|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
EU har kanskje hjulpet mot krig, men det poenget er borte nå...
Det er en grunn til at jeg mener vi bør melde oss ut av EØS, som koster og enormt og gir oss mindre... Det er fullt mulig å bli behandlet i utlandet nå, jeg kjenner flere som har blitt... Vi har uansett akkurat hatt en sykehusreform som vi ikke ser den fulle virkningen av ennå.
Forbedring av drikkevann, i norge har vi vel det beste vannet i verden? Vi er vel og ledende innen drikkevannindustri, og bruker mye penger i uland for å gi folk rent vann.
Yaey, la oss bli styrt av folk som legger spessielt merke til de 4.5 milionene av oss blant europas mange hundre milioner innbyggere.
Ser ikke helt hvorfor dette tilsier at vi skal inn i EU...
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 13:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
| spiralis skrev: |
Yaey, la oss bli styrt av folk som legger spessielt merke til de 4.5 milionene av oss blant europas mange hundre milioner innbyggere.
|
Yaey, la oss være imot demokrati og rettferdig ressursfordeling og meske oss med rikdommen vår som vi har fått utelukkende fordi geografien har vært heldig for oss. La oss klage og syte over at i et samlet europa vil ikke nordmenn bety mer enn andre. La oss kreve at Norge skal få like masse penger med snaut 5millioner innbyggere, som feks Tyskland skal få med sine 83 millioner! For selvsagt er vi jo 17 ganger mer verdt, vi er jo nordmenn!
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
| Eyden skrev: | | Yaey, la oss være imot demokrati og rettferdig ressursfordeling... |
Haha, den der retorikken bør du begrave jo før jo heller, det er tåpelig å skrive slikt sludder!
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Hvorfor er det tåpelig? Ikke bare rakk ned, men begrunn også... Jeg prøver å forstå her 
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
| Eyden skrev: |
Yaey, la oss være imot demokrati og rettferdig ressursfordeling og meske oss med rikdommen vår som vi har fått utelukkende fordi geografien har vært heldig for oss. |
Nå begynner du å snakke fornuft!
Noe må vi jo få igjen for at vi bor år etter år oppe i dette is-ødet. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ingen tvinger deg til å bo her 
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 14:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
| Tittan skrev: | Hvorfor er det tåpelig? Ikke bare rakk ned, men begrunn også... Jeg prøver å forstå her  |
...det sier seg vel selv, en motstand mot EU er nødvendigvis ikke det samme som man er mot demokratiet (selv om jeg personlig gjerne skulle gruslagt det demokratiet vi lider under) og EU-motstandre er ei heller mot rettferdig ressursfordeling...dette er lavmåls stigmatisering som faller gjennom!
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 15:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Poenget mitt var heller at noen som styrer sentralt ikke greier å følge med på lokale svingninger i markedet. Det blir for stort, for klossette, tregt og for langt unna til at det blir fornuftig styring ut av noe sånt.
Norge sliter med å balansere byer mot bondelandet nå, det blir nok mye bedre i EU...
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 16:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Tittan skrev: | Ingen tvinger deg til å bo her  |
Ikke i forstanden "låser meg ned med lenker," nei.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 16:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
| QIQrrr skrev: | | Eyden skrev: | | Yaey, la oss være imot demokrati og rettferdig ressursfordeling... |
Haha, den der retorikken bør du begrave jo før jo heller, det er tåpelig å skrive slikt sludder! |
Så argumenter imot da vel! Kanskje jeg begraver den, men jeg nekter å gjøre det mens den lever! 
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 16:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Hvorfor skal jeg forsvare en påstand som i seg selv ikke er underbygget på noen som helst måte? Enhver skjønner jo at det er et absurd utsagn uten rot i virkeligheten. Dessuten har jeg allerede kommentert utsagnet...
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 16:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
| spiralis skrev: | Poenget mitt var heller at noen som styrer sentralt ikke greier å følge med på lokale svingninger i markedet. Det blir for stort, for klossette, tregt og for langt unna til at det blir fornuftig styring ut av noe sånt.
Norge sliter med å balansere byer mot bondelandet nå, det blir nok mye bedre i EU... |
Det er en grunn til at verden sentraliseres. Helt siden menneskene krøp ned fra trærne har det gått opp for dem at ting fungerer best i felleskap. Stammer ble til kongedømmer som igjen ble stadig større. Gjorde at handel og fred mellom folkene vokste. Hadde ikke sentraliseringen fungert ville den ikke ha overlevd. Skal vi sitte og se på mens europa endelig samler seg, setter til side kulturforskjellene og begynner arbeidet mot noe som man bare kunne drømme om ville skje for 50 år siden?
Blir markedet for stort? Vel, hva er egentlig markedet? En hel drøss med tall og kurver som selv amatører kan sjonglere med hjemme i stua. Når man avskaffer individuell valuta vil faktisk en del av markedet (en ubrukelig del imho) forsvinne. Et liberalt marked krever mindre arbeid enn et med restriksjoner.
Hva er langt unna? 2 timers flytur så er man i søreuropa. Avstanden fra nord til sør i dette landet er ca like langt som fra oslo til italia.
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 16:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
| QIQrrr skrev: | | Tittan skrev: | Hvorfor er det tåpelig? Ikke bare rakk ned, men begrunn også... Jeg prøver å forstå her  |
...det sier seg vel selv, en motstand mot EU er nødvendigvis ikke det samme som man er mot demokratiet (selv om jeg personlig gjerne skulle gruslagt det demokratiet vi lider under) og EU-motstandre er ei heller mot rettferdig ressursfordeling...dette er lavmåls stigmatisering som faller gjennom! |
Det er ikke stigmatisering å hevde at det er udemokratisk å grunne motstand mot EU med at "nei, det kan vi ikke for da får vi ikke bestemme mer enn andre folk internasjonalt". Og er det ikke rettferdig ressursfordeling å spytte inn penger i medlemsland som sliter med økonomi og levestandard slik EU har gjort i Hellas, Portugal og Spania?
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 16:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
| Eyden skrev: |
Og er det ikke rettferdig ressursfordeling å spytte inn penger i medlemsland som sliter med økonomi og levestandard slik EU har gjort i Hellas, Portugal og Spania? |
Kanskje det hadde vært en idé å spytte inn penger for å forbedre vår egen levestandard først, som i skoler og sykehus?
Greit nok at det vi allerede har muligens er bedre enn de fleste andre har, men poenget med EU er vel neppe at man skal ta på seg å redde verden på egen bekostning?
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 17:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Det er jo selvfølgelig et poeng...
...selvfølgelig er det rettferdig ressursfordeling å hjelpe sine medlemsland, noe annet skulle da bare mangle! Poenget er at det finnes ikke noe motsetningsforhold i dine argumenter, derfor blir det søkt av meg å motargumentere deg.
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 19:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Mange mennesker er for snakk om rettferdig fordeling og slikt.
Helt til det plutselig blir snakk om at de selv må gi noe. Da er det ikke like moro lenger 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 19:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

|
Nettopp, og dette er et menneskelig trekk, ikke et politisk argument!
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 19:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
| Eyden skrev: | | Blir markedet for stort? Vel, hva er egentlig markedet? En hel drøss med tall og kurver som selv amatører kan sjonglere med hjemme i stua. Når man avskaffer individuell valuta vil faktisk en del av markedet (en ubrukelig del imho) forsvinne. Et liberalt marked krever mindre arbeid enn et med restriksjoner. |
Nei, markedet er det som sørger for at jeg har en jobb og dermed får mat. Det gir meg tilgang på mat, som er spiselig i motsettning til mye av den i EU.
Den dagen norge får euro er det kjørt, når sentralbanken i EU styrer renta i norge kan vi si farvel til det meste. Renta i EU har vel stortsett beveget seg motsatt av den norske, hvor positivt er ikke det?
|
Skrevet: Man 29 Mar 2004, 20:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
| spiralis skrev: | | Det gir meg tilgang på mat, som er spiselig i motsettning til mye av den i EU. |
Jeg synes synd på deg som må ha norsk mat når du er i utlandet. Klarer du virkelig ikke å spise danske pølser, drikke tysk øl, dyppe nederlandske chips i majones, spise bacalao i Portugal eller pasta i Italia? Maten i EU er spiselig den, jeg er selv et levende bevis på akkurat dette.
Ja, det har forekommet salmonella, det har vært tilfeller av munn og klovsyke, kugalskap og alt slikt, men vi har også en del av disse sykdommene selv om vi kanskje ikke har like mye som kontinentet.
Slutt å skjære alt over samme kam!
Og husk, et medlemsland er fortsatt et land. Vi kommer til å få bestemme mer enn nei-siden tror. Vi har tross alt en grunnlov. For å ta et kjempe-eksempel som neisiden hater å høre:
USA er hva for noe? Jo, de forente stater (united states). Hva betyr det? Det betyr akkurat det du leser, flere stater som har gått sammen i en union, akkurat som EU.
Det er forskjellige lover i Naw York, Rhode Island, Maryland og Idaho for hvordan man for eksempel tar vare på dyr, mennesker og andre ting, men over dette har de en føderal lov som gir brede rettningslinjer for hvordan disse lovene skal være. (Eks. Hadde den føderale loven vært overstyrende hadde vel alle de 50 statene hatt dødsstraff nå som Bush har styrt en stund...)
Og ja, USA har en forferdelig politikk, hvor det som teller er hvor mye penger en kandidat starter (og slutter) valgkampen med, men tanken bak unionen (utformet på 1770-tallet) er ikke dum i det hele tatt.
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 07:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
nei til eu...bare fordi...men enda mere nei til eøs...
|
Skrevet: Tir 30 Mar 2004, 08:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |