|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ja, for ikke å snakke om følgende kommentarer:
"Du kan ikke være kristen fordi en kristen ville aldri kledd seg sånn!" - om det å gå i singlet om sommeren når det er 25+ i skyggen. Man kan vel være kristen selv om man ikke svetter ihjel i skjorte?
"Du kan ikke være kristen fordi en kristen har ikke tattoveringer!" - jeg har tre tattoveringer: et krusifiks (kan ikke være kristent nei... ser det ) og to keltiske knuter. (Som kristne irske munker brukte som "fyllmasse" i Biblene sine. (Ja, de er fra før-kristen tid, men de er som så mye annet opptatt i den kristne symbolikken i Irland.)
"Du kan ikke være kristen fordi du henger med feil folk!" - Eh, hallo? Sjefen sjøl, Jesus... husker du han? Han "hang" med tollere og fariseere. De var også "feil" folk...
"Du kan ikke være kristen fordi du mener ditt og datt, og det mener ikke kristne!" - Feil! Man trenger ikke lyde presteskapet og de lærde kristne slavisk. Gud ga oss fri vilje, og den har jeg tenkt å utnytte. Gjennom min frie vilje, og lesing av Bibelen, har jeg funnet "min" kristendom, og den holder jeg meg til. (Hvis du er interessert i å vite mer om "min" kristendom kan du sette av noen timer om vi noen gang møtes irl...)
"Du kan ikke være kristen fordi du har feil holdning til de som vet bedre!" - To ord: Mord + Knutsby... Pastoren der var en av de som "visste bedre", men gjorde det ham smart? Hvorfor skal jeg lyde blindt bare fordi den andre er eldre enn meg og har lest Bibelen tre ganger mer? Igjen, fri vilje!
"Du kan ikke være kristen fordi... eh.. fordi..." - Hehe, går du tom? Det er ganske vanlig, for i forhold til deg har jeg et reflektert syn på kristendommen. Jeg bruker hodet, jeg leser Bibelen og jeg tolker den selv! Fri vilje! Kristen-Anarki! 
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 20:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004 Innlegg: 127 Bosted: Bergen
|
Tenke nok jeg kom til å trigge noen der ja
Men jeg sa strengt tatt ikke at du måtte være BÅDE dum, ha lav selvtillit og søke etter en overordnet mening med livet for å være kristen.. Det holder lenge med en av kategoriene
| Sitat: | | 3. En søken etter en mening med livet. Ja, det kan hende. 5 milliarder år med evolusjon er greit, men jeg velger å tro at grunnen til at det oppstod liv i første omgang var Guds vilje. Kjemisk reaksjon? Guds vilje. Ursuppe? Guds vilje. Mennesket er pattedyr ikke reptiler? Guds vilje. Hvis man lever livet uten mål og mening kan man bare legge seg rett ned og dø. En av de tingene som skiller oss fra dyrene er fri vilje, og hva gjorde at vi fikk det? Hjernen utviklet seg? Guds vilje. Vi begynte å snakke? Guds vilje. Vi begynte å bruke redskaper? Guds vilje. |
Og det gjør du da minnsanten her. Det er riktignok den mest sympatiske kategorien, og jeg har full forståelse for dette.. Men personlig er jeg fullt tilfreds med å gå igjennom livet vel vitende om at det ikke har noen mening utover det å leve i seg selv. Livet er hva du gjør det til...
Det eneste sitatet fra kristendommen jeg kan være enig i er at Gud hjelper den som hjelper seg selv. Man trenger ikke sette seg ned med dagsrevyen i mer enn fem minutter for å komme til konklusjonen om at Gud enten ikke eksisterer, eller han eksisterer, men gir ganske enkelt jamnt faen. 
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 22:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg vil bare kommentere at du har bomma litt på hva en agnostiker egentlig er. En agnostiker er ikke usikker på om gud finnes eller ikke, en agnostiker sier at man ikka KAN vite om det finnes en gudommelig kraft.
Jeg er agnostiker, men jeg er ikke usikker på gud... det er en forskjell...
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moiraine
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003 Innlegg: 215 Bosted: Bartebyen.
|
Dette med religiøst ståsted er et vanskelig spørsmål. Jeg har definert meg som ateist i mange år, og meldte meg ut av statskirken da jeg var sytten. Det mest fornuftige standpunktet er jo egentlig å definere seg som agnostiker, siden man verken kan bevise det ene eller det andre.
Men nå har man sendt in søknad til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag om å opprette et eget trossamfunn, Sodalicium Gnosis, så får vi se om det går. Skulle man få avslag, så er det fortsatt en god del fylkesmenn igjen 
|
_________________ Aliquandro et insane iucudum est.
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
| Moiraine skrev: | Men nå har man sendt in søknad til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag om å opprette et eget trossamfunn, Sodalicium Gnosis, så får vi se om det går. Skulle man få avslag, så er det fortsatt en god del fylkesmenn igjen  |
Men hva går den egentlig ut på da?
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moiraine
Spitzy (!)

|
| Randar skrev: | | Moiraine skrev: | Men nå har man sendt in søknad til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag om å opprette et eget trossamfunn, Sodalicium Gnosis, så får vi se om det går. Skulle man få avslag, så er det fortsatt en god del fylkesmenn igjen  |
Men hva går den egentlig ut på da? |
Hele konseptet er egentlig litt svevende.
Man kan kalle det en "alien ant farm"- teori. Den går nemlig ut på at menneskehetens opprinnelse ble iverksatt av utenomjordiske vesener. Da i den forstand at de plantet mikroorganismer på jorden, og fulgte utviklingen. Det er ikke en nødvendighet at de måtte reise hit, siden de kan ha plantet mikrobene via en sonde (eksempelvis en komet).
Det interessante med teorien er at den i prinsippet ikke er uforenelig med andre religioner og trossamfunn. En eventuell Gud, kunne ha skapt livet på den planeten våre "skapere" igjen stammer fra (som sannsynligvis ligger i området Zeta1 og Zeta2 Reticuli). Den utelukker heller ikke, men tvert imot støtter evolusjonen slik vi kjenner den. (Men man kan selvsagt ikke se bort ifra at Gnosis "sparket" oss litt hit og dit. Ta kometen som utryddet dinosaurene for eksempel. Tilfeldig?).
Det blir opprettet en webside hvis vi får det godkjent. Men man har jo tross alt religionsfrihet i Norge.
|
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
| Sitat: | Jeg vil bare kommentere at du har bomma litt på hva en agnostiker egentlig er. En agnostiker er ikke usikker på om gud finnes eller ikke, en agnostiker sier at man ikka KAN vite om det finnes en gudommelig kraft.
|
AGNOSTISISME - gr. a, ikke, og gnosis, innsikt), det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så vil man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes.
Med andre ord.. Man VET IKKE.
At agnostikere mener at man ikke KAN finne et svar på om Gud eksisterer, betyr jo at de verken avkrefter eller bekrefter dette. At man ikke KAN gjøre dette vil jo temmelig naturlig implikere at man pr i dag IKKE VET.. Dette betyr igjen at alle som ikke pr i dag vet om Gud eksisterer og heller ikke har noen glup masterplan om hvordan vi kan finne det ut, noe jeg antar de færreste har, pr. definisjon er agnostikere.
Altså Agnostiker = Vet ikke
Hvis du ikke er usikker; altså er sikker på at Gud ikke eksisterer er du altså en ateist du også akkurat som meg og oss andre fordømte fortapte 
|
_________________ "The last time someone listened to a Bush, people wandered around the desert for 40 years."
Skrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg synes det hele blir litt meningsløst... Man kan jo ikke vite om gud eksisterer eller ikke. Da ville jo hele poenget med tro bli borte, slik jeg ser det. Vitenskapen er ikke i utgangspunktet et digert prosjekt hvis mål er å bevise eller motbevise guds eksistens - man vil ganske enkelt lære mest og best mulig om hvordan verden er og fungerer.
Jeg jobber selv ut i fra et strengt fysikalistisk ståsted, og derfor blir det meningsløst å snakke om noe ikke-fysisk guddommelig vesen. Det er ikke noe spørsmål engang, om noe slikt skulle eksistere eller ikke.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 00:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
Jeg er faktisk helt enig...
Det finnes overhodet ingen beviser for Guds eksistens, og strengt tatt ingen entydige beviser i mot.
Følgen blir derfor at man går rundt og tror på noe som overhodet ikke har noen som helst rot i virkeligheten. Det er ikke gitt at Gud ikke finnes, men sannsynligheten for ALT som ikke er bevist/motbevist er nøyaktig like stor. for eksempel universet egentlig er.. bleh. en grønn ert eller noe..whatever..
Denne sannsynligheten er bare uendelig liten i og med at det bare er et ræva eksempel jeg fant på akkurat nå altså 0,000..(uendelig mange nuller)...0001%
Sannsynligheten for at Gud ikke finnes er følgelig 99,999...(uendelig mange 9-tall)..999, et tall jeg velger å tilnærme til nærmeste rasjonelle desimal, noe som gir 100% sikkerhet for at Gud ikke eksisterer. Følgelig er jeg en ateist..
schallabaisch!
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 00:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Etter min mening er tro en ganske fin ting. Det gir håp og bringer med seg ganske mye hyggelig moral. Men, jeg reagerer når tro blir til fanatisme. Uansett hva man tror på. Det er like galt av en ateist å kalle en kristen uvitende og dum bare fordi personen velger å tro som det er når en kristen kommer og foteller noen som ikke er enige med dem at de kommer til å brenne i helvete. Fanatisme er no skit.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 11:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moiraine
Spitzy (!)

|
| sharee skrev: | | Etter min mening er tro en ganske fin ting. Det gir håp og bringer med seg ganske mye hyggelig moral. Men, jeg reagerer når tro blir til fanatisme. Uansett hva man tror på. Det er like galt av en ateist å kalle en kristen uvitende og dum bare fordi personen velger å tro som det er når en kristen kommer og foteller noen som ikke er enige med dem at de kommer til å brenne i helvete. Fanatisme er no skit. |
Menneskene må få velge sine illusjoner selv. Man må respektere den religionen som folk har, men jeg er enig i at fanatisisme ofte er uheldig. Jeg sympatiserer med kristne som har den holdningen Tittan og Randar har, men ikke med slike som skal "frelse hedningene" og lignende.
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 11:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Det er da en ganske stor forskjell på det å si at man ikke kan vite og det å være usikker på noe. Man har faktisk tenkt igjennom det og kommet frem til en *løsning*, man er ikke usikker på hva man egentlig tror.
Jeg er agnostiker, men jeg er ikke usikker på min tro.
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 12:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
| Sitat: | Det er da en ganske stor forskjell på det å si at man ikke kan vite og det å være usikker på noe. Man har faktisk tenkt igjennom det og kommet frem til en *løsning*, man er ikke usikker på hva man egentlig tror.
Jeg er agnostiker, men jeg er ikke usikker på min tro. |
Hmm... Agnostisisme er vel egentlig ikke å komme fra til en løsning. Det det strengt tatt innebærer er å ha tenkt i gjennom det UTEN å ha kommet fram til en løsning. Altså en erkjennelse av å ikke vite.
Blir som om jeg skulle gjøre en matteoppgave som f.eks. "2+2=?"
Dum som jeg er vil jeg ikke vite svaret på dette i utgangspunket, så jeg setter meg ned med blyant, viskelær og kalkulator og jobber på dette i flere uker. Men etter å ha tenkt på dette så lenge har jeg fremdeles ikke klart å finne et svar, og må til slutt bare innse at jeg ikke får det til; At jeg fremdeles ikke vet..
Med andre ord.. jeg er ikke noe nærmere svaret enn da jeg begynte, og har snarere bare innsett at jeg ikke vet. Det er dette som er agnostisisme, en erkjennelse av at man ikke kan vite, altså ikke vet.
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 12:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Ja, men du kan vel likevel være ganske så skråsikker i din tro på at du er agnostiker..
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Akkurat, men det er ikke det samme som å være usikker... hadde man vært usikker hadde man fundert videre på om svaret på 2+2 var tre, fire eller fem...
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
| Veronica skrev: | Jeg tror ikke på Gud (les: papsen til Jesus; kristendom), men jeg tror på nærværet av en guddommelighet i verden.
En form for positiv livskraft, eller hva man kan kalle det.
Jeg er altså paganist. |
jeg også. 
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
altså man erkjenner at man ikke kan vite. Man verken tror eller ikke tror, man befinner seg midt i. Selv om man ikke behøver å være usikker på at man er agnostiker innebærer agnostisismen nettopp det å ikke ha tatt et endelig standpunkt til Guds eksistens eller ikke, selv om man erkjenner at man ikke kan vite. Dette må da kunne tilnærmes til å beskrives som usikker til at Gud eksisterer. Noe som var temaet her.
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 19:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
| Niconogood skrev: | | altså man erkjenner at man ikke kan vite. Man verken tror eller ikke tror, man befinner seg midt i. Selv om man ikke behøver å være usikker på at man er agnostiker innebærer agnostisismen nettopp det å ikke ha tatt et endelig standpunkt til Guds eksistens eller ikke, selv om man erkjenner at man ikke kan vite. Dette må da kunne tilnærmes til å beskrives som usikker til at Gud eksisterer. Noe som var temaet her. |
Fare for å bli en veldig ensformig diskusjon hvor man ikke kommer videre. Som agnostiker HAR jeg tatt et endelig standpunkt, og det er at vi ikke kan vite om Gud eksisterer eller ikke. Jeg har funnet ut at vi ikke kan finne løsningen (nå) og godtar det som en løsning. Jeg godtar at jeg ikke finner et svar på 2+2, men hvis jeg hadde vært usikker hadde jeg som jeg sa fortsatt lurt på om det var tre, fire eller fem...
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 20:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Niconogood
Spitzy (!)

|
bleh.
man kan vel være usikker uten absolutt å fortsette å søke etter en løsning?
Men strengt tatt går dette bare på marginale definisjonsforskjeller av et ganske abstrakt begrep, noe som kan bli litt kjedelig og uinteressant i lengden..
Den generelle definisjonen er ihverfall gitt ved:
| Sitat: | AGNOSTISISME - gr. a, ikke, og gnosis, innsikt), det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så vil man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes.
|
tolk det som du vil... 
|
Skrevet: Tor 01 Apr 2004, 22:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg er paganist. Tror ei på Fattern Til Jesus.
Har også mine grunner til å tro som jeg gjør, utifra opplevelser osv 
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Fre 02 Apr 2004, 12:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: