DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Tror du på Gud?

Ja (Religiøs, troende)
31%
 31%  [ 7 ]
Nei (ateist)
40%
 40%  [ 9 ]
Usikker (agnostiker)
27%
 27%  [ 6 ]

Antall stemmer : 22

Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Tror du på Gud?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 4 av 5 [84 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004
For det første så tror jeg på Gud. Og Vi har ikke kommet på jorden for å dømme.

Når du sier at noen "fortjener å bli torturert i all evighet" så tror jeg kanskje det er på tide med litt ydmykhet. Det ligger en klar dom her.

Vi er alle på eget valgt nivå. Gud har gitt oss fri vilje. Ikke for deretter å straffe oss fordi vi i etterkant benytter oss av den frie viljen. Det er en selvmotsigelse. Jeg påstår at djevelen og helvete ikke finnes, MEN...

At vi derimot lever i et slags selvvalgt "torturkammer" av dårlige følelser pga at vi handler mot egen overbevisning (hjertet), og heller handler ut fra opplærte og indoktrinerte "programmer" er en helt annen sak. Og det nærmeste du kommer helvete noen gang.

Dette vil selvsagt ikke "vare evig" heller. Grunnen til at du har fått et slikt rikt følelsesliv og en slik gudommelig utvidet bevissthet er at du skal kunne nyttegjøre deg den. Det vil altså si at du kan velge på nytt.

Du kan til enhver tid velge å ta til deg et nytt sett med "sannheter". Ny informasjon bidrar til nye tanker som igjen gir nye følelser. Nå blir du og et nytt menneske. Nye ark...

(Tenk gjennom følgende)
ER DU;

Klærne dine?
tankene dine?
programmene dine?
handlingene/oppførselen din?
kunnskapen din?

Mitt personlige svar er; Nei.

Jeg kan til enhver tid velge på nytt, forandre mening, føle annerledes. Men valget er mitt fordi jeg har fri vilje.

Når jeg har en dårlig følelse (for en av mine egne handlinger) så er det fordi handlingen ikke representerer det jeget jeg ønsker å beholde. Altså velger jeg å ikke repetere handlingen. Jeg er nærmere meg selv.

Sjelen din vet. Vet hvem Du egentlig er. De gode følelsene er en tilbakemelding fra sjelen din. Yess slik Er Jeg i Sannhet. Dårlige følelser sier deg bare; Nope slik Er Jeg Ikke...

Vaaaanvittig enkelt i grunnen... Cool

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 05:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg tror overhodet ikke på at alt vil gå bra hvis man bare følger "hjertet". Jeg tror jo heller ikke på noen gud, så jeg tror ikke det finnes noen slags universell eller individuell sannhet eller best mulig måte å leve livet på. Minner meg sterkt om Platons ide-verden, dette.

Jeg tror heller ikke mennesker har noe guddommelig ved seg. Kan mennesker være fantastiske? Jo, for all del. Men vi er meget feilbarlige, skjøre, famler og gjør ting galt konstant. Jeg tror ganske enkelt at vi er de mest avanserte dyrene på denne planeten. Hverken mer eller mindre.

Jeg er fysikalist, så noen sjel blir det meningsløst å snakke om.

Og den frie vilje? Tja, jeg er egentlig ikke så sikker på hva det skulle være. Slik jeg ser det er universet siden tidens begynnelse en serie med tilfeldigheter som direkte eller indirekte er kausalt forbundet med hverandre. Dette sammensuriet av tilfeldigheter er jeg midt oppi her og nå, og de påvirker hjernen min, for å si det enkelt. På en måte blir det hipp som happ om jeg har en fri vilje som gjør at jeg velger min neste handling ut i fra et sett med valgmuligheter jeg ser. Eller om det valget jeg tar er resultatet av alle tilfeldighetene som har kommet før akkurat dette øyeblikket. Jeg er ganske enkelt ikke så bekymret om verden er fullstendig mekanistisk, og om "den frie vilje" er et begrep med rot i virkeligheten eller ikke, for verden er faktisk helt utmerket å leve i allikevel.

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 08:42
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg synes ikke du har begrunnet din manglende tro på gud. Kun konstantert at det er helt tilfeldig alt som skjer. Bra at du alikevel synes alt er perfekt. Se hva jeg sier på teleportering hvis du har lyst. Jeg er da også absolutt "fysikalist" som du så fint kaller det.... Smile

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:39
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg synes overhodet ikke at alt er perfekt, bare at mye allikevel er utmerket.

Er man fysikalist mener man at verden er fysisk, punktum. Det blir meningsløst å snakke om noen sjel, hvis man ikke mener at også sjelen er et fysisk fenomen. Det samme med gud - gud må isåfall være et fysisk fenomen, og ikke noe mystisk, åndelig, ikke-fysisk vesen. Og jeg har ganske enkelt ikke noe behov for et gudsbegrep for å forsøke å forstå verden, så da lar jeg ganske enkelt vær å ha det.

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:46
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Men det er iflg kvantefysikken veldig lite som er fast masse mesteparten er energi og informasjon. Hva beveger energien? Hva er tid? Hvorfor føler du/vet du at noen stirrer på deg? Hvordan forklare det som er uforklarlig?

Jeg har nesten skrevet en hel avhandling inne på teleportering (slik føles det ihvertfall..) Les den først før du svarer på dette... Ellers må jeg gjenta alt jeg skrev på nytt! Please...

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 10:36
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
gud skrev:

At vi derimot lever i et slags selvvalgt "torturkammer" av dårlige følelser pga at vi handler mot egen overbevisning (hjertet), og heller handler ut fra opplærte og indoktrinerte "programmer" er en helt annen sak. Og det nærmeste du kommer helvete noen gang.

Strengt tatt; Hvor mange ville vært kristne med mindre de ble opplært til dette fra barnsben av som en integrert del av oppdragelsen, indoktrinert om du vil. Ingen ville hatt kjennskap til kristendommen med mindre de ble opplært innen denne.

Nettopp at vi blir opplært til å ha en religion er den åpenbare årsaken til at vi i Norge tradisjonelt har vært og fremdeles er kristne, mens Japan i hovedsak er Konfucianister og Pakistan er muslimer, istenden for å ha en ekte, sann religion som enhver erkjenner som sann (i hjertet el...)

Implikasjonen av dette utsagnet blir at det store flertallet av kristne i dag lever et liv på kanten av helvete. Twisted Evil

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 10:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
gud skrev:
Men det er iflg kvantefysikken veldig lite som er fast masse mesteparten er energi og informasjon. Hva beveger energien? Hva er tid? Hvorfor føler du/vet du at noen stirrer på deg? Hvordan forklare det som er uforklarlig?

Jeg er også fysikalist, om enn en ganske flyktig definisjon. Kan gjerne heller si at "jeg tenker som Glahn". Jeg er overbevist om at vi kan forklare alt gjennom vitenskap, og mye er allerede forklart. Energi beveges av hendelser(fysiske sådan). Tid er en dimensjon, dvs en fjerde måte å bevege seg på i tillegg til vår romforståelses 3 øvrige. At jeg føler at noen stirrer på meg er lik enhver annen følelse/innfall man får og kan helt sikkert forklares når man har kartlagt mer av hjernens prosesser. Og det uforklarlige kan forklares/bevises ved forskning.

Såh..

InnleggSkrevet: Tor 15 Apr 2004, 02:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Meget enig med Eyden her. I prinsippet tror jeg vitenskapen vil kunne forklare alt, men om den klarer det i praksis er selvfølgelig et helt annet spørsmål. Er fullt klar over at verden kan være ganske kaotisk, og at noen ting rett og slett kan være ufattbart for et stakkars lite menneske. Men jeg tror ikke at det i prinsippet skulle være noe iveien for å kunne forklare verden ut i fra en helt og holdent fysikalistisk modell, som ikke trekker inn ikke-fysiske fenomener for å forklare ting.

Hvorfor skulle jeg forresten begrunne min manglende tro på gud? For meg er det heller slik at man må begrunne hvorfor man må ha et gudsbegrep for å kunne forklare verden. Hvis jeg aldri har hatt noe behov for et gudsbegrep, så har jeg ganske enkelt latt være å blande det inn i likningen.

InnleggSkrevet: Tor 15 Apr 2004, 16:41
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
gud skrev:

Strengt tatt; Hvor mange ville vært kristne med mindre de ble opplært til dette fra barnsben av som en integrert del av oppdragelsen, indoktrinert om du vil. Ingen ville hatt kjennskap til kristendommen med mindre de ble opplært innen denne.

Nettopp at vi blir opplært til å ha en religion er den åpenbare årsaken til at vi i Norge tradisjonelt har vært og fremdeles er kristne, mens Japan i hovedsak er Konfucianister og Pakistan er muslimer, istenden for å ha en ekte, sann religion som enhver erkjenner som sann (i hjertet el...)

Implikasjonen av dette utsagnet blir at det store flertallet av kristne i dag lever et liv på kanten av helvete. Twisted Evil

Ikke så langt fra sannheten. Men de kristne begynner å våkne de også... Rosmari Køhn f eks, hun har nå skrevet en bok jeg kunne tenke meg å lese. Der tar hun avstand fra skremselspropagandaen kirken har benyttet seg av, helvete mm

Alikevel skal det presiseres at jeg aldri mente/ei heller sa at "de kristne lever et liv på kanten av helvete". Jeg mener at et helvete kun oppstår mentalt når du handler mot ditt eget hjerte. Problemet til de kristne, har slik jeg ser det, vært at mange "gode" handlinger er blitt forbundet med tabu. bla sex... Jeg har møtt unge gutter som pga at de "ikke har lov" til å hverken onanere ei heller se/tenke på det annet kjønn, selvsagt nesten ikke klarer fokusere på annet. Snakk om et personlig helvete... Wink

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 09:15
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Meget enig med Eyden her. I prinsippet tror jeg vitenskapen vil kunne forklare alt, men om den klarer det i praksis er selvfølgelig et helt annet spørsmål. Er fullt klar over at verden kan være ganske kaotisk, og at noen ting rett og slett kan være ufattbart for et stakkars lite menneske. Men jeg tror ikke at det i prinsippet skulle være noe iveien for å kunne forklare verden ut i fra en helt og holdent fysikalistisk modell, som ikke trekker inn ikke-fysiske fenomener for å forklare ting.

Hvorfor skulle jeg forresten begrunne min manglende tro på gud? For meg er det heller slik at man må begrunne hvorfor man må ha et gudsbegrep for å kunne forklare verden. Hvis jeg aldri har hatt noe behov for et gudsbegrep, så har jeg ganske enkelt latt være å blande det inn i likningen.

Da lurer jeg litt, er energi noe du mener må inn i den "fysiske verden", er energi en enhet som vitenskapen må forholde seg til?

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 09:18
Eyden
Veronica
Veronica

Selvfølgelig er energi en del av den fysiske verden og den er helt klart en enhet som vitenskapen forholder seg til. Einstein jobbet masse med nettopp energi.

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 09:43
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ærlig talt, energi er et fysisk fenomen og vitenskapen har endel grunnleggende teser omkring fenomenet. Det er slettes ikke noe mystisk eller ikke-fysisk ved det.

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 10:21
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

gud skrev:
Niconogood skrev:
gud skrev:

Ikke så langt fra sannheten. Men de kristne begynner å våkne de også... Rosmari Køhn f eks, hun har nå skrevet en bok jeg kunne tenke meg å lese. Der tar hun avstand fra skremselspropagandaen kirken har benyttet seg av, helvete mm

Alikevel skal det presiseres at jeg aldri mente/ei heller sa at "de kristne lever et liv på kanten av helvete". Jeg mener at et helvete kun oppstår mentalt når du handler mot ditt eget hjerte. Problemet til de kristne, har slik jeg ser det, vært at mange "gode" handlinger er blitt forbundet med tabu. bla sex... Jeg har møtt unge gutter som pga at de "ikke har lov" til å hverken onanere ei heller se/tenke på det annet kjønn, selvsagt nesten ikke klarer fokusere på annet. Snakk om et personlig helvete... Wink

Du formulerer deg på en ganske tåkete måte som sikkert kunne hatt et karismatisk appeal på noen mennesker. Personlig synes jeg det blir svært spekulativt og virkelighetsfjernt.

Du sier riktignok noe fornuftig innimellom, men mesteparten blir likefullt bare tull. Du burde absolutt ha muligheter til å starte en ny sekt eller noe for villfarne kristne. For mennesker som innehar en marginal dose realisme blir forøvrig svært mye av det du sier bare vås.

InnleggSkrevet: Lør 17 Apr 2004, 15:09
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg ser at de konstruktive kreftene til den godeste Nicongood ikke strekker til lenger. Dermed tar han i bruk den eminente tråkk på en smurf taktikken. Kast litt møkk å se hva fint som kommer tilbake. Det er jo det man er opplært til, kall alt du ikke forstår for vås. Eller sekt, same shit new wrapping...

Skal du være med i sekten min Twisted Evil Laughing

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 17:50
morph
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 10 Mar 2004
Jeg er agnostiker. Jeg var kristen. Ved min dåp sa foreldrene mine ja til å oppdra meg kristent. Dette fulgte de heldigvis ikke opp. De er ikke kristne. Men så var det barnehage. To av tre barnehager jeg gikk i var kristne. Religionstimene på skolen har stort sett vært om kristendom hele tiden. Jeg ble lært opp til å være kristen.

Lillesøsteren min er kristen. Den eneste i familien. Jeg er redd det er noe hun er blitt lært opp til. Jeg er redd hun vet omtrent ingenting om andre religioner og for lite om kristendom. Mistenker at hun bare kjenner religionen gjennom fanatisk kristne venninner og sånn. Hun stiller ikke spørsmål ved religionen. Kanskje jeg burde stille henne noen spørsmål om den.
Hun er ikke så veldig mange år gammel. Mennesker som er gamle nok til å tenke selv og likevel er kristne ville kanskje vært kristne uansett om de var opplært til det eller ikke. Og det skal de få lov til å være

InnleggSkrevet: Søn 18 Apr 2004, 20:55
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

gud skrev:
eg ser at de konstruktive kreftene til den godeste Nicongood ikke strekker til lenger. Dermed tar han i bruk den eminente tråkk på en smurf taktikken. Kast litt møkk å se hva fint som kommer tilbake. Det er jo det man er opplært til, kall alt du ikke forstår for vås. Eller sekt, same shit new wrapping...

Skal du være med i sekten min

Jeg prøver normalt å unngå å tråkke på smurfer, men det er ikke alltid like lett å se hvor man går.

Referansen min gjaldt snarere en del andre innlegg der du besvarer konkrete problemstillinger med å henvise til en del selvskapte, løse spirituelle påstander uten å utdype dette på noe saklig nivå. Det gjelder forøvrig i mindre grad denne tråden... Har fulgt opp innlegget ditt på "teleportering", så ta heller og flytt denne diskusjonen dit...

Sitat:
Lillesøsteren min er kristen. Den eneste i familien. Jeg er redd det er noe hun er blitt lært opp til. Jeg er redd hun vet omtrent ingenting om andre religioner og for lite om kristendom. Mistenker at hun bare kjenner religionen gjennom fanatisk kristne venninner og sånn. Hun stiller ikke spørsmål ved religionen.

Ganske typisk for kristne. Godta en blind tro uten egentlig å stille selv de mest grunnleggende spørsmål. Så snart man har akkumulert et minimum av kunnskap og begynner å tenke selv, og ressonerer over dette på en fornuftig måte, sier egentlig svaret seg selv. [/quote]

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 05:19
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
gud skrev:
eg ser at de konstruktive kreftene til den godeste Nicongood ikke strekker til lenger. Dermed tar han i bruk den eminente tråkk på en smurf taktikken. Kast litt møkk å se hva fint som kommer tilbake. Det er jo det man er opplært til, kall alt du ikke forstår for vås. Eller sekt, same shit new wrapping...

Skal du være med i sekten min

Jeg prøver normalt å unngå å tråkke på smurfer, men det er ikke alltid like lett å se hvor man går.

Referansen min gjaldt snarere en del andre innlegg der du besvarer konkrete problemstillinger med å henvise til en del selvskapte, løse spirituelle påstander uten å utdype dette på noe saklig nivå. Det gjelder forøvrig i mindre grad denne tråden... Har fulgt opp innlegget ditt på "teleportering", så ta heller og flytt denne diskusjonen dit...

Sitat:
Lillesøsteren min er kristen. Den eneste i familien. Jeg er redd det er noe hun er blitt lært opp til. Jeg er redd hun vet omtrent ingenting om andre religioner og for lite om kristendom. Mistenker at hun bare kjenner religionen gjennom fanatisk kristne venninner og sånn. Hun stiller ikke spørsmål ved religionen.

Ganske typisk for kristne. Godta en blind tro uten egentlig å stille selv de mest grunnleggende spørsmål. Så snart man har akkumulert et minimum av kunnskap og begynner å tenke selv, og ressonerer over dette på en fornuftig måte, sier egentlig svaret seg selv.
[/quote]

Alle over èn kam. Jeg opplever at kristne (som jeg personlig har møtt) er veldig godt skolert. Men de sjelden enige seg i mellom... Smile

Jeg har ihvertfall reflektert over de "viktigste" religionene og trosretningene selv. Kristendommen (slik den fremstod på min skole på 70-tallet) føltes ikke riktig for meg. Nå har jeg min egen personlige tro. Jeg følger ingen religion. Gud har selvsagt ikke skapt religionene, det er det vi mennesker som har gjort. De er alle tilpasset sin opprinnelse, altså tid og sted. Svaret (for meg) på de spm som er av stor viktighet finner jeg som oftest i mitt eget hjerte. De andre svarene får jeg i løpet av førtiåtte timer. På forskjellig vis hver gang...

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 10:28
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Niconogood skrev:
Ganske typisk for kristne. Godta en blind tro uten egentlig å stille selv de mest grunnleggende spørsmål. Så snart man har akkumulert et minimum av kunnskap og begynner å tenke selv, og ressonerer over dette på en fornuftig måte, sier egentlig svaret seg selv.

gud skrev:
Alle over èn kam. Jeg opplever at kristne (som jeg personlig har møtt) er veldig godt skolert. Men de sjelden enige seg i mellom...

Dette gjelder selvsagt ikke alle kristne... Det er snarere et fenomen som i stor grad har preget kristendommen tidligere. Folk har akseptert troen på en Gud fordi dette har vært normen.. Dette er hva de har blitt fortalt av foreldre og andre autoritetspersoner, og derfor godtatt dette uten å stille mer inngående spørsmål som hvorfor og hvordan.

Heldigvis har de stadige framskrittene innen vitenskapen, og et generelt høyere kunnskapsnivå blant befolkningen ført til at flere og flere ikke lenger blindt kan godtra troen på en gud, og setter spørsmål ved denne. Dette tvinger igjen stadig flere, selv innbarkete kristne til å gå litt dypere inn i de faktiske forhold rundt det de faktisk tror på i et forsøk på å komme opp med et svar på spørsmålene som blir stilt dem. Dette kan også føre til uoverenstemmelser dem imellom, da svarene de kommer opp med kan være til dels svært forskjellige... Aldri har vi opplevd at kristne har splittet seg opp i så mange pussige små menigheter som i dag.

gud skrev:
Gud har selvsagt ikke skapt religionene, det er det vi mennesker som har gjort. De er alle tilpasset sin opprinnelse, altså tid og sted.

Flott.. Du begynner å se lyset.
-Gud har ikke skapt religionen
-Mennesket har skapt religionen
Neste skritt blir:
-Gud er en del av religionen
=Mennesket skapte Gud

InnleggSkrevet: Man 19 Apr 2004, 14:01
Eyden
Veronica
Veronica

Kan Gud den Allmektige(tm) skape en så stor stein at han ikke kan løfte den? Mr. Green

InnleggSkrevet: Tir 20 Apr 2004, 00:00
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Hva folk måtte tro

Ingen -og jeg mener ingen, har den samme troen.

Kristne:
Gud er treenig
Dvs. Gud, Jesus og Den Heilaga Ande er den samme
a) men også tre personer, som ble til ved ulike tidspunkt
b) men hver er en enkelt del av det som til sammen utgjør Gud
c) og slik er det bare
d) ... e) ...
Dette var ett eneste punkt innenfor kristendom.
Dette punktet eksisterer det uenighet om innenfor hver enkelt retning
i religionen.

Det finnes mange, mange ulikheter mellom din tro og det fyren som
sitter til høyre for deg på benken tror. Hvor går tilgivelsens grense?
Hvor oppriktig må en bønn være for å gjelde?
Godtar din gud mennesker som spekulerer i å skaffe sympati ved å
konvertere til kristendommen? Jeg mener din personlige gud, i ditt
bilde -ikke den presten prøver å gi uttrykk for.

Når noen forteller deg noe, danner du bilder og gjør deg opp tanker.
Disse tankene er ulike de den som forteller har om akkurat det samme.
De er farget av din verden, ditt sinn.

Selv tror jeg ikke på noen definert gud, eller noen kraft som kan si med sikkerhet at den står på toppen, og er sjef over alt og alle. Hvis gud er i stand til å styre oss uten at vi ser ham (kanskje fordi han har skapt oss), ville ikke da hans skaper kunne gjøre det samme i hans liv? (Forutsatt at han har en, noe vi ikke kan si med sikkerhet at vi har selv en gang)

Årsak og konsekvens tilsier vel at ingenting kan komme ut av absolutt ingenting, for så brått å eksistere. Altså er universets skapelse en umulighet. Selvfølgelig har vi det store smellet, men det som smalt kom jo heller ikke fra ingensteder -det var en samling av eksisterende masse og energi. Universet kan aldri ha blitt til. Tiden kan heller aldri ha startet opp. Dette duger vel egentlig bare til å si at enkelte ting er utenfor vår rekkevidde. Fantastisk og uoppnåelig langt unna vår fatteevne.

Liv etter døden? Nja. Tror egentlig ikke det.
Meningen med livet?
Opphører ikke all mening med livet hvis livet selv opphører?
Hvem skal være der å glede seg over livet når døden kommer?
Jeg tror ikke på det evige liv. Da kan jo ikke det være den muligens
eksisterende meningen med mitt liv. Ikke slik jeg ser det.
Meningen med livet finner jeg i hvert øyeblikk jeg lever.
Enhver glede jeg er i stand til å føle gjør livet verd å leve, for et
øyeblikks skyld. Sorg er en tung følelse, men ikke uten positive
sider. Sorgen kan også gjøre gode ting med mennesket du er i
ferd med å bli til. En lærer, og en får nye intrykk og holdninger.
Man får oppleve et nytt øyeblikks glede, hvor alle sorger er glemt,
og alt vondt har opphørt å eksistere. Det må da være meningen med alt?

Gud eller ikke: Vår eksistens er et mirakel.
Hvis gud ikke finnes: Hvilken fantastisk tilfeldighet at vi finnes!
Hvis gud finnes: Hvilken fantastisk tilfeldighet at gud finnes!
Gir da religionen egentlig svar på noe?

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Fre 30 Apr 2004, 14:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 4 av 5 [84 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet