|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Hva er det egentlig med nordmenn?
Vi lever i verdens beste land. I alle levekårsundersøkelser de siste 10 - 15 årene har Norge ligget på 1. - 3. plass, men allikevel klager vi rævva av oss.
Vi liker ikke å ha en prest til statsminister
Vi liker ikke å ha 90 (100) som maks fartsgrense
Vi liker ikke snø
Vi hater kulde
Vi synes det er lite med fem ukers ferie
Vi synes vi tjener for lite
Skolen er for dårlig
De eldre har det ikke bra
Klage
Klage
Klage
Syte
Klage
Faen
Klage
Syte
Den eneste undersøkelsen vi fikk dårlig score på var "Happiness" undersøkelsen. Land som Libya, Nord-Korea, Elfenbenkysten m.fl. havnet langt over oss.
Hvorfor er det sånn?
Har vi for mye luksus?
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Re: Hva er det egentlig med nordmenn?
| Tittan skrev: | Vi liker ikke å ha en prest til statsminister
Vi liker ikke å ha 90 (100) som maks fartsgrense
Vi liker ikke snø
Vi hater kulde
Vi synes det er lite med fem ukers ferie
Vi synes vi tjener for lite
Skolen er for dårlig
De eldre har det ikke bra
|
Religion og politikk er to vidt forskjellige ting.
Jeg klager ikke på snø.
Jeg klager ikke på kulde (over -20).
Jeg stortsett ingen hele uker ferie i løpet av et år...
Jeg tjener 102 kroner timen, det er ikke spessielt mye når man ser på prisnivået i Norge, men jeg greier meg.
Jeg har vel ikke kalget på skolesystemet før jeg nå har blitt (kvasi)reform-offer...
Jeg har sett hvor dårlig eldre har blitt behandlet på sykehjem, men det er bedre enn at de ikke får noe hjelp....
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Snakker ikke om deg eller meg spesielt, men om Nordmenn generelt. Hvis du ikke har lagt merke til at vi er en nasjon med klagere og sytepaver bør du ta skylappene vekk fra øynene...
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Nå er jeg ikke helt fornøyd med de kvalitetene som ifølge slike undersøkeløser gjør oss til "verdens beste land," da.
Det hjelper lite å ha god øknomi når den (tilsynelatende) ikke utnyttes maksimalt.
Det norske folk ser ikke hva politikerne driver med innad i det økonomiske systemet.
Vi ser at prisene øker. Avgifter øker. Strømregningene øker. Skoler trenger oppussing, men får det ikke. Sykehus trenger utvidelser og flere ansatte, men får det ikke.
Og når det gjelder velferdssamfunnet, må man omtrent komme krypende og gråtende inn på sosialkontoret for å få hjelp.
Tilgang til endeløs mengde med rent og godt vann til tross - jeg synes vi har grunner til å klage.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
OK, la meg spørre på en annen måte.
Hjelper det oss å klage?
Ikke eff, om jeg tror det hjelper å skrive brev til ordet fritt, ringe inn til holmgang og sitte hver for seg med en klump i magen, en halvliter og en bøtte med gode ideer så lenge det er de samme idiotene som blir valgt inn på tinget.
Vi må finne en ny måte å klage på, og den må være forbanna effektiv. Ellers er det vi som blir gamle og må legge oss etter to timer fordi staten ikke har råd til vernepleiere til oss... 
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det hjelper meg å klage ved at jeg får utløp for min frustrasjon og aggresjon.
Utløp er viktig. Utløp er bra.
Utløp forhindrer at jeg en dag bestemmer meg for å gjøre noe med saken, og ender opp med å gjøre vondt verre, fordi man gjør aldri noe saklig i blindt og godt oppspart raseri.
Utløp hindrer meg i å slå meg gjentatte ganger i hodet med en appelsin og si "gaaaaaah!"
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Joda, Norge er et rikt land. Men hva hjelper vel det, når pengene blir brukt helt feil? (Ikke at jeg egentlig vet hva jeg snakker om, men jeg ser jo iallfall fra innsiden mange av de tingene pengene BURDE blitt brukt på).
Ta psykiatrien i Norge. Folk må stå i kø for å komme inn på psykologistudier, folk sliter livet av seg for å få psykolog-utdannelse. Men knapt nok halvparten av de får jobb. Samtidig står pasienter på lange ventelister for å komme inn til en psykolog. Man må omtrent ta livet av seg for å få hjelp. (og ikke si at det er feil, for jeg har prøvd i over et år nå på å få ordentlig hjelp.)
Og hva med skolene? De burde jo absolutt prioriteres! Det er jo der fremtiden ligger. Hvordan skal landet kunne utvikle seg videre, om ikke folk får den utdannelsen de trenger?
Og helsevesenet generelt? For å kunne bygge opp et godt samfunn for de neste generasjonene, må vi jo først og fremst holde dagens befolkning frisk.
Jeg synes ikke det er rart at disse undersøkelsene viser at mennesker i mange av de fattigere landene er lykkeligere enn oss. Tenk litt over det. De bruker hjernen, og all sin energi på å overleve fra dag til dag. Deres bekymringer går ut på å ha et sted å bo, mat å spise...slike grunnleggende ting. De har ikke tid, eller mulighet til å sette seg ned og filosofere på den dypere meningen med alt mulig. For dem, er livet en gave. De ser på det som en velsignelse hver dag de lever.
Vi har det meste vi trenger av materielle goder. Vi trenger ikke bekymre oss for om vi kommer til å overleve de neste dagene. Vi har tid til å slappe av. Tid til å tenke. VI trenger ikke kjempe for å leve, og dermed blir livet tatt som en selvfølge. Noe som igjen fører til at det ikke blir så viktig. Dermed er det lett å falle inn i negative og destruktive tankerekker.
Det er iallfall min teori.
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 21:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| songbird skrev: |
Ta psykiatrien i Norge. Folk må stå i kø for å komme inn på psykologistudier, folk sliter livet av seg for å få psykolog-utdannelse. Men knapt nok halvparten av de får jobb. Samtidig står pasienter på lange ventelister for å komme inn til en psykolog. Man må omtrent ta livet av seg for å få hjelp. |
Det henger jo overhodet ikke på grep.
Logikken er glimrer med sitt fravær.
*KLAGE*
|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 22:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Hele Norge kan oppsummeres i disse to setningene:
"That which does not kill us makes us stranger" Trevor Goodchild - Aeon Flux
"My opinions do not reflect those of anyone but me, and sometimes not even then." - Dan Harms

|
Skrevet: Søn 28 Mar 2004, 22:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sytemarvin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 03 Aug 2003 Innlegg: 408 Bosted: Oslo
|
Hm. Skrev en lengre post relatert til dette temaet i en annen tråd. Får se om jeg orker å finne fram den.
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 18:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
Vi er et fritt land.. vi tør å syte.
I mange andre land blir man jo skutt for å trosse myndighetene.
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 21:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| fideco skrev: | Vi er et fritt land.. vi tør å syte.
I mange andre land blir man jo skutt for å trosse myndighetene. |
Det er sant, sånn sett er vi heldige 
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 07:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Egentlig er det vel et sunnhetstegn at folk klager litt. Et samfunn blir vel aldri så bra at ingen har noe å klage på, og hvis det ikke kommer noen klager er det enten fordi at de klagende ikke blir hørt, eller fordi de ikke får lov til å klage.
Sånn sett er det vel ganske greit at nordmenn klager endel, bare man husker på at ganske mange av oss faktisk har det råbra i forhold til ganske mange andre her i verden.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 18:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg liker ikke n orge på grunn av nordmennene. ellers er det bare den korrupte staten og all overvåkninga som plager meg. ellers driter jeg i penger, er inne når det er kaldt, og har ferie når jeg får det.
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 13:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Etter over to år i eksil vil eg no seie at tanken på å bu i Noreg freistar ganske mykje. Difor flyttar eg jo også heim.
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 16:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ta med deg Arnt, ellers får du ikke komme tilbake 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 16:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Heh, eg prøvde jo å overtale han, men det funka dårleg.
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 07:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
| Tittan skrev: | Ta med deg Arnt, ellers får du ikke komme tilbake  |
Hun får komme tilbake jooooo, jeg trenger henne litt!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 12:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |