DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Ville du godtatt å bli teleportert hvis dette var mulig?

Selvsagt! Å gjøre skoleveien på 2 sekunder betyr at jeg kan sove 8 minutter lenger om morgenen
75%
 75%  [ 9 ]
Niks, har nettopp fått nytt anlegg i bilen. Ville ikke gitt det opp for noe.
25%
 25%  [ 3 ]

Antall stemmer : 12

Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Moderne filosofi: Teleportering!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [39 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 30 Mar 2004
 Moderne filosofi: Teleportering!

Beam me up Scotty!
velkjent fra Star Trek filmene, man ser en skikkelse oppløse seg et sted, for å materialisere seg en helt annen plass. personen har flyttet seg i rom uten å flytte seg i tid.

Synes det er gøy og trekke den filosofiske konsekvensen av dette om hva som egentlig skjer. Sett at vi hadde en maskin som kunne teleportere en person fra et sted til et annet. Vi har da i prinsippet tre alternativer.

1. Personen oppløser seg det første stedet og materialiserer seg det andre

2. Vi beholder den opprinnelige personen, og nøyer oss med å scanne ham, og lager så en identisk person på den nye stedet

3. Vi oppløser den første personen.. Men vent, dæven! de hadde glemt å sette i nye batterier på det andre stedet så personen blir ikke materialisert igjen, og blir tapt i systemet. Crying or Very sad

De fleste er enige om at personen i det tredje tilfellet dør. Men hva er egentlig forskjellen på dette og det 1 tilfellet? I tilfelle 2 ville neppe de to identiske personene hatt noen felles bevissthet, og følgelig opplevd seg som to separate personer selv om de selvfølgelig materialistisk er helt like og ville blitt opplevd slik for omverdenen.

Så det som følgelig skjer ved teleportering er at du dreper en person et sted for så å skape en kopi av denne et annet sted. Men dette vil på ingen måte stå imot det at den første personen faktisk dør. Så for den orginale personen vil eksempel 1 og 3 være akkurat likt. Vedkommende vil oppleve å dø i begge tilfeller.

Dette kan selvfølgelig dras ganske langt filosofisk, om hva som nettopp gjør oss til den vi er. Men dette er ihvertfall det jeg tenker hver gang jeg våkner opp bakfull til Star Trek på søndager og ser de stakkars jævlene bli pulverisert av psychoen i teleporterrommet gang på gang på gang.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mar 2004, 20:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Eller en kunne lage et ormehull.

Intet i teorien tilsier at det er umulig Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 10:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Terning skrev:
Eller en kunne lage et ormehull.

Intet i teorien tilsier at det er umulig Very Happy

Men jeg tror ormene blir sinte når vi lager huller i dem.. eh... Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 11:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jau, men ormehull er pr. def. ikke det samme som teleportering. Å bevege seg gjennom et ormehull i teorien likefullt innebære en fysisk bevegelse, selv om den tar utrolig mye kortere tid.
Forskjellen er bare at ved å benytte et ormehull går du igjennom ballongen i steden for langs den, noe med universets krumning som innsiden av en ballong og greier, har ikke lest om det på evigheter.

teleportering er snarere en digitalisering av gjenstanden for så å oppstå et annet sted

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 15:59
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg tror ikke dette ville gått... jeg tror tanker og erfaringer er noe annet enn kjemiske og fysiske fenomener.

Selv om man har oppdaget at de manifesteres via de kanalene.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 17:38
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Du kan kanskje flytte selve mennesket. Med det mener jeg kjøtt, blod, bein og slikt. Men hva med det som gjør at jeg er meg? "Sjelen", "Jeget", kjært barn har mange navn... Vil du kunne flytte det også? Det tror ikke jeg...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg er fysikalist, så jeg tror ikke det i prinsippet burde være noe problem Wink

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Og jeg er religiøs, og tror det ville bli et problem. Uansett, det å kunne teleportere "døde" gjenstander ville også gjort livet mye bedre. Tenk bare å kunne bestille noe på nettet, og så gå til mottageren din og finne det med en gang Cool

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 18:38
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Tror ikke "dekonstruksjon/kopiering og rekonstruksjon"-teleportering vil slå igjennom. Det er imho mer sannsynlig at vi klarer å temme ormehull lenge før vi klarer å fullstendig duplisere noe så komplekst som et menneske.

Uansett vil rekonstruerende teleportering kreve at du har materie ved mottakeren som kan brukes i rekonstruksjonen. Du bryter jo ikke opp et ark når du fakser noe, og mottakeren må fortsatt ha ark tilgjengelig. På den annen side, hvis vi kan klare å "bygge" ting fra atomnivå vil mye forandre seg i verden. Verdi på en gjenstand vil bli målt i henhold til hvilke grunnstoffer og hvor mye det veier. Man kjøper ikke lenger ferdige varer, men materie. Og "oppskriftene" kan man kjøpe, eller piratkopiere.

Miljøproblemer vil bli en sjeldenhet, ettersom eiere av store søppeldynger blir søkkrike når det blir mulig å lage mat, biler osv av avfall.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 19:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det var ikke hvorvidt det kommer til å bli mulig eller ikke som var ment å være temaet.. Snarere den filosofiske problemstillingen om man pr definisjon vil dø som en følge av dette, eller du fremdeles er deg selv om det strengt tatt bare er en kopi...

Jeg er personlig omtrent så materialistisk som det går an å bli når det gjelder slike temaer, jeg har ingen tro på et utenomkroppslig fenomen som heter sjel som eksisterer uavhengig av det fysiske legemet. Jeg tror alt et menneske er å føler kan beskrives utifra de elektrokjemiske prosessene som finner sted i hjernen.

Likefullt ville jeg ikke blitt teleportert fordi jeg pr def tror jeg ville dø. Selv om kopien selvfølgelig ville ha nøyaktig samme tanker og følelser som det jeg hadde i det jeg ble teleportert ville det ikke være "meg". På bakgrunn av det eksemplet jeg beskrev i introduksjonen. Hadde vi laget 10 kopier ville jeg ikke delt bevissthet på noen måte med disse. Med dette mener jeg at det strengt tatt ikke ville påvirket meg om disse ble utsatt for noe, og vice versa. Vi ville vært uavhengige individer.

Derfor mener jeg at en teleportering strengt tatt er å drepe originalen for så å skape en kopi.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mar 2004, 21:53
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Teleportering hadde vært veldig fint...borte vekk med avstander....

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 10:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg tror ikke det er mulig å lage noen kopi jeg.

Har med andre ord ikke helt troen på en superdupermegabra harddisk oppi huet på oss.

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 10:55
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Jeg ville vært skeptisk til teleportering. Ikke av noen spirituell grunn, bare rent filosofisk. Det kunne godt være at det som dukket opp i den andre enden ville være en perfekt kopi av meg, med min personlighet, alle mine tanker og all min hukommelse, og som ville identifisere seg som meg, men jeg har en skummel mistanke om at jeg personlig ville være død.

Utad ville det jo ikke være noe problem - den som dukket opp i den andre enden ville jo for alle praktiske formål være meg, og tro at det hadde gått helt fint å teleporteres. Derfor ville en slik «identitetsdød» være vanskelig å påvise.

Det har faktisk hendt tidligere at jeg i min kjedsomhet har filosofert over dette. Jeg vet ikke om det er lettende eller urovekkende at andre har gjort det samme. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 11:12
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

The Fly anyone Twisted Evil
Jeg tror det blir vanskelig å teleportere noen... Sånn som i The Fly...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 14:10
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Oooh, the Fly!
Genial film, har vel sett både en sort-hvitt og en fargeversjon av den.

Har vært en del episoder av Outer Limits og Twilight Zone som har tatt opp teleportering oxo så vidt jeg kan huske...

InnleggSkrevet: Tor 01 Apr 2004, 15:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
gud
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Apr 2004
Selvsagt kan man teleporteres. Jeg vet ikke hvordan man gjør det - men vet at det er bevist historisk. En person som har vært to steder på samme tid - fysisk. Uten maskin - så det batteriproblemet skulle vi klare unngå Niconogood... Typisk meg å ikke erindre hvem/hva/hvor. Så vidt meg bekjent er dette kun noe man er i stand til å utføre når man har oppnådd et meget høyt bevisshetsnivå. Ikke akkurat noe man vil skryte av - man har nok et meget lite ego når man kan utføre slike kunststykker...

Litt lettere er det å bevege seg ut av kroppen (altså la eterlegemet ligge igjen) - det har jeg gjort noen ganger. Gleder meg til jeg er i stand til å utføre det helt bevisst!

Skitt det gøy å leve - mange overraskelser.... Rulle! Hoppido Rulle!

InnleggSkrevet: Man 12 Apr 2004, 05:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Hmm, interesant tema jaaaaa.

Tror ikke vi skal blande inn diskusjonen rundt legeme og sjel her, da det i seg selv er en enorm filosofisk debatt.

Tror teleportering kommer, eller, jeg er helt sikker på at det kommer. Om man velger å se på verden ut i fra et annet syn enn at vi lever på en rund jordklode med "store" avstander. Er en del absurde rare teorier om hvordan universet og alt egentlig er.
Å filosofere rundt dette er jo egentlig å blande mange forskjellige temaer som gjør at vi ender opp med teleportering.

Som kjent har jo tid en del og gjøre med hvor fort et objekt beveger seg. Om man kunne bevege et objekt uten tid i formelen, ville jo det bety teleportering i praksis.
Og alle vet vell at tid er høyst relativt. En time når du kjeder deg noe sinnsykt er jo mye lengre tid enn en time når du har det veldig artig.
Så når man har det artig og forflytter seg 1 km vil dette gå ganske fort, ja kanskje så fort at man mener man ikke har brukt tid på det, men om man kjeder seg kan det ta sinnsykt lang tid selv om du beveger deg i 60 km/t.

Når man tenker teleportering tenker de fleste vell å flytte et fysisk objekt over en viss avstand uten tid i formelen.
Eller med tid ned mot null.

Et eksempel på teleportering i praksis er hvordan en person i usa plutselig kan dukke opp i mitt hodet, alle vil jo være enig at å forflytte seg fra usa til norge vil ta lang tid selv med en romrakket.

Hvis vi er i stand allered til å teleportere på denne måten uten noen form for redskap, da må det jo være mulig og teleportere andre ting og.

Jeg tror ikke måten å se på teleportering er å se det som å kopiere en partikkel sin data fra punkt a, så destruere partikkelen og så lage partikkelen på nytt i punkt b.
Selv om dette også vil være teleportering i praksis. Om dette er tilfelle så kan jeg teleportere nå, jeg kan ta en papirbit her, skrive noe på den, og så kan noen andre skrive det samme på et papir en annen plass i verden. Og vips, informasjon er teleportert.

Virkelig teleportering for meg er å fysisk flytte et objekt uten bruk av tid, eller med tid så lav at det er umerkelig for alle livsformer(i det minste mennesker), fra et punkt til et annet punkt.
Ikke noen kopiering og slikt.

For å faktisk foreta en slik forflytting er det 4 faktorer man kan endre på for å få ønsket resultat.

1. Tiden
2. Avstanden
3. Hastigheten
4. Gjenstanden

Om vi fjerner tiden fra dette tilfellet av transport vil det være teleportering.
Om vi fjerner avstanden midlertidig og "putter" den på plass bare uten å ta med personen/objektet vil vi ha teleportering.
Om vi setter hastigheten til uendelig stor så vil dette være teleportering.
Om gjenstanden befinner seg i destinasjonen(den er kanskje litt vanskelig og begripe hva jeg mener).

Vi har teorier om universet som string teorien, som tilsier at alt er bygd opp av småe strenger som vibrerer lynkjapt og framstiller informasjon som vi ser den.

Om vi går ut i fra et noenlunde slikt univer, vil vi, ved å direkte forandre den unike kombinasjonen som skaper meg der jeg er, til å skape meg på en helt annen plass, ha teleportert meg. Forutsatt at en slik teori er sann, og forutsatt at vi klarer å endre de minste grunn elementene i en slik teori (strengene) vil det være en "lett" sak.

Jeg er av det inntrykket at tiden ikke eksisterer som en egen dimensjon.
Jeg ser for særlig en teori som kan forklare vårt begrep tid:
* Tid = effekten av energi. Hvordan opplever vi tid uten å se noe bevege seg, hvis klokken ikke gikk, hvis alt stod stille, ville vi da oppleve tid? Med alt så mener jeg alt, inkludert mennesket deg som organisme og alt som beveger seg rundt inni der.
Vil du som død oppleve at tiden går? Siden du ikke selv kan ha en biologisk klokke da. Og du ikke kan sanse energien som utgjør tiden(i min teori).
I seg selv et interesant felt synes nå jeg.

Som nevnt tidligere i posten stemmer min opplevelse av hvordan tid er relativt i forhold til forholdene rundt meg og i meg til denne teorien.

Om tid fungerer på denne måten skulle det være mulig og flytte et objekt med veldig liten bruk av tid.

Mener forsåvidt å ha lest om noen som klarte å teleportere en partikkel eller noe sånt over en sinnsykt liten avstand. Eller noe i den duren.

Gleder meg i hvertfall til jeg kan bestille ting på nettet og ha det i handen 1 minutt etterpå. Må kanskje gjennom en periode på en del år som nedfryst før jeg dør, men men.

Innser at denne posten ble litt lang (har en tendens til at ting bare spretter ut når jeg kommer i et litt filosofisk humør). Men men, er nok en del som kjeder seg nok til å lese igjennom mine syke ideer
Wink

InnleggSkrevet: Tir 13 Apr 2004, 14:15
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Sitat:
For å faktisk foreta en slik forflytting er det 4 faktorer man kan endre på for å få ønsket resultat.

1. Tiden
2. Avstanden
3. Hastigheten
4. Gjenstanden

Om vi fjerner tiden fra dette tilfellet av transport vil det være teleportering.
Om vi fjerner avstanden midlertidig og "putter" den på plass bare uten å ta med personen/objektet vil vi ha teleportering.
Om vi setter hastigheten til uendelig stor så vil dette være teleportering.
Om gjenstanden befinner seg i destinasjonen(den er kanskje litt vanskelig og begripe hva jeg mener).

For alle praktiske formål bør tid og hastighet settes i samme variabel, da tiden blir uendelig når hastigheten blir uendelig (Med lysfarten som øvre referanse da dette er den praktisk øvre grense vi kan forholde oss til i dagens vitenskap). Tiden er avhengig av fart og følgelig reduseres ved høyere hastigheter, til å stå stille ved lysfarten. Den kan vurderes utifra en negativ korrelasjon fra hastighet 0, til 300 000 km/s hvor den følgelig vil stå stille. Altså gjenstanden som blir transportert vil oppleve å komme fra punkt A til B ved uendelig liten tid, mens det for resten av verden vil oppleves at gjenstanden beveger seg med lyshastigheten.

Dette vil uansett for alle praktiske formål være grensen for hvor fort informasjon eller gjenstander kan transporteres fra A til B og vil følgelig innebære at en teleportering i "tradisjonell forstand" ved bruk av redskaper Cool også vil være begrenset av denne hastigheten, og følgelig strengt tatt ikke kan være øyeblikkelig.

Sitat:
Et eksempel på teleportering i praksis er hvordan en person i usa plutselig kan dukke opp i mitt hodet, alle vil jo være enig at å forflytte seg fra usa til norge vil ta lang tid selv med en romrakket.

Hvis vi er i stand allered til å teleportere på denne måten uten noen form for redskap, da må det jo være mulig og teleportere andre ting og.

Kan ikke si jeg er helt enig med dette resonnementet. Det som dukker opp i ditt hode er ditt subjektive minne om denne personen, altså allerede lagret informasjon, og på langt nær hele personen. Og behøver heller ikke være et korrekt bilde. Dette kan på ingen måte sammenlignes med det å teleportere personen. Der en konkret gjenstand teleporteres fra punkt A til B uten bruk av tid.

InnleggSkrevet: Tir 13 Apr 2004, 15:55
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Jeg ser aldri på lyshastigheten som en øvre grense. Bare den nåværende maksimale hastighet vi har klart å definere/oppdage.
Og jeg har større tro på å flytte ting på andre måter enn å f.eks sende dem i et ultra kjapt fly rundt jorden. I stedet for å flytte en gjenstand rundt, kan man for eksempel flytte den gjennom.
F.eks ormehull. Vi kan godt bruke lyshastiheten som maks hastighet. Men denne hastigheten oppleves i forhold til tid, og med tid uavhenging av hastighet vil lyshastigheten kunne oppleves i mange forskjellige hastigheter.

Edit:

En tanke er ikke en teleportering i normal forstand. Mener mer at det slekter. Og at det er mye og lære som er relevant for temaet i hvordan vårt hode fungerer. Og det kan godt være at noe av hva som gjør oss i stand til å se helt klart for oss en person eller gjenstand i et land langt unna i hodet er relevant for teleportering gjennomført i praksis.

InnleggSkrevet: Tir 13 Apr 2004, 16:35
Niconogood
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det er åpenbart at mer alternative metoder trengs for å reise mellom stjernene enn konvensjonelle metoder. Selv med lyshastigheten vil det ta oss 4,3 år å nå bare det nærmeste solsystemet.

Spørsmålet er om slike metoder i det hele tatt finnes, og om så om de faktisk er mulig å utnytte. Men når det gjelder teleportering i streng forstand her på jorden kan det neppe være snakk om å benytte ormehull.

Men jeg ser ikke helt hvordan du mener at tanken på en person skal ha noe med den praktiske hendelsen teleportering å gjøre. Dette er selvfølgelig med mindre du kan forestille deg en direkteoppkobling til en virtuell virkelighet (ala matrix), der du samtidig har tilgang til ubegrensete mengder informasjon, men dette vil likefullt være avhengig av en transport av informasjon som enten allerede er transportert og lagret eller igjen er begrenset av lyshastigheten.

InnleggSkrevet: Tir 13 Apr 2004, 20:55
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [39 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet