DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Utropstegn! »   Klagemuren
Analfabete nordmenn
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 4 [76 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003
Det slår meg ofte når disse smurfene løper omkring og hyler "Yo, man", "schpaa" og lignende (jeg har ikke den helt store oversikten over hva disse sier nå til dags), at de ekte gangsterne fra USA ville ha ledd seg fillete ved synet av dem. Og banket dem opp/pepret dem full av kuler. Hvilken herlig tanke. Twisted Evil

Enkelte dialekter i Oslo-regionen har jo utviklet seg til å bli helt tragiske. Jeg møtte en gang en norsk gutt som snakket "pakkis-norsk" (ikke for å fremstå som rasist, men jeg vet ikke hva jeg ellers skal kalle det), fordi han hadde vokst opp med èn fot i innvandrermiljøet. Jfr. Ali (er det ikke det rollefiguren heter?) i Borettslaget.

Han snakket som ham... (Bare raskere, så det var komplett umulig å få med seg hva han sa).

Forfallet er nok ikke bare skriftlig, men muntlig også. Jeg tør ikke tenke på hvor mange som flyr rundt og sier "schjole" i stedet for "kjole" og lignende.

Personlig synes jeg det er litt trist...

En dikter kan overleve alt, unntatt en trykkfeil.

- Oscar Wilde

InnleggSkrevet: Ons 08 Okt 2003, 10:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Gaute
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003
Det er et hav av slike "Pakkis-nordmenn" som ikke har en eneste bloddråpe i kroppen som stammer fra noe annet sted enn Norge. Det er like tragisk å se/høre dem hver gang jeg skulle være så uheldig å gjøre det. Greit nok hvis folk ikke har lært seg norsk fordi de ikke stammer herfra, men disse folkene legger stort sett om til "pakkis-norsk" på ungdomsskolen.

Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud

InnleggSkrevet: Ons 08 Okt 2003, 12:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003
Ja, riktig. Det er en forskjell på de som ikke kan, og de som ikke vil.

Man man skal jo ikke undervurdere konformitetspresset...

InnleggSkrevet: Ons 08 Okt 2003, 14:53
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Eller om mannen som kom inn i en fargehandel og skulle ha "et skilo skitt"... Eller en fin en moren min overhørte i en butikk: Ei jente spør mannen som står bak i ferskvaredisken om de har "skylling". Det hadde de ikke Wink

InnleggSkrevet: Ons 08 Okt 2003, 16:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg er så lykkelig over at det finnes flere fornuftige mennesker i verden. Herlige, kommunikative mennesker! Mr. Green

InnleggSkrevet: Tor 09 Okt 2003, 10:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Cafein skrev:
stjernesludd skrev:
Du har ein aldri så liten skrivefeil i signaturen din, faktisk Very Happy
Men du kan vel skylda det på "dikterisk frihet".

OK, jeg gir opp. Nå har jeg studert Veros signatur i flere minutter uten å finne skrivefeilen du refererer til. Opplys oss!

Flere minutter, faktisk Very Happy
Ingenting stort.. Stor bokstav på feil plass, kun. Eller kanskje feil bruk av semikolon(?).
http://www.sprakrad.no/semikol.htm

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Tor 09 Okt 2003, 10:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Jeg hadde en mistanke om at det var det du siktet til.
Men i lyrikken går den regelen faktisk utenom.
Man står fri til å begynne hvert vers med stor bokstav, uavhengig av hvilket avsluttende tegn (eller mangel på sådan) man hadde i overstående vers.

Jau.

InnleggSkrevet: Tor 09 Okt 2003, 10:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

omg plz språknazi.. ålrait,
Sitat:
Gakkende marsboere som skyter villt rundt seg!

det heter vilt

InnleggSkrevet: Ons 15 Okt 2003, 13:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Dragen
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg henger meg på...
Jeg har dysleksi, nedarvet fra min mor. Jeg har problemer med enkelte ord, som regel lengere ord. De "personene", om man kan kalle dem det, som er født etter 1985, har så dårlige norskkunnskaper at de er en skam for oss med dysleksi!

Går du inn på f. eks. #Lillehammer (EFnet), vil du, selv om du er professor i sms-språk, få så mange problemer med å skjønne drittungene, at du gir opp etter noen minutter. Hva har skjedd med ungene i dag?
En god venn av meg, født året før meg (1983), fikk kun 6'ere i norsk på ungdomsskolen og VGS (det året han gikk). Dette er nå 2-3 år siden, nå i dag, 2003, så består setningene hans av dette:
Jei ska på buttikken, skarru værra me??????
Og: Harru fått takki denn nye platta till Emminem el?
HVA SKJER MED DAGENS UNGDOM?

En annen ting som får meg til å tenke, er personer på IRC, helst engelskmenn med god utdanning!
Jeg spiller ett spill på internett, hvor det finnes folk fra hele verden, i dette spillet må man ha minst 98 poeng i IQ for å "overleve", dette er ett strategisk spill.
Ett sitat fra spillets IRC kanal (Her fikk jeg plutselig store problemer med å finne noe som passet inn): u wan to join my ass in last horizon? sitat slutt.
Du spør etter mer? Her har du det:
-
i goin bk to slp liao
as my incumming was cloaked
so u will nv knoe e actual amount till they land on u
-
Ille? JA! Dette er en mann fra London, professor i ett eller annet!
Åssen kan det ha seg at folk fra England, av alle steder, har så store problemer med å skrive engelsk? Kan da umulig være dysleksi.

InnleggSkrevet: Søn 19 Okt 2003, 08:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Effektivitet går på kostnad av estetikk, tror eg.

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 21:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

stjernesludd skrev:
Effektivitet går på kostnad av estetikk, tror eg.

Noen av de tingene der er så "effektive" at de må leses tre ganger før man helt får med seg hva som står der.

InnleggSkrevet: Man 20 Okt 2003, 21:55
bananku
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er trist at norskkunnskapene blant unge mennesker har blitt så vanvittig dårlige. Jeg blir nesten flau på andres vegne når de gjentatte ganger presterer å skrive et ord totalt feil, malplassere (helst totalt utelukke) komma, punktum, utropstegn og spørsmålstegn; overforbruk havner også i denne kategorien. Jeg prøver selv å holde høy standard når det gjelder mitt eget språk, og har visst lagt meg til den (u?)vanen å forvente at andre også gjør det. Så langt har det gått at det første jeg ser etter i en tekst, tragisk nok, er skrivefeil. Jeg er veldig perfeksjonist når det gjelder norsk, noe som går både meg selv og andre på nervene enkelte ganger.

SMS-språk er også et problem, siden det virker som om folk ikke skjønner at det heter SMS-språk av en grunn; nemlig at det er forbeholdt, ja nettopp, SMS. Å skrive slikt språk i forumer og andre steder på nettet, lyser av manglende forståelse for nettikette. Det er hvertfall slik jeg ser det. Forsøpling. :/

Og, sist men ikke minst, i Norge har vi to skriftspråk:
Bokmål og Nynorsk. Dialekter er ikke skriftspråk, men muntlig språk.

InnleggSkrevet: Ons 22 Okt 2003, 16:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

BagBiter skrev:
omg plz språknazi.. ålrait,
Sitat:
Gakkende marsboere som skyter villt rundt seg!

det heter vilt

Også jeg som hadde tenkt at diskusjonen IKKE skulle handle om trykkleifer på tastaturet. Dumme meg. Jeg må visst begynne å uttrykke meg tydeligere. Rolling Eyes

Derfor:
Sitat:
Som jeg sa tidligere - en ting er å begå en tyrkkleiff eller to i farta, en annen ting er å skrive på en måte som irriterer eller er vanskelig å lese, med vilje.

InnleggSkrevet: Fre 24 Okt 2003, 11:06
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003
Dæven no vart jeg sinna også!
Kan ikke folk skrive slik at de kan bli forstått av, ikke bare noen ekstremt få, men også resten av oss?
Og for all del: BRUK PUNKTUM DER DET HØRER HJEMME! Som f.eks til å avslutte ei setning.

*fruste*
-Randar- en smule lei...

InnleggSkrevet: Man 27 Okt 2003, 14:24
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Hør hør!

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt 2003, 12:50
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Den gang DA, hver gang NÃ…R.
Er det så vanskelig å begripe? Sukk.

For ikke å snakke om OG og Å-feil.

"Siri OG Marit gikk til butikken."
"Kristin begynner Å få dårlig syn."

"OG" brukes kun når man skal knytte sammen to (ellere flere) elementer. "Å" brukes når noen gjør noe, eller det skjer noe med noen.

InnleggSkrevet: Tor 29 Apr 2004, 23:46
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
ståpåhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
jeg lider av kronisk store fingre og et veldig lite tastatur, det er ikke en bra kombinasjon.

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 07:13
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Veronica skrev:
Den gang DA, hver gang NÃ…R.
Er det så vanskelig å begripe? Sukk.

For ikke å snakke om OG og Å-feil.

"Siri OG Marit gikk til butikken."
"Kristin begynner Å få dårlig syn."

"OG" brukes kun når man skal knytte sammen to (ellere flere) elementer. "Å" brukes når noen gjør noe, eller det skjer noe med noen.

For ikke å snakke om FORDELER og ULEMPER (ikke bakdeler!) Evil or Very Mad

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 07:41
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Enda verre er det når man ser man har begått en og/å feil, men ikke får rettet den opp Sad

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 08:35
Norunn
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Det som irriterar meg er når eg går forbi butikkar, og dei ikkje har klart å stave ord riktig på skilt. No er eg ikkje så flink i norsk lenger sjølv, etter snart 2,5 år i utlandet, men eg er no flinkare enn dei.

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 09:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 4 [76 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Utropstegn! »   Klagemuren
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet