DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
EU
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 8 [144 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
ot: sånn ca. her

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 15:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Hvorfor er denne tråden så stille forresten? Er jo EU-debatt til ørene flere steder i landet

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 18:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Bleh til EU-debatt. Folk har barrikadert seg bak sine paroler og ingen ser ut til å ville skifte mening, derfor er tråden stille, imho Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Nåja, hvis vi alle holder kjeft blir jo EU tredd over hodene våre til slutt uansett, noe som er bra Mr. Green

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:04
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hehe, enig! Twisted Evil
Hold kjeft så vi kan bli medlem... Hoppido

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg ser ikke helt hva som er bra med høyere arbeidsledighet, lavere lønninger, økonomipolitikk som ikke følger norge, men EU, ingen bestemmelsesrett (vi får vel 5 av 300 stemmer i EU parlamentet)...

Kan ikke ja-siden komme med KONKRETE (og begrunnede) meninger?

Jeg har til gode å se noen av ja-side arrgumentene blitt begrunnet.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 19:43
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Den dagen Norge blir pådyttet EU, flytter jeg til et annet land.
Sannsynligvis Skottland.
Norge som frittstående land er ganske bra, men det finnes ganske mange bedre EU-land å bo i enn Norge.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

spiralis skrev:
Jeg ser ikke helt hva som er bra med høyere arbeidsledighet, lavere lønninger, økonomipolitikk som ikke følger norge, men EU, ingen bestemmelsesrett (vi får vel 5 av 300 stemmer i EU parlamentet)...

Kan ikke ja-siden komme med KONKRETE (og begrunnede) meninger?

Jeg har til gode å se noen av ja-side arrgumentene blitt begrunnet.

Jeg refererer bare til Syte-nordmenn tråden min på Klagemuren Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:22
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Forresten, Ja-siden har kommet med mange gode sider ved EU, men nei-siden er så fastlåst i sin navlebeskuelse at de ikke ser dem. (På samme måte som mange Ja-folk ikke ser Nei-sidens synspunkter...)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:24
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Jeg har fått med meg en del argumenter fra Ja-siden.
Og de er gode argumenter.

Jeg synes bare ikke de veier opp for Nei-sidens argumenter.
Og man kan ikke få en posekk.

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:26
Sist endret av Veronica den Søn 28 Mar 2004, 20:36, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

ok, putt inn "noen av" eller kanskje "de fleste av" i setningene i den siste posten min Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 20:31
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg venter fortsatt på gode argumenter for EU...

Nei-siden sine har jeg fått med meg en del av... (Mer enn nok til at jeg absolutt ikke ser noe positivt (for Norge) med medlemskap..)

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 22:03
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

spiralis skrev:
Jeg venter fortsatt på gode argumenter for EU...

Da foreslår jeg at du tar hodet opp fra mellom skinkene, slår på TV neste gang det er debatt og hører etter. Det finnes gode grunner for EU-medlemskap som selv Nei-siden forstår... Jeg har snakket med mange nei-folk, og de kan være enig i noe av det ja-siden sier, og jeg har snakket med mange ja-folk som skjønner enkelte av nei-sidens argumenter. Hvis du sitter der og mener at ingen av ja-siden sine argumenter er gode, da er det kanskje på tide å tenke litt mindre totalitært?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 22:05
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Gi meg tid, så skal jeg vudere det.

Hvorfor kan du ikke bare komme med argumentene, siden du tydligvis kjenner de....

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 22:09
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

spiralis skrev:
Hvorfor kan du ikke bare komme med argumentene, siden du tydligvis kjenner de....

Fordi dette er mye mer moro! Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 22:11
Eyden
Veronica
Veronica

Ehm... verdensfred og frihet burde vel duge som argumenter for EU..?
Kanskje effektivisme, miljøarbeid, debyråkratisering og kulturfelleskap funker oxo?

Lyder uansett bedre enn nei-sidens egoisme, forandringsfrykt og nasjonalisme..

Vi er som den rare gutten i gata som ikke vil være med på å bygge hytte i skogen. Plankene han fikk ved ren slump fordi faren var snekker er for verdifulle til at de kan ofres til et slikt formål. Nei, da er det bedre å lage noe selv, for seg selv. Og leke der hele dagen.. med seg selv..

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 23:15
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Eyden skrev:
Ehm... verdensfred og frihet burde vel duge som argumenter for EU..?
Kanskje effektivisme, miljøarbeid, debyråkratisering og kulturfelleskap funker oxo?

Hvordan skal et medlemskap hjelpe til med å opprettholde verdensfreden? Det er ikke som om vi er i krig med EU....

Effektivisme, ja, vi ser jo hvor effektive EU er. EU - stedet hvor 90% av landene ennå ikke (tre år over tida) ikke har implementert lover gitt fra EU sentralt....

Miljøarbeid? tenker du på at vi skal la oss overstyre av industrigiganter som Tyskland og Storbritania? Som forurenser mye mer enn Norge, og som i stor grad basserer seg på industri (større enn Norge).

Debyråkratisering? Eu er vel stortsett bare mer byråkrati, siden landene fremdeles har sitt eget styre....

Kulturfelleskap har vi da med EU, men er det ikke viktigere å holde på de forskjellige kulturene. Holde forskjellige kulturer i live, Europa er ganske mangfoldig....

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 23:22
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

*gjespe*

Huff... propaganda Evil or Very Mad

Les her da...

Forøvrig påpeker jeg det jeg sa ovenfor: Hvis du ikke klarer å se noe bra fra Ja-siden, da er du totalitær. Nok en grunn til å være for EU... Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 28 Mar 2004, 23:28
Eyden
Veronica
Veronica

spiralis skrev:

Hvordan skal et medlemskap hjelpe til med å opprettholde verdensfreden? Det er ikke som om vi er i krig med EU....

EU implementerer demokrati, menneskerettigheter og fri handel mellom medlemsland. Man arbeider for å skape en "europeisk identitet" gjennom kulturelt samarbeid. Kull og Stål-samarbeidet som startet drømmen om EU var basert på et ønske om varig fred. "Aldri mer krig!" var slagordet. Kull og Stål var de viktigste ressursene for et krigsmaskineri og
"..dersom ikke varer krysser grensene, vil soldater gjøre det" - Fredric Bastiat - fransk filosof og økonom. Europeisk integrasjon og overføringer til fattige regioner stabiliserte og reddet de nye demokratiene i Hellas, Portugal og Spania. De var fascistiske diktatur til langt opp på 70-tallet, men er i dag stabile demokratier som har gjennomgått en rivende velstandsutvikling.

spiralis skrev:

Effektivisme, ja, vi ser jo hvor effektive EU er. EU - stedet hvor 90% av landene ennå ikke (tre år over tida) ikke har implementert lover gitt fra EU sentralt....

Den påstanden er helt feil. Hvor ofte hører vi ikke om at EU regulerer jordbruket vårt, fisket vårt, miljøforskrifter, politiske doktriner ol..? Hørt om EU-kontroll? Og vi er ikke engang medlemmer!! Dessuten må alle medlemsland tilpasse seg EU-medlemsskap ikke bare politisk, økonomisk og rettslig men til og med konstitusjonelt. Og hvordan kan du unngå og se at avskaffing av grensekontroller(Toll, Pass ol.) bidrar til effektivitet? At å kunne bli behandlet i utlandet istedet når man havner på plass nummer 1500 i en sykehuskø er effektivitet?

spiralis skrev:

Miljøarbeid? tenker du på at vi skal la oss overstyre av industrigiganter som Tyskland og Storbritania? Som forurenser mye mer enn Norge, og som i stor grad basserer seg på industri (større enn Norge).

I 1994 var Norge et foregangsland i miljøspørsmål. EU var sinken. Nå har det snudd. EU er lokomotivet, mens Norge nesten har spora av. En rapport fra Fremtiden i våre hender viser at EU har styrka den norske miljøbeskyttelsen på mange viktige områder, særlig nevnes forbedring av drikkevann og luftkvalitet og utfasing av ozon- nedbrytende stoffer.

spiralis skrev:

Debyråkratisering? Eu er vel stortsett bare mer byråkrati, siden landene fremdeles har sitt eget styre....

Har du noen gang løftet blikket opp fra skoene når du har vært ute og gått en tur? Da vil du nemlig se hvor du går, og kanskje hvor du havner. EU er nesten ensbetydende med sentralisering. Slik som stortinget tar seg av fellessaker og reguleringer som tjener landets beste vil EU etter hvert gjøre det samme med tanke på Europa. Vi er vel enige at et storting i hver kommune blir tungrodd? Og slik det var i Europa før EU ville handelsavtaler, internasjonale miljøspørsmål og utleveringsforhandlinger trekke ut i månedsvis, ofte år!

spiralis skrev:

Kulturfelleskap har vi da med EU, men er det ikke viktigere å holde på de forskjellige kulturene. Holde forskjellige kulturer i live, Europa er ganske mangfoldig....

Hmmm... inspirasjonen til det norskeste av det norske, 17. mai feiringen, hentet vÃ¥r store dikter Henrik Wergeland fra USAs Independence Day. Vi feirer pÃ¥ denne vakre vÃ¥rdagen en grunnlov som er direkte inspirert av den franske revolusjonens ideer, den franske filosofen Montesquieu og den amerikanske uavhengighetserklæringen. Ideen om barnetog pÃ¥ nasjonaldagen importerte Bjørnstjerne Bjørnson fra Slovakia. Barna marsjerer ned en hovedgate oppkalt etter den franske generalen Karl Johan. Korpsene spiller musikk av blant annet den amerikanske komponisten Sousa. Andre foretrekker â€Norge i rødt, hvitt og blÃ¥ttâ€, komponert av en svenske. Barna vinker til representantene for en dansk–svensk–engelsk kongeslekt. Mange er ikledd bunader, sterkt inspirert av andre europeiske folkedrakter.
Faktisk er lefse slett ikke vondt inntil kaffe latte..

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 00:09
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Jeg har ganske enkelt ikke lyst til å være en del av "en europeisk identitet," jeg.
For meg holder lenge å bare være en del av en norsk en. Yepp!

InnleggSkrevet: Man 29 Mar 2004, 10:43
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 8 [144 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet