DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV
The Passion of Christ
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
 The Passion of Christ

Well, here it comes. Filmen som har fått jøder og kristne i U$A til å gå bananas. Filmen som viser Jesu siste dager, tortur og korsfestelse i farger med dolby-lyd og hyl og skrik.
Fordømt, hatet, tråkket på og neglisjert, men samtidig elsket, opphøyet til kunst og gitt terningkast 6 av enkelte.

Hva kan man si annet enn: Løp og se slik at du kan gjøre deg opp din egen mening... Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Fre 19 Mar 2004, 09:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Gleder meg..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 19 Mar 2004, 13:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Jepp.. Har høye forventninger til denne her..
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Fre 19 Mar 2004, 13:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
Så filmen igår, og ble meget overrasket. For etter å ha hørt de fleste norske (og amerikanske) filmanmeldere slakte filmen og kalle den en ren voldsorgie så var vel dette mine forventninger, heldigvis er filmen langt fra en slik beskrivelse.
Selvfølgelig følger der med en rekke grusomme og til tider motbydelige voldscener i filmen, men Pasion of Christ er så mye mer enn dette. Historien om Jesus 12 siste timer er genialt fortalt og filmen viser ved flere anledninger hvor blinde og grusomme mennesker kan være. Samtidig viser også filmen det gode og omtenksomme mennesket. I tilleg er det verdt å si at dette er den eneste filmen (som jeg har sett) hvor hver eneste replikk har mening og er viktig.
Hoved grunnen til at filmen har fått den kritikken den har er nok at den er for realistisk, den viser oss nok Jesus siste timer slik de (sansynligvis) egentlig var og prøver ikke å gi et glansbilde av dem. Derfor blir den ogaå kritisert, for de fleste ønsker ikke å skue offentlig tortur eller henrettelse utført med barbarisk grusomhet. det er bare å tenke på hvordan en henretter mennesker idag: det skjer ikke ved at en person blir offentlig torturert til døde eller hals-hogget på byens beste torg, hadde dette hvert scenariet så ville dødsstraff for lengst være avskaffet. Heller så blir en person henrettet med gift, slik at han stille sovner inn, i en klinnisk kjeller som er gjømt for allmenheten. Ergo ønsker vi egentlig ikke å oppleve det fryktelige - vi vil beskyttes fra det, og det er her Passion of Christ konfronterer oss med å åpenlyst vise oss det vi ikke ønsker å se...
I tilleg sises det at denne filmen kan bidra til antisemetisme (jøde-hat), dette punktet gjenstår som et mysterium for meg - for det er heller fanatisme og blind tro som gies skylden for korsfestelsen av Jesus enn jødene...

En film som alle absolutt bør se, etter min mening. 6/6

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 11:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Gleder meg...

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 12:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
rotta
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mar 2004
det var en prest som døde mens han så filmen.

og du får en støvel
midt mellom øynene

smil
likevel

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 21:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003
imzaraiel skrev:
Så filmen igår, og ble meget overrasket. For etter å ha hørt de fleste norske (og amerikanske) filmanmeldere slakte filmen og kalle den en ren voldsorgie så var vel dette mine forventninger, heldigvis er filmen langt fra en slik beskrivelse.
Selvfølgelig følger der med en rekke grusomme og til tider motbydelige voldscener i filmen, men Pasion of Christ er så mye mer enn dette. Historien om Jesus 12 siste timer er genialt fortalt og filmen viser ved flere anledninger hvor blinde og grusomme mennesker kan være. Samtidig viser også filmen det gode og omtenksomme mennesket. I tilleg er det verdt å si at dette er den eneste filmen (som jeg har sett) hvor hver eneste replikk har mening og er viktig.
Hoved grunnen til at filmen har fått den kritikken den har er nok at den er for realistisk, den viser oss nok Jesus siste timer slik de (sansynligvis) egentlig var og prøver ikke å gi et glansbilde av dem. Derfor blir den ogaå kritisert, for de fleste ønsker ikke å skue offentlig tortur eller henrettelse utført med barbarisk grusomhet. det er bare å tenke på hvordan en henretter mennesker idag: det skjer ikke ved at en person blir offentlig torturert til døde eller hals-hogget på byens beste torg, hadde dette hvert scenariet så ville dødsstraff for lengst være avskaffet. Heller så blir en person henrettet med gift, slik at han stille sovner inn, i en klinnisk kjeller som er gjømt for allmenheten. Ergo ønsker vi egentlig ikke å oppleve det fryktelige - vi vil beskyttes fra det, og det er her Passion of Christ konfronterer oss med å åpenlyst vise oss det vi ikke ønsker å se...
I tilleg sises det at denne filmen kan bidra til antisemetisme (jøde-hat), dette punktet gjenstår som et mysterium for meg - for det er heller fanatisme og blind tro som gies skylden for korsfestelsen av Jesus enn jødene...

En film som alle absolutt bør se, etter min mening. 6/6

Hmmm. Hadde egentlig ikke tenkt å se den, men etter det du skriver her så vurderer jeg å se den likevell...
rotta skrev:

Jeg hørte han spydde, men men...

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 21:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

rotta skrev:

Hvor da? I Norge? Hvor gammel var denne presten? Hadde han problemer med hjertet? Kan det tenkes at det ikke er helt sant Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 08:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
imzaraiel
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 13 Okt 2003
Det var riktig nok en eldre dame i USA eller Englad som fikk et hjertestans som resultat av skjokk av å se de grusomme scenene av tortuen av Jesus, og dermed døde. Eller så stemmer det at der er katolske og protestantiske prester som har spydd eller blit meget opprørt over filmen. Det som mer innteresant er likevel pavens første reaksjon på Mel Gibsons film, han sa namlig: "Det var slik det var". Ergo var paven med det første meget begeistret for filmen, noe som raskt ble hysjett ned av vatikanet og en mer formell og politisk korekt uttaelse ble gitt.

Andre og mer positive resultater av filmen har hvert at en mann i USA har tillståt drapet på sin gravide kjæreste ovenfor politiet, mens en nå ex-nynazist har stått fram som ansvarlig for to bomber mot blitz i Oslo samtidig som han har tatt avstand fra sin tidligere nazistiske tro.

Poenget er helt enkelt at en må selv gøre opp en egen mening anngående filmen og prøve å se bakom den overomtalte volden, samtidig som en gjør et seriøst forsøk på å fokusere på den historien som fortelles. Filmen er kontroversiel ja, men den er langt fra sadistisk, som Dagbladet vil ha det til, heller er den realistisk.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 12:27
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

rotta skrev:

Det skjedde faktisk.. Men mistenker at han hadde problemer med hjertet..
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 15:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Men folk vet hva de begir seg ut på, og hvis de mener at de tåler å se filmen, har de ingen grunn til å klage.. Men det er selvsagt noen som ikke vet hvordan filmen er før de ser den, men hvis man ikke er helt isolert fra samfunnet burde man vite det.. Filmen har jo vært så mye omtalt at det er så å si umulig å ikke ha fått med seg hva den går ut på...

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 15:27
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Det er faktisk to stk etellerannet sted som hadde meldt seg for politiet også. De hadde drept noen. Uansett. Så den i går, og jeg slåss med meg selv for å holde tårene tilbake, det var en fryktelig sterk skildring. En utolig film, men jeg skal aldri se den igjen. Det samme gjelder forøvrig Breaveheart og The Green Mile også.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 17:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Hmmm.. går rundt og føler meg som en raring jeg.. Filmen gav meg ingen sterk opplevelse, var ingen tankevekker og slettes ikke "what it's cracked up to be". Filmen var, however, veldig fin billedlig med godt skuespill og fin fortellermåte men jeg følte ingen sensasjon ved det.

Noen som så Andy Rooney fra 60 minutes omtale filmen og Mel Gibson? Må si jeg er litt enig med han.

Jeg leste bibelen fra perm til perm på ungdomsskolen, og det er nok en grunn til at jeg gledet meg over detaljene som PotC viste, og de fine tilbakeblikkene. Men likevel var filmen bare en gjenfortelling av hva som faktisk står skrevet med en veldig enkel og følelsesløs hånd i bibelen.

InnleggSkrevet: Fre 02 Apr 2004, 13:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Baj
Crash Test Dummy
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003
For min egen del var dette en midt-på-treet-film. Verken bra eller dårlig, men den ga meg egentlig ingenting, jeg hadde i alle fall håpet på litt ettertanke.

InnleggSkrevet: Lør 03 Apr 2004, 01:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg hadde ambisiøse planer om å se denne voldsorgien av en film.
Fordi jeg synes det er rafft med litt blod og tortur og sånn. På film.

Så hørte jeg at norske kinoer har sensurert den for å kunne sette den ned til 15 års aldersrgense. Sannsynligvis for å kunne slippe inn mer publikum og tjene mer penger.
Jeg er skuffa, såra og vonbroten, og tenker nå jeg venter for å se den skikkelige utgaven når den kommer på dvd.

Mongo-Norge.

InnleggSkrevet: Lør 10 Apr 2004, 16:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
rotta
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mar 2004
mitt fedreland har lurt meg. the passion of the christ er blitt sensurert bak min rygg. jeg trodde det jeg så var det hele og totale marerittet. men den var fortsatt litt drøy for 15-års grense. jeg synes ikke den var overdrevet. det som skjedde var jo faktisk et blodbad. hvis filmen ikke hadde vært det hadde det vært å sensurere bibelen, og det å dysse ned jesu lidelse føler jeg blir litt feil, selv om jeg ikke er kristen. det øgonblikket noe bestemte seg for å lage en film om den siste dagen i jesu liv ble det et blodbad. jeg er enig med paven jeg. det var slik det var. jeg tror nok den sendte meg et skritt nærmere å bli kristen. men det skal en del skritt til enda.
amen...

og du får en støvel
midt mellom øynene

smil
likevel

InnleggSkrevet: Man 12 Apr 2004, 01:41
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Etter å ha sett filmen konkluderer jeg med følgende;

-Fullstendig intetsigende viss-vass, det var en lidelse å se filmen, til tider måtte jeg til og med le av elendigheten...bortkastet!

InnleggSkrevet: Fre 23 Apr 2004, 10:17
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Nå har jeg ikke sett filmen, men jeg skjønner ikke at folk klager over at den er for grotesk og voldelig når historien som står beskrevet i Det Nye Testamente er beskriver det samme. Hvis en skal lage en film om Jesu siste timer må en forholde seg til det som står, en kan ikke se bort fra "fakta."

InnleggSkrevet: Man 10 Mai 2004, 12:14
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Filmen er ikke troverdig i det hele tatt. Ordet "fakta" har således ingen relevans i denne sammenheng. Mulig Jesus har levd, men enhver som tidvis har kontakt med virkeligheten skjønner at denne filmen er det reneste vås...

InnleggSkrevet: Tir 11 Mai 2004, 12:16
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Jeg må si meg uenig med deg QIQrrr...

I dag fikk jeg endelig rotet meg til å se filmen selv, og sitter igjen med et par tanker.

Filmteknisk er filmen kjempebra. Fortellermessig er den også over gjennomsnitt. Når det gjelder blod og gørr, så var det forferdelig å se hvordan Jesus ble pisket, men det var vel også meningen...

Hvorfor er jeg uenig med QIQrrr? Jo, fordi når han sier:
QIQrrr skrev:
Mulig Jesus har levd, men enhver som tidvis har kontakt med virkeligheten skjønner at denne filmen er det reneste vås...

må jeg svare med at selv om kanskje Jesus ikke var det han blir fremstilt som i Bibelen så er ikke dette vås. Romerne pisket fanger med slike pisker, det vet vi fordi man har funnet piskespissene i utgravnings-steder, og det var vanlig å korsfeste kriminelle. Det de gjorde helt til slutt, nemlig å knuse knærne på de som hang på korsene, ble gjort for å fremskynde døden. Knus knærne, og blodet forsvinner fra hodet/overkropp, og man blør ihjel...

Når det gjelder det religiøse i filmen, så skjønner jeg at du er mer kritisk. Kanskje det ikke skjedde slik det blir fremstilt. Kanskje Jesus ikke var Guds Sønn. Kanskje det hele bare er, for å sitere en kompis av meg, verdens største bløff. Jeg vet bare at jeg, helt personlig og uten å gjøre det til en kampsak, velger å tro på historien og å si at Jesus døde på korset for min (og din) skyld. Tro er ikke rasjonelt, det vet jeg, det er derfor det kalles tro.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tor 13 Mai 2004, 18:32
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [30 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Film og TV
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet