DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
det enkle er det dype
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [30 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
Jeg tror uenigheten her ligger i oppfatningen av hva filosofi er. For dere er filosofi kun svada uten relevans for virkeligheten; for meg er filosofi et fag ingen kan klare seg uten.

Når jeg sier at man må ha en filosofi for å trykke på en lysbryter, mener jeg ikke at man må inneha et komplett filosofisk system for å kunne slå på lyset. Derimot mener jeg at enhver handling forutsetter tre ting: vilje til å handle, evne til å handle, og kunnskap om hvordan handlingen kan utføres.

Vilje er et etisk spørsmål; evne er et fysisk spørsmål, men har samtidig metafysiske implikasjoner; kunnskap er et epistemologisk spørsmål.

Hva gjelder utviklingshemmede, så er de nettopp det: hemmet. De er ikke uten kognitive evner. Det samme gjelder dyr, samtidig som noen agerer på instinkter.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 16:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Hva er filosofi?

Vel, den norske ordbok har følgende svar:

~sofi´ -en (eg 'kjærlighet til visdom', se * -sofi)
1 vitenskap som vil finne sammenhengen og grunnprinsippene i tilværelsen
2 filosofisk system Spinozas f-
3 lære om grunnprinsippene for en vitenskap religionsf-, jf *vitenskapsfilosofi
4 prinsipp, tankegang, resonnement f-en bak kriminalmeldingen .

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 16:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Frihetsfisken skrev:
Jeg tror uenigheten her ligger i oppfatningen av hva filosofi er. For dere er filosofi kun svada uten relevans for virkeligheten; for meg er filosofi et fag ingen kan klare seg uten.
.
Feil. jeg er av nøyaktig samme oppfatning som deg. uenigheten ligger i at vi tillegger forskjellige punkter forskjellig vekt, også i den enkeltes personlige filosofi.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 09:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Jeg konstaterer at de fleste er kategorisk uenig i alt Frihetsfisken skriver. Hvorfor er det slik?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 10:26
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
QIQrrr skrev:
Jeg konstaterer at de fleste er kategorisk uenig i alt Frihetsfisken skriver. Hvorfor er det slik?

For husfredens skyld skal jeg la være å svare på det. Mr. Green

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 11:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

QIQrrr skrev:

Jeg konstaterer at Frihetsfisken er kategorisk uenig i alt de fleste skriver. Hvorfor er det slik?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 13:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
0nskemestern skrev:
QIQrrr skrev:

Jeg konstaterer at Frihetsfisken er kategorisk uenig i alt de fleste skriver. Hvorfor er det slik?

Ja hva er din egen teori da?

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:01
toth42
Cowboy
Cowboy

QIQrrr skrev:
0nskemestern skrev:
QIQrrr skrev:

Ja hva er din egen teori da?

Har ingen anelse, men mener på at min påstand er grunnen til din påstand, sånn i utgangspunktet. alle diskusjoner hvor Frihetsfisken deltar arter seg på et mye mindre hyggelig vis enn de gjorde før han meldte seg inn her.
Du forfekter jo trossalt endel av de samme meninger som ham, men du diskuterer på en annen måte, som ikke ser ut til å irritere nevneverdig. ros til deg for det!

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 14:09
toth42
Cowboy
Cowboy

Og som Tittan nettopp konstaterte under 'ulvetemaet' kverulerer han for å kverulere. det skaper irritasjon.

InnleggSkrevet: Man 26 Apr 2004, 16:19
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
I antikkens Hellas så brukte de ordet "filosofere" på det å "tenke rasjonelt"...

Men en trenger likevel ikke tenke rasjonelt for å skru på en lysbryter, forutsatt at man har gjort det før et par ganger. En blir nemlig automatisert, og det blir en selvfølge hvordan man skrur på lysbryteren.

Forøvrig syns jeg Frihetsfisken og QIQrr virker veldig intelligente!

InnleggSkrevet: Ons 28 Apr 2004, 15:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [30 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet