|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004 Innlegg: 233 Bosted: Horten
|
Interresert i Mikkel Rev? Les min nynorsk-oppgave!
Grunnen til tittelen var at oppgaven lĂžd som fĂžlger: Skriv en historie med tittelen "Det uopna brevet" SĂ„ da ble tittelen naturlig nok:
Det uopna brevet
Alle har vi vel hÞrt songen om Mikkel Rev. Songen handlar om Mikkel Rev som fÞrst er uheldig og fÄr ei tavle til Ä sprekke, deretter skriv han eit brev som han sendar til mÄnen. MÄnen blir openbart veldig glad for brevet, utbryt Hipp Hurra, og sender det til Afrika. Afrika ville ikkje ha det, og sendar det attende. Her er det ein del ting vi ikkje fÄr svar pÄ. Her har eg tenkt til Ä fokusere pÄ brevet. Kva stod det i brevet? Vi fÄr aldri vite at mÄnen opnar det, han berre sender det vidare. Songen seier heller ikkje noko om kva Afrika gjer med brevet, bortsett frÄ Ä sende det attende, ergo det kan kallast eit uopna brev. Kan det vÊre noko som har gjort Afrika avundsjuk, var det meininga at brevet skulle komme til han? Eller var det mÄnen som handla bak Mikkels rygg? Mykje kan tyde pÄ at brevet har reist ofseleg langt. FrÄ Mikkel som er pÄ eit hittil ukjend stad, til mÄnen, og sÄ til Afrika. Det mÄ da vÊre noko viktig sidan Mikkel er villig til Ä betale sÄ mykje porto. Med dagens prisar kunne han heller forkasta ideen om eit brev, og kasta det i bossbytta. Det kan hende at han skreiv eit brev om den skremmande opplevinga han hadde da han fall ned i flosshatten til pappa (kven sin pappa?). Eg har ogsÄ leikt meg med tanken om at den berÞmte reven hadde ein bror Sattogsk Rev. Det er jo ein real moglegheit. Kor ble det av han da Mikkel fall oppi flosshatten? Var brevet ein etterlysing? Kvifor opna da ikkje mÄnen og Afrika brevet? Frykta dei miltbrann? Eg held alle moglegheiter opne nÄr det gjeld brevet, ein veit aldri kva ein slu rev kan ta seg til. Men kor ende nÄ brevet opp til slutt? Ende det i nokons bossbytte? Blei det resirkulert? Eller flyg det i bane kring mÄnen? FÄr vi nokon gong vita kva som eigentleg hende med brevet? Det kan berre tida vise...
|
_________________ The ships hung in the air much the same way bricks don't...
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 15:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Afrika sendte vel brevet i retur, men om det ble sendt tilbake til MÄnen eller opprinnelig avsender, altsÄ Mikkel Rev, nei det er mer usikkert.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 15:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Artig svar pÄ oppgaven
nynorsk *hurr*
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 15:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

|
Tittan, er du blant de som ikke liker nynorsk? Etter bl.a. denne oppg har jeg begynt Ä like nynorsk! Gramatikken er no herk, men sprÄket er igrunnnen ganske tÞft! Man kan kanskje legge merke til at jeg ikke bare har brukt standard-ord, men ogsÄ innvolvert ord som: ofseleg, avundsjuk og bossbytta. Alle disse er vel ikke sÄ spesielle, men er ikke sÄ mange som bruker dem.
|
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 16:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eruanna
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 357 Bosted: Horten
|
Har lest det sÄ mange ganger, men det er like bra hver gang! Bra at noen klarer opp i ting.
Jeg er fullt og helt for nynorsk!BokmÄl er utruleg keisamt. Det er ikkje noko action(kort) i bokmÄl.
Vil ikkje at dei skal slutte med nynorsken i skulen.
|
_________________ Perfect day for scrubbing the floor and other exciting things.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 17:42 Sist endret av Eruanna den Tir 04 Mai 2004, 16:56, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er ingen stor forkjemper for nynorsk pr se, akkurat. Men jeg synes de forskjellige dialektene i norsk har veldig mange gode ord og uttrykk som godt kunne bli brukt mer. Ikke at man trenger Ă„ skrive dialekt-rettskrivning, det blir bare forvirrende - men at man kan gjĂžre mer bruk av den ressursen norsk faktisk er.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 03 Mai 2004, 19:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg er jo snart lÊrer, og da mÄ jeg lÊre folk nynorsk. Det er vel der jeg stopper opp og tenker: "Hva er vitsen med Ä lÊre elever to varianter av norsk, nÄr mer enn 90% av klassen synes den ene varianten (nynorsk) er til Ä dÞ av." Men, i fÞlge L97 mÄ jeg stÄ der foran klassen og gjÞre meg upopulÊr hvis jeg vil ha lÞnn, sÄ da blir det sÄnn...
Personlig har jeg ikke noe imot Ä lese nynorsk, men jeg skriver bokmÄl.
|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 08:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
*grÞsse over at folk som snakker Ärntli vil ha nynorsk* men genialt svar pÄ oppgaven, det skal du ha!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 08:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Jeg er absolutt ingen tilhenger av nynorsk.. Men dialekt er jo sjarmerende..
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 16:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Jeg synes det er litt meningslÞst at offentlige funksjonÊrer tvinges til Ä sende besvarelser skrevet med samme utgave av norsk som avsender. Skal det pÄ dÞd og liv skrives pÄ denne dialekten (uansett hvilken av de 2), kan man jo bare la en som skriver slik ta seg av det. Og om vi kan skrive begge dialektene med litt hjelp, klarer vi sikkert Ä lese dem uten. Den sprÄklige "likestillinga" gÄr, som likestilling stort sett gjÞr, for hardt til verks. Men det er genialt Ä be om fÞrerkort pÄ nynorsk. Som lÊrÊr'n min gjorde.
Grunnleggende undervisning i sidemÄl er vel egentlig ikke Ä forakte, men det stÄr i lÊreplanen at vi skal mestre begge utgavene like godt! Heh... For en underfundig idé. Nei, nynorsk kan vi ha litt av i ungdomsskolen (evt. bokmÄl, for de som normalt har nynorsk), og sÄ velge selv i videregÄende. Heller enn mer undervisning, trenger vi bedre undervisning. Virkelig. Egne timer i sidemÄl, i stedet for Ä overlate det til lÊreren Ä velge. Eget sidemÄlspensum. Den undervisninga vi har, bÞr gi oss alt vi trenger til Ä fungere i samvÊr og kommunikasjon med de som prater vÄrt eget sidemÄl.
|
Skrevet: Lűr 15 Mai 2004, 23:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Dette er dypt foruroligewne og mystiske spÞrsmÄl fra en gammel barndomsfavoritt. Mye bevismatriale har nok beklageligvis forsvunnet gjennom Ärene og mange bessewissere har rotet ting til, men kanskje hvis vi er heldige og krysser fingrene vil vi en dag fÄ vite sannheten.
En egen liten teori :
Mikkel kan ha sendt et kjedebrev til MÄnen, som blir glad fordi brevet kan love hell og lykke og sÄnt. MÄnen sender sender brevet til Afrika, men sender dog brevet ufrankert (MÄnen har neppe sÄ god rÄd, det er jo bare stein der oppe). og Afrika som som kjent er er ganske fattig hadde ikke rÄd til Ä betale portoen.
SÄledes kan det hele tolkes som en flerrende kritikk av det moderne postverket og den post industrielle kapitalismen.
ps. Glimrende stil. 
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tor 27 Mai 2004, 22:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
0nskemestern skrev: | *grÞsse over at folk som snakker Ärntli vil ha nynorsk* men genialt svar pÄ oppgaven, det skal du ha! |
Kven er det som snakkar "Ärntli" dÄ?
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Tor 27 Mai 2004, 23:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

|
Mr_Pin skrev: |
Mikkel kan ha sendt et kjedebrev til MÄnen, som blir glad fordi brevet kan love hell og lykke og sÄnt. MÄnen sender sender brevet til Afrika, men sender dog brevet ufrankert (MÄnen har neppe sÄ god rÄd, det er jo bare stein der oppe). og Afrika som som kjent er er ganske fattig hadde ikke rÄd til Ä betale portoen.
|
WÊÊÊ! Jeg har vÊrt i noen diskusjoner hvor noe som ligener VELDIG pÄ den teorien har dukka opp!
|
Skrevet: Fre 28 Mai 2004, 12:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Det gir inntrykk av at det er en enkel og grei hypotese, siden andre, uavhengige kilder har kommet opp med samme idĂš. 
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Fre 28 Mai 2004, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |