DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Er straffenivået i Norge for lavt?

Ja, livstid i kullgruvene på Svalbard er mer passe
33%
 33%  [ 9 ]
Ja, kunne godt vært litt høyere
48%
 48%  [ 13 ]
De er akkurat passe
11%
 11%  [ 3 ]
Nei, de er tvert i mot alt for høye
7%
 7%  [ 2 ]

Antall stemmer : 27

Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Er straffenivået i Norge for lavt?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 5 av 6 [108 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hjelpe og trøste og bære.
Heldigvis har det funnets folk som sier at verdens eller sivilisasjonens undergang er nær siden forhistorisk tid tenker jeg. Selvfølgelig får de før eller siden rett, men da er det ved rene tilfeldigheter.

Ronja tror jeg forøvrig klarer fint å forsvare seg selv - den der var bare fantastisk nedlatende.

Og det "naturlige" system meg her og der - det naturlige system slik du tror det er, ja.

Men nok om alt det - temaet var straffenivået i Norge.

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 18:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Re: Unaturlig

theJack skrev:
Cestmoi2403 skrev:
theJack skrev:
Hva er bra, og hva er dårlig? Rett og galt?

Dette har jeg definert utifra naturen.

"Natur" er ikke noe magisk ord som gjør at alt stemmer. Da skapes en religion hvor naturen er gud. Jeg kan forestille meg at naturen ikke bryr seg. Vi utgjør en del av naturen, uansett hvordan vi oppfører oss. Jeg definerer rett og galt utifra kjærlighet. Faktisk.

Bare for å understreke...

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 18:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004

theJack skrev:
theJack skrev:
Cestmoi2403 skrev:
theJack skrev:

"Natur" er ikke noe magisk ord som gjør at alt stemmer. Da skapes en religion hvor naturen er gud. Jeg kan forestille meg at naturen ikke bryr seg. Vi utgjør en del av naturen, uansett hvordan vi oppfører oss. Jeg definerer rett og galt utifra kjærlighet. Faktisk.

Da kan du jo spørre deg selv hvorvidt kjærlighet er naturlig eller kunstig...?

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 23:10
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Hjelpe og trøste og bære.
Heldigvis har det funnets folk som sier at verdens eller sivilisasjonens undergang er nær siden forhistorisk tid tenker jeg. Selvfølgelig får de før eller siden rett, men da er det ved rene tilfeldigheter.

Samfunnet vil falle sammen, anarkismen er det eneste stabile samfunnssystem, som anerkjenner den enkeltes rett til å gjøre hva han kan for å overleve.

Sitat:
Ronja tror jeg forøvrig klarer fint å forsvare seg selv - den der var bare fantastisk nedlatende.

Noe galt ved å være nedlatende?

Sitat:
Og det "naturlige" system meg her og der - det naturlige system slik du tror det er, ja.

Slik jeg vet det, og har bevist så, og som dere selvsagt ikke klarer å motbevise.

InnleggSkrevet: Søn 02 Mai 2004, 23:15
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Cestmoi2403, det er ikke det at du er nedlatene, det må du bare være, jeg bryr meg ikke. Men du er useriøs, jeg gidder ikke å diskutere frem og tilbake noe som ikke har noe med saken å gjør, som sagt, jeg er ikke for, jeg er ikke imot anarkismen, jeg har ingen spesielle meninger om den. Jeg har ikke nektet for at jeg var med å få denne debatten på andre veier, men jeg var ikke årsak til det. Jeg har bedt flere ganger om at vi skal komme tilbake til saken. Nå ser jeg gjerne vi forsetter på temaet. Hvis du har veldig imot å diskutere denne saken så er det bare å fjerne seg. Send meg en mail, så skal jeg svare på alt, men her er ikke plassen for å gjøre det.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 07:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
[url=http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=181579]
Om han blir funnet skyldig, er minimumsstraffen to års fengsel.[/url]

Hva synes dere? Bør han få mer enn minimumsstraff? Hvor mye bør han få?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Cestmoi2403 skrev:
Sitat:

Slik jeg vet det, og har bevist så, og som dere selvsagt ikke klarer å motbevise.

Hmm.. virker på meg som at du argumenterer på måten: "Dette har jeg lest i en bok jeg har skrevet selv..." Selvfølgelig klarer vi ikke å motbevise påstandene dine når du ikke godtar motbevisningen vår. Jeg har tre ting å si til deg:
#1 Anarki i praksis fungerer ikke. Hvis du vil kan jeg (etter eksamen) komme med mange fine vitenskaplige forklaringer på hvorfor. (Etter eksamen fordi jeg må lete på biblioteket her på NTNU etter bøkene det står i.)
#2 Wake up and smell the shit! Verden har kun en vei å gå, og det er fremover. Kanskje får vi en kollaps, men med mindre vi får en atomkrig kommer vi ikke til å ende i noen steinalder. Det vi kan, det kan vi... Om noe forsvinner i en verdensomspennende black-out eller et annet science-fiction problem, så kommer det ikke til å ta lang tid før vi er tilbake på nett. Tro meg, det er pengene som styrer dette ikke naturen.
#3 La Ronja være i fred. Hun sa at mennesket har en samvittighet, du mener at mennesket ikke har en samvittighet. La oss holde oss til det, dere er uenige men ingen kan vite 100% om de har rett. Det blir kun filosofi.

Forøvrig: Tilbake til tema!!! (se over)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Niconogood skrev:
Norges nåværende strafferabatt: At du får mindre straff pr. enkelt straffbare handling du begår, jo flere du utfører.
Jeg lurer på en ting; Hvordan i all verden forsvarer man dette??! det er jo totalt paradoksalt!! se forøvrig min tråd "..Norge er sykt" som går mer på dette..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Jeg ble slått ned av to personer som hadde dopet seg og drukket alkohol, og da rettssaken kom opp hadde han ene brutt noen og tredve paragrafer, mange flere ganger.
Jeg tok frem Norges Lover og slo opp disse paragrafene, og det nedslående resultatet var som følger:
Kjøring i fylla (X ganger)
Kjøring i ruset tilstand (X ganger)
Kjøring i fylla og ruset tilstand (X ganger)
Kjøring i stjålet bil (X ganger)
Kjøring i stjålet bil i de tre tilstandene over (X ganger)
Vold mot tilfeldige offre (annmeldt 7 ganger!! hvor mange ganger det ikke ble annmeldt vet jeg ikke)
Vold mot kjæreste (annmeldt 15 ganger!! hvor mange ganger det ikke ble annmeldt vet jeg ikke)
Tyveri (X ganger)
Ran (X ganger)
Grovt tyveri (X ganger)
Ran med våpenlignende gjenstand (noen ganger)

Pluss mye mer...

Hvorfor stopper man ikke ungdom før de får så mange saker på tiltalen? Jeg mener, gutten var 20 år gammel, og hadde så mange saker og problemer at han valgte den lette veien og tok selvmord rett før saken kom opp. Hva om han hadde fått hjelp etter første brudd på loven?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:35
toth42
Cowboy
Cowboy

Tittan skrev:

Jeg ville sagt 6-10 år. absolutt ikke mindre enn 5.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:40
Ronja

Tittan skrev:

Jeg mener minimum åtte år, pluss en god del i erstattning.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 08:45
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
Tittan skrev:
#1 Anarki i praksis fungerer ikke. Hvis du vil kan jeg (etter eksamen) komme med mange fine vitenskaplige forklaringer på hvorfor.

Det er en interessant påstand. Anarkiet er nemlig det mest stabile systemet denne verden har skjedd, og det eksisterte minst ti ganger så lang tid som det nest mest stabile systemet verden har sett.

Sitat:
Wake up and smell the shit! Verden har kun en vei å gå, og det er fremover.

Vel, det finnes en haug av eksempler på det motsatte. Både fallet til Romerriket, Mochekulturen, Mayariket og Indus sivilisasjonen er ypperlige eksempler på at verden også kan gå bakover. Hvis man ser bort fra Vest Europa, så har faktisk ingen sivilisasjon klart å utvikle seg over nivået til høymiddelalderen, uten eksternt press. Det er fordi vår vestlige sivilisasjon har påtvunget alle andre en mer avansert teknologi, at verden er så avansert den er idag. Dette tyder på at stagnasjon og endog fall er minst like sannsynlig for fremskritt over tid.

Sitat:
Kanskje får vi en kollaps, men med mindre vi får en atomkrig kommer vi ikke til å ende i noen steinalder.

Dette blir da mer og mer sannsynlig, i og med at etterhvert som teknologien går fremover, så trengs det mindre og mindre ressurser til å produsere slike våpen. Det er jo ikke utenkelig at en fremtidig dommedagssekt kan klare å utvikle sine egne atomvåpen.

Sitat:
Tro meg, det er pengene som styrer dette ikke naturen.

Hvis alt bryter sammen, vil jo penger ha svært liten verdi da. Penger har bare verdi så lenge man føler seg sikker på at noen sikrer verdien.

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Som jeg sa: Vent til etter eksamen, så skal jeg dykke ned i biblioteksbøker for å finne fine fortellinger og analyser om og av anarkismen...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:37
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Er jo hyggelig at folk mener de har funnet den store og fulle sannheten slik Cestmoiosv. mener å ha funnet i anarkismen. Men for andre som ikke tror døyten på det blir det ganske håpløst. "Det stend i bokji" er ingen god begrunnelse for at noe er riktig, det virker jo som om det blir referert til anarkismen slik noen kristne refererer til bibelen for å bevise at noe er sant og riktig.

Og nedlatende? Tja, hvis man har lyst til å være uhøflig, så...

Tilbake til tema, nok en gang:

Jo, det er tragisk at folk for lov til å bli vanekriminelle på den måten. Å være 20 år og allerede ha et rulleblad som det der er rett og slett det - tragisk. Når folk kommer tilbake gang på gang i rettssystemet for de samme tingene er det et tegn på at man ikke kan fortsette med de samme straffereaksjonene som før. Men så er spørsmålet hva man skal gjøre istedet?

InnleggSkrevet: Man 03 Mai 2004, 11:57
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Cestmoi2403 skrev:
theJack skrev:
theJack skrev:
Cestmoi2403 skrev:
theJack skrev:

Da kan du jo spørre deg selv hvorvidt kjærlighet er naturlig eller kunstig...?

Du er litt treg i oppfatningen her?
Hvorvidt kjærlighet er naturlig eller kunstig mister sin betydning hvis naturen mister sin gudestatus (som du tillegger den). Spørsmålet blir irrelevant. Det spørsmålet som betyr noe er hvorvidt naturen som ideal kan skape en bedre verden, eller om mennesket kan gjøre det.

Men nå er jeg lei av å ha det på denne tråden; start en anarki-tråd, hvor usaklige "bevis" kan fremmes uten å avbryte andre diskusjoner. Det er måten man bør gjøre det på nåe en diskusjon utvikler seg til noe annet.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:06
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Cestmoi2403 skrev:
Niconogood skrev:
Som sagt hvis du synes denne ideologien er så overlegen og fantastisk er det kanskje på tide å gjøre noe med dette. Slutt å sitte og fantasere, og flytt ut i en jordhytte.
Med mindre du egentlig innerst inne er klar over at dette bare er noe reaksjonært fjas og du når alt kommer til alt strengt tatt har det mer komfortabelt på gutterommet med playstation og en pose chips, enn du hadde hatt det med å grave etter spiselige røtter i skogen.

Selvsagt vil den funke, det gjelder bare å de-teknologisere hele verden først. Du sier jeg ikke blir tvunget, men jeg vil bo akkurat her, i det anarkistiske steinaldersamfunn, og jeg blir tvunget til å flytte fordi flertallet ikke vil leve i samsvar med natuern, og er imot den naturlige rett. Og derfor kommer alt til å falle sammen, bare vent å se...

Er det argumentet ditt; "vent og se"?
Norge var forøvrig ikke en særlig koselig plass i steinalderen. Hva innbiller du deg egentlig er grunnen til at vi har utviklet samfunnet videre fra anarkiet, hvis dette var så perfekt på alle måter?

edit: flyttet dette innlegget til denne tråden: http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=1862, siden anarkisme som ideologi strengt tatt ikke er direkte relevant for Norges nåværende straffenivå. Eventuelle svar kan tas her.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:42
Sist endret av Niconogood den Tor 06 Mai 2004, 00:41, endret 4 ganger
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

Kan noen være så snill å flytte over alt om anarkismen, som ikke angår saken, til en annen tråd?

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 12:45
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Her har det ikke vært noen innlegg på en stund. Kanskje ikke så rart, ettersom anarkiet tok over, og nok har etterlatt seg et vaakum, nå som en egen tråd har blitt åpnet. Men nå står veien åpen! Hvis folk vil prøve seg på videre diskusjon foreslår jeg at de leser det første innlegget, og bruker det som utgangspunkt. Det som ellers finnes av forslag, påstander og idéer kan også være nyttig å lese, men det er slett ikke nødvendig.

Noen stikkord / punkter:

For mange regler for straffeutmålingen?
For mye hensyn til den kriminelle?
Ser vi den kriminelle som et uskyldig produkt av sine omgivelser?
Er strafferammene rettferdige?
a)i forhold til forbrytelsen i seg selv
b)i forhold til andre forbrytelser
Straffes noen for hardt?
Har media for stor innflytelse?
Skal dommen overlates til en enkelt dommer (som kan ha egne idéer om rettferdighet)?
-Noen dommere holder en hard linje på en type forbrytelser de ser som ekstra ondskapsfull
-Andre forbrytelser kan de se som harmløse/velbegrunnete/akseptable -i større grad, i hvert fall
-Generelt opplever jeg at folk forholder seg forskjellig til gutter og jenter
-En dommer bruker loven, men han bruker den subjektivt. Dommen utmåles etter hans egen rettferdighetssans.

Hvor mye av dette som er absolutt riktig vet jeg ikke, men det er tanker og inntrykk jeg har. Er dette noe vi bør gjøre noe med?

InnleggSkrevet: Tor 06 Mai 2004, 13:36
toth42
Cowboy
Cowboy

Vi gjøre det enkelt og greit:

For mange regler for straffeutmålingen? absolutt, dog, endel må man selvsagt ha.
For mye hensyn til den kriminelle?
utvilsomt. de har det altfor godt gjennom hele prosessen.
Ser vi den kriminelle som et uskyldig produkt av sine omgivelser?
ja, ofte. og det må vi se å slutte med!
Er strafferammene rettferdige?
a)i forhold til forbrytelsen i seg selv
sjeldent.
b)i forhold til andre forbrytelser
absolutt ikke.
Straffes noen for hardt?
Ja. eksempelvis ofre som dreper sine overgripere.
Har media for stor innflytelse?
absolutt.
Skal dommen overlates til en enkelt dommer (som kan ha egne idéer om rettferdighet)?
Nei. her bør systemet legges helt om, mener jeg. muligens til en fast jury eller noe i den stilen, som overtar både dom og straffeutmåling.[i]

InnleggSkrevet: Fre 07 Mai 2004, 09:23
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Interessant, hvem ønsket lavere straff? Og synes straffene var alt for høye i Norge. Tør personen si hvem personen er?

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 23:15
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 5 av 6 [108 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet