DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Tror du pÄ Gud?

Ja (ReligiĂžs, troende)
31%
 31%  [ 7 ]
Nei (ateist)
40%
 40%  [ 9 ]
Usikker (agnostiker)
27%
 27%  [ 6 ]

Antall stemmer : 22

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Tror du pÄ Gud?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 5 [84 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
 Tror du pĂ„ Gud?

Tror du pÄ Gud? Finnes han, eller er all religion bare et resultat av menneskets naturlige nysgjerrighet, og historiske utilstrekkelighet til Ä finne svar pÄ livets mest grunnleggende spÞrsmÄl e.l.?

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 16:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg tror ikke pÄ Gud (les: papsen til Jesus; kristendom), men jeg tror pÄ nÊrvÊret av en guddommelighet i verden.
En form for positiv livskraft, eller hva man kan kalle det.

Jeg er altsÄ paganist.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 16:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg tror pÄ Gud. Jeg tror ogsÄ at mennesket ikke skal utsettes for overdreven misjon, sÄ jeg gidder ikke vÊre sÄ aktiv pÄ akkurat det. Folk vet at jeg er kristen, og vil de hÞre mer sÄ kan de komme til meg isteden Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 18:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg har ingen grunn til Ä tro at noen gud eksisterer, derfor lar jeg vÊr. Ikke kan jeg vite om noen gud eksisterer heller, sÄ derfor er spÞrsmÄlet irrelevant sÄ langt viten gjelder.

(Selv om skillet mellom tro og viten er alt annet enn skarpt og enkelt Ă„ definere.)

SpÞrsmÄlet om noen guds eksistens eller ikke-eksistens har ganske enkelt ikke verdens stÞrste relevans for meg.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 18:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Jeg tror ikke pÄ Gud, Allah, Brahman eller noen andre religionsguder/Änder/verdenssjeler. Men jeg tror pÄ noe.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Religion er bare et utrykk for barnets angst og hjelpelĂžshet.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Bah..
Det er ikke noe gÞy Ä diskutere religion sÄ lenge ingen her er kristne Sad

Det vi trenger er flere nyfrelste ferskt indoktrinerte Jehovas vitner her pÄ forumet... Razz

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 19:54
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Niconogood skrev:
Bah..

Jeg er kristen, men jeg gidder ikke diskutere Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 20:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Terning skrev:
Religion er bare et utrykk for barnets angst og hjelpelĂžshet.

Det er et ganske pompĂžst utsagn.

Jeg ser heller pÄ religion som et forsÞk pÄ Ä finne en mening med ens liv og tilvÊrelse.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 20:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003
Niconogood skrev:
Bah..
Razz

Tjs. Jeg er ogsÄ kristen, men min tro er min egen og den er riktig for meg. SÄ derfor diskuterer jeg den ikke, fordi jeg er konfortabel med den.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 21:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Randar skrev:
Niconogood skrev:
Bah..
Razz

Tjs. Jeg er ogsÄ kristen, men min tro er min egen og den er riktig for meg. SÄ derfor diskuterer jeg den ikke, fordi jeg er konfortabel med den.

Wow! Akkurat det jeg mener ogsÄ Very Happy
Et av problemene som kristen er at man mÄ "forsvare" alle de andre kristne (Alt fra super-nyfrelste til jehovas vitner) og det blir fryktelig slitsomt i lengden.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 22:15
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er det jeg aldri helt har forstÄtt... I mange sammenhenger og diskusjoner vil mitt syn pÄ religion, vitenskap, hva som er gode mÄter Ä finne kunnskap pÄ osv, spille en stor rolle for hvordan jeg formulerer meg og hva jeg sier. Men jeg gÄr ikke rundt med noe enormt behov for Ä overtale alle andre til Ä bli ateister.

Derimot er det fryktelig mange religiÞse mennesker som stadig vekk skal forsÞke Ä overtale annerledes tenkende om deres fryktelige villfarelse. Uten at det virker som om de noensinne forstÄr at de snakker epler, mens jeg snakker pÊrer. Akkurat det er litt frustrerende Ä tenke pÄ.

Mye mer konstruktivt da Ä heller bare bli enige om at man er uenige, og finne pÄ noe annet Ä snakke om istedet. Noe jeg tror mange er her er fantastisk godt istand til Ä gjÞre Smile

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 23:31
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hehe, jeg er som regel enig i at det er fullt mulig Ă„ vĂŠre uenig. Wink

Et lite spÞrsmÄl Glahn: Om jeg lover Ä ikke kalle din ateisme for villfarelse, kan du da vÊre sÄ snill Ä ikke kalle min kristendom for villfarelse? Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 01:28
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Veronica skrev:
Det er et ganske pompĂžst utsagn.

Jeg ser heller pÄ religion som et forsÞk pÄ Ä finne en mening med ens liv og tilvÊrelse.

Det var meningen at det skulle vÊre litt pompÞst. Jeg syns Êrlig talt religion er et vanskelig begrep, det kommer som kjent i sÄ mange former.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 10:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sitat:
Jeg er kristen, men jeg gidder ikke diskutere

Problemet med religion er at det egentlig ikke finnes noen logiske argumenter som understÞtter forklaringene som blir beskrevet. I min erfaring er dette en av grunnene til at religiÞse sÄ sjelden vil diskutere.

Jeg registrerer at jeg har over gjennomsnittlig drag pÄ misjonÊrer fra Jehovas vitner (Skyldes sannsynligvis min sympatiske fremtoning Smile ).. Etter Ä ha snakket med disse i ca. 5 min. Har konklusjonen deres altfor ofte vÊrt at jeg kommer til Ä ende i helvete Twisted Evil og at de ikke gidder Ä kaste bort mer tid pÄ meg.

Problemet er at kristendommen bare inneholder en drÞss med teite pÄstander som aldri kan bevises i praksis og bryter med all logikk. Enhver dott med vanlig grunnskole burde skjÞnne dette og stille spÞrsmÄl ved den kristne innprentingen han har blitt matet med fra fÞdselen.

Den eneste Ärsaken jeg kan se til at folk fremdeles er genuint kristne, mÄ vÊre:

1. En oppriktig mangel pÄ kunnskap

2. DÄrlig selvtillit, en frykt for at du er alene i verden og faktisk mÄ klare deg selv.

3. En sÞken etter meningen med livet, en altoverskyggende trang til Ä tro at vedkommendes eksistens faktisk har en klar mening snarere enn Ä vÊre et helt tilfeldig utfall av 5 milliarder Är med generell evolusjon.

Eneste grunnen jeg ser til at vi ikke burde behandle kristne pÄ psykiatrisk avdeling pÄ lik linje med paranoide og nevrotikere er at det er sÄ mange av dem at de ville sprenge alt som heter helsebudsjett langt ut i neste Ärhundre

Bwaha [/quote]

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 17:12
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Tittan skrev:

Et lite spÞrsmÄl Glahn: Om jeg lover Ä ikke kalle din ateisme for villfarelse, kan du da vÊre sÄ snill Ä ikke kalle min kristendom for villfarelse? Wink

MisforstÄelse med vilje, ja...

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:07
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Niconogood skrev:
Sitat:
Jeg er kristen, men jeg gidder ikke diskutere

Problemet med religion er at det egentlig ikke finnes noen logiske argumenter som understÞtter forklaringene som blir beskrevet. I min erfaring er dette en av grunnene til at religiÞse sÄ sjelden vil diskutere.

Det er ikke grunnen til at jeg ikke vil diskutere. Min grunn er at jeg har opplevd gang pÄ gang Ä bli harselert med, idiotisert, krenket og vebalt trÄkket pÄ nÄr jeg har prÞvd Ä forsvare hvorfor jeg er kristen. (Som jeg er fordi jeg liker filosofien om Ä gjÞre mot andre som du vil de skal gjÞre mot deg, og fordi jeg personlig har lyst til Ä tro at jeg kommer til Ä mÞte familien min igjen "pÄ den andre siden".)

Sitat:
Problemet er at kristendommen bare inneholder en drÞss med teite pÄstander som aldri kan bevises i praksis og bryter med all logikk. Enhver dott med vanlig grunnskole burde skjÞnne dette og stille spÞrsmÄl ved den kristne innprentingen han har blitt matet med fra fÞdselen.

Dette er grunnen til at det kalles en Trostrettning. Folk tror pÄ spÞkelser, Änder og hjelpere. Dette er heller ikke vitensaplig bevist, men folk tror allikevel. Jeg velger Ä tro at det finnes mer mellom himmel og jord enn vitenskapen kan beskrive, og velger ogsÄ Ä kalle dette Gud.

Sitat:
Den eneste Ärsaken jeg kan se til at folk fremdeles er genuint kristne, mÄ vÊre:

1. En oppriktig mangel pÄ kunnskap

2. DÄrlig selvtillit, en frykt for at du er alene i verden og faktisk mÄ klare deg selv.

3. En sÞken etter meningen med livet, en altoverskyggende trang til Ä tro at vedkommendes eksistens faktisk har en klar mening snarere enn Ä vÊre et helt tilfeldig utfall av 5 milliarder Är med generell evolusjon.

1. En mangel pÄ kunnskap? En prest gÄr i snitt 8 Är pÄ universitet etter videregÄende. Selv har jeg utdannet meg til lÊrer, med en bred fagkrets (sprÄk, historie, samfunnsfag, musikk, it, idrett og kunst & hÄndtverk) og jeg har lest hvert nummer av Illustrert Vitenskap som har kommet ut siden -93, leser aviser daglig, sluker bÞker av filosofer, lÊrde, vitenskapsmenn og horrorforfattere (hehe, jeg gjÞr jo det, mÄ vel skrive det da?) Hvis jeg har sÄ lav kunnskap at dette er grunnen til at jeg er kristen, da lurer jeg pÄ hvor smart du er Wink

2. DÄrlig selvtillit, frykt for Ä vÊre alene? Personlig har jeg erfaring fra bl.a. teater (har stÄtt pÄ scene med talerolle foran 25.000 tilskuere!) jeg har demonstrert selvforsvar (taekwon-do) for nysgjerrige, jeg har startet rollespill-grupper alle de stedene jeg har studert, og jeg er utadvendt og imÞtekommende. Min far, som er prest i Den Norske Kirke, har aldri vÊrt en jeg har sett pÄ som beskjeden, min mor, sluttet Ä jobbe i -94 (i en alder av nesten 50) for Ä studere. Hun begynte med Ex-Phil, og driver nÄ som stipendiat ved NTNU. Her har jeg ogsÄ problemer med Ä se dÄrlig selvtillit. Av vennene mine tror jeg ikke jeg kjenner en eneste beskjeden "personlig" kristen, men jeg kjenner mange som ikke er kristne som ikke tÞr leve livet sitt pÄ sin mÄte.

3. En sÞken etter en mening med livet. Ja, det kan hende. 5 milliarder Är med evolusjon er greit, men jeg velger Ä tro at grunnen til at det oppstod liv i fÞrste omgang var Guds vilje. Kjemisk reaksjon? Guds vilje. Ursuppe? Guds vilje. Mennesket er pattedyr ikke reptiler? Guds vilje. Hvis man lever livet uten mÄl og mening kan man bare legge seg rett ned og dÞ. En av de tingene som skiller oss fra dyrene er fri vilje, og hva gjorde at vi fikk det? Hjernen utviklet seg? Guds vilje. Vi begynte Ä snakke? Guds vilje. Vi begynte Ä bruke redskaper? Guds vilje.

Sitat:
Eneste grunnen jeg ser til at vi ikke burde behandle kristne pÄ psykiatrisk avdeling pÄ lik linje med paranoide og nevrotikere er at det er sÄ mange av dem at de ville sprenge alt som heter helsebudsjett langt ut i neste Ärhundre

Kan du fortelle meg hva jeg har gjort deg siden du egentlig Þnsker Ä lÄse meg inne og kaste nÞkkelen? Ja, jeg baserer livet mitt pÄ kristendommen. Ja, jeg tror pÄ en Gud. Ja, jeg tror Jesus ofret seg for meg. Ja, jeg liker Ä lese i Bibelen. Ja, jeg ber av og til. Er dette grunn god nok til Ä kalle meg paranoid? Nevrotisk?

(Ps, uten en kristen formÄlsparagraf hadde du kanskje ikke hatt noe helsebudsjett... tenk pÄ det du)

Og, som dere kanskje ser, nÄ har jeg gjort noe dumt, for nÄ har jeg begynt Ä diskutere kristendom Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:17
Sist endret av Tittan den Ons 31 Mar 2004, 18:18, endret 1 gang
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Glahn skrev:
Tittan skrev:

MisforstÄelse med vilje, ja...

Flink te de sjĂž! Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:18
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

PS, jeg fÄr stadig hÞre at jeg ikke kan vÊre kristen fordi jeg "ikke danser etter samme pipe" som "resten".

Til det sier jeg: Bleh! Det er akkurat slike utsagn som gjÞr at jeg, som er like kristen som de som sier det (fordi du kan ikke vÊre mer kristen enn noen annen, enten tror du eller sÄ tror du ikke), mÄ forsvare min kristendom i en tofrontskrig. FÞrst mÄ jeg sloss mot "de kristne" fordi jeg ikke har noe imot homofili, abort og slikt, og sÄ mÄ jeg sloss mot "de andre" fordi jeg er kristen og derfor blir satt i bÄsen "hjernevasket idiot".

Jeg missliker sterkt Krampaktig Kristne (tm). Nyfrelste som prĂžver Ă„ frelse flest mulig uten Ă„ ha satt seg inn i annet enn det positive.

KK - "Har du mĂžtt JESUS? JESUS ga sitt liv for deg slik at du ikke skal brenne! JESUS er god! JESUS, JESUS, JESUS!"
Meg - "Ja, jeg er kristen."
KK - "Er du? Men du ser da sÄ rar ut? Du kan ikke vÊre en ordentlig kristen, kom pÄ mÞte i kveld sÄ skal du fÄ mÞte JESUS!!"
Meg - "Sorry, jeg skal pÄ trening. Kanskje en annen gang. Dessuten er jeg kristen..."
KK- "Kan ikke? KAN IKKE? Det er ingenting som heter at man ikke KAN mĂžte JESUS!!"
Meg - "Jeg sier jo at jeg er kristen for "#€"%! Jeg skal pÄ taekwon-do trening, og jeg er sent ute."
KK - "Takeknwonsdo?"
Meg - "Ja, en koreansk kampkunst med innslag av Ăžstlig filosofi."
KK - "Du trenger ikke Ăžstlig filosofi. Du trenger JESUS!! Slutt med Takwernesdo, og mĂžt JESUS isteden!"
Meg - "Nei takk. Jeg er kristen, og jeg trives med Ă„ holde kroppen i nogenlude god form."
KK - "Det er viktigere Ä lese i BIBELEN! Der stÄr det mange gilde historier om JESUS!"
Meg - "Å hold nĂ„ kjeft! Jeg har lest Bibelen flere ganger enn deg. Pakk deg bort fĂžr jeg blir sint!"
KK - "Sinnet kommer av at du ikke har tatt imot JESUS som din frelser! Bli med pÄ mÞte!
Meg - (tenker) "Vender du det andre kinnet til hvis jeg slapper deg nÄ eller?" (sier) "Kan du ta et skritt til siden sÄ jeg kommer forbi og rekker bussen, vÊr sÄ snill?"
KK - "Du trenger ikke rekke bussen. Rekk heller ut og ta imot JESUS!"
Meg - "€%"%€€!"
KK - "AHA! Du sier du er kristen du, men du banner jo! DET ER STYGT OG UKRISTELIG!!! Med JESUS i hjertet slutter du Ă„ banne!"
Meg - (tenker) "Spawn of Satan, get thee behind me!" (sier) "NÄ er det nok, jeg gÄr."
KK - "Du kommer til Ă„ brenne!"
Meg - (tenker) "#%"#€%"#€&"%#€%#mÞrketanker"€%"%#€tortur"%€&#%€&#kniv#&"%#€ARGH!"

Dette har skjedd sÄ mange ganger at jeg begynner Ä gÄ lei.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:35
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Heheh.. Gla ikke jeg opplever det der, for jeg hadde nok ikke klart Ă„ vende det andre kinnet til.. hĂžrer like godt med det andre Ăžret.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 19:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 5 [84 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet