|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
jeg tviler heller sterkt pÄ at jeg eksisterer.
ifjor var jeg overbevist om at vi var en haug guder, og at det var et veddemÄl som gjorde at jeg skulle prÞve Ä forstÄ at jeg var en gud og ikke et menneske. var-og er- mindre stabil...
god fantasi, alt for Ä unngÄ det faktum at jeg er menneskelig...
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 13:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
seven*up
FrÀmling

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 3 Bosted: asker
|
Cafein skrev: | Nei, det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt. FÞlelsene vÄre kan nok innvirke pÄ hvordan vi tolker sanseinntrykkene, men det er det ikke egentlig noe Ä gjÞre noe med. Du kan slutte Ä tro pÄ kjÊrlighet, og du kan slutte Ä tro pÄ, tja, LÄnekassen. Begge to har vel lik effekt - man kan slette dem fra bevisstheten, men jo lenger man ignorerer dem, jo stÞrre tyngde kommer de tilbake med. |
Jeg liker dette! Det er pÄ tide Ä ignorere kjÊrligheten (for min del). LÄnekassen har allerede kommet tilbake med full effekt...
Stor tyngde av kjĂŠrlighet blir bra - jeg setter meg stille ned og ignorerer!

|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 03:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
seven*up
FrÀmling

|
meine hĂŒter skrev: | jeg tviler heller sterkt pĂ„ at jeg eksisterer.
ifjor var jeg overbevist om at vi var en haug guder, og at det var et veddemÄl som gjorde at jeg skulle prÞve Ä forstÄ at jeg var en gud og ikke et menneske. var-og er- mindre stabil...
god fantasi, alt for Ä unngÄ det faktum at jeg er menneskelig... |
Klart du (og alle andre) er guder - guder i forkledning - vi husker det bare ikke - kun slik kan vi kreere alt vÄrt jeg mÄtte begjÊre og Þnske. Det du tror vil du kunne oppnÄ. VIRKELIGHETEN er akkurat det du Þnsker den skal vÊre...
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 03:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
seven*up
FrÀmling

|
QIQrrr skrev: | Empirisk forstÄelse av virkeligheten er uansett lettere Ä forholde seg til enn hypotetisk deduktiv nativisme. Imidlertid eliminerer begge motsatser det objektive elementet og fÞlgelig utsletter disse filosofiske tankene rasjonaliteten som selvfÞlgelig mÄ finnes og jeg erklÊrer bÄde empirismen og nativismen for ikke-eksisterende samtidig som jeg appellerer til rasjonell tankevirksomhet...eh, nÄ ble jeg litt forvirret av meg selv  |
Av rasjonell tankevirksomhet her hos Meg fremkom akkurat nÄ denne:
Lev livet Fullt og Helt
FĂžl
VĂŠr tilstede
Se mulighetene
Bruk mindre tid pÄ kverulering - og overhÞytidelig tÄkeprat!

|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 03:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg har bevissthet, jeg eksisterer. men eksisterer dere? dere ligner, men jeg tviler.
sÄnn gÄr fem milliarder mennesker rundt og skuler pÄ hverandre. hvis de var som meg, da...
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
Har lenge lurt pÄ om jeg er eneste forsÞkskanin i et kjempesvÊrt eksperiment.. Alle er statister, og alt er arrangert. Litt som Truman Show bare ikke morsomt eller underholdende...
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
wertoi skrev: | Har lenge lurt pÄ om jeg er eneste forsÞkskanin i et kjempesvÊrt eksperiment.. Alle er statister, og alt er arrangert. Litt som Truman Show bare ikke morsomt eller underholdende... |
Trist
Ta tilbake virkeligheten din
Gi deg selv tĂžylene tilbake
Men husk at med styring kommer ansvar
Alternativet er Ä befinne seg der du nÄ er
Et Offer for andres renkespill
Valget er ditt
Du Valgte Ă„ fortelle
Jeg valgte Ă„ kommentere
Hva gjÞr du nÄ?

|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 01:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
gud er en plagsom dikter. akkuratt nÄ.
hvis meningen er Ă„ bli husket?
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 02:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
wertoi
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004 Innlegg: 2113
|
gud skrev: | wertoi skrev: | Har lenge lurt pÄ om jeg er eneste forsÞkskanin i et kjempesvÊrt eksperiment.. Alle er statister, og alt er arrangert. Litt som Truman Show bare ikke morsomt eller underholdende... |
Trist
Valget er ditt
Du Valgte Ă„ fortelle
Jeg valgte Ă„ kommentere
Hva gjÞr du nÄ?
 |
Ta tilbake virkeligheten? Sorry, men dette var bare noe jeg funderte pÄ. Ikke dermed sagt at jeg faktisk tror det. Da hadde jeg hatt verdens verste paranoia...
|
_________________ "Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."
- Tom Waits
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 12:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
ikke mobb det opplegget...skrev lenger opp om noe lignende..da jeg fortalte folk om det ble de litt ja...aner ikke, men man kan bli urolig, ettersom man bare kjenner sin egen bevissthet
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 12:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
wertoi skrev: | gud skrev: | wertoi skrev: | Har lenge lurt pÄ om jeg er eneste forsÞkskanin i et kjempesvÊrt eksperiment.. Alle er statister, og alt er arrangert. Litt som Truman Show bare ikke morsomt eller underholdende... |
Trist
Valget er ditt
Du Valgte Ă„ fortelle
Jeg valgte Ă„ kommentere
Hva gjÞr du nÄ?
 |
Ta tilbake virkeligheten? Sorry, men dette var bare noe jeg funderte pÄ. Ikke dermed sagt at jeg faktisk tror det. Da hadde jeg hatt verdens verste paranoia... |
Godt Ă„ hĂžre! Dessverre er det mange som virkelig fĂžler det slik... 
|
Skrevet: Lűr 10 Apr 2004, 03:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
meine hĂŒter skrev: | gud er en plagsom dikter. akkuratt nĂ„.
hvis meningen er Ă„ bli husket? |
Er andres meninger plagsomme for deg? Du kan jo velge Ă„ overse meg hvis du vil...

|
Skrevet: Lűr 10 Apr 2004, 03:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

|
jeg er litt ustabil. for Þyeblikket er jeg meget tilfrets med at du eksisterer, gud! dine meninger er det greit Ä ha, sÄ jeg har noe Ä gjÞre *skotte bort pÄ en haug med lekser*...bortsett fra lekser, da...
|
Skrevet: Sűn 11 Apr 2004, 12:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

|
tjihi 
|
Skrevet: Sűn 11 Apr 2004, 23:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Kan virkeligheten bevises?
Nei.
Ingenting kan bevises.
Det at vi selv eksisterer er bare noe vi tror.
VÄre egne sanseintrykk er ikke nÞdvendigvis virkelige.
Ikke en gang at vi fÄr dem er beviselig.
Men da opererer vi pÄ et nivÄ hvor ingenting kan bevises,
fordi man mÄ bevise at beviset er gyldig. Beviset pÄ det mÄ
siden bevises, og heller ikke det aksepteres uten bevis...
Jeg har derfor ikke noe behov for Ă„ bevise min eksistens,
jeg er opptatt med Ă„ stĂžtte den aktivt gjennom ting jeg
antar at jeg virkelig gjĂžr, og nyte tilvĂŠrelsen jeg ikke bryr
meg sÄ fryktelig mye om hvorvidt jeg virkelig opplever.
Det er virkelig for meg, selv om vi kanskje bare er koblet
til en drÞmmemaskin. Alle har vel vÄknet opp, med et Þnske
om Ă„ falle i sĂžvn igjen, fordi drĂžmmen var slik en deilig illusjon?
PĂ„ tross av at man er fullstendig overbevist om at drĂžmmer
ikke er virkelighet... Bare fordi man dĂžr og drĂžmmene trolig
opphÞrer nÄr ditt fysiske liv tar slutt. Eller gÄr det andre veien?
|
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 15:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Kort oppsummert:
Jeg har gode grunner til Ä tro at virkeligheten eksisterer, og at sansene mine og resultatet av at hjernen min bearbeider disse inntrykkene, er sÄnn rimelig nÞyaktig nok en representasjon av virkeligheten. Til tider kan det gÄ feil, men jeg er klar over det, og stort sett funker det.
Det holder for meg.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 17:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Bifalles
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Fre 30 Apr 2004, 19:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Trenger vi vite noe mer enn at virkeligheten er virkelig for oss?
Jeg syntes alltid begrunnelsen for Ä kjempe seg ut av the Matrix var litt tynn. Du kan jo stadig ikke vÊre sikker pÄ Ä se sannheten. Kanskje du bare har tatt det fÞrste steget. Hvis du derimot har funnet den ytterste sanne virkelighet, men ikke tror det -sÞker du evig og hÄplÞst utover. Det gir ikke mening. Livet er godt nok uten det endelige bevis.
|
Skrevet: Ons 05 Mai 2004, 22:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Det ble nevnt tidligere (av bla. Qiqrrr) at Immanuel Kant kan forkastes bl.a. fordi han ble sensurert av kirken. Dette er jo et ganske dÄrlig argument. Hva med Newton? Galilei? Copernicus? NÄr det er sagt, sÄ er det vel heller den vanlige misforstÄelsen av Kants filosofi som bÞr kritiseres ikke nÞdvendigvis Kant selv. Jeg vil si meg enig i at det er populÊrt Ä avfekte all form for en rasjonell virkelighetsforstÄelse ved Ä slenge ut en bemerkning som 'jammen, verden eksisterer kun gjennom sansene, sÄ da eksisterer jo ikke verden.' En slik pÄstand kan vel knapt kalles filosofisk.
Men sant skal sies, Kant hadde flust med svakheter. Han benektet f.eks. matematikkens analytiske evne (at en likning i prinsippet er meningslÞs), men sÄ var jo dette fÞr predikasjonslogikk kom pÄ banen. Han avfeide ogsÄ Ärsak og virkning som en grunnleggende drivkraft og kunne dermed aldri si at x forÄrsaket y, noe de fleste i dag mener mÄ til.
Men han sa ogsÄ en del viktig ang. menneskesinnet. Mange vil hevde at hjernen eller sinnet er blankt nÄr man blir fÞdt (blank slate) og at det i hovedsak er miljÞet som fyller sinnets innhold. Jeg tror dette er gjengs oppfatning blant objektivister men jeg kan ta feil, det er i hvertfall en ganske vanlig oppfatning hos den almenne befolkning, etter hva jeg har observert (ikke at mine observasjoner har noen sÊrlig verdi). Kant derimot sa at, ettersom vÄr virkelighet er et produkt av sansene vÄre og, enda viktigere, og at det mÄ vÊre en del ting med sinnet vÄrt som mÄ vÊre medfÞdt for at dette skal vÊre mulig.
NÄ var jo Kantiansk filosofi veldig tidlig ute pÄ dette punktet og disse ideene utviklet seg i en retning som viste seg Ä ikke fÞre sÊrlig langt. Det betyr ikke at en del av hans grunnleggende filosofi kan forkastes, slik enkelte her hevder. Disse ideene ble blant annet fÞrt videre i pennen av Descartes, kanskje den mest kjente tilhengeren av en mekanisk forstÄelse av vÄr virkelighetsoppfatning (dog uten Ä nevne hans dualistiske verdensoppfatning, som mest sannsynlig var hans mÄte Ä unngÄ Ä bli henrettet av kirken). Interessant nok lÄ ideen ganske dÞd fra Descartes og fram til kanskje 40 Är siden, da informasjonsteknologien satte fart i folk som Noam Chomsky. Inntill da hadde psykologer vÊrt overbevist om at sinnet i hovedsak er tomt ved fÞdselen, og at alle ting man foretar seg er et resultat av miljÞet rundt og at enhver handling er en slags refleks pÄ stimulanse. Dette er et syn som kulminerte i B. F. Skinner's Verbal Behavior, et verk som ble grundig kritisert av Chomsky. Skinner svarte aldre pÄ kritikken fra Chomsky, og han publiserte heller ingenting etter dette. Det var omtrent pÄ dette tidspunktet at den kognitive vitenskapen ble fÞdt, selv om, som Chomsky selv understreker, dens grunnleggende ideer kun hadde vÊrt i dvale siden Descartes.
I all hovedsak dreier det seg om at de mekanismene i hjernen som prosesserer sanseinntrykk og leverer dem til en slags sentralenhet mÄ nÞdvendigvis vÊre medfÞdt (kodet i DNA). Det vil si, vÄr virkelighet blir ikke sÄ mye formet av miljÞet, som av den genetiske programmeringen som sanseprosseseringsmekanismene har gitt oss. Men fÞr det misforstÄs, det betyr ikke at miljÞet ikke har en innvirkning. Selvsagt pÄvirker miljÞet oss, og gjÞr oss til de unike personene vi er. Men man vil under denne idelogien pÄstÄ at mennesker i all hovedsak er helt identiske. Chomsky uttalte f.eks. om sprÄk at alle sprÄkene i hele verden i utgangspunktet er det samme sprÄket, men blir formet av miljÞet. Til tross for det man kanskje tror, er de systematiske forskjellene i verdens sprÄk veldig subtile, og kan reduseres til en hÄndfull parametere, som f.eks. venstre- hÞyre orientert sammenslÄing av enheter. Grunnen til at det ser ut til at sprÄk er sÄ forskjellige er alle de lydene som binder ord sammen med mening, som i all hovedsak er helt tilfeldig (med unntak av lydord som 'mjau', 'bang', 'brum'). En marsboer ville uten tvil konkludert med at alle mennesker snakker det samme sprÄket, med ekstremt smÄ variasjoner.
SÄ var det dette med at mennesker har en slags overordnet verdi pÄ grunnlag av dens evne til Ä tenke logisk og rasjonelt, slik det ble uttalt at objektivister gjerne hevder. Jeg mener at dette er grunnleggende ignorant. Det likner faktisk mest pÄ en slags sosial-darwinisme, men kan vel heller kalles populÊr-darwinisme; den gjengse oppfatningen i den almenne befolkningen at Darwin's evolusjonsteori impliserer at mennesket er et perfekt resultat av evolusjonen, toppen av stigen, mer evolvert enn noen annet art, noe som Darwin selvsagt aldri sa, og som etter min mening er helt feil. Evolusjonsteorien likestiller menneskets verdi med dyrenes, og degraderer derfor synet pÄ menneskets plass naturen, fra det som religionen sÄ lange har indoktrinert oss med. Og hvorfor det Ä ha en logisk tankeevne skulle gjÞre oss mer verdifulle eller gi oss mer rett til liv enn andre arter stiller jeg meg kun uforstÄende til. Jeg kan ikke engang forestille meg hva slags argumenter som ligger til grunn for dette, det virker helt absurd.
Evolusjonen har intet mÄl, intet ideal. Arter evolverer fordi de gener som gjÞr at en art overlever er de genene som blir fÞrt videre (logisk nok), men det er ingenting som tyder pÄ at en egenskap evolverer FORDI arten skal overleve, evolusjon tjener ingen hensikt, den er ikke et redskap som en art kan bruke til sin fordel, det er bare noe som skjer. (Stort sett fordi gener muterer og forandrer seg, men det rent tekniske runt den prossessen skal jeg ikke si noe om. Et eksempel er teorien om at Þynene vÄre utviklet seg som et biprodukt av et annet organ i hjernen. Synet evolverte derfor ikke SLIK at vi kunne se, men det faktum at synet evolverte gjorde til slutt at vi faktisk kunne se, noe som jo var en fordel i overlevelsesÞyemed.) Det finnes derfor ikke noe grunnlag for Ä si at menneskearten har nÄdd toppen av evolusjonsstigen, eller at vÄr art er mer elegent, tilpasset, overlevelsesdyktig etc etc, enn andre arter, og dermed har overordnet rett til Ä leve.
Det er til og med lite som tyder pÄ at vÄr oppfatning om at vi er den eneste arten med sÄkalt fri vilje har noen dekning i det hele tatt. For det fÞrste er ideen om 'fri vilje' i stor grad en populÊroppfatning og en metafor. Enhver prosess i vÄr bevissthet mÄ kunne reduseres til i hvertfall et algoritmisk nivÄ (kildekoden i et dataprogram). Man vet fortsatt ekstremt lite om hvordan dette foregÄr, men det meste av forskning innen syn, hÞrsel og sprÄk de siste 30-40 Ärene tyder pÄ at dette er riktig, prosesser i hjernen kan reduseres til et sett med prosedyriske kommandoer. Hvis denne hypotesen kan utvides til den generelle tankevirksomheten betyr det at det som vi i utgangspunktet kaller fri vilje kun er et produkt av en rekke prossesser i hjernen som utfÞrer en rekke kommandoer basert pÄ de 'programmene' den ble fÞdt med, det vil si programvaren som evolusjonen har gitt den via genene, samt de dataene den har lagret i minnet siden fÞdselen. Til tross for at dette selvsagt er en ekstremt grov og sannsynligvis misvisende forenkling av virkeligheten, sÄ er det det nÊrmeste forskerne i dag har kommet nÄr det kommer til kognitive egenskaper i en naturvitenskapelig sammenheng. Men det er jo likevel en ganske revolusjonerende tankegang for de fleste av oss, og jeg vil tippe at mange finner tanken vanvittig, kynisk, blasfemisk, eller i det minste litt skremmende. Men det var ogsÄ slik da forskerne fÞrst begynte Ä snakke om at jorden sannsynligvis ikke var sentrum i universet, at jorden ikke var flat, at jorden sannsynligvis ble skapt for mye mer enn 10.000 Är siden, slik bibelen skal ha det til. Det at teorier potensielt kan rokke ved de mest fundamentale ideene man har om menneskets eksistens og alt rundt oss i det hele tatt, kan ikke true den ideens rett til Ä bli prÞvd.
David Hume er vel blant de som har blitt misforstÄtt og misbrukt mest av den almenne befolkningen i form av uttalelser som den ovenfor (om at ingenting finnes). Det interessante med David Hume er at han aksepterer grunnleggende matematiske prinsipper og at han aksepterer at Ärsak og virkning nÞdvendigvis mÄ vÊre en del av enhver virkelighetsoppfatning. Dette er kanskje overraskende for mange, i tillegg til at han mener, som jeg, at fri vilje og tilfeldigheter kun er illusjoner eller metaforer, alt avhengig av hvor lenge den som bruker uttrykket har tenkt over hva det egentlig betyr.
Men hva i all verden gir dette oss i form av en veiledning til hva det er som er virkelig? Jeg vil vÊre sÄ dristig som Ä pÄstÄ at til og med dette spÞrsmÄlet i seg selv mangler en grunnleggende filosofisk kapasitet. Hva betyr ordet 'virkelig', hvis noe er virkelig, hvem er det 'virkelig' for, er det mulig at noe som er virkelig for meg ikke er virkelig for deg, og hvis ja, betyr det at virkelighet i all hovedsak er subjektivt mens det vi prÞvde Ä oppnÄ med Ä anslÄ en virkelighet var objektivitet?
Jeg tror hele spÞrsmÄlet i grunn dreier seg om en notorisk evne til Ä vÊre universelt skeptisk, noe som jeg ikke ser pÄ som veldig nyttig. Hvis man i det hele tatt Þnsker Ä forstÄ noe av verden, mÄ man nÞdvendigvis sette seg i det minste et par grunnleggende aksiomer. Universelle sannheter finnes ikke, men det er bare uproduktivt Ä benekte virkeligheten.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 06 Jul 2004, 03:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fishsticksboy
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 31 Mai 2003 Innlegg: 59 Bosted: Skotselv Inner City Ring
|
En person med schizofreni og hallusinasjoner kan fÄ "gale" sanseinntrykk.
vill ikke da disse hallusinasjoner utgjĂžre personens virkelighet?....
|
_________________ Livet Er En Fisk
Skrevet: Sűn 01 Aug 2004, 23:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |