|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Det du sier der er altså at folk som er åpne for at det finnes en eller annen form for liv etter døden ikke har tenkt seg om to ganger og sett om de kan finne andre forklaringer også?
Det er bunnløst feil. Jeg har tenkt både to, tre og fire ganger over både reinkarnasjon, sjelevandring, himmel/helvete og whatnot, og sett etter flere forklaringer.
Å vurdere sannsynligheten for hva som skjer etter døden basert på vitenskap, synes jeg er humbug og kamelbæsj. Det finnes ingen vitenskap som kan framlegge bevis for hva som skjer - og om det skjer noe - etter døden. Og jeg tviler sterkt på at det finnes noen fag som kommer med noe saklig, heller.
Dette er faktisk ikke noe annet enn et spørsmål om tro. Det har ingenting med kvasivitenskapelig vås å gjøre.
Hva man trenger av bevis og indisier for å tro noe, får være opp til hver enkelt.
Noen velger å ikke tro på noe annet enn det vitenskapen kan framlegge bevis for. Andre er i stand til å tro på sine egne sanser, opplevelser og følelser.
Og ingen fra disse gruppene har noe med å komme og si at den andre er helt på jordet, fordi - som jeg sa - det er meninger basert på grunnleggende forskjellig livssyn.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 04 Apr 2004, 21:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hva som skjer etter døden, og ikke-fysiske sjeler etc er faktisk ikke noe videre vitenskaplig spørsmål, og derfor heller ikke noe vitenskapen forsøker å besvare. Derimot er det mange som ynder å (mis)bruke vitenskap for å legitimere diverse mer eller mindre utvitenskaplige forklaringer av endel fenomener. Ikke at noen her har forsøkt det, men dog.
Både andre og jeg velger å tro hva vi vil. Men det øyeblikket noen forsøker å resonnere logisk omkring endel fenomener, og forklare det hele logisk med en teori om reinkarnasjon, så kan du vedde på at jeg kommer til å nevne at det er fullt mulig å forklare samme fenomen, med langt mer fysikalistiske metoder. Jeg bare forsøker å gi en annen forklaring jeg mener er enklere og mer sannsynlig - noe man bare må vente seg når man begir seg ut på logiske resonnementer.
Jeg stoler faktisk på mine sanser, opplevelser og følelser jeg også.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 04 Apr 2004, 22:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg tror ikke jeg har sett et eneste logisk resonnement på dette emnet, noen sinne.
Da er man enige, da.
Hvorfor sa du bare ikke det med det samme? 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 05 Apr 2004, 11:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Veronica skrev: |
Hvorfor sa du bare ikke det med det samme?  |
Hmm.. fordi du elsker å diskutere...? 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 05 Apr 2004, 11:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

Ble Medlem: 06 Apr 2004 Innlegg: 226
|
Re: ALT er bedre enn å dø..følgeemne til veronicas fingerkap
| Niconogood skrev: | Ingenting er verre enn å dø for pokker!  |
Åjoda. Heller død enn rød.
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Tir 06 Apr 2004, 17:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gud
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 176
|
| Veronica skrev: | Det du sier der er altså at folk som er åpne for at det finnes en eller annen form for liv etter døden ikke har tenkt seg om to ganger og sett om de kan finne andre forklaringer også?
Det er bunnløst feil. Jeg har tenkt både to, tre og fire ganger over både reinkarnasjon, sjelevandring, himmel/helvete og whatnot, og sett etter flere forklaringer.
Å vurdere sannsynligheten for hva som skjer etter døden basert på vitenskap, synes jeg er humbug og kamelbæsj. Det finnes ingen vitenskap som kan framlegge bevis for hva som skjer - og om det skjer noe - etter døden. Og jeg tviler sterkt på at det finnes noen fag som kommer med noe saklig, heller.
Dette er faktisk ikke noe annet enn et spørsmål om tro. Det har ingenting med kvasivitenskapelig vås å gjøre.
Hva man trenger av bevis og indisier for å tro noe, får være opp til hver enkelt.
Noen velger å ikke tro på noe annet enn det vitenskapen kan framlegge bevis for. Andre er i stand til å tro på sine egne sanser, opplevelser og følelser.
Og ingen fra disse gruppene har noe med å komme og si at den andre er helt på jordet, fordi - som jeg sa - det er meninger basert på grunnleggende forskjellig livssyn. |
Tro Eller erfaring - jeg vet jeg har vært død - mange ganger - jeg husker andre liv...
Først så tror du, siden vet du at du kan. Akkurat som å sykle...

|
_________________ ydmykt hilsen gud
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 03:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Just 'cause you feel it doesn't mean it's right.
Det er alt jeg har å si om den saken.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 17:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Glahn skrev: | Just 'cause you feel it doesn't mean it's right.
Det er alt jeg har å si om den saken. |
Igjen dette med perspektiv på ting.
Det eneste jeg tror er rett (i alle fall for meg), er nettopp det jeg føler.
Som Goethe så godt skrev det i "Den unge Werthers lidelser":
Forøvrig setter han mer pris på min forstand og mine evner enn på mitt hjerte og mine følelser, som dog er min eneste stolthet, den eneste sanne kilde til alt, all kraft, all salighet og all elendighet. Herregud, min viten kan enhver tilegne seg - mitt hjerte er jeg alene om.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 22:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Veronica skrev: | | Det eneste jeg tror er rett (i alle fall for meg), er nettopp det jeg føler. |
Tror du følelsene dine faller ned fra himmelen?
|
_________________ Dersom sosialister hadde liv, hadde de ikke trengt å regulere våre.
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 22:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Frihetsfisken skrev: |
Tror du følelsene dine faller ned fra himmelen? |
1. Nei, overhodet ikke.
2. Hva i alle dager har det med saken å gjøre?
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 22:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Veronica skrev: | | Frihetsfisken skrev: |
Tror du følelsene dine faller ned fra himmelen? |
1. Nei, overhodet ikke.
2. Hva i alle dager har det med saken å gjøre? |
Poenget er at dersom du benytter dine følelser som middel for kunnskapservervelse, må du ha et syn på hvor disse følelsene kommer fra.
Når det gjelder følelsers opprinnelse, kan man se på to mennesker som begge ser en løve. Den ene vet hva det er, den andre vet det ikke. Blir begge redde? Nei, bare den som vet hva løven er kapabel til, blir redd. Hva forteller det oss? Jo, at følelser er et produkt av (bevisste eller ubevisste) verdier.
Å benytte følelser som et middel for kunnskapservervelse er følgelig ugyldig. Det er et sirkelargument. Jeg mener fordi jeg føler, og jeg føler fordi jeg mener.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Du utelukker tydeligvis menneskers (og dyrs) medfødte instinkt.
Følelsene våre kan godt sees på som en videreutvikling av instinkter.
Det er kort oppsummert noe som kommer fra naturen.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Veronica skrev: | | Du utelukker tydeligvis menneskers (og dyrs) medfødte instinkt. |
Selvsagt, ettersom dette er ikke-eksisterende fenomener.
| Veronica skrev: | | Det er kort oppsummert noe som kommer fra naturen. |
Altså ikke.
Forøvrig svarte du ikke på min argumentasjon. Er et menneske redd for en løve dersom dette mennesket ikke kjenner til at løven er farlig?
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Forøvrig svarte du ikke på min argumentasjon. Er et menneske redd for en løve dersom dette mennesket ikke kjenner til at løven er farlig? |
Naturligvis.
Man har da instinkter.
Å si at instinkt ikke eksisterer, er humbug.
Enhver som har observert et dyr i mer enn ti sekunder, er kjent med dette fenomenet.
Mennesker har det også, men hos enkelte er det mer utviklet, og hos andre er det mindre utviklet. Noen stakkarer har det omtrent ikke i det hele tatt.
Hvorfor noen har mer eller mindre utviklede instinkter enn andre, har jeg ikke noen god forklaring på på stående fot.
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Frihetsfisken
Spitzy (!)

|
| Veronica skrev: | | Frihetsfisken skrev: |
Forøvrig svarte du ikke på min argumentasjon. Er et menneske redd for en løve dersom dette mennesket ikke kjenner til at løven er farlig? |
Naturligvis. |
Forsøker du å bille meg inn at et spedbarn er redd for en løve? Det er jo direkte absurd. Hva med en mann med pistol? Eller for å ta andre følelser, hva med en følelse av dårlig samvittighet? En altruist får dårlig samvittighet hvis han ikke "betaler" sin skatt; en egoist får det ikke. Dersom din instinkt-teori hadde vært riktig, ville begge følt det samme. Eller mener du at hver enkelt har sine egne instinkter, og at man dermed ikke har fri vilje?
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
hvis alt er bedre enn å dø ville det ikke funnets selvmordere. de fins, og du ender opp med en mening. forstår de...
|
Skrevet: Ons 07 Apr 2004, 23:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
du kan være glad du ikke hvar med på en filosofisk diskusjon jeg og en til hadde, kan sumere noe de som tar selvmord har forstått meningen,
selvmord kan også være en ut vei fra fritt fangenskap?!, familje krangel, ned turer og tap ok dette blir litt sånn.......................
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 00:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
lest den nynorskstilen min på litteraturgreine? tror det er med noe om forståelse=selvmord...vært innom det ofte, men det blir mer som dette:
du forstår at forståelse er lik selvmord. du tar dermed selvmord. (forståelsen er at forståelse=selvmord. ingenting mer. isåfall burde jeg være temmelig selvmyrdet by now...)
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 02:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
En altruist får dårlig samvittighet hvis han ikke "betaler" sin skatt; en egoist får det ikke. |
Samvittighet er ikke det samme som følelser.
Samvittigheten er noe som kommer av de etiske normer en forsøker å leve etter.
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 12:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

|
ta livet av seg pga dårlig samvittighet? har noen gjort det?
|
Skrevet: Tor 08 Apr 2004, 12:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |