen) komme med mange fine vitenskaplige forklaringer pÄ hvorfor. (Etter eksamen fordi jeg mÄ lete pÄ biblioteket her pÄ NTNU etter bÞkene det stÄr i.)
#2 Wake up and smell the shit! Verden har kun en vei Ä gÄ, og det er fremover. Kanskje fÄr vi en kollaps, men med mindre vi fÄr en atomkrig kommer vi ikke til Ä ende i noen steinalder. Det vi kan, det kan vi... Om noe forsvinner i en verdensomspennende black-out eller et annet science-fiction problem, sÄ kommer det ikke til Ä ta lang tid fÞr vi er tilbake pÄ nett. Tro meg, det er pengene som styrer dette ikke naturen.
#3 La Ronja vĂŠre i fred. Hun sa at mennesket har en samvittighet, du mener at mennesket ikke har en samvittighet. La oss holde oss til det, dere er uenige men ingen kan vite 100% om de har rett. Det blir kun filosofi.
ForĂžvrig: Tilbake til tema!!! (se over)
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 08:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Niconogood skrev: | Norges nÄvÊrende strafferabatt: At du fÄr mindre straff pr. enkelt straffbare handling du begÄr, jo flere du utfÞrer.
| Jeg lurer pÄ en ting; Hvordan i all verden forsvarer man dette??! det er jo totalt paradoksalt!! se forÞvrig min trÄd "..Norge er sykt" som gÄr mer pÄ dette..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 08:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Jeg ble slÄtt ned av to personer som hadde dopet seg og drukket alkohol, og da rettssaken kom opp hadde han ene brutt noen og tredve paragrafer, mange flere ganger.
Jeg tok frem Norges Lover og slo opp disse paragrafene, og det nedslÄende resultatet var som fÞlger:
KjĂžring i fylla (X ganger)
KjĂžring i ruset tilstand (X ganger)
KjĂžring i fylla og ruset tilstand (X ganger)
KjÞring i stjÄlet bil (X ganger)
KjÞring i stjÄlet bil i de tre tilstandene over (X ganger)
Vold mot tilfeldige offre (annmeldt 7 ganger!! hvor mange ganger det ikke ble annmeldt vet jeg ikke)
Vold mot kjĂŠreste (annmeldt 15 ganger!! hvor mange ganger det ikke ble annmeldt vet jeg ikke)
Tyveri (X ganger)
Ran (X ganger)
Grovt tyveri (X ganger)
Ran med vÄpenlignende gjenstand (noen ganger)
Pluss mye mer...
Hvorfor stopper man ikke ungdom fÞr de fÄr sÄ mange saker pÄ tiltalen? Jeg mener, gutten var 20 Är gammel, og hadde sÄ mange saker og problemer at han valgte den lette veien og tok selvmord rett fÞr saken kom opp. Hva om han hadde fÄtt hjelp etter fÞrste brudd pÄ loven?
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 08:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Tittan skrev: | [url=http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=181579]
Hva synes dere? BÞr han fÄ mer enn minimumsstraff? Hvor mye bÞr han fÄ? | Jeg ville sagt 6-10 Är. absolutt ikke mindre enn 5.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 08:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Tittan skrev: | [url=http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=181579]
Hva synes dere? BÞr han fÄ mer enn minimumsstraff? Hvor mye bÞr han fÄ? |
Jeg mener minimum Ätte Är, pluss en god del i erstattning.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 08:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
Tittan skrev: | #1 Anarki i praksis fungerer ikke. Hvis du vil kan jeg (etter eksamen) komme med mange fine vitenskaplige forklaringer pÄ hvorfor. |
Det er en interessant pÄstand. Anarkiet er nemlig det mest stabile systemet denne verden har skjedd, og det eksisterte minst ti ganger sÄ lang tid som det nest mest stabile systemet verden har sett.
Sitat: | Wake up and smell the shit! Verden har kun en vei Ä gÄ, og det er fremover. |
Vel, det finnes en haug av eksempler pÄ det motsatte. BÄde fallet til Romerriket, Mochekulturen, Mayariket og Indus sivilisasjonen er ypperlige eksempler pÄ at verden ogsÄ kan gÄ bakover. Hvis man ser bort fra Vest Europa, sÄ har faktisk ingen sivilisasjon klart Ä utvikle seg over nivÄet til hÞymiddelalderen, uten eksternt press. Det er fordi vÄr vestlige sivilisasjon har pÄtvunget alle andre en mer avansert teknologi, at verden er sÄ avansert den er idag. Dette tyder pÄ at stagnasjon og endog fall er minst like sannsynlig for fremskritt over tid.
Sitat: | Kanskje fÄr vi en kollaps, men med mindre vi fÄr en atomkrig kommer vi ikke til Ä ende i noen steinalder. |
Dette blir da mer og mer sannsynlig, i og med at etterhvert som teknologien gÄr fremover, sÄ trengs det mindre og mindre ressurser til Ä produsere slike vÄpen. Det er jo ikke utenkelig at en fremtidig dommedagssekt kan klare Ä utvikle sine egne atomvÄpen.
Sitat: | Tro meg, det er pengene som styrer dette ikke naturen. |
Hvis alt bryter sammen, vil jo penger ha svÊrt liten verdi da. Penger har bare verdi sÄ lenge man fÞler seg sikker pÄ at noen sikrer verdien.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Som jeg sa: Vent til etter eksamen, sÄ skal jeg dykke ned i biblioteksbÞker for Ä finne fine fortellinger og analyser om og av anarkismen...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er jo hyggelig at folk mener de har funnet den store og fulle sannheten slik Cestmoiosv. mener Ä ha funnet i anarkismen. Men for andre som ikke tror dÞyten pÄ det blir det ganske hÄplÞst. "Det stend i bokji" er ingen god begrunnelse for at noe er riktig, det virker jo som om det blir referert til anarkismen slik noen kristne refererer til bibelen for Ä bevise at noe er sant og riktig.
Og nedlatende? Tja, hvis man har lyst til Ä vÊre uhÞflig, sÄ...
Tilbake til tema, nok en gang:
Jo, det er tragisk at folk for lov til Ă„ bli vanekriminelle pĂ„ den mĂ„ten. Ă
vÊre 20 Är og allerede ha et rulleblad som det der er rett og slett det - tragisk. NÄr folk kommer tilbake gang pÄ gang i rettssystemet for de samme tingene er det et tegn pÄ at man ikke kan fortsette med de samme straffereaksjonene som fÞr. Men sÄ er spÞrsmÄlet hva man skal gjÞre istedet?
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 11:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Cestmoi2403 skrev: | theJack skrev: | theJack skrev: | Cestmoi2403 skrev: | theJack skrev: | Hva er bra, og hva er dÄrlig? Rett og galt? |
|
Bare for Ă„ understreke... |
Da kan du jo spĂžrre deg selv hvorvidt kjĂŠrlighet er naturlig eller kunstig...? |
Du er litt treg i oppfatningen her?
Hvorvidt kjÊrlighet er naturlig eller kunstig mister sin betydning hvis naturen mister sin gudestatus (som du tillegger den). SpÞrsmÄlet blir irrelevant. Det spÞrsmÄlet som betyr noe er hvorvidt naturen som ideal kan skape en bedre verden, eller om mennesket kan gjÞre det.
Men nÄ er jeg lei av Ä ha det pÄ denne trÄden; start en anarki-trÄd, hvor usaklige "bevis" kan fremmes uten Ä avbryte andre diskusjoner. Det er mÄten man bÞr gjÞre det pÄ nÄe en diskusjon utvikler seg til noe annet.
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Cestmoi2403 skrev: | Niconogood skrev: | Som sagt hvis du synes denne ideologien er sÄ overlegen og fantastisk er det kanskje pÄ tide Ä gjÞre noe med dette. Slutt Ä sitte og fantasere, og flytt ut i en jordhytte.
Med mindre du egentlig innerst inne er klar over at dette bare er noe reaksjonÊrt fjas og du nÄr alt kommer til alt strengt tatt har det mer komfortabelt pÄ gutterommet med playstation og en pose chips, enn du hadde hatt det med Ä grave etter spiselige rÞtter i skogen. |
Selvsagt vil den funke, det gjelder bare Ă„ de-teknologisere hele verden fĂžrst. Du sier jeg ikke blir tvunget, men jeg vil bo akkurat her, i det anarkistiske steinaldersamfunn, og jeg blir tvunget til Ă„ flytte fordi flertallet ikke vil leve i samsvar med natuern, og er imot den naturlige rett. Og derfor kommer alt til Ă„ falle sammen, bare vent Ă„ se... |
Er det argumentet ditt; "vent og se"?
Norge var forÞvrig ikke en sÊrlig koselig plass i steinalderen. Hva innbiller du deg egentlig er grunnen til at vi har utviklet samfunnet videre fra anarkiet, hvis dette var sÄ perfekt pÄ alle mÄter?
edit: flyttet dette innlegget til denne trÄden: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=1862, siden anarkisme som ideologi strengt tatt ikke er direkte relevant for Norges nÄvÊrende straffenivÄ. Eventuelle svar kan tas her.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:42 Sist endret av Niconogood den Tor 06 Mai 2004, 00:41, endret 4 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Kan noen vÊre sÄ snill Ä flytte over alt om anarkismen, som ikke angÄr saken, til en annen trÄd?
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Her har det ikke vÊrt noen innlegg pÄ en stund. Kanskje ikke sÄ rart, ettersom anarkiet tok over, og nok har etterlatt seg et vaakum, nÄ som en egen trÄd har blitt Äpnet. Men nÄ stÄr veien Äpen! Hvis folk vil prÞve seg pÄ videre diskusjon foreslÄr jeg at de leser det fÞrste innlegget, og bruker det som utgangspunkt. Det som ellers finnes av forslag, pÄstander og idéer kan ogsÄ vÊre nyttig Ä lese, men det er slett ikke nÞdvendig.
Noen stikkord / punkter:
For mange regler for straffeutmÄlingen?
For mye hensyn til den kriminelle?
Ser vi den kriminelle som et uskyldig produkt av sine omgivelser?
Er strafferammene rettferdige?
a)i forhold til forbrytelsen i seg selv
b)i forhold til andre forbrytelser
Straffes noen for hardt?
Har media for stor innflytelse?
Skal dommen overlates til en enkelt dommer (som kan ha egne idéer om rettferdighet)?
-Noen dommere holder en hard linje pÄ en type forbrytelser de ser som ekstra ondskapsfull
-Andre forbrytelser kan de se som harmlĂžse/velbegrunnete/akseptable -i stĂžrre grad, i hvert fall
-Generelt opplever jeg at folk forholder seg forskjellig til gutter og jenter
-En dommer bruker loven, men han bruker den subjektivt. Dommen utmÄles etter hans egen rettferdighetssans.
Hvor mye av dette som er absolutt riktig vet jeg ikke, men det er tanker og inntrykk jeg har. Er dette noe vi bĂžr gjĂžre noe med?
|
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 13:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Vi gjĂžre det enkelt og greit:
For mange regler for straffeutmÄlingen? absolutt, dog, endel mÄ man selvsagt ha.
For mye hensyn til den kriminelle?utvilsomt. de har det altfor godt gjennom hele prosessen.
Ser vi den kriminelle som et uskyldig produkt av sine omgivelser?ja, ofte. og det mÄ vi se Ä slutte med!
Er strafferammene rettferdige?
a)i forhold til forbrytelsen i seg selvsjeldent.
b)i forhold til andre forbrytelserabsolutt ikke.
Straffes noen for hardt?Ja. eksempelvis ofre som dreper sine overgripere.
Har media for stor innflytelse?absolutt.
Skal dommen overlates til en enkelt dommer (som kan ha egne idéer om rettferdighet)?Nei. her bÞr systemet legges helt om, mener jeg. muligens til en fast jury eller noe i den stilen, som overtar bÄde dom og straffeutmÄling.[i]
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 09:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

|
Interessant, hvem Ăžnsket lavere straff? Og synes straffene var alt for hĂžye i Norge. TĂžr personen si hvem personen er?
|
Skrevet: Man 10 Mai 2004, 23:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |