|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
PeeWee skrev: | Tittan skrev: |
Javel det er altruisme, men hvorfor skal man ikke kunne være litt altruisk?
|
Det er Ayn Rand som hevdet at altruisme er galt, ikke meg. |
Ja, men jeg lurer på hvordan hun kom frem til dette... Jeg orker ikke og har ikke tid til å lese tekstene hennes...
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 15:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
PeeWee skrev: | Tittan skrev: |
Javel det er altruisme, men hvorfor skal man ikke kunne være litt altruisk?
|
Det er Ayn Rand som hevdet at altruisme er galt, ikke meg. |
Alt som er galt er ikke nødvendigvis forbudt. Dessuten er det meg selv jeg gleder ved å gi penger til tiggere.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 15:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg gir gjerne myntrester jeg har i lomma til tiggere. Fordi jeg synes synd på dem, og jeg føler meg egoistisk og ekkel hvis jeg ikke gjør det. For min del handler det ikke så mye om å gi meg selv en god følelse, som det er å unngå å gi meg selv en dårlig følelse.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 16:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
QIQrrr skrev: |
Alt som er galt er ikke nødvendigvis forbudt. Dessuten er det meg selv jeg gleder ved å gi penger til tiggere. |
Greit nok, men hun viste jo klart hva hun mente om privat veldelighet.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 18:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Jeg åpnet med noen spørsmål.
NÃ¥ vil jeg komme med noen av mine egne tanker.
Tiggerne bruker dagen på å be andre om penger.
De fleste av dem(?) skal ha tak i stoff.
Dette er hovedpunktene i livene deres.
Jeg pleier å gi litt penger -ikke fordi det redder dem, eller noe,
men fordi de skal oppleve at folk bryr seg. Jeg ser de samme
tiggerne igjen dagen etter, og uka etter. Det har ikke hjulpet.
De er der de ville vært uansett.
Gi dem noe å gjøre! tenker jeg. La dem få noe å bruke dagen til! De trenger ikke gjøre noe produktivt, men jeg ville synes det var fint om noen la opp et tiltaksprogram hvor folk som ikke har kontroll over sine egne liv kan få gjøre noe, og få en følelse av å utrette noe.
Dette kan jo selvsagt oppfattes / presenteres som støtte til narkotikahandel. Kanskje er det det, men ikke mer enn privat veldedighet. Problemet er vel heller at dette lyder som et offentlig tiltak, og de skal jo gjerne ikke risikere å tråkke i salaten.
For meg er det viktigere at de har det bra, at dagen kan brukes til noe, enn at de lever innenfor regelverket. De kan ikke lenger leve som andre mennesker, så hvorfor ikke åpne en ny mulighet?
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 07:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Sier meg veldig enig med deg her, Jack.. Jeg undres bare på om de tunge narkomane egentlig vil ha noe fast å gjøre på dagtid..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 07:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Jeg håper og tror at de fleste menneskene der ute vil ønske, og ha glede av, en ordning som lar dem bruke tiden sin til noe. At de (om det er hygienisk mulig å arrangere) kan få være gatekokker og lage mat med profesjonell hjelp og offentlige midler. Maten er selvsagt noe som utdeles til folka på gata, tiggerne og de narkomane. Forsøk på å skape trivsel. Slike ting. Om noen ønsker å gjøre noe kan de få andre med seg, kanskje skape et lysere miljø.
Jeg håper og drømmer. Skulle gjerne hatt litt initiativ i tillegg til alle idéene.
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 11:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ståpåhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
jeg gir mye av småpengene jeg har til tiggere, det redder kanskje ikke livet dems men som en smart kar sa før i dag så gir det dem følelsen av at noen bryr seg
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 13:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eruanna
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 357 Bosted: Horten
|
Man vil så gjerne hjelpe de som trenger det, men det er så sykt kjipt at det er så mange som faktisk ikke trenger hjelp. Er flere som har masse penger, men som går rundt og tigger og leiter rundt i søppel osv.
Men det er absolutt synd på de som virkelig har det fælt! 
|
_________________ Perfect day for scrubbing the floor and other exciting things.
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 16:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Stikker du en kjapp tur på sosialen, får du ca. 6000,- kr i mnd i "lommepenger" av staten selv om aldri har jobbet eller gjortt en sheit hele livet. Det er derfor Norge kaller seg en "velferdsstat". Dette er faktisk vel så mye som jeg som student får å klare meg på. Disse menneskene slipper t.o.m. å betale dette tilbake. Følgelig er det like logisk at disse "tiggerne" skulle betale meg penger.
En brukerdose heroin koster mellom 600-1000 kr. En tung bruker trenger ca. èn slik hver dag. Pengene han får å leve for av staten varer altså bare en knapp uke. Resten av mnd må vedkommende skaffe penger på andre måter. f.eks. tigging eller kriminalitet.
Selvfølgelig er tigging strengt tatt mer konstruktivt enn ran ol. men jeg ser ikke dette som et argument for å gi mine beskjedne likvider til en så kynisk industri som dopsmugling.
Når det gjelder tigging i andre land uten det samme velferdssystemet vi har i Norge; Afrika, Sør-Amerika etc. blir det selvfølglelig en helt annen ting da mange av disse menneskene faktisk er avhengig av dette for i det hele tatt kunne overleve.
Jeg har derimot overhodet ingen sympati for tiggerne som lusker rundt på karl-johan og skal ha "noen småpenger til en kopp kaffe"..
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 18:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
NÃ¥ ber de ikke lenger om en tier til kaffe.
De ber stort sett om penger til dop.
"Så jeg slipper å rane..."
"Så jeg ikke behøver å bryte opp en bil..."
"Jaja, han er ihvertfall ærlig," sier vi.
Der blir vi nok lurt. Det går inflasjon i
ærligheten når den selger så godt som
den faktisk gjør.
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 18:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
SÃ¥ du mener at tiggerne faktisk tigger penger til kaffe? 
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 21:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
QIQrrr skrev: | SÃ¥ du mener at tiggerne faktisk tigger penger til kaffe?  |
Noen gjør da sikkert det. Det er greit å være skeptisk, men man kan godt unngå å bli kynisk.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 21:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
De aller færreste tiggerne kjøper nok kaffe, men en ba meg kjøpe en sjokolade til ham! Den fikk han. Han hadde det forresten virkelig jævlig (jeg lurer på hva sensuren sier her), og kunne på ingen måte ventes å ta vare på seg selv. Jeg lurte litt på hvorfor han ikke fikk hjelp. En test ville høyst sannsynlig vurdert ham som 100% arbeidsufør. Jeg så ham flere ganger, men en dag forsvant han. Det uroer meg litt...
Ærlige tiggere er hyggelig det, men jeg får av og til følelsen av at det bare er ett nytt triks for å vinne sympati. Løgnen er jo gjennomskuet for lenge siden. Jeg gir fortsatt, jeg bryr meg fortsatt. Men jeg tror fortsatt ikke penger er det som kan redde dem. Om noe. Jeg håper det finnes en redning for dem, noe vi kan skape sammen med dem.
|
Skrevet: Ons 05 Mai 2004, 21:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
en god ide angående tiggere som ber om litt penger til enten mat eller en kopp kaffe er å ganske enkelt si at du ike vil gi personen penger men heller kjøpe ham/henne maten eller en kopp kaffe, da vet man iallfall hva pengene gå til.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 06 Mai 2004, 10:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
knuta
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Apr 2004 Innlegg: 60 Bosted: Trondheim
|
Veronica skrev: | QIQrrr skrev: | SÃ¥ du mener at tiggerne faktisk tigger penger til kaffe? :D |
Noen gjør da sikkert det. Det er greit å være skeptisk, men man kan godt unngå å bli kynisk. |
Hvis det er kaffe tiggeren vil ha, så kjøp kaffe da, og gi det til tiggeren. Så gjør man en god gjerning, og vet samtidig at man ikke blir lurt til å betale for dop eller lignende.
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 01:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
knuta
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Apr 2004 Innlegg: 60 Bosted: Trondheim
|
Tralla la... Å lese de siste to postene før man svarer er ikke alltid så dumt ;-)
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 01:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ståpåhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
jeg syns tiggere bør få litt penger men å kjøpe foreksempel kaffe til dem er også greit. det viktigste er å ikke ignorere dem. jeg kan bare forestille meg hvor ille det ville hver tå bli ignorert av se overlegende menneskene som gikk forbi, nei huff gi dem i hvertfall et smil og "nei jeg har ikke noe småpenger"
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Fre 21 Mai 2004, 01:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: