|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Det er meningsløst for Norge å bli medlem av EU i dag.
Ved et EU- medlemskap ville vi få en utjevning mot Europa iht. Ricardos teori om komparative fortrinn. Problemet er bare at Norge i dag har et lønnsnivå som er blant de absolutt høyeste i verden.
I hovedsak ville det meste av arbeidsintensiv industri ville gått tapt, og forsvinne til utlandet der man kan få mer arbeid for samme mengde kapital. Vi ville blitt stående igjen med råvarer (som olje og skog) og enkelte kunnskapsbaserte industrier.
Resultatet for Norge er at matvarer og stash blir billigere, men dette vil bli oppveid av en høyere arbeidsledighet og følelig lavere lønnsnivå som vil overskygge denne effekten.
I et langsiktig makroøkonomisk perspektiv vil forøvrig lønnsnivået gå tilstrekkelig ned så det kommer på nivå med resten av Europa, og vi har i tillegg oppnådd en marginal økning av velstanden for Europa som helhet grunnet mer effektiv ressursutnyttelse.
Poenget er at så lenge Norge har et velstandsnivå som ligger såpass mye over resten av Europa i utgangspunktet vil Norge som land tape på å bli med i EU, selvom Europa som helhet ville vinne noe på det.
Er forøvrig nei til EU 
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 17:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg gir blanke i penger og arbeid...men det er urettferdig å stenge den tredje verden utenfor...blakk og lykkelig...blakk men egentlig ikke lykkelig...
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 11:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
Re: EU
| Puseklatt skrev: | | Hvorfor skal ikke Norge være medlem av EU? |
Fordi EU er en sosialistisk og proteksjonistisk organisasjon.
Nei til EU og FN.
Dersom Norge absolutt skal melde seg inn i en organisasjon, foreslår jeg at vi blir den 51. staten i De forente stater. Det hadde vært noe.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 14:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
For det hadde jo IKKE vært en proteksjonistisk organisasjon...
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 14:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Eyden skrev: | | For det hadde jo IKKE vært en proteksjonistisk organisasjon... |
Nei, De forente stater er dessverre heller ikke perfekte. Men sannsynligheten er i alle fall betydelig større for en frihetlig politikk i statene enn i EU.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 14:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Frihetsfisken skrev: | | Dersom Norge absolutt skal melde seg inn i en organisasjon, foreslår jeg at vi blir den 51. staten i De forente stater. Det hadde vært noe. |
AT DET VAR??! nei, herregud, nå må du begynne å tenke. Hvorfor i all verden skulle du ønske deg til helvete?? Hvem blir frivillig styrt av av slike dumme aper og mc'donalds?!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
*host*bondevik*kremt*
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| 0nskemestern skrev: | | Hvem blir frivillig styrt av av slike dumme aper og mc'donalds?! |
Poenget er vel heller at man blir styrt i mindre grad enn i Norge. Heller bli styrt litt av en kapitalistisk kristenfundamentalist enn mye av sosialistiske kristenfundamentalister og sosialister.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 15:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
Hvorfor må Norge absolutt være så annerledes enn alle andre?
Jeg har ikke bestemt meg for eller mot EU, men jeg må innrømme at jeg synes ja-siden virker mest fornuftig.
Hva med å dele litt av alle godene vi sitter på? Er det ikke vi som vil ha både i pose og sekk når vi stiller oss utenfor EU?
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 18:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Jeg anbefaler http://www.liberaltneitileu.org.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 19:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

|
Jeg vet ikke helt jeg.
Liberalt Nei til EU er etablert som en bevegelse for å informere mennesker om at den Europeiske Union er en ekspansjon av statsmakten, en superstat, og derfor i direkte konflikt med den enkeltes individuelle frihet.
EU ødelegger vel strengt tatt ingens individuelle frihet.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 19:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Therese skrev: | | EU ødelegger vel strengt tatt ingens individuelle frihet. |
Jo, ved å utvide statens makt. Globaliseringen har mange positive fordeler; en av dem er at den gjør det vanskeligere for sosialistene å styre. Den overfører makten fra politikerne til folket.
Derfor trenger sosialistene EU; de trenger en overnasjonal organisasjon med hvilken de kan overstyre globaliseringen. Når sosialistene øker skattene og begrenser individets frihet, flytter folk til utlandet. Derfor trenger de en måte å unngå dette på. EU er et middel for å oppnå dette mål.
Jeg er imot EU fordi det er en totalt unødvendig organisasjon. Det er kun sosialistene som trenger den. Og det er det flere og flere sosialister som innser etterhvert, jf. 1/3 av SVs velgere er for medlemsskap i EU.
|
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 20:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

|
Jeg synes det virker som om sosialistene er mot EU, jeg da. Men jeg liker både sosialisme og EU.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 14:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Therese skrev: | | Jeg synes det virker som om sosialistene er mot EU, jeg da. |
Ja, det er ikke alle på venstresiden som har innsett at EU er det verktøyet de trenger for å overstyre globaliseringen. Men som sagt, en tredjedel av SVs velgere er for EU, så noen har skjønt det.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 15:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Frihetsfisken skrev: | | Heller bli styrt litt av en kapitalistisk kristenfundamentalist enn mye av sosialistiske kristenfundamentalister og sosialister. |
Prater du her om Norge, så ordlegger du deg jo i det minste komplett idiotisk. å kalle Norge kristenfundamentalistisk er jo bare latterlig, når man ser hvordan de har snudd opp-ned på "kristendommen" de siste hundre årene. endret dåpen, kvinnelige prester, homofile prester og all verdens oldemor.. De gjør endringer som strider direkte mot bibelen, og de klarer ikke engang å 'tolke' slik at det de gjør blir korrekt i henhold til Bibelen.
å da kalle dette fundamentalistisk blir meget drøyt. Et land vil forøvrig heller aldri bli religionsfundamentalistisk så lenge det har en statsreligion og staten styrer religionen. eneste måten man oppnår nasjonalfundamentalisme på er om religionen styrer staten, som i ymse muslimske og buddhistiske land. f.eks. Tibet før okkupasjonen.
|
Skrevet: Lør 10 Apr 2004, 02:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| 0nskemestern skrev: | | å kalle Norge kristenfundamentalistisk er jo bare latterlig [...] |
Tja. Kristenfundamentalister har i alle fall så pass stor innflytelse at det lenge har vært diskutert om man skal myrde et lite barn (Mehmet).
Forøvrig var ikke mitt poeng at Norge er kristenfundamentalistisk, men derimot at Norge styres av kristenfundamentalister (og sosialister, men det er en annen sak).
|
Skrevet: Lør 10 Apr 2004, 11:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
kan, du, dog det er under litt feil tema, fortelle meg hva som er så fælt med sosialister/sosialisme?
|
Skrevet: Søn 11 Apr 2004, 00:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003 Innlegg: 678 Bosted: Månen
|
Å nei..Sosialisme krenker indivindet. VI STENGES INNE I ET BUR! ÅNEI!
Ich bin utrolig saklig. Klokken er halv to om natten ffs.
|
_________________ Hulder..
Skrevet: Søn 11 Apr 2004, 00:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| 0nskemestern skrev: | | kan, du, dog det er under litt feil tema, fortelle meg hva som er så fælt med sosialister/sosialisme? |
Sosialisme er et samfunnssystem som kjennetegnes ved fravær av individuelle rettigheter. Det er en ideologi som ikke bare innebærer, men bygger på, initiering av tvang mot individet, og krenkelse av dets rettigheter. Det er et system som gjør dreper individet qua individ, og gjør det til en slave av samfunnet, av "det felles beste". Det er en ideologi som bygger på det prinsipp at mennesket ikke har rett til å leve for sin egen skyld — en ideologi som sier at individet er et middel for andres mål, at individet kan ofres på fellesskapets alter. Sosialismen er en umoralsk ideologi, et umoralsk samfunnssystem. Og ikke bare det, det er et livsfarlig system. Overalt hvor sosialismen har blitt forsøkt, har den medført fattigdom og elendighet.
Dette er det som er fælt med sosialisme. Det som er fælt med sosialister, er selvsagt at de er tilhengere av denne ondskapens doktrine — sosialismen; og følgelig er de onde.
|
Skrevet: Søn 11 Apr 2004, 00:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
hvis du vil ha frihet kan du bare slette deg fra norges arkiver og dra til mexico, frihetsfisken...de har internett der og...det er ikke så vanskelig...
|
Skrevet: Søn 11 Apr 2004, 10:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |