|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Obligatoriske fostervannsprøver burde eliminere problemstillingen...
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 15:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
QIQrrr skrev: | Obligatoriske fostervannsprøver burde eliminere problemstillingen... |
Fordi? Det er ikke alle som tar abort, selv om fostervannsprøven viser at barnet har downs.
Jeg kjenner mange mennesker med downs, og de er ikke vanskelige å være sammen med. Problemet begynner når de kommer ut blant fordommene til andre mennesker. (Som mener at barn med downs ikke burde bli født...)
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 15:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Tittan skrev: | QIQrrr skrev: | Obligatoriske fostervannsprøver burde eliminere problemstillingen... |
Fordi? Det er ikke alle som tar abort, selv om fostervannsprøven viser at barnet har downs.
Jeg kjenner mange mennesker med downs, og de er ikke vanskelige å være sammen med. Problemet begynner når de kommer ut blant fordommene til andre mennesker. (Som mener at barn med downs ikke burde bli født...) |
Nei bevares, det er jo opp til foreldrene om de vil beholde barnet... Imidlertid er ikke jeg villig til å subsidiere ressurskrevende mennesker via skatteseddelen.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 15:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
QIQrrr skrev: | Imidlertid er ikke jeg villig til å subsidiere ressurskrevende mennesker via skatteseddelen. |
Hva er et ressurskrevende menneske? En person som ble født med Downs syndrom? En person (deg?) som var frisk og rask, men havnet i rullestol etter en trafikkulykke? Hva om kjæresten din blir utsatt for en ulykke på jobb og blir invalid/lam fra halsen og ned? Om du blir ranet og knivstukket slik at du mister førligheten i en arm?
Jeg synes det blir alt for egoistisk å si at "Jeg nekter å subsidiere andre via å betale skatt." Jeg betaler min skatt med glede, fordi jeg vet at en gang kan det hende at det er jeg som trenger støtte fra staten.
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 15:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Tittan skrev: | Hva er et ressurskrevende menneske? En person som ble født med Downs syndrom? |
En person med Downs syndrom er særdeles ressurskrevende.
Tittan skrev: | En person (deg?) som var frisk og rask, men havnet i rullestol etter en trafikkulykke? Hva om kjæresten din blir utsatt for en ulykke på jobb og blir invalid/lam fra halsen og ned? Om du blir ranet og knivstukket slik at du mister førligheten i en arm? |
Du snakker om evuentualiteter, men uansett, har du hørt om forsikringsordninger?
Tittan skrev: | Jeg synes det blir alt for egoistisk å si at "Jeg nekter å subsidiere andre via å betale skatt." Jeg betaler min skatt med glede, fordi jeg vet at en gang kan det hende at det er jeg som trenger støtte fra staten. |
Med forsikringer og helprivatisert helsevesen tror jeg vi vil få en bedre, mer effektiv og lønnsom løsning enn det som det overbyråkratiserte statsapparatet kan skilte med. Ergo vil du komme bedre ut rent økonomisk enn ved dagens statsløsning som du så gladelig opprettholder via skatteseddelen din. Ja, jeg er rasjonell egoist og skammer meg ikke nevneverdig over dét...
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 15:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
QIQrrr skrev: | Tittan skrev: | Hva er et ressurskrevende menneske? En person som ble født med Downs syndrom? |
En person med Downs syndrom er særdeles ressurskrevende. |
Hvordan vet du dette? Har du jobbet med noen? Kjenner du noen?
Jeg har vært støttekontakt i over 10 år for mennesker med downs, og de er absolutt ikke ressurskrevende i forhold til mange andre. De fleste bor hjemme hos foreldrene sine til de er gamle nok til å flytte for seg selv, de går på vanlig skole, (de får kanskje litt ekstra hjelp på skolen men ikke mer enn et vanlig barn med ADHD) de hører på samme musikk som oss, de har følelser som oss og de er sjarmerende til tusen. Hvis du ikke vil betale for mennesker med downs får du stå for det, selv betaler jeg som sagt gjerne for at mennesker som ikke kan betale for seg selv i det minste skal få et minimum av et verdig liv.
QIQrrr skrev: | Med forsikringer og helprivatisert helsevesen tror jeg vi vil få en bedre, mer effektiv og lønnsom løsning enn det som det overbyråkratiserte statsapparatet kan skilte med. Ergo vil du komme bedre ut rent økonomisk enn ved dagens statsløsning som du så gladelig opprettholder via skatteseddelen din. |
Hva om du ikke har råd til forsikring og helsestell? Det er mange eksempler i USA hvor folk havner på gata fordi de har vært ute for et trafikkuhell e.l. og brukt alle sparepengene sine på leger og advokater.
Nei takke meg til "Gi etter evne, få etter behov" som den norske velferdsstaten er tuftet på.
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 15:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Vi kan sikkert diskutere dette til det kjedsommelige, hisse oss opp, finne billige poenger og engasjere enda flere mennesker i debatten, men jeg nøyer meg med å konstatere at vi er fundamentalt uenige...
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 16:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004 Innlegg: 195
|
QIQrrr skrev: | Nei bevares, det er jo opp til foreldrene om de vil beholde barnet... Imidlertid er ikke jeg villig til å subsidiere ressurskrevende mennesker via skatteseddelen. |
Det komiske er jo at objektivistene hevder at ANDRE mener at individet er til for kollektivet 
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 16:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
QIQrrr skrev: | Med forsikringer og helprivatisert helsevesen tror jeg vi vil få en bedre, mer effektiv og lønnsom løsning enn det som det overbyråkratiserte statsapparatet kan skilte med. |
Jada, det er "ingen" administrative stillinger i private forsikringsselskaper.
Sitat: | Ja, jeg er rasjonell egoist og skammer meg ikke nevneverdig over dét... |
Ja, men si at man har en "rasjonell egoist" som ville gått under i et objektivistisk samfunn. Er det ikke da rasjonelt av denne personen å forsøke å drepe objektivister?
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 16:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
mattestykke skrev: | Jeg har ofte tenkt slik at hitler hadde rett da han drepte de "svake" på en måte. Om alle de svake er vekk slik at det bare gjennsto gode gen vil kanskje fremtiden resultere i færre lidelser. |
Det å bare ha gode gener er irrasjonelt. Det er nemlig slik at folk trives best i å drive ting som ikke er alt for intellektuelt lette for dem, og hvis alle skulle være intelligente, så ville jo de som skulle ta drittjobbene bli ekstremt ulykkelige.
Det hører jo også med at de aller svakeste, de asosiale og folk med medfødte defekter, har svært redusert sjanse til å skaffe seg en partner, og derfor stort sett ikke får formert seg uansett.
I tillegg, så er jo dette med svakhet relativt. Hvis vi har et samfunn hvor 90 prosent har IQ på 200 eller mer, så vil jo de med IQ på 130 være en svak underklasse. Dreper man de svakeste, så øker man bare kvaliteten på de som havner på bunnen uansett. Noen vil nok havne der nede uansett.
Sitat: | Altså flere folk vil lide om vi fortsetter å hjelpe de svake enn om vi utrydder de. |
Ikke nødvendigvis, de svakeste utgjør knapt noe mer enn 5 prosent av befolkningen, og utgiftene til trygd til den andelen utgjør omtrent 15 milliarder av statsbudsjettet. 2 prosent på sosialen koster 5,5 milliarder. Dette er en svært liten andel av statsbudsjettet. Jeg vil derfor hevde at fjerningen av denne kostanden vil bli kompensert for negativt, ved at store deler av befolkningen frykter for å bli svake og dermed bli "drept".
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 16:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
unskyld men når jeg leser sånne inleg som det over da har jeg mest lyst til å gå vekk og jemme meg resten av livet. 
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 17:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
QIQrrr skrev: | Har det seg kanskje slik at dine offer får deg til å føle deg vel og at det således ligger en grunnliggende egoisme bak?
Jeg gir av og til penger til narkomane tiggere (en hundrelapp eller to) og da føler jeg meg vel...ergo tilfredstiller jeg meg selv i siste instans... |
Men er grunnen til at du gir bort pengene din egen glede, eller å hjelpe andre? (Hvis det å gi narkomane penger er å hjelpe dem, da - derom strides de lærde.)
Eller begge deler?
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 19:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Glahn skrev: | QIQrrr skrev: | Har det seg kanskje slik at dine offer får deg til å føle deg vel og at det således ligger en grunnliggende egoisme bak?
Jeg gir av og til penger til narkomane tiggere (en hundrelapp eller to) og da føler jeg meg vel...ergo tilfredstiller jeg meg selv i siste instans... |
Men er grunnen til at du gir bort pengene din egen glede, eller å hjelpe andre? (Hvis det å gi narkomane penger er å hjelpe dem, da - derom strides de lærde.)
Eller begge deler? |
Det er nok en kombinasjon, men hvis det ikke hadde gitt meg selv en god følelse så hadde jeg ikke gjort det. Forøvrig svarte du ikke på spørsmålet mitt...men det er kanskje ikke sikkert du vet det selv? 
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 20:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
PeeWee skrev: | Jada, det er "ingen" administrative stillinger i private forsikringsselskaper. |
Jo selvfølgelig er det administrative stillinger i private forsikringsselskaper, hva er ditt poeng?
PeeWee skrev: | Ja, men si at man har en "rasjonell egoist" som ville gått under i et objektivistisk samfunn. Er det ikke da rasjonelt av denne personen å forsøke å drepe objektivister? |
Nei selvfølgelig ikke, nå kverulerer du...
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 20:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
PeeWee skrev: | Det komiske er jo at objektivistene hevder at ANDRE mener at individet er til for kollektivet  |
Dette er stigmatisering...men forsåvidt kan ditt utsagn være korrekt, jeg finner ikke noe motsetningsforhold i dette...
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 20:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
PeeWee
Spitzy (!)

|
QIQrrr skrev: | Nei selvfølgelig ikke, nå kverulerer du... |
Faktisk, det var ment helt seriøst! Hvis person A har politiske meninger som fører til at person B lider og dør, så kan det absolutt være rasjonelt for person B å drepe person A. Særlig siden person B rett og slett ikke har noenting å tape! Det er derfor man hadde masse tyveri tidligere i historien, selv om tyver ble torturet, hengt eller korsfestet. Slik jeg ser det, så burde alle ta hensyn også til andre personer med sine handlinger, slik at de ikke setter andre i en situasjon hvor de andre kan se seg nødt til å forsøke å drepe deg. Jeg mener at hvis man skal vente at folk skal godt samfunnets lover, så må de komme bedre ut av det med loven, enn om det ikke var noen lov i det hele tatt. Hvis ikke, er det rett og slett urimelig å vente at de skal holde seg til loven.
Sitat: | Jo selvfølgelig er det administrative stillinger i private forsikringsselskaper, hva er ditt poeng? |
At det finnes "byråkrati" i det private også.
Sitat: | Dette er stigmatisering...men forsåvidt kan ditt utsagn være korrekt, jeg finner ikke noe motsetningsforhold i dette... |
Det er ikke stigamtisering, jeg bare viser til at objektivismen, marxismen og nazismen har visse fellestrekk. I alle samfunnene så blir individet bedømmet ene og alene fra dets mulighet til å "bidra til felleskapet" eller "bidra til markedet".
BÃ¥de Rand, Hitler og Marx var veldig enige i slagordet "arbeit macht frei"
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 21:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Nei, jeg svarte ikke på spørsmålet. Men det var nå mest fordi at jeg synes ikke det er noe offer hvis jeg får så mye ut av det selv at jeg trives og ikke taper noe som betyr noe for meg ved det.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 21:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |