|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
| Veronica skrev: | | Samvittighet er ikke det samme som følelser. |
Samvittighet er en følelse.
| Veronica skrev: | | Samvittigheten er noe som kommer av de etiske normer en forsøker å leve etter. |
Korrekt. Og dette "noe" er en følelse.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
finnes andre ord. stemninger. jeg mener ikke samvittighet er en følelse, det er en mental reaksjon, etter handlinger.
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Fra ordboka:
samvit´tighet f1 el. m1 (fra lty, etter lat. conscientia 'medviten') indre følelse av hva som er rett eller urett s-ens røst / ha en våken s- / ha god, dårlig s- / min s- er ren / (ikke) ha s- til (å gjøre) noe / på ære og s- høytidelig forsikring / ha mye på s-en ha gjort mye galt .
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
da sier jeg at gress er en følelse. ordboka di er sikkert direkte oversatt fra amerikansk, og som vi alle vet er det bare korrupte greier...
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| meine hüter skrev: | | ordboka di er sikkert direkte oversatt fra amerikansk, og som vi alle vet er det bare korrupte greier... |
Tøv. Dersom du hadde klikket på lenken, hadde du kunnet lese følgende:
| Sitat: | | Ordbøkene er utarbeidde ved Seksjon for leksikografi og målføregransking på Institutt for nordistikk og litteraturvitskap ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Norsk språkråd. |
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
definisjonen på følelser da, ordrette fisk?
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| meine hüter skrev: | | definisjonen på følelser da, ordrette fisk? |
sanseinntrykk; (ubevisst) psykisk reaksjon på en situasjon, kjensle, emosjon, instinkt
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
jeg tror ordet er annerledes brukt muntlig..
følelser er noe sterkt, direkte, mens stemininger er noe svakt og duvende...samvittighet er et abstrakt substantiv...
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
Kom så med en definisjon på samvittighet, på genus-differensia-form.
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 13:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
| Frihetsfisken skrev: | | Kom så med en definisjon på samvittighet, på genus-differensia-form. |
jeg er enig med fisk. men jeg sier det på en litt anen måte, men samme mening.
at følelser er ferdig utregna mattestykke, mens fornuften er .. kalkulatoren. men med bare kalkulatoren kommer man ingen vei.
alt avhenger av det subjektive. tror jeg da.
før syntes jeg det var rart at en psykopat jeg kjenner kunne vite helt bevist, ogjektivt hva han gjorde feil.
Men det hjelper ikke å vite at fks raseri er feil, du har det uansett.
om det skal hjelpe med det objektive, da må det være ett subjektivt mål som kan trykke på kalkulatoren.
Så det hjelper ikke å snakke til han, hva som er forunftig,,du må apelere til følelser.
skjønte noen det?
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 19:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
| meine hüter skrev: | jeg tror ordet er annerledes brukt muntlig..
følelser er noe sterkt, direkte, mens stemininger er noe svakt og duvende...samvittighet er et abstrakt substantiv... |
Det finnes sterke og svake følelser. En stemning kan være sterk eller svak og er selvsagt en følelse. Jeg tolker meine hüter til å fornekte følelsen av samvittighet, evt av å ha så sterke andre følelser i øyeblikket at følelsen av samvittighet ikke trenger gjennom. Typisk for alderen. Jeg vet at det er særs stigmatiserende å si dette.
Men jeg baserer det på eget liv som referanse. Husker tydelig å "ikke ha samvittighet" for egne handlinger. Som å dra mammas lue nedover ansiktet hennes fordi jeg syntes hun så så dum i den ol... Ikke en stor synd akkurat - men leeenge senere fant jeg at jeg hadde dårlig samvittighet for dette. Min irritasjon på henne hadde bare "overdøvet" denne følelsen midlertidig... Jeg var vel ca 16 år den gangen.
Vi skal frigjøre oss fra våre foreldre, få egne meninger, stå på egne ben. Samtidig er vi fulle av uregerlige hormoner. Noen gjør mer opprør enn andre. Jeg tror det spørs på hvor selvstendig man er blitt oppdratt.
Jeg ble nok styrt i såpass stor grad at mitt opprør ble desto sterkere. Har og hadde venninner som i mye mindre grad ble detaljstyrt. De hadde et lite eller inget opprør alls. Kanskje behøvde jeg det, kanskje ikke. Ikke så viktig lenger. Jeg er den jeg er som en følge av alt jeg har opplevd, frem til nå.
I like myself... 
|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Man 12 Apr 2004, 03:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
vi blir lært til å ha samvittighet...det kommer gjennom oppdragelsen, hvis vi ikke har oppdragelse har vi vel heller ikke en velfungerende samvittighet. samvittigheten min blir pushet tilbake av andre, mer plasstagende tanker, men den er vel ettellerannetsted.
jeg veit jeg er en liten drittunge, og bryr meg ikke om at du påpeker det...
|
Skrevet: Tir 13 Apr 2004, 08:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
Om du er femten eller femti så teller det du mener like mye - kanskje tilogmed mer når du er femten... Du og dine skal overta verden min kjære diktatorspire
...min tro er at verdens arvtagere ser at den lille filosofien om å behandle andre slik en selv vil bli behandlet er nok.. Mer enn nok! 
|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Ons 14 Apr 2004, 09:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
det "gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg"-prinsippet virker ikke i praksis, fordi vi liker noen mennesker bedre enn andre. en mobber blir jo kulere av å mobbe, og han gjør jo sånn han vil andre skal gjøre mot han, han lystrer gjengen. det må være vanskelig å kombinere det å lystre gjengen med det å være snill og grei, derfor velger han det tryggeste....
|
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 12:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Så... kort oppsummert er ikke alt bedre enn å dø? Eller? 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 13:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
opp til hver enkelt, eller? det er sikkert noen som ville overlevd det forferdeligste bare for å leve, mens andre ville tatt livet sitt omtrent før det fæle begynte, fordi de ikke ser verdien i et liv med lidelse.
jeg tilhører den sistnevnte gruppen.
|
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 14:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er nok særdeles subjektivt, ja. For noen er nok sikkert alt bedre enn å dø, men dette må vel være personer som enten er meget positive til at ting vil gå bra til slutt, eller som er livredd døden?
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 14:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
eller bare er nysgjerrige på hva som kommer til å skje? vil være en del abv fremtiden..folk flest har vel en granse et sted...
|
Skrevet: Søn 16 Mai 2004, 14:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jau. I anledning undernevnte interessante sitat, tenkte jeg det kunne passe seg å riste liv i denne gamle tråden (overse gjerne all den meningsløse kveruleringen som allerede er der ).
| Terning skrev: |
Hvis du ikke frykter døden, hadde det vel ikke vært noe i veien for å dratt til Irak og satt i gang litt humanitært arbeid da. Er ikke alle som våger det, skal jeg si deg. De er redd for døden. Å si at man ikke frykter døden er som regel bare løgn, fordi folk anser det som "noe dårlig" å frykte døden. |
Grunnen til at jeg dro fram denne gamle tråden, i stedet for å starte en ny, er fordi enkelte innlegg her faktisk bekrefter hva Terning sier. Folk uttrykker frykt for døden, helt klart. Men, merk også, at de er ærlige om det.
Jeg tror ikke det er ansett som "noe dårlig" å frykte døden. Jeg tror det, for mange mennesker, helt avhengig av deres tro og livssyn, er ganske naturlig. Jeg vet ikke hvor mange som ikke frykter døden, og hvor mange som gjør det. Men jeg tror ikke folk flest lyver om hva de mener om saken. Jeg lyver ikke når jeg sier jeg ikke frykter døden. For å bruke Ternings eksempel, kunne jeg godt ha dratt til Irak og gjort humanitært arbeid, hvis jeg hadde hatt tid/valgt å prioritere det. Det er ikke så mye tanken på at jeg kunne dø der som ville holdt meg tilbake, som tanken på å få en eller annen skade for livet, blitt tatt til fange og torturert, eller whatnot. (Pluss at selv om jeg ikke frykter døden, er jeg ikke akkurat så gira på at den skal inntreffe før jeg egentlig har begynt livet mitt. Jeg ser gjerne at jeg får kose meg litt med dette livet først.) Jeg frykter fysisk smerte mer enn jeg frykter døden.
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 14:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Selv har jeg en mening med livet, og før den meningen er oppfylt føler jeg det ville være synd å dø. Nettopp fordi at jeg har venner og familie.
Det er en litt interressant problemstilling å se for seg en situasjon der du får velge; enten skal du dø, eller så skal din beste venn + din nærmeste familie dø. Hva vil man velge? Det letteste er i dette tilfellet å dø selv, og noen vil se på dette som en heltebragd. På den annen side, hvis du lar de andre dø, så vil du sitte igjen med dårlig samvittighet, mentale problemer, ingen venner eller familie. I dette tilfellet hadde jeg klart dødd selv.
Dessuten, angående tortur som man var inne på for ikke lenge siden, hvis jeg hadde blitt fanget inn i et annet land, og blitt torturert, hadde jeg nok tatt livet mitt.
|
Skrevet: Lør 04 Des 2004, 10:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |