|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
Ronja skrev: | Ulver er levende vesner, noe som ikke steiner er. Ulven lider, noe som ikke steinen gjør. La oss holde oss til ulver og ikke steiner. |
Husk på at du tidligere aksepterte det premiss at ulver ikke har rettigheter. Følgelig gjelder det samme prinsippet for både ulver og steiner. Dersom de ikke har rettigheter, kan man gjøre som man vil med dem.
Eller?
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 14:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Frihetsfisken skrev: | Ronja skrev: | Ulver er levende vesner, noe som ikke steiner er. Ulven lider, noe som ikke steinen gjør. La oss holde oss til ulver og ikke steiner. |
Husk på at du tidligere aksepterte det premiss at ulver ikke har rettigheter. Følgelig gjelder det samme prinsippet for både ulver og steiner. Dersom de ikke har rettigheter, kan man gjøre som man vil med dem.
Eller? |
Hvor har jeg akseptert det? Kan du lære deg å lese det som står i innleggene! Jeg gidder heller ikke å svare deg så lenge du ikke kan holde deg til saken, ulver er ulver og steiner er steiner. Vil du diskutere steiner og dens rettigheter så gjør det en annen plass.
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 14:52 Sist endret av Ronja den Man 26 Apr 2004, 16:00, endret 2 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Frihetsfisken skrev: | Med hvilken rett tar du opp en stein fra bakken og kaster den opp i luften? Steiner har ingen rettigheter, og følgelig kan du gjøre som du ønsker med den. |
Unnskyld utbruddet men:
HERREGUD!!!!
NÃ¥ kverulerer du kun for kverulasjonens skyld!
En stein har ikke noen rettigheter da den er en stein! Den har ikke liv, den har ikke intelligens, den har ikke instinkter, den er en blanding av mineraler og avsettninger fra dyr og planter som levde for millioner av år siden. Så, hold steinen utenfor...
En ulv har liv, den har instinkter, den har intelligens... og den har oppholdt seg i skandinavia siden isen trakk seg tilbake. Noen hevder til og med at ulv (og andre dyrearter) kom før menneskene, noe som er logisk siden de første menneskene i Norge var jegere... Dermed har ulven rett til å være her, på lik linje som oss.
Når det gjelder om hvorvidt staten har rett eller ikke til å si om vi har lov til å skyte ulv, så har staten rett. Hvorfor? Jo, fordi vi enten du vil eller ikke, lever i et sosialistisk demokrati, hvor vi, velgerne, gir staten rett til å bestemme hvilke lover og regler som gjelder for nasjonalstaten Norge.
Alt annet er filosofi...
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 15:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Tittan skrev: |
NÃ¥ kverulerer du kun for kverulasjonens skyld!
| Hvilket er nettopp det som provoserer folk rundt hans innlegg.(svar på spørsmålet til QiQQr en annen plass)
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 16:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Ronja skrev: | Hvor har jeg akseptert det? |
Du skrev:
Ronja skrev: | Selv om den ikke har rett til å ikke bli skutt (ikke noe jeg mener) |
Ronja skrev: | Jeg gidder heller ikke å svare deg så lenge du ikke kan holde deg til saken, ulver er ulver og steiner er steiner. Vil du diskutere steiner og dens rettigheter så gjør det en annen plass. |
Det er min mening at det var en svært treffende analogi.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 17:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Tittan skrev: | SÃ¥, hold steinen utenfor... |
Som sagt var det analogi.
Tittan skrev: | Dermed har ulven rett til å være her, på lik linje som oss. |
Før vi diskuterer om ulven har rett til liv, bør vi kanhende avgjøre hva som gir en sådan rett.
Tittan skrev: | Når det gjelder om hvorvidt staten har rett eller ikke til å si om vi har lov til å skyte ulv, så har staten rett. Hvorfor? Jo, fordi vi enten du vil eller ikke, lever i et sosialistisk demokrati, hvor vi, velgerne, gir staten rett til å bestemme hvilke lover og regler som gjelder for nasjonalstaten Norge. |
Har du hørt om er-/bør-problemet?
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 17:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
0nskemestern skrev: | Frihetsfisken skrev: | 0nskemestern skrev: | Dette er kun din (burde være)ydmyke mening. |
Ja, der tok du meg. Gratulerer, du har vunnet debatten. Eftersom jeg sier min mening, er det jo åpenbart at jeg tar feil.
| Tydeligvis, siden det er slik du behandler alle andre istedet for å motbevise deres påstander. du skriver bare 'feil.' og kommer med noe nytt svada. frihetsfisken skrev: |
0nskemestern skrev: | du har absolutt ingen rett til å hevde at din filosofi er universal. |
Har du hørt om ytringsfrihet?
| ja, har du? og har du hørt om ydmykhet og åpenhet for andres syn? frihetsfisken skrev: | 0nskemestern skrev: | om jeg hevder at det finnes flere ting som kvalifiserer til rett til liv, har jeg en sannhet fullt på lik linje med deg. |
Nei. Dersom du har rett, tar jeg feil, og vice versa. A er A.
| ja, hva så? du kan få ha din sannhet og jeg kan få ha min, det betyr ikke at du trenger tråkke på min. hvis du kikker innom alle debattene du har deltatt i her, så er du den eneste som tråkker på andres sannheter uten å motbevise dem, men bare turer videre med dine egne angivelige sannheter. Du er altfor hovmodig til å kunne diskutere saklig og interessant frihetsfisken skrev: |
0nskemestern skrev: | du kommer inn her og argumenterer overalt som om dine meninger er sannheten, at motstridende meninger er feil. |
Hvorfor har du dine meninger om du mener de er feil? | Hva er dette forno BS? klarer du å tyde dette til at jeg mener mine egne meninger er feil, må du ta et lesekurs, tror jeg.. jeg sier at du hevder at alt som motstrider deg er feil, uten holdbar argumentasjon. se over. |
På forhånd unnskyld for en haug med quotes inne i quotes, men jeg klarte ikke holde oversikten over alle sammen til å begynne å modifisere.
Det som derimot var det jeg ville si, var: ENDELIG!!! Endelig er det flere som legger skikkelig merke til hva Frihetsfiskens "debatt-teknikk" egentlig går ut på. Jeg har irritert meg grønn over den lenge, men i det siste holdt kjeft. Men etter å ha lest diverse tråder i det siste er det virkelig godt å lese ting som dette.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 18:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
Frihetsfisken skrev: |
Men har den rett til ikke å bli skutt? |
i så fall har mennesker det også peker litt diskre mot irak
vi skulle lina dem opp hele gjengen med enkelte i spissen!
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 19:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Frihetsfisken skrev: | Sitat: | Har bonden rett til å skyte ulv, selv om staten sier nei? |
Det vi diskuterer her er jo nettopp hvorvidt staten har rett til å si nei til dette. |
Det er åpenbart (bl.a. utifra denne tråden) at ulven har en merverdi for mange mennesker i Norge selv om de strengt tatt hverken bruker den til mat, klær, eller melk (selv om ulvemelk strengt tatt godt kunne blitt en urban slager).
Analogien din til en sten kan trekkes til å sammenligne ulven med muslimenes hellige sten Kaba.
Selv om denne stenen har en liten verdi for de fleste jøder og kristne og strengt tatt bare er i veien for dem, ville det være ganske respektløst overfor muslimene å ganske enkelt sprenge denne i luften fordi den strengt tatt bare er en sten og stener ikke har rettigheter.
I forrige århundre ble ulven innstendig forsøkt utryddet fordi samfunnet ønsket det. Da kunne jeg vært enig i argumentasjonen din. Dette er forøvrig ikke et allment ønske lenger, og ulven har en merverdi for mange mennesker, og har følgelig fått en lovfestet rettighet i at det ikke er lov å skyte denne uten at det er utsatt en offentlig fellingstillatelse.
Hvis du strengt tatt forfekter at disse bøndene er i sin fulle rett til å skyte så mange ulver de vil, fordi samfunnet ikke er i sin "rett" når de nekter dem dette, sier du samtidig at samfunnet ikke har rett til noen ting, og demokratiet, flertallets mening, er meningsløs.
Implikasjonen av det du mener er altså at om jeg våkner opp en dag og finner ut at du strengt tatt ikke har noen nytteverdi for meg, er jeg i min fulle rett til å skyte deg i hodet? Om staten skulle finne på å fortelle meg i etterkant at dette ikke var noe pent gjort er det et overgrep fordi det strider mot min individuelle rett?
Jeg vet ikke hvor du plukker opp dette reaksjonære tøyset, men at slike anarkistiske ideologier skulle fungere utover et enkelt jeger/samler samfunn er urealistisk.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 20:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Niconogood skrev: | Implikasjonen av det du mener er altså at om jeg våkner opp en dag og finner ut at du strengt tatt ikke har noen nytteverdi for meg, er jeg i min fulle rett til å skyte deg i hodet? |
Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener derimot at mennesker har rettigheter, dyr har det ikke.
Niconogood skrev: | Jeg vet ikke hvor du plukker opp dette reaksjonære tøyset, men at slike anarkistiske ideologier skulle fungere utover et enkelt jeger/samler samfunn er urealistisk. |
Jeg er ikke anarkist.
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 20:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Sitat: | Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener derimot at mennesker har rettigheter, dyr har det ikke. | Hvem avgjør hvorvidt/hvilke rettigheter et menneske har om ikke samfunnet det er en del av. I samme grad kan dette samfunnet (la oss bruke demokratiet som eksempel) også innføre andre lover som gjelder på andre områder. F.eks. hvorvidt det skal være ulovlig å skyte ulv eller ikke.
Sitat: | Jeg er ikke anarkist. | Ok, beklager.. Forøvrig lett å misforstå siden det du gir uttrykk for er en av de mest sentrale poengene innen anarkistisk ideologi.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 20:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Niconogood skrev: | Sitat: | Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener derimot at mennesker har rettigheter, dyr har det ikke. | Hvem avgjør hvorvidt/hvilke rettigheter et menneske har om ikke samfunnet det er en del av. I samme grad kan dette samfunnet (la oss bruke demokratiet som eksempel) også innføre andre lover som gjelder på andre områder. F.eks. hvorvidt det skal være ulovlig å skyte ulv eller ikke. |
Personlig synes jeg at det er direkte feil at en dyrerase skal bestemme om det skal være lovlig at en annen skal bli skutt.
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 20:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
wertoi skrev: | Personlig synes jeg at det er direkte feil at en dyrerase skal bestemme om det skal være lovlig at en annen skal bli skutt. |
Det er jo nettopp det som var hele poenget...
Fordi "flertallet" mener dette, har vi lover som sier at det ikke er lov å skyte ulv. I forrige århundre (altså ment som pre1900) mente alle at ulven var et skadedyr og burde utryddes, og lovverket og generell adferd reflekterte følgelig også dette.
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 21:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ronja skrev: | Selv om den ikke har rett til å ikke bli skutt (ikke noe jeg mener) |
Frihetsfisken, kan du ikke bare lese det jeg har skrevet. Jeg skrev, det er IKKE noe jeg mener! Les da vel! IKKE noe jeg mener, slutt å vri alt om er du snill. Det jeg mente var bare det at OM det hadde vært slik at ulven ikke hadde rett til ikke å bli skutt, hadde man da heller ikke nødvendigvis rett til å skyte den!
|
Skrevet: Man 26 Apr 2004, 22:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Frihetsfisken skrev: | Med hvilken rett tar du opp en stein fra bakken og kaster den opp i luften? Steiner har ingen rettigheter, og følgelig kan du gjøre som du ønsker med den. |
...oog vi kaster inn en bøtte kaldtvann og ser om gemyttene kanskje roer seg hvis noen hver får trekke pusten i fred..
(se http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=1793 )
Det er i og for seg ikke så viktig om dette er en debatt-teknikk du har lagt deg til som en uvane, om du gjør det med vilje for moro skyld eller bare har skikkelig uflaks med formuleringene dine.
Diskusjonene blir best hvis man holder seg til temaet på en ordentlig måte.
Gå og øv i notepad.
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 10:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
fido skrev: | Frihetsfisken skrev: | Med hvilken rett tar du opp en stein fra bakken og kaster den opp i luften? Steiner har ingen rettigheter, og følgelig kan du gjøre som du ønsker med den. |
...oog vi kaster inn en bøtte kaldtvann og ser om gemyttene kanskje roer seg hvis noen hver får trekke pusten i fred..
Det er i og for seg ikke så viktig om dette er en debatt-teknikk du har lagt deg til som en uvane, om du gjør det med vilje for moro skyld eller bare har skikkelig uflaks med formuleringene dine.
Gå og øv i notepad. |
Unnskyld, men.. hva er det konkret du har gjort, fido? karantene, eller noe slikt?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 11:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Odd-Bjarne
Främling

Ble Medlem: 27 Apr 2004 Innlegg: 1
|
fido skrev: | ...oog vi kaster inn en bøtte kaldtvann og ser om gemyttene kanskje roer seg hvis noen hver får trekke pusten i fred..
Gå og øv i notepad. |
De som tror at mitt svar var usaklig, kan slå opp i sin ordbok, hvis de har noen, på ordet "analogi".
Forøvrig respekterer jeg deres eiendomsrett, og jeg skal følgelig ikke poste flere innlegg i dette forum.
Takk for meg.
Med vennlig hilsen
Frihetsfisken
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 12:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Odd-Bjarne skrev: | Forøvrig respekterer jeg deres eiendomsrett, og jeg skal følgelig ikke poste flere innlegg i dette forum. |
Makan. Dette handler ikke om eiendomsrett, men om å behandle andre mennesker med den respekten de fortjener. Hvis du er så umoden at du stikker av nå, da skjønner jeg at jeg hadde rett når det gjelder DLF og objektivismen. Stå for dine egne meninger, men på en måte som ikke plager andre...
Kardemommeloven funker bra på et slikt forum...
|
Skrevet: Tir 27 Apr 2004, 12:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jess,
jeg vil nok engang si det derre med at retningslinjene er veldig greie. det at frihetsfisken lagde en ny profil etter at det var sånn karanteneting er også litt i mot retninglinjene mener jeg å ha forstått. Følgelig tror jeg ikke at han har tatt seg tid til å lese de.
Ellers skal det sies at jeg er for ulv. den skal da få leve som alle andre dyr.
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 12:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
er litt ironisk at det er flere mennesker som har blitt drept av sau enn av ulv, likevel er det ulven som blir beskrevet som et monster.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Ons 28 Apr 2004, 12:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |