DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Tror du pÄ Gud?

Ja (ReligiĂžs, troende)
31%
 31%  [ 7 ]
Nei (ateist)
40%
 40%  [ 9 ]
Usikker (agnostiker)
27%
 27%  [ 6 ]

Antall stemmer : 22

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Tror du pÄ Gud?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 5 [84 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Ja, for ikke Ă„ snakke om fĂžlgende kommentarer:

"Du kan ikke vÊre kristen fordi en kristen ville aldri kledd seg sÄnn!" - om det Ä gÄ i singlet om sommeren nÄr det er 25+ i skyggen. Man kan vel vÊre kristen selv om man ikke svetter ihjel i skjorte?

"Du kan ikke vÊre kristen fordi en kristen har ikke tattoveringer!" - jeg har tre tattoveringer: et krusifiks (kan ikke vÊre kristent nei... ser det Rolling Eyes ) og to keltiske knuter. (Som kristne irske munker brukte som "fyllmasse" i Biblene sine. (Ja, de er fra fÞr-kristen tid, men de er som sÄ mye annet opptatt i den kristne symbolikken i Irland.)

"Du kan ikke vÊre kristen fordi du henger med feil folk!" - Eh, hallo? Sjefen sjÞl, Jesus... husker du han? Han "hang" med tollere og fariseere. De var ogsÄ "feil" folk... Rolling Eyes

"Du kan ikke vĂŠre kristen fordi du mener ditt og datt, og det mener ikke kristne!" - Feil! Man trenger ikke lyde presteskapet og de lĂŠrde kristne slavisk. Gud ga oss fri vilje, og den har jeg tenkt Ă„ utnytte. Gjennom min frie vilje, og lesing av Bibelen, har jeg funnet "min" kristendom, og den holder jeg meg til. (Hvis du er interessert i Ă„ vite mer om "min" kristendom kan du sette av noen timer om vi noen gang mĂžtes irl...)

"Du kan ikke vĂŠre kristen fordi du har feil holdning til de som vet bedre!" - To ord: Mord + Knutsby... Pastoren der var en av de som "visste bedre", men gjorde det ham smart? Hvorfor skal jeg lyde blindt bare fordi den andre er eldre enn meg og har lest Bibelen tre ganger mer? Igjen, fri vilje!

"Du kan ikke vÊre kristen fordi... eh.. fordi..." - Hehe, gÄr du tom? Det er ganske vanlig, for i forhold til deg har jeg et reflektert syn pÄ kristendommen. Jeg bruker hodet, jeg leser Bibelen og jeg tolker den selv! Fri vilje! Kristen-Anarki! Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 20:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
Tenke nok jeg kom til Ă„ trigge noen der ja Bwaha

Men jeg sa strengt tatt ikke at du mĂ„tte vĂŠre BÅDE dum, ha lav selvtillit og sĂžke etter en overordnet mening med livet for Ă„ vĂŠre kristen.. Det holder lenge med en av kategoriene Smile

Sitat:
3. En sÞken etter en mening med livet. Ja, det kan hende. 5 milliarder Är med evolusjon er greit, men jeg velger Ä tro at grunnen til at det oppstod liv i fÞrste omgang var Guds vilje. Kjemisk reaksjon? Guds vilje. Ursuppe? Guds vilje. Mennesket er pattedyr ikke reptiler? Guds vilje. Hvis man lever livet uten mÄl og mening kan man bare legge seg rett ned og dÞ. En av de tingene som skiller oss fra dyrene er fri vilje, og hva gjorde at vi fikk det? Hjernen utviklet seg? Guds vilje. Vi begynte Ä snakke? Guds vilje. Vi begynte Ä bruke redskaper? Guds vilje.

Og det gjÞr du da minnsanten her. Det er riktignok den mest sympatiske kategorien, og jeg har full forstÄelse for dette.. Men personlig er jeg fullt tilfreds med Ä gÄ igjennom livet vel vitende om at det ikke har noen mening utover det Ä leve i seg selv. Livet er hva du gjÞr det til...

Det eneste sitatet fra kristendommen jeg kan vĂŠre enig i er at Gud hjelper den som hjelper seg selv. Man trenger ikke sette seg ned med dagsrevyen i mer enn fem minutter for Ă„ komme til konklusjonen om at Gud enten ikke eksisterer, eller han eksisterer, men gir ganske enkelt jamnt faen. Twisted Evil

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 22:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg vil bare kommentere at du har bomma litt pÄ hva en agnostiker egentlig er. En agnostiker er ikke usikker pÄ om gud finnes eller ikke, en agnostiker sier at man ikka KAN vite om det finnes en gudommelig kraft.

Jeg er agnostiker, men jeg er ikke usikker pÄ gud... det er en forskjell...

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 18 Apr 2003
Dette med religiÞst stÄsted er et vanskelig spÞrsmÄl. Jeg har definert meg som ateist i mange Är, og meldte meg ut av statskirken da jeg var sytten. Det mest fornuftige standpunktet er jo egentlig Ä definere seg som agnostiker, siden man verken kan bevise det ene eller det andre.

Men nÄ har man sendt in sÞknad til Fylkesmannen i SÞr-TrÞndelag om Ä opprette et eget trossamfunn, Sodalicium Gnosis, sÄ fÄr vi se om det gÄr. Skulle man fÄ avslag, sÄ er det fortsatt en god del fylkesmenn igjen Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003
Moiraine skrev:
Men nÄ har man sendt in sÞknad til Fylkesmannen i SÞr-TrÞndelag om Ä opprette et eget trossamfunn, Sodalicium Gnosis, sÄ fÄr vi se om det gÄr. Skulle man fÄ avslag, sÄ er det fortsatt en god del fylkesmenn igjen Very Happy

Men hva gÄr den egentlig ut pÄ da?

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Randar skrev:
Moiraine skrev:

Men hva gÄr den egentlig ut pÄ da?

Hele konseptet er egentlig litt svevende.

Man kan kalle det en "alien ant farm"- teori. Den gÄr nemlig ut pÄ at menneskehetens opprinnelse ble iverksatt av utenomjordiske vesener. Da i den forstand at de plantet mikroorganismer pÄ jorden, og fulgte utviklingen. Det er ikke en nÞdvendighet at de mÄtte reise hit, siden de kan ha plantet mikrobene via en sonde (eksempelvis en komet).

Det interessante med teorien er at den i prinsippet ikke er uforenelig med andre religioner og trossamfunn. En eventuell Gud, kunne ha skapt livet pÄ den planeten vÄre "skapere" igjen stammer fra (som sannsynligvis ligger i omrÄdet Zeta1 og Zeta2 Reticuli). Den utelukker heller ikke, men tvert imot stÞtter evolusjonen slik vi kjenner den. (Men man kan selvsagt ikke se bort ifra at Gnosis "sparket" oss litt hit og dit. Ta kometen som utryddet dinosaurene for eksempel. Tilfeldig?).

Det blir opprettet en webside hvis vi fÄr det godkjent. Men man har jo tross alt religionsfrihet i Norge.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sitat:
Jeg vil bare kommentere at du har bomma litt pÄ hva en agnostiker egentlig er. En agnostiker er ikke usikker pÄ om gud finnes eller ikke, en agnostiker sier at man ikka KAN vite om det finnes en gudommelig kraft.

AGNOSTISISME - gr. a, ikke, og gnosis, innsikt), det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vÄr erfaring, sÄ vil man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes.

Med andre ord.. Man VET IKKE.

At agnostikere mener at man ikke KAN finne et svar pÄ om Gud eksisterer, betyr jo at de verken avkrefter eller bekrefter dette. At man ikke KAN gjÞre dette vil jo temmelig naturlig implikere at man pr i dag IKKE VET.. Dette betyr igjen at alle som ikke pr i dag vet om Gud eksisterer og heller ikke har noen glup masterplan om hvordan vi kan finne det ut, noe jeg antar de fÊrreste har, pr. definisjon er agnostikere.

AltsÄ Agnostiker = Vet ikke

Hvis du ikke er usikker; altsÄ er sikker pÄ at Gud ikke eksisterer er du altsÄ en ateist du ogsÄ akkurat som meg og oss andre fordÞmte fortapte Twisted Evil

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 23:53
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg synes det hele blir litt meningslÞst... Man kan jo ikke vite om gud eksisterer eller ikke. Da ville jo hele poenget med tro bli borte, slik jeg ser det. Vitenskapen er ikke i utgangspunktet et digert prosjekt hvis mÄl er Ä bevise eller motbevise guds eksistens - man vil ganske enkelt lÊre mest og best mulig om hvordan verden er og fungerer.

Jeg jobber selv ut i fra et strengt fysikalistisk stÄsted, og derfor blir det meningslÞst Ä snakke om noe ikke-fysisk guddommelig vesen. Det er ikke noe spÞrsmÄl engang, om noe slikt skulle eksistere eller ikke.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 00:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jeg er faktisk helt enig...
Det finnes overhodet ingen beviser for Guds eksistens, og strengt tatt ingen entydige beviser i mot.

FÞlgen blir derfor at man gÄr rundt og tror pÄ noe som overhodet ikke har noen som helst rot i virkeligheten. Det er ikke gitt at Gud ikke finnes, men sannsynligheten for ALT som ikke er bevist/motbevist er nÞyaktig like stor. for eksempel universet egentlig er.. bleh. en grÞnn ert eller noe..whatever..

Denne sannsynligheten er bare uendelig liten i og med at det bare er et rÊva eksempel jeg fant pÄ akkurat nÄ altsÄ 0,000..(uendelig mange nuller)...0001%

Sannsynligheten for at Gud ikke finnes er fĂžlgelig 99,999...(uendelig mange 9-tall)..999, et tall jeg velger Ă„ tilnĂŠrme til nĂŠrmeste rasjonelle desimal, noe som gir 100% sikkerhet for at Gud ikke eksisterer. FĂžlgelig er jeg en ateist..
schallabaisch!

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 00:28
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Etter min mening er tro en ganske fin ting. Det gir hÄp og bringer med seg ganske mye hyggelig moral. Men, jeg reagerer nÄr tro blir til fanatisme. Uansett hva man tror pÄ. Det er like galt av en ateist Ä kalle en kristen uvitende og dum bare fordi personen velger Ä tro som det er nÄr en kristen kommer og foteller noen som ikke er enige med dem at de kommer til Ä brenne i helvete. Fanatisme er no skit.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 11:14
Moiraine
Spitzy (!)
Spitzy (!)

sharee skrev:
Etter min mening er tro en ganske fin ting. Det gir hÄp og bringer med seg ganske mye hyggelig moral. Men, jeg reagerer nÄr tro blir til fanatisme. Uansett hva man tror pÄ. Det er like galt av en ateist Ä kalle en kristen uvitende og dum bare fordi personen velger Ä tro som det er nÄr en kristen kommer og foteller noen som ikke er enige med dem at de kommer til Ä brenne i helvete. Fanatisme er no skit.

Menneskene mÄ fÄ velge sine illusjoner selv. Man mÄ respektere den religionen som folk har, men jeg er enig i at fanatisisme ofte er uheldig. Jeg sympatiserer med kristne som har den holdningen Tittan og Randar har, men ikke med slike som skal "frelse hedningene" og lignende.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 11:27
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Det er da en ganske stor forskjell pÄ det Ä si at man ikke kan vite og det Ä vÊre usikker pÄ noe. Man har faktisk tenkt igjennom det og kommet frem til en *lÞsning*, man er ikke usikker pÄ hva man egentlig tror.

Jeg er agnostiker, men jeg er ikke usikker pÄ min tro.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 12:29
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sitat:
Det er da en ganske stor forskjell pÄ det Ä si at man ikke kan vite og det Ä vÊre usikker pÄ noe. Man har faktisk tenkt igjennom det og kommet frem til en *lÞsning*, man er ikke usikker pÄ hva man egentlig tror.

Jeg er agnostiker, men jeg er ikke usikker pÄ min tro.

Hmm... Agnostisisme er vel egentlig ikke Ä komme fra til en lÞsning. Det det strengt tatt innebÊrer er Ä ha tenkt i gjennom det UTEN Ä ha kommet fram til en lÞsning. AltsÄ en erkjennelse av Ä ikke vite.

Blir som om jeg skulle gjĂžre en matteoppgave som f.eks. "2+2=?"
Dum som jeg er vil jeg ikke vite svaret pÄ dette i utgangspunket, sÄ jeg setter meg ned med blyant, viskelÊr og kalkulator og jobber pÄ dette i flere uker. Men etter Ä ha tenkt pÄ dette sÄ lenge har jeg fremdeles ikke klart Ä finne et svar, og mÄ til slutt bare innse at jeg ikke fÄr det til; At jeg fremdeles ikke vet..

Med andre ord.. jeg er ikke noe nÊrmere svaret enn da jeg begynte, og har snarere bare innsett at jeg ikke vet. Det er dette som er agnostisisme, en erkjennelse av at man ikke kan vite, altsÄ ikke vet.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 12:57
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Ja, men du kan vel likevel vÊre ganske sÄ skrÄsikker i din tro pÄ at du er agnostiker..

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Akkurat, men det er ikke det samme som Ä vÊre usikker... hadde man vÊrt usikker hadde man fundert videre pÄ om svaret pÄ 2+2 var tre, fire eller fem...

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:14
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Veronica skrev:
Jeg tror ikke pÄ Gud (les: papsen til Jesus; kristendom), men jeg tror pÄ nÊrvÊret av en guddommelighet i verden.
En form for positiv livskraft, eller hva man kan kalle det.

Jeg er altsÄ paganist.

jeg ogsÄ. Wink

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:26
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

altsÄ man erkjenner at man ikke kan vite. Man verken tror eller ikke tror, man befinner seg midt i. Selv om man ikke behÞver Ä vÊre usikker pÄ at man er agnostiker innebÊrer agnostisismen nettopp det Ä ikke ha tatt et endelig standpunkt til Guds eksistens eller ikke, selv om man erkjenner at man ikke kan vite. Dette mÄ da kunne tilnÊrmes til Ä beskrives som usikker til at Gud eksisterer. Noe som var temaet her.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 19:59
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Niconogood skrev:
altsÄ man erkjenner at man ikke kan vite. Man verken tror eller ikke tror, man befinner seg midt i. Selv om man ikke behÞver Ä vÊre usikker pÄ at man er agnostiker innebÊrer agnostisismen nettopp det Ä ikke ha tatt et endelig standpunkt til Guds eksistens eller ikke, selv om man erkjenner at man ikke kan vite. Dette mÄ da kunne tilnÊrmes til Ä beskrives som usikker til at Gud eksisterer. Noe som var temaet her.

Fare for Ä bli en veldig ensformig diskusjon hvor man ikke kommer videre. Som agnostiker HAR jeg tatt et endelig standpunkt, og det er at vi ikke kan vite om Gud eksisterer eller ikke. Jeg har funnet ut at vi ikke kan finne lÞsningen (nÄ) og godtar det som en lÞsning. Jeg godtar at jeg ikke finner et svar pÄ 2+2, men hvis jeg hadde vÊrt usikker hadde jeg som jeg sa fortsatt lurt pÄ om det var tre, fire eller fem...

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 20:13
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

bleh. Tunge

man kan vel vĂŠre usikker uten absolutt Ă„ fortsette Ă„ sĂžke etter en lĂžsning?
Men strengt tatt gÄr dette bare pÄ marginale definisjonsforskjeller av et ganske abstrakt begrep, noe som kan bli litt kjedelig og uinteressant i lengden..
Den generelle definisjonen er ihverfall gitt ved:

Sitat:
AGNOSTISISME - gr. a, ikke, og gnosis, innsikt), det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vÄr erfaring, sÄ vil man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes.

tolk det som du vil... Hoppido

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 22:34
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Jeg er paganist. Tror ei pÄ Fattern Til Jesus.

Har ogsÄ mine grunner til Ä tro som jeg gjÞr, utifra opplevelser osv Twisted Evil

InnleggSkrevet: Fre 02 Apr 2004, 12:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 5 [84 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet