|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Haha, høyrdest eg utruleg sjølvgod ut der? Jaja.
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 09:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Norunn skrev: | Haha, høyrdest eg utruleg sjølvgod ut der? Jaja. |
Nja... hehe 
|
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 09:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Norunn skrev: | Haha, høyrdest eg utruleg sjølvgod ut der? Jaja. |
Faktisk ikke.
En del skilt i butikker ser ut som om de kunne vært skrevet av 10-åringer. Det er horribelt. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 13:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Veronica skrev: | Norunn skrev: | Haha, høyrdest eg utruleg sjølvgod ut der? Jaja. |
Faktisk ikke.
En del skilt i butikker ser ut som om de kunne vært skrevet av 10-åringer. Det er horribelt.  |
Vi nevner i fleng:

|
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 13:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Veronica skrev: | Norunn skrev: | Haha, høyrdest eg utruleg sjølvgod ut der? Jaja. |
Faktisk ikke.
En del skilt i butikker ser ut som om de kunne vært skrevet av 10-åringer. Det er horribelt.  |
No er det lenge sidan eg har vore heime, men eg kjem nok til å legge merke til det framleis. Kanskje eg no skal gå inn i butikken og seie frå. Det som er forferdeleg med å jobbe for eit internasjonalt firma er at dei trur jo at norsk, svensk og dansk er likt, og så får dei ein danske til å omsetje noko frå engelsk til norsk. Forferdeleg. Har ein bombetrusselprosedyre her (ja, vi har skjema vi skal krysse av på om nokon ringer og seier dei har plassert ein bombe her). Det arket har irritert meg i over to år no, det står til dømes:
Gate Støy
Fabrikk Maskiner
Dyre lyder
Når kommer den att gå av?
Huff og æsj!
|
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 13:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Det hadde jo eigentleg ikkje noko med analfabete nordmenn å gjere, men eg har jo ingen garanti for at det var ein danske eller svenske som har skrive det arket. Kanskje det var ein nordmann som hadde angst for samansette ord?
|
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 13:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
noen ord er jo sinnsykt vanskelige å skrive på pcen, da...ikke så rart at det blir neon istedetfor noen. og jeg skriver ingenting med stor bokstav, fordi jeg har funnet ut at reglene på det er sånn at man kan bruke stor bokstav i nesten alle substantiv. dessuten hater jeg store bokstaver fordi jeg skriver det når jeg skriver for hånd. hvis jeg skriver med små bokstaver forstår jeg ikke hva jeg har skrevet. dessuten pleier jeg å bytte ut bokstaver med tall i begynnelsen av et ord, fisk blir til 4isk, og rettvinkla blir til 3vinkla. ikke lett å stave når man ikke kan forskjellen på tall og bokstaver engang.
|
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 18:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Nok et eksempel på dårlig reklame-norsk:

|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 17:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|

|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 17:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|

|
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 17:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Sukk.
Jeg blir rent lei meg.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 17:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eruanna
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 357 Bosted: Horten
|
AJDA! Det der var veldig ille. Den som Tittan hadde der. Sånna folk burde ikke få lov til å skrive sånna plakater. Isjda.
|
_________________ Perfect day for scrubbing the floor and other exciting things.
Skrevet: Tir 04 Mai 2004, 18:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
knuta
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Apr 2004 Innlegg: 60 Bosted: Trondheim
|
stjernesludd skrev: | Effektivitet går på kostnad av estetikk, tror eg. |
Jeg betegner det som ren egoisme.
Jada, man sparer kanskje et par sekunder med tasting ved å skrive lydskrift, men alle andre bruker det tidobbelte på å lese det. Med andre ord sløser man med alle andres tid, bare for å slippe tre tastatrykk selv.
Det samme gjelder skriving på dialekt. Dialekt er fint og flott, men bare når den fremføres MUNTLIG. Som i ord som kommer ut av munnen og forplanter seg gjennom egnet medium frem til øret. Uansett hvor "muntlig" man mener et skriftlig medium er, om det så heter IRC, mail, news, forum, gjestebok eller hva nå folk bruker nå til dags, skriv korrekt norsk! Og da mener jeg så korrekt man kan, selvsagt. Det er alltid lov å blingse, så lenge man ikke skriver feil med vilje.
Jeg sitter selv ganske mye på irc, og jeg merker at det er direkte destruktivt for skriftspråket mitt. Av og til oppdager jeg at jeg har prestert å komme med språklige blundere i klassen "desverre", "blandt" og lignende styggedom, og det synes jeg ærlig talt er utrolig flaut. Heldigvis oppdager jeg dem som regel med en gang og retter dem, men det er litt skummelt at de har sneket seg inn i hodet mitt i utgangspunktet. Jeg er overbevist om at de har kommet dit ved at jeg har lest andres feil så mange ganger at hodet mitt begynner å tro det er sånn.
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 01:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
knuta
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Apr 2004 Innlegg: 60 Bosted: Trondheim
|
Denne er jo en gammel slager:
Det hører dog med til historien at reklamebyrået som laget den gjorde det med vilje, for å vekke oppmerksomhet.
|
Skrevet: Fre 07 Mai 2004, 01:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det staves HVIS og ikke VIS.
Vis er noe man er. Altså klok. Man har visdom.
Sukk.
|
Skrevet: Søn 09 Jan 2005, 22:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hvis. Hvis! HVIS!
Og "og" brukes for å linke noe sammen. Slik som "Bjarne og Gunda."
"Å" brukes foran verb. "Å danse, å gremmes, å bli gal."
Hvis hele verden hadde brydd seg om stavingen sin, hadde jeg kanskje hatt en litt lavere hvilepuls. Det er slitsomt å være rettskrivingsfanatiker i en verden av antirettskrivere.
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 21:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Tittan skrev: |  |
Denne går vel lite trolig inn under topicen "analfabete nordmenn.. 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 00:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Hey, når man velger å bo i Norge, får man ta konsekvensene.
HVIS!
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 02:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Veronica skrev: | Hvis. Hvis! HVIS!
Og "og" brukes for å linke noe sammen. Slik som "Bjarne og Gunda."
"Å" brukes foran verb. "Å danse, å gremmes, å bli gal."
Hvis hele verden hadde brydd seg om stavingen sin, hadde jeg kanskje hatt en litt lavere hvilepuls. Det er slitsomt å være rettskrivingsfanatiker i en verden av antirettskrivere. |
Vi er av samme generasjon! Hurra, læreren min terpet også slike regler... i det uendelige. Men så sitter de fast også da. Vi kunne jo stemt for en ekstra regel i retningslinjene.
Tema:
Det er ikke bare norsk som er vanskelig. Det er flere restauranter som påstår at de serverer "sweat and sour"-saus til maten. 
|
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 03:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
[quote="maria"] Veronica skrev: | Det er flere restauranter som påstår at de serverer "sweat and sour"-saus til maten.  |
Hvor apetittelig! Mmm. Særlig med tanke på at disse "restaurantene" ofte er de samme som blir stengt av næringsmiddeltilsynet på grunn av dårlig hygiene.. 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 11 Jan 2005, 08:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |