DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Er straffenivået i Norge for lavt?

Ja, livstid i kullgruvene på Svalbard er mer passe
33%
 33%  [ 9 ]
Ja, kunne godt vært litt høyere
48%
 48%  [ 13 ]
De er akkurat passe
11%
 11%  [ 3 ]
Nei, de er tvert i mot alt for høye
7%
 7%  [ 2 ]

Antall stemmer : 27

Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 6 [108 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004

Det har vært en kraftig oppblomstring av både generell og organisert kriminalitet i den senere tiden.

Brekket i Stavanger i påsken er et graverende eksempel på sistnevnte. Av de mistenkte i denne saken er alle tidligere kjenninger av politiet og tidligere dømt for flere tilfeller av grov kriminalitet, der maksimumsstraffen har vært i underkant av to år, deretter er det rett ut på gaten og finne på noe nytt. I en så godt planlagt aksjon er åpenbart også strafferisikoen tatt med i beregningen. En straff som i praksis ville blitt ca. 10 år.

En person som f.eks. hadde voldtatt og drept en 5-6 10 år gamle jenter, ville sannsynligvis fått bortimot maksimumsstraffen på 21 år, selvfølgelig med noe fradrag for at han selv hadde en vanskelig barndom, kommer fra en skilsmissefamilie el. la oss si 18 år. Normen er at man blir sluppet ut etter at 2/3 av straffen er sonet. altså etter 12 år. Er dette en passende straff for en slik forbrytelse? Har det juridiske systemet begravd seg selv i tolkninger og prinsipper og mangler å se den kriminelle realiteten i øynene?

De fleste som faktisk sitter i fengsel har det heller ikke så altfor vondt. Utenfor Bergen har de en åpen soning som mest av alt minner om en gratis folkehøgskole, der fangene får gratis kost og losji, kabel tv og internett og kan komme og gå nærmest som de vil. De får tilogmed dagpenger mens de sitter inne. Er dette avskrekkende?

Blir de etterlatte glemt? Er fokus altfor mye på å gi de stakkars kriminelle et verdig liv?

Burde vi kanskje innført et system a la USA med 3 strikes-out, altså det MOTSATTE av dagens strafferabatt., og kanskje la de innsatte gjøre litt nytte for seg, ved å faktisk bidra noe tilbake til samfunnet? Vet det er noen kullgruver på Svalbard der det fremdeles er litt igjen å hente...

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
straffenivået er rart, mennesket er en ressurs som burde brukes...ikke sitte inne. hva som er ulovlig er også rart...men straffene er milde...

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: Er straffenivået i Norge for lavt?

Niconogood skrev:

En person som f.eks. hadde voldtatt og drept en 5-6 10 år gamle jenter, ville sannsynligvis fått bortimot maksimumsstraffen på 21 år, selvfølgelig med noe fradrag for at han selv hadde en vanskelig barndom, kommer fra en skilsmissefamilie el. la oss si 18 år. Normen er at man blir sluppet ut etter at 2/3 av straffen er sonet. altså etter 12 år. Er dette en passende straff for en slik forbrytelse?.

spesielt på dette punktet er straffene altfor lave. det er forkastelig hvor lavt man kan komme. den debatten har forsåvidt gått allerede under mitt tema "Jeg blir kvalm.. Norge er sykt!!", men kan ikke presisere nok hvor latterlig det er at folk som ødelegger barn for livet sitter inne et par år.. motbydelig![/u]
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Stjeler man 200.000 ved å sprenge en minibank får man flere år i fengsel, men stjeler man 2.000.000.000 ved å føre et "kreativt regnskap" får man smekk på fingeren og et "ikke gjør slik" fra staten. Evil or Very Mad

Straff etter "inntekt" mener nå jeg...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004
Tittan skrev:
Stjeler man 200.000 ved å sprenge en minibank får man flere år i fengsel, men stjeler man 2.000.000.000 ved å føre et "kreativt regnskap" får man smekk på fingeren og et "ikke gjør slik" fra staten.

Du er fullstendig på jordet. Det er ingenting som straffes hardere enn såkalte "økonomisk kriminalitet". Gjennomsnittlig straffes slik "kriminalitet" hardere enn f.eks. voldtekt.

Tittan skrev:

Du har ikke hørt om likhet for loven?

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:06
toth42
Cowboy
Cowboy

Frihetsfisken skrev:
Det er ingenting som straffes hardere enn såkalte "økonomisk kriminalitet". Gjennomsnittlig straffes slik "kriminalitet" hardere enn f.eks. voldtekt.

Og hvem kan nekte for at dette er helt på jordet??! Herregud, vi prater om folk som stjeler materielle, etisk ubetydelige ting. javel. men når folk ødelegger liv, da skal de slippe billigere unna?! Jeg blir blodig provosert hver bidige gang jeg leser straffeutmåling i sedelighetssaker. Jeg får mektig lyst til å ta loven i egne hender og kastrere de forbanna syke svina. mennesker er de ikke, de er usiviliserte dyr, og fortjener absolutt ikke å leve.

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Frihetsfisken skrev:
Tittan skrev:
Stjeler man 200.000 ved å sprenge en minibank får man flere år i fengsel, men stjeler man 2.000.000.000 ved å føre et "kreativt regnskap" får man smekk på fingeren og et "ikke gjør slik" fra staten.

Du er fullstendig på jordet. Det er ingenting som straffes hardere enn såkalte "økonomisk kriminalitet". Gjennomsnittlig straffes slik "kriminalitet" hardere enn f.eks. voldtekt.

Snakket ikke om økokrim opp mot f.eks vold i det hele tatt jeg. Jeg sammenlignet to forskjellige tenkte økokrim-saker.

"Min" straff for voldtekt: Blir du funnet skyldig = rett inn i 20 år, minst. Blir du funnet skyldig i voldtekt på to forskjellige, eller samme person to ganger = rett inn i 20 år x2 (en for hver gang/person), og så kan du bare legge sammen...

"Min" straff for vold (legemesfornærmelse) - Dømt = samfunnstjeneste 50 - 100 timer og kurs i "anger management"
"Min" straff for vold (grov legemesfornærmelse) - Dømt = Rett inn til fengsel 1 - 5 år, samfunnstjeneste 100 - 500 timer og kurs i "anger management"
"Min" straff for mord (utilsiktet) - Dømt = Samfunnstjeneste 50 - 100 dager og meldeplikt 1 - 5 år etterpå
"Min" straff for mord (overlagt) - Dømt - Rett inn, 20+ år, uten mulighet for å slippe unna ved å oppføre seg, men heller motsatt. (Dårlig oppførsel i fengsel = mer straff!)

"Min" straff for pedofili /incest - Hvis dømt = Tvangskastrering , 20+ år i fengsel, sikring resten av livet

Dette er ugjennomtenkt og slikt, jeg vet... Allikevel mener jeg at straffene er for lave for grove forbrytelser i Norge og at de bør økes.
Forseelser derimot, har passe straffenivå.

Sitat:
Tittan skrev:

Det jeg mener er at om du stjæler mye bør du få lang straff, om du stjæler lite bør du få kort straff. (inntekt = penger fra ranet/fiksingen av regnskapet)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:33
Sist endret av Tittan den Ons 14 Apr 2004, 14:54, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Forøvrig:

Samfunnstjeneste = Oransj kjeledress, fotlenker og søppelsekk Twisted Evil
"Let them pick up the garbage they seem to love" - En eller annen politisjef i U$A

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:35
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Dette burde nesten vært en ny tråd..

Men et så latterlig lavt straffenivå som Norge har mener jeg nærmest oppfordrer til selvtekt.

Hadde noen f.eks. voldtatt og drept kjæresten min kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg neppe hadde vært fornøyd med at vedkommende sonet 8 år på en anstalt for så å slippe ut igjen.

Så lenge det ikke var noen tvil om hvem gjerningsmannen var ville det mest rasjonelle fra mitt synspunkt være å anskaffe en pistol og drept personen i "affeksjon". Ville heller tilbrakt de 6-7 årene jeg ville fått i fengsel fremfor å gå gjennom resten av livet i visshet om at denne personen spradet glad og fornøyd gjennom gatene etter bare 8 år med en straff som mest av alt kunne minne om en feriekoloni.

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:36
toth42
Cowboy
Cowboy

Meget enig med begge siste talere.

Bortsett fra følgende punkt hos Tittan:
"Min" straff for pedofili - Hvis dømt = Tvangssterilisering, 20+ år i fengsel, sikring resten av livet.

Dette ville jeg endret til:
"Min" straff for pedofili/incest - Hvis dømt = Tvangskastrering, 20+ år i fengsel, sikring resten av livet.

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:52
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Enig og forandret Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:54
toth42
Cowboy
Cowboy

Tittan skrev:
Enig og forandret Wink

Endelig et fornuftig menneske.

Håper for guds skyld ingen kommer inn her nå og fremlegger det verste argumentet jeg vet mot strengere straffer:
"mennesket har ikke fri vilje. alt vi foretar oss er et resultat av en årsakssammenheng. derfor er aldri et menneske ansvarlig for sine forbrytelser, som kun er et produkt av nevnte årsakssammenheng."
Fy f***, da blir jeg provosert.

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 14:57
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
Sitat:
Tittan skrev:

Det jeg mener er at om du stjæler mye bør du få lang straff, om du stjæler lite bør du få kort straff. (inntekt = penger fra ranet/fiksingen av regnskapet)

Greit, da misforsto jeg. Beklager.

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:00
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

No worries, sjekk sig Hoppido

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:12
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det er nettopp dette som provoserer meg..
Det norske straffenivået strider mot de aller fleste normale menneskers rettferdighetssans. Det virker som de eneste som faktisk forsvarer dette er det fåtallet av jusprofessorer som faktisk sitter og skriver disse lovene...

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 15:34
toth42
Cowboy
Cowboy

Niconogood skrev:
Det er nettopp dette som provoserer meg..
Det norske straffenivået strider mot de aller fleste normale menneskers rettferdighetssans. Det virker som de eneste som faktisk forsvarer dette er det fåtallet av jusprofessorer som faktisk sitter og skriver disse lovene...

Pluss forbryterne.

InnleggSkrevet: Tor 15 Apr 2004, 07:59
Cestmoi2403
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Apr 2004
Det er jo bare jeg som stemte at straffene er akkurat passe som de er, he he. Typisk oppfatning blandt befolkning er jo: Høyere straff = Mindre kriminalitet. Selvom det overhode ikke går noen parallell der, defor vil jeg heller holde på dagens system, ettersom det ikke har ført til noen ekstremt høye kriminalstatistikker enda.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 11:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Du mener altså at når enkelte har vært fengslet opptil 50 ganger, vil det ikke bli mindre kriminalitet ved at man plasserer disse bak lås og slå for livstid efter å ha blitt dømt f.eks. tre ganger?

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 12:04
ståpåhodet
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mar 2004
riktignok hadde det blitt mindre forbrytelser med med tre strikes out politikk men det er ikke rettferdig ovenfor de som begår tre mindre foreseelser. da har men ikke ødelagdt noen for livet og bør heller ikke bli fratatt livet

RIP Bill Hicks, the good die from unhealthy causes

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 13:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Frihetsfisken
Spitzy (!)
Spitzy (!)

ståpåhodet skrev:
riktignok hadde det blitt mindre forbrytelser med med tre strikes out politikk men det er ikke rettferdig ovenfor de som begår tre mindre foreseelser.

Jeg har ikke sagt at denne skal gjelde for forseelser. Derimot bør den gjelde for forbrytelser, eller i alle fall bør det være slik at straffen blir strengere og strengere for hver gang man dømmes.

En ordning kunne som følger: Ved 1. forbrytelse dømmes man mildt. La oss si at man så får ett års fengsel. Senere blir man dømt for 2. gang for en annen forbrytelse, og får to års fengsel. Da kan man legge til det ene året man fikk første gangen, slik at det totalt blir tre års fengsel. Så 3. gangen får man to år til, og man legger til de to årene for 2. gangen pluss det ene året for første gangen.

InnleggSkrevet: Søn 25 Apr 2004, 13:31
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 6 [108 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet