DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
det enkle er det dype
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
 det enkle er det dype

Tar jeg feil om jeg sier det enkle er det dype?
For å forstå filosofi trengs det ikke fryktelig med innteligens, men kunne løsrive deg fra normer og følelser og spørre hvorfor istede for å istede for å se på følelser som en selvfølge.

InnleggSkrevet: Fre 16 Apr 2004, 20:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Vil si meg en del enig i det ja. Det å kunne tenke ukonvensjonelt og løsrive seg fra det som er normalt.

InnleggSkrevet: Fre 16 Apr 2004, 23:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
er det og da enklere for andre som ikke tenker så mye, men bare godtar følelser, å forså filosofi ved hjelp av mer materielle bilder de er kjent med og som følelsene godtar?

Er det derfor dikt er populære å lese? ikke bare fordi det apelerer til følelsene, men fordi man kan enklere tenke anerledes en det normale?

Jeg har aldri likt dikt, jeg har ikke skjønt poenget med å skrive ting i bilder framfor rett ut.

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 21:27
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Ingenting skrives rett ut - det er bare noen ting som skrives mer svingete enn andre.

Dikt ligger kanskje tettere opptil det språket folk bruker for seg selv. Man er forhåpentligvis alltid inneforstått med seg selv og kan derfor formulere ting kronglete og allikevel forstå det.

Filosofi... det gjelder å kunne ta egne standpunkt til det som påstås. Gjerne relatere ting fra ens eget liv til det hele - en kan fort bli satt på sporet av ting da. Noen påstår at noe forholder seg slik og slik, kan man da finne et godt eksempel som burde tyde på at det ikke er slik?

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 21:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
for meg regner jeg med at temaet er psykologi eller filosofi når folk ber meg holde kjeft....

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 09:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg vil tror nok det er lettere for en mindre intelligent person å gå seg bort innenfor filosofien vedkommende prøver seg på, og dermed komme inn på ideer som strengt tatt er skikkelig usaklige og, vel, rett og slett på jordet.

Det enkle kan ofte være dypt, men det samme kan det kompliserte være. På samme måte som både det enkle og det kompliserte i ymse omstendigheter kan være grunt.

Det er en grunn til at jeg ikke filosoferer. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Ons 21 Apr 2004, 22:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
alle mennesker filosoferer av og til, enten de er klar over det eller ikke. Smile

InnleggSkrevet: Tor 22 Apr 2004, 20:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
BagBiter skrev:
alle mennesker filosoferer av og til, enten de er klar over det eller ikke. Smile

Av og til? Ingen handling er mulig uten filosofi; selv ikke å slå på lyset i et rom.

Filosofi er det viktigste av alle fag. Uten filosofi overlever du ikke mange dagene.

InnleggSkrevet: Tor 22 Apr 2004, 20:41
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Frihetsfisken skrev:

Av og til? Ingen handling er mulig uten filosofi; selv ikke å slå på lyset i et rom.

Jeg tror faktisk godt jeg kan skru på en lysbryter uten å filosofere over det. Jeg føler verken for å finne sammenhengen eller grunnprinsippene i lysbryterens tilværelse, eller for å lære om vitenskapen som ligger bak.

InnleggSkrevet: Tor 22 Apr 2004, 23:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Enig med Vero.
Jeg gjør mye uten å filosofere om det. Kjøre bil for eksempel. Sitter ikke å filosoferer om at jeg, som menneske, gjør noe helt naturstridig når jeg gjør det. Det er liksom ikke helt naturlig å bruke døde dyr og en haug med metall og gummi til å suse de åtte milene fra Trondheim til Levanger på rundt en time... OK, dah... Jeg har kjørt strekningen for mange ganger og tankene flyr :p

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 07:24
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veronica skrev:
Jeg tror faktisk godt jeg kan skru på en lysbryter uten å filosofere over det.

For å trykke på en lysbryter trenger du:

1. en virkelighetsoppfatning (metafysikk). Dersom du mener at du ikke kan stole på sansene dine, hvorfor skulle du da ta deg bryet med å trykke på lysbryteren?

2. en etikk. Dersom du ikke anser livet som verdt å leve, hvorfor skulle du trykke på lysbryteren?

3. en teori om kunnskapservervelse (epistemologi). Du må vite hvorledes lysbryteren fungerer.

Konklusjon: Filosofi er viktigere enn mat.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 13:09
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Frihetsfisken skrev:
Veronica skrev:

2. en etikk. Dersom du ikke anser livet som verdt å leve, hvorfor skulle du trykke på lysbryteren?

de andre er en ting, men denne var søkt.. etikk går ut på hva som er gode handlinger, hva er god moral. ikke om livet er verdt å leve eller ikke. mer på hva man skal leve for, dersom man lever.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 13:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Frihetsfisken skrev:
Veronica skrev:

For å trykke på en lysbryter trenger du:

1. en virkelighetsoppfatning (metafysikk). Dersom du mener at du ikke kan stole på sansene dine, hvorfor skulle du da ta deg bryet med å trykke på lysbryteren?

3. en teori om kunnskapservervelse (epistemologi). Du må vite hvorledes lysbryteren fungerer.

Konklusjon: Filosofi er viktigere enn mat.

Vil faktisk si det sterkere en 0nskemesteren, og si at hele posten din var søkt. Særlig konklusjonen din om at filosofi er viktigere enn mat.

Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede barn, og de har verken språk eller mimikk, men de trenger mat allikevel. Tror ikke de driver med dyp filosofering akkurat...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 13:18
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Man trenger ikke særlig mye filosofering for det meste man gjør. Eksempelet med å slå på en lysbryter er til dømes helt søkt. Et dyr kan læres opp til å trykke på en lysbryter for å få lys, uten at man må lære det å ta stilling til filosofiske eller vitenskapelige spørsmål først. Mnage mennesker klarer seg utmerket uten å filosofere over mer enn de mest overfladiske detaljer.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 13:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

0nskemestern skrev:
etikk går ut på hva som er gode handlinger

Efter hvilken standard? Gode i forhold til hva?

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 13:58
toth42
Cowboy
Cowboy

Frihetsfisken skrev:
0nskemestern skrev:
etikk går ut på hva som er gode handlinger

Efter hvilken standard? Gode i forhold til hva?

nettopp! det er akkurat dette den filosofiske grenen 'etikk' går ut på, og finne ut nettopp dette. hva er god god moral? fins det universelle regler? har vi noen standarder? hva er godt? hva er ikke godt?
nevnte spøsmål er jo i grove trekk det filosofene har beskjeftiget seg med å finne svar på når de funderer på etikk.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 14:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Og hvilken standard kan gode handlinger måles efter, om ikke livets standard?

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 14:09
toth42
Cowboy
Cowboy

Hvordan i all verden knytter du dette opp mot om livet er verdt å leve eller ikke??! du flåser jo bare, totalt unyttig å argumentere ovenfor deg.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 14:48
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Du påstår at det ikke er etisk spørsmål hvorvidt livet er verdt å leve. Du tar feil.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 15:46
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Både Tittan og Zatharee har poengtert akkurat det jeg skulle sagt selv, og ettersom det ikke har kommet noen protester, konkluderer jeg med at man trenger ikke å filosofere for å skru på en lysbryter.

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 16:14
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet