DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
VIL SLÅ!!!!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [46 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
ståpåhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
er du for inblanding i konflikten, det er akseptabelt men på vilken måte. en ting er sikkert, og et er at det ikke nytter å sende inn de amerikanske cowboyene, de er alt for partiske til israel, vi kunne jo sende inn fn eller nato styrker men nå er begge disse instansene også sterkt bundet til usa. problemet ligger som jeg prøver å si i mangelen på en upartisk instanssom kan løse dette problemet.

de eneste jeg kan komme på som ikke er korupert av usa er oss her inne. hva sier dere, skal vi sende in de samlede gales fredsstyrker?

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 11:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det ble sagt at palestinerene fikk mye av landet sitte tatt fra seg og prøvde å gjenerobre det med krig. Jeg vil bare tilføye at etter den andre verdenskrig, fikk Israel en del av landet tilbake, de skrev under på en avtale om bare å bo i disse områdene, samme natten som de gjore det inntok de mer enn det avtalen sa.

Israel er en militærmakt, Palestina er ikke det. Palestina har nesten ikke annet forsvar en selvmordsbomberene, de forsvarer det landet de har igjen. Jeg vil tro vi også hadde reagert på samme måte som de gjør.

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 12:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Apr 2004
kris_ter skrev:
Må jo si at dem virkelig brenner for saken sin når dem tar til selvmord!

mye av grunnen til at de tar selvmord, eller blir selvmordsbombere er fordi de blir opfordret av islamske fundamentalister som sier at hvis de ofrer seg i hellig krig (jihad), som dette på en måte er, kommer de garantert til paradis. i islam er du nemlig ikke garantert å komme til paradis uansett hvor god muslim/menneske du er, kun hvis du dør i jihad eller som martyr. det står faksitk i koranen, har lest det selv...

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 19:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

glemte en liten del til... i tillegg til at selvmordsbomberne blir lovet evig liv i paradis, gir også den palestinske stat massemasse penger til selvmordsbombernes familier.... det sier vel litt?

jeg støtter absolutt ikke krig, ikke på noen måte, men jeg skjønner på en måte israels handlemåte! det skjer mye mer der nede enn det vi får vite gjennom nyhetene som har en tendens til å være veldig venstrevridde. som regel får vi vite flere negatie ting som gjelder israel enn palestinerne. Der er sjeldent vi får vite at palestinerne har mye av skylden i kampene som pågår.

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 19:14
Ronja

Jeg vet en del mer enn det som står i avisen, jeg forstår ikke Israel, de fikk landt tilbake, land til å klare seg. De vil bare ha mer, Palestina har ikke forsvar. De har ikke militær makt, derfor blir situvasjonen slik som den blir.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 07:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
desmodus skrev:
Der er sjeldent vi får vite at palestinerne har mye av skylden i kampene som pågår.
Spiller forsåvidt ingen rolle, da det udiskutabelt er Israel som har gjort den prinsipielle blemma her for årevis siden, og aldri rettet det opp.
Dette er grunnen til alle stridighetene, spiller forsåvidt ingen rolle hvem som skyter først hver uke nå..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:03
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
60% av partimedlemmene til Sharon stemte imot en tilbaketrekkning fra de okkuperte områdene. Nå får vi vente å se hva resten av israelerne mener...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

vel, jeg støtter heller ikke at Israel har tatt mer enn de egentlig fikk tildelt, men det er heller ikke rett av palestinerne å sende ut selvmordsbomberne. Det er ikke rettferdig krigføring det heller...

Palestinerne hadde forresten helt i begynnelsen like rettigheter med jødene i Israel, men godtok et ikke. forstå det den som vil...

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:00
Ronja

Ja, mener du at det er rettferdig krigføring fra Israels sin side?

De angriper ett totalt forsvarsløs land og driver familier bort fra hjemmene deres.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:02
Ronja

desmodus skrev:
Palestinerne hadde forresten helt i begynnelsen like rettigheter med jødene i Israel, men godtok et ikke. forstå det den som vil...

Forstå den som vil? Jeg vil gjerne se de fakta du baserer dette på! Og en dyperer forklaring.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:04
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Slik tror jeg palestinerne følte det i 1948. (Legg merke til at jeg TROR det, jeg vet ikke!!! Ja, jeg er lei flisespikkere...)

Staten Israel blir opprettet på palestinsk område og palestinere og israelere har de samme rettighetene et sted hvor palestinerne har vært sjefer i et par tusen år. Selvfølgelig godtar ikke palestinerne dette. (Og, ja... Britene "eide" palestina på den tiden, men jeg vet fra historiebøkene at palestinerne ikke godtok det heller...)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
desmodus
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Nei jeg støtter ikke israels krigføring, men jeg har en viss forståelse for den. Jeg skjønner den, men jeg godtar den ikke! jeg skjønner at de angriper sivile, fordi mange av dem er familier til selvordsbombere, men jeg støtter det ikke.

jeg husker ikke helt hvor jeg leste det om at palestinerne hadde mulighet til å bo i Israel, men jeg tror det var www.debkafile.com, hvis ikke kan jeg prøve å finne det...!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:09
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Ronja skrev:
Jeg vil bare tilføye at etter den andre verdenskrig, fikk Israel en del av landet tilbake, de skrev under på en avtale om bare å bo i disse områdene, samme natten som de gjore det inntok de mer enn det avtalen sa.
Du påstår at du vet mer enn det som står i avisene, spørsmålet blir hvor du henter denne informasjonen fra siden det virker som du ikke har fått med deg at denne krigen var en forsvarskrig. Israel ble angrepet av samtlige arabiske land i området den dagen britene trakk seg ut, og hadde mest sannsynlig blitt massakrert av en overlegen fiende om de ikke mot alle odds hadde klart å smugle inn våpen fra private, jødiske givere i USA, tiltross for at britene gjorde alle forsøk på å stoppe dette.

Selv om det fremdeles var en overlegen fiende klarte jødene å slå tilbake samtlige land som angrep (Egypt, Jordan, Syria, Palestina, Libanon). De stoppet ikke før de var inne på fiendens land. Sinai, gaza, vestbredden, golanhøyden etc. Enkelte av disse områdene valgte de å beholde av strategiske grunner, bl.a. kunne artilleri på golanhøyden treffe hvor som helst i hele Israel. Sinai har blitt gitt tilbake til Egypt ved senere fredsforhandlinger (som forøvrig gjorde at Egypt ble fordømt av hele den arabiske verden). Vestbredden og gazastripen er områder som fremdeles er okkupert i dag og stridens harde kjerne.

Selv om jeg på ingen måte støtter en okkupasjon av disse områdene i dag, har de strengt tatt hatt rett i henhold til internasjonal lov å erobre områder fra en angripende part. jf. de alliertes deling av Tyskland etter ww2. Så lenge myndighetene i Palestina ikke viser noen vilje til å gjøre noe med terrorproblemet selv, har Israel som et demokrati et ansvar ovenfor sin egen befolkning å ta de skritt de mener er nødvendige for å forhindre dette. jf. USAs invasjon av Afghanistan fordi de nektet å utlevere Bin Laden...

Forøvrig er den manglende støtten til Sharon om å trekke ut nybyggerne svært synd, da dette bare bidrar til å forverre situasjonen...

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
et sted hvor palestinerne har vært sjefer i et par tusen år. Selvfølgelig godtar ikke palestinerne dette.
Palestina har aldri vært noe selvstendig land. Før Britene overtok området etter ww1 hadde hele dette området vært under Osmansk overherredømme i over 1000 år(et rike med sete i nåværende Konstantinopel).

Tro det eller ei, men dagens situasjon er omtrent det nærmeste Palestina har vært til å være en uavhengig, selvstendig nasjon noensinne. Bare de kunne få slutt på terroraksjonene, så Israel ikke lenger har noen gyldig grunn til å okkupere disse områdene.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:53
Ronja

Når har Israel i det hele tatt hatt noen gyldig grunn?

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:55
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Niconogood skrev:
Tittan skrev:
et sted hvor palestinerne har vært sjefer i et par tusen år. Selvfølgelig godtar ikke palestinerne dette.
Palestina har aldri vært noe selvstendig land.

Sier ikke at de har et eget land, men at de har vært sjefer over seg selv. Levd i stammer og stort sett overlevd på den måten...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 12:56
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Det interessante er for meg ikke hvem som har rett eller hvem sin skyld alt er.
Det foreligger en avtale, en ingen av partene har overholdt.
Noen må ta det første steget.
At tilbaketrekning møter motstand er fryktelig synd.
Det kunne vært begynnelsen på et slikt steg.

Av nyhetssendingene ser jeg noe som uroer meg:
Israelere flytter inn i okkupert land med planer om å bli værende der.
De føler at de har krav på dette landet. De vil ikke trekke seg ut uten
kamp. Kan det bli fred av sånt?

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ronja skrev:
Når har Israel i det hele tatt hatt noen gyldig grunn?
Gyldig grunn til hva? Les innleggene. Jeg nevnte en rekke ulike eksempler som jeg begrunnet med tilsvarende analogier.

theJack skrev:
Noen må ta det første steget.
At tilbaketrekning møter motstand er fryktelig synd.
Det kunne vært begynnelsen på et slikt steg.
Israel trakk seg strengt tatt helt ut av de okkuperte områdene etter press fra USA i 2000. Dette resulterte i at terroraksjonene nesten doblet seg i denne perioden, som en følge av at de hadde større frihet til å organisere seg og handle. Myndighetene i Palestina viste overhodet ingen vilje til å gjøre noe med dette, og det endte som de fleste vet med at Israel bestemte seg for å gå inn igjen for å selv slå ned på personene bak terroren.

Det er selvsagt viktig at noen tar det første skrittet, men da er det også viktig at den andre parten følger opp med også å ta et skritt.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:58
Ronja

Jeg mente, hadde Israel opprinnelig noen gyldig grunn? Til å tvinge Palestina til å gi fra seg områdene, noe resten av verden hjalp dem til.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 13:51
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Når jeg i følgende innlegg refererer til palestinere og israelere vil jeg bare at det skal være hevet over enhver tvil at jeg ikke mener alle sådane.
"Palestinerne" betyr f.eks. gjerne bare de som deltar i/organiserer selvmordsaksjoner.

Det er mulig det stemmer at palestinerne fikk det de krevde, og misbrukte muligheten til å oppnå fred. Det var i så fall fryktelig dumt av dem, og leit for både deres venner og deres fiender.

I den nåværende situasjonen betyr det lite. Det som er viktig er hva som skjer, og hva som kan gjøres med det. Kanskje det ikke holder å ta det første steget alene, men jeg tror fortsatt det er nødvendig. Og jeg tror Israel blir nødt til å gjøre det igjen, hvis det skal bli fred noen gang.
Utifra tidligere innlegg ser det ut til at all drepingen har en begrensende effekt overfor terroristene. Det kan så være, men hvis krigen hele veien skal føres videre vil landene være bundet i strid med hverandre langt inn i uviss fremtid. Kommunikasjon og fredssamtaler ser ut til å mislykkes på det kraftigste. Hva med respekt? Folkene imellom? Hvis det finnes en måte å bygge opp respekt mellom de to partene, er det kanskje mulig å oppnå fred uten tvang fra andre land.
Nå brukes faktisk makt mot partene, bare ikke militær makt. Jeg mener argumenter mot maktmisbruk ikke gir grunn til å unnlate å tvinge krigen til endes. Vi aksepterer vår makt til å gjennomføre "sanksjoner": bøter, toll, handelsstans... Denne makten er vel så reell som kuler og krutt. Om enn ikke fullt så destruktiv. Hvis militær styrke først skall benyttes, er dette kanskje den rette situasjonen. Men jeg håper virkelig det kan løses annerledes. Det bare virker så håpløst -israelerne er tilbake på krigsstien for fullt, og palestinerne er ute av kontroll.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 16:20
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [46 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet