DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
hvis du kunne fÄ total diktatorisk makt, ville du tatt imot?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [44 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
anarki stat hadde vÊrt digg men pÄ en annen side......

hadde takket nei ,kamerater:P

InnleggSkrevet: Fre 26 Mar 2004, 23:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
meine hĂŒter skrev:
Sitat:
dette er kanskje ikke det aller tÄpeligste jeg noen gang har hÞrt, men det faller hÞyt oppe pÄ listen.

hmm...sorry, visste denne trÄden ikke var helt god, men jeg ser pÄ dette som interesant...

*stirre storÞyd pÄ skjermen* noen andre enn meg misliker det surmagede demokratiet vÄrt! *se livet sitt i revy* er det fler enn meg? virkelig!

Joda, vi er fler, men jeg tror vi har sprikende oppfatninger i forhold til alternativer. Jeg vil ha en liberalistisk stat, ikke en totalitĂŠr stat eller et anarki...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 00:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det var overhodet ikke et tÄpelig spÞrsmÄl.
Jeg vil pÄstÄ at flertallet av den norske befolkning har et greit forhold til alkohol, og synes det er et godt nytelsesmiddel ved diverse anledninger.
Et mindretall av befolkningen er mer eller mindre fanatisk imot alkoholkonsumpsjon - avholdsforeningen. Allikevel sitter det representanter for denne lille delen av befolkningen i vinmonopolets styre - i Norges eneste bedrift som har lov til Ä ha vin- og sprit-utsalg. Det gir overhodet ingen mening, det er som at jeg som ateist skulle sittet i et kirkestyre og hatt uforholdsmessig mye Ä si og bestemme nÄr det gjelder folks religionsutÞvelse.

Var det noen som sa noe om flertallets tyranni? Mindretallets tyranni er noe man slettes ikke skal glemme.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 01:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hvis det er det eneste eksempelet du kan komme med sÄ opprettholder jeg pÄstanden om at argumentet er tÄpelig... Smile

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 01:41
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg stoler ikke pÄ menneskene. vi er sÄ mange at hvis vi skulle hatt en liberalistisk stat ville alle jobbet mot sine egne mÄl. egne mÄl er fint for personlig utvikling, men det hadde blitt mye rot...vi har noen viktige ting Ä jobbe for, men i en liberalistisk stat ville de gÄtt dukken for andre mÄl hver og en setter seg...for min del er jeg utrolig lei av Ä bo sammen med mennesker jeg absolutt ikke forstÄr...derfor vil jeg snu pÄ tankegangen til mennesket, fÄ de til Ä se at de Ärene de har pÄ jorda er disponert til idiotiske ting som krig og selvangivelser...

kall meg gjerne urealistisk, men jeg har hvertfall noe Ă„ jobbe for!

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 10:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Det er ikke spÞrsmÄlet jeg synes er tÄpelig, men enkelte meninger som kommer fram som dÞmmer demokrati nedenom og hjem.
Demokrati = flertallstyranni? Bah. Det er for bombastisk og ugjennomtenkt til at jeg klarer Ă„ ta det seriĂžst.
Et fungerende demokrati er sannsynligvis den mest likestilte og rettferdige mÄten Ä styre en stat pÄ.
Hvorvidt det demokratiet man har i dag, er et fungerende demokrati eller ikke, er nok noe man kan diskutere pÄ en annen trÄd.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 11:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Vel, det er jo en vakker tanke Ä ville pÄvirke andre menneskers tankegang...pÄ lik linje med at andre mennesker vil pÄvirke dine tanker slik at de er i trÄd med egen virkelighetsoppfatning...

...den liberalistiske tanke er at alle mennesker er unike og besitter helt sÊregne individuelle kvaliteter. En liberalistisk stat beskjeftiger seg sÄledes ikke med Ä samkjÞre tankesettet til et kollektiv, men aksepterer de individuelle forskjeller og egenskaper hvert enkelt menneske mÄtte besitte. En overgang til denne samfunnsfilosofi blir nÞdvendigvis ikke enkel da vi gjennom sekler har tilpasset oss det unaturlige og kollektivistiske levesett.

Imidlertid er det min overbevisning at hvert individ har rett til Ä leve sitt liv nÞyaktig slik det selv mÄtte Þnske og jeg er fÞlgelig uenig i din pÄstand om at det ville komme til Ä herske rot og kaos. Hvor mye sjelelig rot og kaos eksisterer det ikke pr. i dag som fÞlge av feilaktig implementert grunnfilosofi?

Jeg stÄr fast ved min pÄstand vedrÞrende flertallstyranni og demokratiets begrensning som pÄ mange mÄter er til hinder for individets og samfunnets evolusjonsmuligheter.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 11:59
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

QIQrrr skrev:
Vel, det er jo en vakker tanke Ä ville pÄvirke andre menneskers tankegang...pÄ lik linje med at andre mennesker vil pÄvirke dine tanker slik at de er i trÄd med egen virkelighetsoppfatning...

...den liberalistiske tanke er at alle mennesker er unike og besitter helt sÊregne individuelle kvaliteter. En liberalistisk stat beskjeftiger seg sÄledes ikke med Ä samkjÞre tankesettet til et kollektiv, men aksepterer de individuelle forskjeller og egenskaper hvert enkelt menneske mÄtte besitte. En overgang til denne samfunnsfilosofi blir nÞdvendigvis ikke enkel da vi gjennom sekler har tilpasset oss det unaturlige og kollektivistiske levesett.

Imidlertid er det min overbevisning at hvert individ har rett til Ä leve sitt liv nÞyaktig slik det selv mÄtte Þnske (under forutsetning av at dette ikke begrenser andre individers samme rett) og jeg er fÞlgelig uenig i din pÄstand om at det ville komme til Ä herske rot og kaos. Hvor mye sjelelig rot og kaos eksisterer det ikke pr. i dag som fÞlge av feilaktig implementert grunnfilosofi?

Jeg stÄr fast ved min pÄstand vedrÞrende flertallstyranni og demokratiets begrensning som pÄ mange mÄter er til hinder for individets og samfunnets evolusjonsmuligheter.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 12:04
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
QIQrrr skrev:
Imidlertid er det min overbevisning at hvert individ har rett til Ä leve sitt liv nÞyaktig slik det selv mÄtte Þnske(...)

Interessant mening.
SĂ„ ifĂžlge deg er et godt samfunn det hvor alle springer rundt og gjĂžr akkurat som de vil, uten Ă„ bĂŠre noen konsekvenser for det?
Hvis jeg f.eks. skulle fÞle for Ä kjÞpe et skytevÄpen, ta det med meg inn i en fotobutikk for Ä hente meg det digitale kameraet jeg Þnsker meg, skal det vÊre helt greit? Rolling Eyes

Eller tenker du mer pÄ saker som den nye rÞykeloven, alle avgiftene pÄ alkohol o.l. som staten innfÞrer?
Da vil jeg bare pÄpeke at dette ikke er beslutninger regjeringen har tatt basert pÄ demokrati. Det har ikke vÊrt noen folkevalg pÄ disse avgjÞrelsene, og strengt tatt har det vel ikke vÊrt noe sÊrlig folkevalg om noe som helst, bortsett fra EU.
Et godt eksempel pÄ et demokrati som ikke utnytter sitt potensiale.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 12:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ooops Smile

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 12:05
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Veronica skrev:
QIQrrr skrev:
Imidlertid er det min overbevisning at hvert individ har rett til Ä leve sitt liv nÞyaktig slik det selv mÄtte Þnske(...)

Interessant mening.
SĂ„ ifĂžlge deg er et godt samfunn det hvor alle springer rundt og gjĂžr akkurat som de vil, uten Ă„ bĂŠre noen konsekvenser for det?
Hvis jeg f.eks. skulle fÞle for Ä kjÞpe et skytevÄpen, ta det med meg inn i en fotobutikk for Ä hente meg det digitale kameraet jeg Þnsker meg, skal det vÊre helt greit? Rolling Eyes

Eller tenker du mer pÄ saker som den nye rÞykeloven, alle avgiftene pÄ alkohol o.l. som staten innfÞrer?
Da vil jeg bare pÄpeke at dette ikke er beslutninger regjeringen har tatt basert pÄ demokrati. Det har ikke vÊrt noen folkevalg pÄ disse avgjÞrelsene, og strengt tatt har det vel ikke vÊrt noe sÊrlig folkevalg om noe som helst, bortsett fra EU.
Et godt eksempel pÄ et demokrati som ikke utnytter sitt potensiale.

Imidlertid er det min overbevisning at hvert individ har rett til Ä leve sitt liv nÞyaktig slik det selv mÄtte Þnske (under forutsetning av at dette ikke begrenser andre individers samme rett)...

...bedre nÄ?

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 12:07
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

virkeligheten for meg er jo naturligvis sett ut ifra min synsvinkel. sÄnn er det jo for alle, men ettersom en liberalistisk stat pÄ sett og vis er ett skritt mot det anarkistiske, tror jeg vi alltid kommer til Ä oprettholde et demokrati som ligner mye pÄ det vi har nÄ...mennesker er redde for Ä miste det faktisk ganske godt utviklede sosialistiske opplegget vi har nÄ...

mennesker er forskjelleige, og det er ogsÄ deres evne til Ä pÄvirke og Ä bli pÄvirket...derfor er det egentlig mulig Ä forandre litt pÄ den gjennomsnittlige tankegangen nÄr det gjelder samfunnets verdier.

for meg er demokratiet nedverdigende, fordi jeg er pÄ en mÄte en politisk minioritet, og kommer aldri til Ä nÄ fram. noen ganger slÄr ting gjennom fordi det er rett sted, rett tid, som for eksempel kommunismen...det er de kjedelige grÄ menneskene i norge som egentlig ikke bryr seg om politikk, som har den politiske makten...bare fordi det passet bra der og da, forandrer de litt pÄ styresettet...

liberalismen kunne vĂŠrt grei og ha hvis mennesket kunne se sitt eget beste, men det kan de ikke, og intill det forandrer seg, er jeg for institusjons styresett...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 12:53
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

meine hĂŒter skrev:
liberalismen kunne vĂŠrt grei og ha hvis mennesket kunne se sitt eget beste, men det kan de ikke, og intill det forandrer seg, er jeg for institusjons styresett...

Her er jeg bÄde uenig og enig. Jeg tror at mennesket i utgangspunktet er sÊrdeles skikket til Ä se sitt eget beste. Imidlertid tror jeg selve demokratiet fratar hver enkelt dets ansvar for egen eksistens gjennom Ä definere livslÞpet, samt tilrettelegge, og ikke minst, overta ansvaret for mennesket i alt for stor grad. Dette fÞrer igjen til at store deler av befolkningen ikke agerer utfra sitt eget beste, men tvert i mot henfaller til det trygge og kollektivistiske, men akk sÄ kjedelige og grÄ levesett du beskriver.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 14:40
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

noen mennesker Þdelegger andre mennesker. de igjen kan Þdelegge andre. demokratiet er noe herk, men en slags grei sikerhet pÄ at pedofile og andre gÊrninger ikke fÄr fritt spillerom for interessene sine.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 15:32
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

I et liberalistisk samfunn er statens viktigste (og eneste) oppgave Ă„ ivareta rettsikkerheten til dets innbyggere. Det er ikke slik at et liberalistisk samfunn er ensbetydende med anarki...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 17:51
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

nei, men nĂŠrmere enn vi er idag. personlig har jeg lite imot anarki...

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 17:56
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

QIQrrr skrev:
Hvis det er det eneste eksempelet du kan komme med sÄ opprettholder jeg pÄstanden om at argumentet er tÄpelig... Smile

Det var bare et eksempel for Ä illustrere. SmÄ grupper med sÊrinteresser har av og til overdrevent stor innflytelse pÄ hvordan dette landet styres. Hvorfor i all verden havnet for eksempel Bondevik pÄ statsministerposten, pÄ et sÄ spinkelt stemmegrunnlag?

ForÞvrig er det en rÞrende naiv tro pÄ menneskers fornuft ute og gÄr her. Mennesker er skapninger med potensiale for fornuftig tankegang og handlemÄte. Men det potensialet utnyttes svÊrt sjeldent i noen enormt stor grad. Jeg tror slettes ikke at mennesker er i utgangspunktet i stand til Ä se sitt eget beste. Det skal en god del skolering til fÞr man er det.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 18:12
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Glahn skrev:
QIQrrr skrev:

Det var bare et eksempel for Ä illustrere. SmÄ grupper med sÊrinteresser har av og til overdrevent stor innflytelse pÄ hvordan dette landet styres. Hvorfor i all verden havnet for eksempel Bondevik pÄ statsministerposten, pÄ et sÄ spinkelt stemmegrunnlag?

Vel, du har her definert demokratiets tilkortkommenhet pÄ en glimrende mÄte og jeg er helt enig med deg i at paradoksene er mange i sÄ henseende.

Glahn skrev:
ForÞvrig er det en rÞrende naiv tro pÄ menneskers fornuft ute og gÄr her. Mennesker er skapninger med potensiale for fornuftig tankegang og handlemÄte. Men det potensialet utnyttes svÊrt sjeldent i noen enormt stor grad. Jeg tror slettes ikke at mennesker er i utgangspunktet i stand til Ä se sitt eget beste. Det skal en god del skolering til fÞr man er det.

Her fremviser du selv en naiv tro pÄ skoleringens betydning sett i forhold til den personlige menneskelige utvikling. Har det noensinne slÄtt deg at samfunnsmodellen vÄr i seg selv hindrer menneskets evne til rasjonell og selvstendig tanke? Eller sagt pÄ en annen mÄte; hva er Ärsak og virkning?

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 19:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Men hvis jeg er i utmerket stand til kritisk refleksjon over min egen skolering, samt Ä spÞrre "hvorfor?" om utrolig mye man vanligvis ville tatt for gitt, sÄ er jo jeg i meg selv en strÄlende motbevisning av at dagens samfunn med nÞdvendighet frembringer saueflokk-individer.

Hvilken samfunnsmodell mener sÄ du at frembringer evne til kritisk refleksjon? Hvis vi ser pÄ for eksempel USA, hvor liberalistisk tankegang om individets rett til Ä hevde seg selv og utnytte sine egne muligheter uten innblanding fra andre, har stÄtt i hÞysetet, sÄ er resultatet heller nedslÄende.

ForÞvrig er eksemplet mitt et eksempel pÄ hvordan demokratiet slik det er i Norge i dag med parlamentarisme og stadige mindretallsregjeringer og smÄpartier, fÞrer til heller uheldige mindretalls-styrer. Det er ikke dermed sagt at demokratiet i seg selv fÞrer til mindretalls-tyranni eller flertalls-tyranni.

ForÞvrig er man i et samfunn uansett nÞdt til Ä innordne seg etter andre til en viss grad. Hvis ikke gÄr det ganske enkelt ikke.

InnleggSkrevet: Lűr 27 Mar 2004, 21:26
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

usa er ikke et normalt eksempel pÄ en liberalistisk stat. kanskje det som er lettest Ä trekke frem, men folka har sinnsykt mye makt og bruker pengene sine pÄ militÊrgreier. finn et annet kesempel...

InnleggSkrevet: Sűn 28 Mar 2004, 14:49
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [44 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet