|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Er straffenivÄet i Norge for lavt?
Det har vÊrt en kraftig oppblomstring av bÄde generell og organisert kriminalitet i den senere tiden.
Brekket i Stavanger i pÄsken er et graverende eksempel pÄ sistnevnte. Av de mistenkte i denne saken er alle tidligere kjenninger av politiet og tidligere dÞmt for flere tilfeller av grov kriminalitet, der maksimumsstraffen har vÊrt i underkant av to Är, deretter er det rett ut pÄ gaten og finne pÄ noe nytt. I en sÄ godt planlagt aksjon er Äpenbart ogsÄ strafferisikoen tatt med i beregningen. En straff som i praksis ville blitt ca. 10 Är.
En person som f.eks. hadde voldtatt og drept en 5-6 10 Är gamle jenter, ville sannsynligvis fÄtt bortimot maksimumsstraffen pÄ 21 Är, selvfÞlgelig med noe fradrag for at han selv hadde en vanskelig barndom, kommer fra en skilsmissefamilie el. la oss si 18 Är. Normen er at man blir sluppet ut etter at 2/3 av straffen er sonet. altsÄ etter 12 Är. Er dette en passende straff for en slik forbrytelse? Har det juridiske systemet begravd seg selv i tolkninger og prinsipper og mangler Ä se den kriminelle realiteten i Þynene?
De fleste som faktisk sitter i fengsel har det heller ikke sÄ altfor vondt. Utenfor Bergen har de en Äpen soning som mest av alt minner om en gratis folkehÞgskole, der fangene fÄr gratis kost og losji, kabel tv og internett og kan komme og gÄ nÊrmest som de vil. De fÄr tilogmed dagpenger mens de sitter inne. Er dette avskrekkende?
Blir de etterlatte glemt? Er fokus altfor mye pÄ Ä gi de stakkars kriminelle et verdig liv?
Burde vi kanskje innfÞrt et system a la USA med 3 strikes-out, altsÄ det MOTSATTE av dagens strafferabatt., og kanskje la de innsatte gjÞre litt nytte for seg, ved Ä faktisk bidra noe tilbake til samfunnet? Vet det er noen kullgruver pÄ Svalbard der det fremdeles er litt igjen Ä hente...
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
straffenivÄet er rart, mennesket er en ressurs som burde brukes...ikke sitte inne. hva som er ulovlig er ogsÄ rart...men straffene er milde...
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Re: Er straffenivÄet i Norge for lavt?
| Niconogood skrev: |
En person som f.eks. hadde voldtatt og drept en 5-6 10 Är gamle jenter, ville sannsynligvis fÄtt bortimot maksimumsstraffen pÄ 21 Är, selvfÞlgelig med noe fradrag for at han selv hadde en vanskelig barndom, kommer fra en skilsmissefamilie el. la oss si 18 Är. Normen er at man blir sluppet ut etter at 2/3 av straffen er sonet. altsÄ etter 12 Är. Er dette en passende straff for en slik forbrytelse?. |
spesielt pÄ dette punktet er straffene altfor lave. det er forkastelig hvor lavt man kan komme. den debatten har forsÄvidt gÄtt allerede under mitt tema "Jeg blir kvalm.. Norge er sykt!!", men kan ikke presisere nok hvor latterlig det er at folk som Þdelegger barn for livet sitter inne et par Är.. motbydelig![/u]
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Stjeler man 200.000 ved Ä sprenge en minibank fÄr man flere Är i fengsel, men stjeler man 2.000.000.000 ved Ä fÞre et "kreativt regnskap" fÄr man smekk pÄ fingeren og et "ikke gjÞr slik" fra staten.
Straff etter "inntekt" mener nÄ jeg...
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
| Tittan skrev: | | Stjeler man 200.000 ved Ä sprenge en minibank fÄr man flere Är i fengsel, men stjeler man 2.000.000.000 ved Ä fÞre et "kreativt regnskap" fÄr man smekk pÄ fingeren og et "ikke gjÞr slik" fra staten. |
Du er fullstendig pÄ jordet. Det er ingenting som straffes hardere enn sÄkalte "Þkonomisk kriminalitet". Gjennomsnittlig straffes slik "kriminalitet" hardere enn f.eks. voldtekt.
| Tittan skrev: | | Straff etter "inntekt" mener nÄ jeg... |
Du har ikke hĂžrt om likhet for loven?
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Frihetsfisken skrev: | | Det er ingenting som straffes hardere enn sÄkalte "Þkonomisk kriminalitet". Gjennomsnittlig straffes slik "kriminalitet" hardere enn f.eks. voldtekt. |
Og hvem kan nekte for at dette er helt pÄ jordet??! Herregud, vi prater om folk som stjeler materielle, etisk ubetydelige ting. javel. men nÄr folk Þdelegger liv, da skal de slippe billigere unna?! Jeg blir blodig provosert hver bidige gang jeg leser straffeutmÄling i sedelighetssaker. Jeg fÄr mektig lyst til Ä ta loven i egne hender og kastrere de forbanna syke svina. mennesker er de ikke, de er usiviliserte dyr, og fortjener absolutt ikke Ä leve.
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| Frihetsfisken skrev: | | Tittan skrev: | | Stjeler man 200.000 ved Ä sprenge en minibank fÄr man flere Är i fengsel, men stjeler man 2.000.000.000 ved Ä fÞre et "kreativt regnskap" fÄr man smekk pÄ fingeren og et "ikke gjÞr slik" fra staten. |
Du er fullstendig pÄ jordet. Det er ingenting som straffes hardere enn sÄkalte "Þkonomisk kriminalitet". Gjennomsnittlig straffes slik "kriminalitet" hardere enn f.eks. voldtekt. |
Snakket ikke om Ăžkokrim opp mot f.eks vold i det hele tatt jeg. Jeg sammenlignet to forskjellige tenkte Ăžkokrim-saker.
"Min" straff for voldtekt: Blir du funnet skyldig = rett inn i 20 Är, minst. Blir du funnet skyldig i voldtekt pÄ to forskjellige, eller samme person to ganger = rett inn i 20 Är x2 (en for hver gang/person), og sÄ kan du bare legge sammen...
"Min" straff for vold (legemesfornĂŠrmelse) - DĂžmt = samfunnstjeneste 50 - 100 timer og kurs i "anger management"
"Min" straff for vold (grov legemesfornÊrmelse) - DÞmt = Rett inn til fengsel 1 - 5 Är, samfunnstjeneste 100 - 500 timer og kurs i "anger management"
"Min" straff for mord (utilsiktet) - DÞmt = Samfunnstjeneste 50 - 100 dager og meldeplikt 1 - 5 Är etterpÄ
"Min" straff for mord (overlagt) - DÞmt - Rett inn, 20+ Är, uten mulighet for Ä slippe unna ved Ä oppfÞre seg, men heller motsatt. (DÄrlig oppfÞrsel i fengsel = mer straff!)
"Min" straff for pedofili /incest - Hvis dÞmt = Tvangskastrering , 20+ Är i fengsel, sikring resten av livet
Dette er ugjennomtenkt og slikt, jeg vet... Allikevel mener jeg at straffene er for lave for grove forbrytelser i Norge og at de bĂžr Ăžkes.
Forseelser derimot, har passe straffenivÄ.
| Sitat: | | Tittan skrev: | | Straff etter "inntekt" mener nÄ jeg... |
Du har ikke hĂžrt om likhet for loven? |
Det jeg mener er at om du stjÊler mye bÞr du fÄ lang straff, om du stjÊler lite bÞr du fÄ kort straff. (inntekt = penger fra ranet/fiksingen av regnskapet)
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:33 Sist endret av Tittan den Ons 14 Apr 2004, 14:54, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
ForĂžvrig:
Samfunnstjeneste = Oransj kjeledress, fotlenker og sĂžppelsekk
"Let them pick up the garbage they seem to love" - En eller annen politisjef i U$A
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Dette burde nesten vÊrt en ny trÄd..
Men et sÄ latterlig lavt straffenivÄ som Norge har mener jeg nÊrmest oppfordrer til selvtekt.
Hadde noen f.eks. voldtatt og drept kjÊresten min kjenner jeg meg selv sÄpass godt at jeg neppe hadde vÊrt fornÞyd med at vedkommende sonet 8 Är pÄ en anstalt for sÄ Ä slippe ut igjen.
SÄ lenge det ikke var noen tvil om hvem gjerningsmannen var ville det mest rasjonelle fra mitt synspunkt vÊre Ä anskaffe en pistol og drept personen i "affeksjon". Ville heller tilbrakt de 6-7 Ärene jeg ville fÄtt i fengsel fremfor Ä gÄ gjennom resten av livet i visshet om at denne personen spradet glad og fornÞyd gjennom gatene etter bare 8 Är med en straff som mest av alt kunne minne om en feriekoloni.
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Meget enig med begge siste talere.
Bortsett fra fĂžlgende punkt hos Tittan:
"Min" straff for pedofili - Hvis dÞmt = Tvangssterilisering, 20+ Är i fengsel, sikring resten av livet.
Dette ville jeg endret til:
"Min" straff for pedofili/incest - Hvis dÞmt = Tvangskastrering, 20+ Är i fengsel, sikring resten av livet.
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Enig og forandret 
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Tittan skrev: | Enig og forandret  |
Endelig et fornuftig menneske.
HÄper for guds skyld ingen kommer inn her nÄ og fremlegger det verste argumentet jeg vet mot strengere straffer:
"mennesket har ikke fri vilje. alt vi foretar oss er et resultat av en Ärsakssammenheng. derfor er aldri et menneske ansvarlig for sine forbrytelser, som kun er et produkt av nevnte Ärsakssammenheng."
Fy f***, da blir jeg provosert.
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Tittan skrev: | | Sitat: | | Tittan skrev: | | Straff etter "inntekt" mener nÄ jeg... |
Du har ikke hĂžrt om likhet for loven? |
Det jeg mener er at om du stjÊler mye bÞr du fÄ lang straff, om du stjÊler lite bÞr du fÄ kort straff. (inntekt = penger fra ranet/fiksingen av regnskapet) |
Greit, da misforsto jeg. Beklager.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt Ä regulere vÄre.
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
No worries, sjekk sig 
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Det er nettopp dette som provoserer meg..
Det norske straffenivÄet strider mot de aller fleste normale menneskers rettferdighetssans. Det virker som de eneste som faktisk forsvarer dette er det fÄtallet av jusprofessorer som faktisk sitter og skriver disse lovene...
|
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Niconogood skrev: | Det er nettopp dette som provoserer meg..
Det norske straffenivÄet strider mot de aller fleste normale menneskers rettferdighetssans. Det virker som de eneste som faktisk forsvarer dette er det fÄtallet av jusprofessorer som faktisk sitter og skriver disse lovene... |
Pluss forbryterne.
|
Skrevet: Tor 15 Apr 2004, 07:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cestmoi2403
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004 Innlegg: 129
|
Det er jo bare jeg som stemte at straffene er akkurat passe som de er, he he. Typisk oppfatning blandt befolkning er jo: HÞyere straff = Mindre kriminalitet. Selvom det overhode ikke gÄr noen parallell der, defor vil jeg heller holde pÄ dagens system, ettersom det ikke har fÞrt til noen ekstremt hÞye kriminalstatistikker enda.
|
_________________ Naturens rett!!!!! Anarkisme, nÄ!
Skrevet: Sűn 25 Apr 2004, 11:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Du mener altsÄ at nÄr enkelte har vÊrt fengslet opptil 50 ganger, vil det ikke bli mindre kriminalitet ved at man plasserer disse bak lÄs og slÄ for livstid efter Ä ha blitt dÞmt f.eks. tre ganger?
|
Skrevet: Sűn 25 Apr 2004, 12:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stÄpÄhodet
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: i en haug med sjokolade
|
riktignok hadde det blitt mindre forbrytelser med med tre strikes out politikk men det er ikke rettferdig ovenfor de som begÄr tre mindre foreseelser. da har men ikke Þdelagdt noen for livet og bÞr heller ikke bli fratatt livet
|
_________________ - people who hate people. come together
- no
RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes
Skrevet: Sűn 25 Apr 2004, 13:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| stÄpÄhodet skrev: | | riktignok hadde det blitt mindre forbrytelser med med tre strikes out politikk men det er ikke rettferdig ovenfor de som begÄr tre mindre foreseelser. |
Jeg har ikke sagt at denne skal gjelde for forseelser. Derimot bĂžr den gjelde for forbrytelser, eller i alle fall bĂžr det vĂŠre slik at straffen blir strengere og strengere for hver gang man dĂžmmes.
En ordning kunne som fÞlger: Ved 1. forbrytelse dÞmmes man mildt. La oss si at man sÄ fÄr ett Ärs fengsel. Senere blir man dÞmt for 2. gang for en annen forbrytelse, og fÄr to Ärs fengsel. Da kan man legge til det ene Äret man fikk fÞrste gangen, slik at det totalt blir tre Ärs fengsel. SÄ 3. gangen fÄr man to Är til, og man legger til de to Ärene for 2. gangen pluss det ene Äret for fÞrste gangen.
|
Skrevet: Sűn 25 Apr 2004, 13:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |