DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Objektivisme
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [47 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Objektivisme

Objektivisme er Ă„ fraskrive seg ansvar!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 21:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
du missliker objektivismen?
Jeg tenker som de fleste mennesker, selv om jeg tenker som objektivismen. Jeg tenker ikke bare logisk for slik klarer jeg ikke leve. Og det er jo ulogisk. MÄlet er jo Ä ha det bra.
NÄ tror jeg kanskje denne trÄden kan bli evig lang. Jeg tror det er umulig Ä overbevise/endre din oppfatning uansett. Rett og slett fordi du har en anen oppfatning du ikke vil gÄ vekk fra. Lik meg, med en anen oppfatning.
Men samtidig mener jeg det er ulogisk av meg Ä bare stole pÄ mine egne oppfatninger.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 21:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
NÄ har jeg ikke satt meg inn i objektivismen sÄ voldsomt at det gjÞr noe.
Men gitt diverse trÄder her pÄ forum har det slÄtt meg at det virker forferdelig individualistisk, og fryktelig asosialt.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 22:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Glahn skrev:
NÄ har jeg ikke satt meg inn i objektivismen sÄ voldsomt at det gjÞr noe.
Men gitt diverse trÄder her pÄ forum har det slÄtt meg at det virker forferdelig individualistisk, og fryktelig asosialt.

...nei det blir bare sÄ til de grader mistolket og misforstÄtt, du bÞr lese Ayn Rand!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:08
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 25 Apr 2004
QIQrrr skrev:
..nei det blir bare sÄ til de grader mistolket og misforstÄtt, du bÞr lese Ayn Rand!

Vel, for min del er det ganske Äpenbart at det hele var en vendetta mot de gruppene som hun mente sto bak revolusjonen som Þdela det flotte elitelivet hennes i Russland. "Atlas Shrugged" er et grellt eksempel pÄ hatlitteratur i stil med "kapitalen" og "mein kampf".

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
QIQrrr skrev:
..nei det blir bare sÄ til de grader mistolket og misforstÄtt, du bÞr lese Ayn Rand!

Vel, for min del er det ganske Äpenbart at det hele var en vendetta mot de gruppene som hun mente sto bak revolusjonen som Þdela det flotte elitelivet hennes i Russland. "Atlas Shrugged" er et grellt eksempel pÄ hatlitteratur i stil med "kapitalen" og "mein kampf".

Det der orker jeg ikke kommenetere engang da pÄstanden faller pÄ sin egen urimelighet siden innholdet i respektive verker umulig kan sammenlignes pÄ noen som helst mÄte!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:34
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Det der orker jeg ikke kommenetere engang da pÄstanden faller pÄ sin egen urimelighet siden innholdet i respektive verker umulig kan sammenlignes pÄ noen som helst mÄte!

Vel, arbeidere og andre middelmÄdigheter beskrives da vitterlig som "udugelige" i denne overdimensjonerte kioskromanen. MÄten sÄkalte "sosialister" blir beskrevet pÄ, minner jo ogsÄ meget om fremstillingen av jÞdene i filmer som "jud suss".

Dessuten, hun Þnsket en nattvekterstat, og det er jo alment kjent hvilke konsekvenser den fÄr for de svakere lag av befolkningen. Det at Ayn Rand egentlig ikke Þnsket privat veldelighet heller gjÞr det jo ikke stort bedre.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Vel, det er din subjektive vurdering, og jeg skjÞnner godt at mennesker fostret opp pÄ kollektivistisk svada (fÞrt i pennen av blant annet Immanuel Kant) har den holdningen til Objektivismen som du (og andre) forfekter...

Mitt sinn og min virkelighetsoppfattning (for den er selvfÞlgelig like subjektiv som din) sier meg at menneskets natur i utgangspunktet (og dypest sett) er rasjonelt egoistisk fundamentert. Ergo er det riktig for meg Ä forfekte Objektivismen mens det for andre igjen er mest bekvemt Ä henfalle til sosialistisk tenkning. For Ä bryte med respektive verdensoppfatninger mÄ man konfrontere metafysiske forestillinger og det er ikke en selvfÞlge at alle greier, Þnsker eller har behov for Ä gjÞre sÄ. Det er derfor ikke opp til meg Ä overbevise deg om hvorvidt Objektivismen har verdi for din eksistens, ei heller er det noen vits i at du argumenterer mot mitt verdenssyn da det dypest sett er individet selv som mÄ finne ut av sin grunnleggende filosofi.

Vi er alle forskjellige, og gjensidig respekt i forhold til dette faktum, vÄre motstridende meninger samt elementer av subjektivitet bÞr sÄledes implementeres som elementer av all dialog. Imidlertid godtar jeg ikke at virkeligheten min predefineres av et etablert system og flertall, hvis argumentasjon i stor grad preges av rÄdende samfunnssystemer. Det mÄ vÊre et hvert menneskes rett Ä finne ut av disse tingene selv.

For egen del har jeg vĂŠrt innom alt fra kommunistisk ideologi, sosialisme, nasjonalisme, esoterisk teosofi, religion, humanisme, eksistensialisme etc.

Etter mange Ärs autodidakt studie av disse elementene har jeg henfalt til Objektivistisk tenkning da det er den retningen som gir meg stÞrst sjelefred. Liberalismen og individuell utfoldelse gjennom rasjonell egoisme (ordet egoisme blir i slike sammenhenger desverre oppfattet negativt, noe det ikke er) passer meg sÄledes best. Hva du mÄtte mene om dette er egentlig revnende likegyldig, men det er fascinerende Ä hÞre de argumenter som brukes mot nevnte livsfilosofi da disse i stor grad ikke har noen rot i den virkelighet jeg kjenner til.

Uansett, jeg er Äpen for diskusjoner, men kun hvis det foregÄr pÄ en imÞtekommende og konstruktiv mÄte hvor forstÄelse er eksponenten. En diskusjon hvor rett og galt dominerer vil jeg ikke gÄ inn pÄ.

I all vennskapelighet Wink

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 23:56
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ayn Rand skrev:
Essensen i min filosofi er oppfatningen av mennesket som et heroisk vesen, med dets egen lykke som den moralske meningen med dets liv, med produktiv virksomhet som dets edleste handling, og fornuften som dets eneste absolutt

Produktiv virksomhet? Ta Holocaust - det var produktivt det.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 00:35
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Noen som er enige i at Ayn Rand likner pÄ Sigurd Wongraven?

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 00:37
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
Vel, det er din subjektive vurdering, og jeg skjÞnner godt at mennesker fostret opp pÄ kollektivistisk svada (fÞrt i pennen av blant annet Immanuel Kant) har den holdningen til Objektivismen som du (og andre) forfekter...

Vel, det er jo ikke alle som ikke liker Ayn Rand som liker Kant da. Her er jo endog metafysikken til Ayn Rand svÊrt selvmotsigende, da hun mente at absolutt alt var Ärsak og virkning, samtidig som mennesket har fri vilje.

Dessuten, jeg ser ingen seriÞs kritikk av det du kaller for kollektivisme her. Jeg vil heller si at kollektivisme i stor grad kan vÊre fornuftig. Vi lever nemlig i et samfunn med arbeidsdeling, lover og gjensidig avhengighet mellom mennesker. De handlinger vi gjÞr pÄ markedet pÄvirker andre, de lover som vedtas berÞrer alle mennesker i samfunnet og ens muligheter er betinget av andre menneskers valg. I en slik situasjon er individualisme lite hensiktsmessig, da man tar ut en bestandel av et stÞrre system og ser pÄ det isolert, selv om det som anngÄr det individet ogsÄ pÄvirker andre i sÄ stor grad.

Sitat:
Mitt sinn og min virkelighetsoppfattning (for den er selvfĂžlgelig like subjektiv som din) sier meg at menneskets natur i utgangspunktet (og dypest sett) er rasjonelt egoistisk fundamentert.

Det at mennesket er egoistisk er da ikke noe argument for et system foran et annet! Marx baserte jo ogsÄ sitt sysytem pÄ at mennesket er egoistisk, og velger politiske alternativer basert pÄ egen vinning. Ei heller er det faktum at mennesket kan tenke rasjonelt et argument for et system for et annet, da ulike mennesker objektivt sett tjener pÄ ulike systemer. Dette er jo en slags kollektivistisk dreining i objektivismen, da den mener at de samme handlinger og de samme regler er rasjonelle for alle, noe de jo slettes ikke er.

Sitat:
Ergo er det riktig for meg Ă„ forfekte Objektivismen mens det for andre igjen er mest bekvemt Ă„ henfalle til sosialistisk tenkning.

Nei, av det fÞlger slettes ikke at det er riktig Ä forfekte objektivismen. Det er riktig for de som fÄr mer lykke/nytte i et objektivistisk samfunn enn en velferdsstat Ä forfekte objektivismen, akkurat som det er egoistisk rasjonelt riktig for de som tjener pÄ kommunsimen og forfekte kommunsime.

Dessuten, sÄ mener jeg at denne sosialisme/kapitalisme dikotomien vitner om politisk ekstremisme. Ser man pÄ historien, er det nemlig ikke dikotomien sosialisme/kapitalisme som har dominert, ja den var ikke engang kjent fÞr sekstenhundretallet, og dominerte ihvertfall ikke politikken fÞr godt inn pÄ attenhundretallet. Gjennom hele sivilisasjonens historie har en eller annen form for blandingsÞkonomi. Det blir rett og slett galt Ä se ting som en kamp mellom de to Ä ingorere blandingsÞkonomien, da blandingsÞkonomien har eksistert i flere tusen Är fÞr tanken om sosialisme eller kapitalisme engang var tenkt! Samfunnet har alltid vÊrt en blanding mellom en form for statlig regulering og en form for marked!

Sitat:
Liberalismen og individuell utfoldelse gjennom rasjonell egoisme (ordet egoisme blir i slike sammenhenger desverre oppfattet negativt, noe det ikke er) passer meg sÄledes best.

Hvorfor det? Hvorfor legger liberalismen opp til mer individuell utfoldelse? Det virker her som du baserer deg pÄ den liberalistiske "alle bor pÄ sin egen Þy hvor de dyrker all sin egen mat"-hypotesen. Ens muligheter er betinget av andre menneskers valg, uansett om dette gjÞres gjennom en stat eller gjennom et marked. Det er jo heller markedet som fÞrer til at mange ikke fÄr utfoldet seg i det hele tatt. I et fritt marked kan i ytterste konsekvens noen dÞ fordi andre velger Ä ikke handle med dem, og det mener jeg er galt, da det betyr at man i et slikt samfunn lever pÄ andre sin nÄde.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 16:23
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det hyggelige med menneskers egoisme, og det meste annet av menneskelig oppfĂžrsel for den saks skyld, er at man kan bruke rent motstridene hypoteser for Ă„ forklare samme fenomenet. Eventuelt bruke rent motsigende data for Ă„ styrke hypotesen.

Med andre ord: vi er vanvittig gode til Ă„ synse om hvorfor folk gjĂžr som de gjĂžr, og hvorfor man burde gjĂžre en ting og ikke en annen Smile

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 19:09
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

PeeWee skrev:
QIQrrr skrev:

Vel, det er jo ikke alle som ikke liker Ayn Rand som liker Kant da. Her er jo endog metafysikken til Ayn Rand svÊrt selvmotsigende, da hun mente at absolutt alt var Ärsak og virkning, samtidig som mennesket har fri vilje.

Dessuten, jeg ser ingen seriÞs kritikk av det du kaller for kollektivisme her. Jeg vil heller si at kollektivisme i stor grad kan vÊre fornuftig. Vi lever nemlig i et samfunn med arbeidsdeling, lover og gjensidig avhengighet mellom mennesker. De handlinger vi gjÞr pÄ markedet pÄvirker andre, de lover som vedtas berÞrer alle mennesker i samfunnet og ens muligheter er betinget av andre menneskers valg. I en slik situasjon er individualisme lite hensiktsmessig, da man tar ut en bestandel av et stÞrre system og ser pÄ det isolert, selv om det som anngÄr det individet ogsÄ pÄvirker andre i sÄ stor grad.

Sitat:
Mitt sinn og min virkelighetsoppfattning (for den er selvfĂžlgelig like subjektiv som din) sier meg at menneskets natur i utgangspunktet (og dypest sett) er rasjonelt egoistisk fundamentert.

Det at mennesket er egoistisk er da ikke noe argument for et system foran et annet! Marx baserte jo ogsÄ sitt sysytem pÄ at mennesket er egoistisk, og velger politiske alternativer basert pÄ egen vinning. Ei heller er det faktum at mennesket kan tenke rasjonelt et argument for et system for et annet, da ulike mennesker objektivt sett tjener pÄ ulike systemer. Dette er jo en slags kollektivistisk dreining i objektivismen, da den mener at de samme handlinger og de samme regler er rasjonelle for alle, noe de jo slettes ikke er.

Sitat:
Ergo er det riktig for meg Ă„ forfekte Objektivismen mens det for andre igjen er mest bekvemt Ă„ henfalle til sosialistisk tenkning.

Nei, av det fÞlger slettes ikke at det er riktig Ä forfekte objektivismen. Det er riktig for de som fÄr mer lykke/nytte i et objektivistisk samfunn enn en velferdsstat Ä forfekte objektivismen, akkurat som det er egoistisk rasjonelt riktig for de som tjener pÄ kommunsimen og forfekte kommunsime.

Dessuten, sÄ mener jeg at denne sosialisme/kapitalisme dikotomien vitner om politisk ekstremisme. Ser man pÄ historien, er det nemlig ikke dikotomien sosialisme/kapitalisme som har dominert, ja den var ikke engang kjent fÞr sekstenhundretallet, og dominerte ihvertfall ikke politikken fÞr godt inn pÄ attenhundretallet. Gjennom hele sivilisasjonens historie har en eller annen form for blandingsÞkonomi. Det blir rett og slett galt Ä se ting som en kamp mellom de to Ä ingorere blandingsÞkonomien, da blandingsÞkonomien har eksistert i flere tusen Är fÞr tanken om sosialisme eller kapitalisme engang var tenkt! Samfunnet har alltid vÊrt en blanding mellom en form for statlig regulering og en form for marked!

Sitat:
Liberalismen og individuell utfoldelse gjennom rasjonell egoisme (ordet egoisme blir i slike sammenhenger desverre oppfattet negativt, noe det ikke er) passer meg sÄledes best.

Hvorfor det? Hvorfor legger liberalismen opp til mer individuell utfoldelse? Det virker her som du baserer deg pÄ den liberalistiske "alle bor pÄ sin egen Þy hvor de dyrker all sin egen mat"-hypotesen. Ens muligheter er betinget av andre menneskers valg, uansett om dette gjÞres gjennom en stat eller gjennom et marked. Det er jo heller markedet som fÞrer til at mange ikke fÄr utfoldet seg i det hele tatt. I et fritt marked kan i ytterste konsekvens noen dÞ fordi andre velger Ä ikke handle med dem, og det mener jeg er galt, da det betyr at man i et slikt samfunn lever pÄ andre sin nÄde.

...du har mye rett i det du skriver, men dette er fordi du beskjeftiger deg med metafysikk relatert til tingenes tilstand (og det som har vĂŠrt), ikke hvorledes ting kunne vĂŠrt.

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 20:26
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

QIQrrr skrev:
...du har mye rett i det du skriver, men dette er fordi du beskjeftiger deg med metafysikk relatert til tingenes tilstand (og det som har vĂŠrt), ikke hvorledes ting kunne vĂŠrt.

Vel, det der var rimelig vagt synes jeg. Mulig Ä fÄ en spesifisering?

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 21:12
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
PeeWee skrev:
QIQrrr skrev:

Vel, det der var rimelig vagt synes jeg. Mulig Ä fÄ en spesifisering?

PeeWee det burde da holde, du vet jo like godt som meg at Ayn Rand sitt basiske argument var "SÄnn er det bare", du ser han ikke svarer, for han vet, som du vet, som jeg vet at det ikke er noen dypere prinsipper Ä komme pÄ.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 20:55
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Festlig Very Happy

Hvorfor utdype noe som er innlysende?

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 21:01
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

er objektivismen kjent filosofi?
Ingen av de jeg har snakka med har hĂžrt om den.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 21:28
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

mattestykke skrev:
er objektivismen kjent filosofi?
Ingen av de jeg har snakka med har hĂžrt om den.

Den er kjent i USA, men ikke resten av verden. Mye at dette er fordi den ikke er sĂŠrlig anerkjent. Den er ofte kjent som "filosofien for de som egentlig ikke liker filosofi".

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 21:39
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Har bare lest det som stÄr pÄ objektivisme.no og fÞrste gang jeg leste det, skjÞnte jeg alt uten Ä studere fordi jeg har tenkt slik lenge, bare ved Ä plukke opp ting og tang her og der. Dessuten pÄ media lÊrer du Ä tenke logisk..ja SÄ jeg har ikke akkurat satt meg godt inn i det.

Uansett er det andre filosofier som baserer seg kun pÄ logikk/vitenskap, Ärsak sammenheng, og det..skal jeg si. enkleste, vanskelig Ä godta for mange. At livet ikke er noe stort i det hele tatt men er bare det det er?

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 22:16
PeeWee
Spitzy (!)
Spitzy (!)

mattestykke skrev:
Uansett er det andre filosofier som baserer seg kun pÄ logikk/vitenskap, Ärsak sammenheng, og det..skal jeg si. enkleste, vanskelig Ä godta for mange. At livet ikke er noe stort i det hele tatt men er bare det det er?

Problemet er jo at Ayn Rand er selvmotsigende nÄr det gjelder filosofien. Hun sier nemlig at alt er Ärsak og virkning, samtidig som at mennesket har fri vilje, og det er selvmotsigende.

Dessuten, sÄ er logikk problematisk i moderne vitenskap, da man i de fleste tilfeller ikke kjenner alle premisser, og da vil logikken etter all sannsynlighet gi feil utfall. Logikk godtas derfor ikke som bevis i naturvitenskapen idag, og sannelig ikke i Þkonomi og samfunnsvitenskap.

InnleggSkrevet: Tir 04 Mai 2004, 22:26
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [47 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet